Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Netto "verlies" bij opladen LFP accupack

This site may earn commission on affiliate links.
Advies is volgens mij om zo snel mogelijk te laden wanneer hij leeg is. Blijkbaar omdat het slecht voor de batterij zou zijn om leeg te staan. En idd wanneer hij moet opwarmen heb je nog meer verlies.

Gister heb ik mijn auto van 0% naar 100% geladen (Ja echt van 0%, dat was billenknijper het laatste stuk :oops:) De werkelijke waarde was 89 kWh erbij. De lader (13kWh) gaf 99 kWh verbruikt, is toch zo'n 10% verlies bij het opladen.

Vervelender is dat ik 100kWh zou moeten hebben. Toch ook al 10% batterij degradatie na 4 jaar dat is pijnlijk.
Welke model heb je ?
 
Advies is volgens mij om zo snel mogelijk te laden wanneer hij leeg is. Blijkbaar omdat het slecht voor de batterij zou zijn om leeg te staan. En idd wanneer hij moet opwarmen heb je nog meer verlies.

Gister heb ik mijn auto van 0% naar 100% geladen (Ja echt van 0%, dat was billenknijper het laatste stuk :oops:) De werkelijke waarde was 89 kWh erbij. De lader (13kWh) gaf 99 kWh verbruikt, is toch zo'n 10% verlies bij het opladen.

Vervelender is dat ik 100kWh zou moeten hebben. Toch ook al 10% batterij degradatie na 4 jaar dat is pijnlijk.
Hou er rekening mee dat 0% niet echt 0 is. Meestal kan je nog wel een 10- tal km verder. Er wordt ook een reserve niet vrijgegeven om te rijden, maar behouden voor de veiligheidsfuncties: sloten, lichten, handrem, scherm + processor ervan, noodoproep, remote assistance en logging...
 
Hou er rekening mee dat 0% niet echt 0 is. Meestal kan je nog wel een 10- tal km verder. Er wordt ook een reserve niet vrijgegeven om te rijden, maar behouden voor de veiligheidsfuncties: sloten, lichten, handrem, scherm + processor ervan, noodoproep, remote assistance en logging...
Ja klopt heb ik ook gemerkt, laatste 5 KM stond hij al op 0, ben toen op de secundaire weg 60 gaan rijden. Denk niet dat ik het snel weer gok.
 
Ja klopt heb ik ook gemerkt, laatste 5 KM stond hij al op 0, ben toen op de secundaire weg 60 gaan rijden. Denk niet dat ik het snel weer gok.
Jij durft. :D Ik vertrouw mijnaccu niet bij lage SOC. Ik heb al 3 keer gehad dat als ik beneden 15% thuis kom ik zo nog eens 10% verlies terwijl hij stil staat binnen het eerste uur.
Ik zou het wel eens willen testen, maar ik durf niet. 😳
 
Dat is het hem net. Een koude batterij geeft lagere celvoltages (geleiders hebben meer weerstand bij koude).
Sorry Phil, ik ben niet overtuigd. De "koude" zit op mijn SOC-avg celvolage grafiek en bij de net thuiskomen waardes is de SOC te hoog voor de bijbehorende celvoltage. Daarbij komt dat mijn X meestal binnen staat en dat het ook in de zomer is gebeurd. Wel altijd na een rit van meerdere uren.

Het aangegeven SOC percentage is dan te hoog t.o.v. de celvoltage bij aankomst en dus ook tijdens het rijden.

Een accu koelt niet zo snel af en al zou het ook 10 graden C zijn dat maar geen 10% SOC uit. En waarom zie ik dat alleen onder de 15% SOC Ik zou dat dan toch ook moeten zien als ik met 30% SOC thuis kom na een rit vanuit Duitsland bijv.?
 
Sorry Phil, ik ben niet overtuigd. De "koude" zit op mijn SOC-avg celvolage grafiek en bij de net thuiskomen waardes is de SOC te hoog voor de bijbehorende celvoltage. Daarbij komt dat mijn X meestal binnen staat en dat het ook in de zomer is gebeurd. Wel altijd na een rit van meerdere uren.

Het aangegeven SOC percentage is dan te hoog t.o.v. de celvoltage bij aankomst en dus ook tijdens het rijden.

Een accu koelt niet zo snel af en al zou het ook 10 graden C zijn dat maar geen 10% SOC uit. En waarom zie ik dat alleen onder de 15% SOC Ik zou dat dan toch ook moeten zien als ik met 30% SOC thuis kom na een rit vanuit Duitsland bijv.?
Als het net na thuiskomen is, rust ik mijn case.

Elons berekeningen zijn ondoorgrondelijk. Verbruikte kWh + restpercentage omrekenen naar 100% , geeft ook nooit een aanvaardbare waarde.
Sjoemelsoftware?
 
ik ben sinds gisteren eigenaar van een MY RWD, en nu vraag ik me af hoe ik de accu kan opwarmen?
Ik weet dat als ik naar een SC rij via navi de accu dan wordt opgewarmd, maar als ik dat niet doe... ik rij bijvoorbeeld naar huis en wil laden op 45%...
En hoe kan ik zorgen dat de accu tijdens vertrek warm is.
Heb vandaag meerdere "kleinere" ritjes gedaan van 15 km, maar nog steeds is de accu koud, want ook regeneratief remmen is beperkt door koude accu
 
ik ben sinds gisteren eigenaar van een MY RWD, en nu vraag ik me af hoe ik de accu kan opwarmen?
Ik weet dat als ik naar een SC rij via navi de accu dan wordt opgewarmd, maar als ik dat niet doe... ik rij bijvoorbeeld naar huis en wil laden op 45%...
En hoe kan ik zorgen dat de accu tijdens vertrek warm is.
Heb vandaag meerdere "kleinere" ritjes gedaan van 15 km, maar nog steeds is de accu koud, want ook regeneratief remmen is beperkt door koude accu
Je accu pack voorverwarmen om te laden heeft geen zin voor laden op AC.

Dus tenzij je thuis een Supercharger op je oprit hebt staan heeft voorverwarmen geen zin.

En als je onderweg wilt laden bij een snellader, dan is voorverwarmen wel weer handig om sneller de max laadstroom te krijgen.
En dat wordt dan weer vanzelf geregeld als je de lader in je route opneemt.
 
  • Like
Reactions: marcel112
Je accu pack voorverwarmen om te laden heeft geen zin voor laden op AC.

Dus tenzij je thuis een Supercharger op je oprit hebt staan heeft voorverwarmen geen zin.

En als je onderweg wilt laden bij een snellader, dan is voorverwarmen wel weer handig om sneller de max laadstroom te krijgen.
En dat wordt dan weer vanzelf geregeld als je de lader in je route opneemt.
ok dank je, dat wist ik dus niet.
Weet je wel wat ik kan doen aan het niet werken van regeneratief remmen, ook al is de accu onder de 90%. ik krijg vandaag de heel dag dat groene rondje met accu te koud, beperkt regeneratief
 
ok dank je, dat wist ik dus niet.
Weet je wel wat ik kan doen aan het niet werken van regeneratief remmen, ook al is de accu onder de 90%. ik krijg vandaag de heel dag dat groene rondje met accu te koud, beperkt regeneratief
Bij een volle battery pack is regen niet mogelijk.

En bij een te koude battery zal regen beperkt zijn.
Dit duurt dan even voordat het pack voldoende warm zal zijn. Zeker met vrieskou.

Je ritje zal denk ik net te kort zijn om voldoende warmte op te bouwen.

Maar ik zou me hier niet te druk over maken. Heeft geen nadelige effecten voor de battery verder.

Lekker genieten van je nieuwe Tesla!
 
  • Like
Reactions: marcel112
Bij een volle battery pack is regen niet mogelijk.

En bij een te koude battery zal regen beperkt zijn.
Dit duurt dan even voordat het pack voldoende warm zal zijn. Zeker met vrieskou.

Je ritje zal denk ik net te kort zijn om voldoende warmte op te bouwen.

Maar ik zou me hier niet te druk over maken. Heeft geen nadelige effecten voor de battery verder.

Lekker genieten van je nieuwe Tesla!
ok, het was niet zozeer dat ik me zorgen om de accu maak, maar meer dat hij beperkt remt, dus ik zelf moet bij remmen. Dit is niet chill. Ook wordt er geen energie teruggevoerd en slijten de schijven,blokken en banden hierdoor meer. Of zeur ik nu te veel over het regeneratief. Dit komt omdat ik een nieuwe kia had die het altijd max deed, onder de 90% accu ongeacht de temp
 
ok, het was niet zozeer dat ik me zorgen om de accu maak, maar meer dat hij beperkt remt, dus ik zelf moet bij remmen. Dit is niet chill. Ook wordt er geen energie teruggevoerd en slijten de schijven,blokken en banden hierdoor meer. Of zeur ik nu te veel over het regeneratief. Dit komt omdat ik een nieuwe kia had die het altijd max deed, onder de 90% accu ongeacht de temp

Voor de bandenslijtage zal het niet uitmaken, de overige remdelen zullen bij normaal/gemiddeld gebruik wel 200-300k meegaan.
 
Je accu pack voorverwarmen om te laden heeft geen zin voor laden op AC.

Dus tenzij je thuis een Supercharger op je oprit hebt staan heeft voorverwarmen geen zin.

En als je onderweg wilt laden bij een snellader, dan is voorverwarmen wel weer handig om sneller de max laadstroom te krijgen.
En dat wordt dan weer vanzelf geregeld als je de lader in je route opneemt.
Voor het laden op zich niet maar ik merkte laatst wel op dat toen ik ‘s morgens instapte, in de app, een orange ikoontje aangaf dat de batterij aan het opwarmen was. (Hing nog aan de lader)

Ik heb even gewacht, doorgeladen, en uiteindelijk ging het weg. Geen SOC erbij maar wel 5kWh verbruikt.

Ik woon ongeveer 30km van een supercharger en als ik die aanklik, begint hij ook. Heb dan wel de indruk dat het dan nog feller gaat. Ik vermoed dat de batterij op die manier naar een hoger punt nog wordt gebracht.