Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

NIEUW: ruitenwissers en regensensor V2.0

This site may earn commission on affiliate links.
Heb de set via deze site nu een aantal weken op de auto en ik kan beamen dat 16u (400mm) aan de passagierszijde te kort is, zo hou ik dus een verticale streep van vuiligheid over bij het wipen :mad:.
Net even gecheckt op hun site.
Ze hebben de TESLA set nu inderdaad aangepast naar 450mm aan de passagierszijde. Net maar een mailtje gestuurd omdat ik dus op hun advies (want ik had eerst de 18u los aangevinkt) de 16u zou moeten hebben... Ben benieuwd wat ze kunnen doen :smile:.


hoi MJKA Let op, dit setje is de 48 en de 16 ( dit is de maat die door Bosch word aangeraden) de meeste hebben nu 48 en 18 ( Ik ook en dat werkt perfect)

Ik heb mij ervaring aan Nieuweruitewissers.nl doorgegeven, dus ik weet niet of ze de set nu aanpassen naar 48 en 18
Misschien moet ze even een mailtje sturen (sympatieke lui en reageren snel met goeie info)

je kan het ook uitproberen en jou ervaring delen ( misschien heeft Bosch wel gelijk ;-)
 
  • Love
Reactions: Hbrink
Sinds ik in Zevenbergen deze coating liet aanbrengen ook op alle ruiten, zijn de ruitenwissers waarover ik eerst twijfelde, eigenlijk niet tevreden was, vooral met harde regen, ineens 100% voldoende,
Het is ook mogelijk alleen de ruiten of voorruit te laten coaten!
Mijn ruiten hebben ook opticoat pro, maar regensensor werkt slecht. Volgende week naar SeC voor andere wissers, hopelijk helpt dat.
 
Met bosch wissers eindelijk van het geklapper af type : ap 28 u, multiclip en de ap 17 u, rechter wisser 17 inch, is net te kort, onderin ruit tussen wissers blijft er een klein stukje niet bestreken, volgende keer neem ik daarvoor de 18 inch
 
Wetende dat de post al 2,5 jaar oud is, kwam ik hier tijdens mijn zoektocht naar informatie over de vervanging van de ruitenwissers voor mijn S toch op terecht. Dus in het kader van informatie delen als het relevant is, dacht ik deze post aan te vullen met de beschrijvingen van beide type Bosch ruitenwissers;

OE Specialty AeroTwin Set
Bosch continues its innovation and expands its wiper blade portfolio by providing wiper blades with unique, special adapters that are hard to find in the market for your vehicle. Bosch AeroTwin Set features a complete replacement set for your vehicle.

Key Features
  • Blended dual rubber compound with graphite coating for long life
  • Asymmetrical wind spoiler for better windshield contact
  • Patented beam technology for a uniform wipe



ICON™ Wiper Blades
The best solution for the winter season is the ICON beam wiper blade. By design, beam blades are not affected by snow and ice buildup. The bracketless design and tension springs help keep the blade flexible and provide superior wiping performance in all weather conditions.

Key Features
  • Up to 40% longer life than other premium blades
  • Patented beam design with an exclusive rubber technology
  • Weather-shield double locking connector for easy wiper blade installation
  • Customized precision fit and performance
  • Exclusive asymmetrical flexible spoiler design
 
Dat heb ik me ook afgevraagd. Om een antwoord te kunnen bedenken moet je eerst weten hoe een regensensor werkt.


De regensensor die in je auto meestal achter de binnenspiegel is ingebouwd, stuurt een infrarode straal vanuit een hoek van 45 graden naar je voorruit. Een lichtsensor meet de intensiteit van het teruggekaatste licht. Wanneer die constant is, blijven de ruitenwissers uitgeschakeld.
Water heeft echter andere refractie-eigenschappen dan lucht. Een natte voorruit zal dus minder licht terugkaatsen en dit effect vergroot wanneer er meer water op de ruit terecht komt. Zo wordt de snelheid van de automatische ruitenwissers geregeld: hoe minder licht de regensensor ontvangt, hoe meer regen en hoe noester de wisserbladen dus hun werk moeten doen.
De werking van een regensensor is gebaseerd op het principe van totale interne reflectie. Deze fysische wet zegt dat wanneer een lichtstraal een grens passeert tussen materialen met verschillende refractie- of afbuigingseigenschappen (zoals glas en lucht), ze deels afgebogen zal worden en deels gereflecteerd. Die afbuiging is bijvoorbeeld de reden waarom dingen onder water dichterbij kunnen lijken dan ze werkelijk zijn. Wanneer het licht echter vanuit een grote (schuine) hoek invalt, dan zal de afgebogen straal de grens tussen beide materialen niet meer overschrijden en er dus alleen nog totale interne reflectie optreden.
Nu valt het voor elk materiaal, en dus ook voor een autoruit, te achterhalen in welke mate een lichtstraal gereflecteerd wordt vanuit een bepaalde invalshoek. De regensensor die in je auto meestal achter de binnenspiegel is ingebouwd, stuurt dan ook een infrarode straal vanuit een hoek van 45 graden naar je voorruit. Een lichtsensor meet de intensiteit van het teruggekaatste licht. Wanneer die constant is, blijven de ruitenwissers uitgeschakeld.
Water heeft echter andere refractie-eigenschappen dan lucht. Een natte voorruit zal dus minder licht terugkaatsen en dit effect vergroot wanneer er meer water op de ruit terecht komt. Zo wordt de snelheid van de automatische ruitenwissers geregeld: hoe minder licht de regensensor ontvangt, hoe meer regen en hoe noester de wisserbladen dus hun werk moeten doen.

Nu kan ik 2 oorzaken bedenken die leiden tot een verstoorde werking van de regensensoren a) een coating op de voorruit b) ruitenwissers die strepen / een waas / een dun laagje water achterlaten.
Van de standaard Tesla ruitenwissers is bekend dat ze niet zo goed aanliggen aan de uiteinden. Juist de uiteinden wissen het gedeelte va de ruit bij de sensor.

Mogelijk registreert de sensor een verschilwaarde tussen een schone/droge ruit en een natte ruit. Als de ruit dus niet schoon/droog is moet er meer water op komen voordat de verschilwaarde wordt gemeten.
Maar goed, dat is natuurlijk giswerk.

Volgens het SeC is het niet mogelijk om de reactiesnelheid van de regensensoren softwarematig in te stellen. Ook is er voor zover bekend geen nieuwe beter werkende sensor beschikbaar.

- - - Updated - - -




Deze Bosch AeroTwin komen altijd als de beste naar voren in ruitenwissertesten, dus ik zou zeker een setje uitproberen.
Kijk ook even of er het merk BOSCH staat op de uiteinden van de wissers die je nu hebt. Mogelijk heb je al de nieuwe wissers toegestuurd gekregen.
Of er een verschil in kwaliteit is tussen de BOSCH Icon (die Tesla nu levert) en de BOSCH AeroTwin weet ik niet.


View attachment 69604

Na de type één AP heeft Tesla in haar wijsheid besloten om geen regensensor meer te gebruiken maar de camera's....
Deze zien in het donker de regen niet in tegenstelling tot de infrarood regensensoren zoals de rest van de wereld al meer dan 20 jaar met succes gebruikt.
 
Van Kimblade:

Thank you for contact us.
We hope these answers help with your questions.

1) We are in the process to create an online mall on our homepage. And we will open the new campaign on Indiegogo after all the shipment is finished that could be done by early of Feb.

2) Sizes and adapter type are different between Test Model S and Model X.
TESLA MODEL S: 28" & 17" PTB[19mm] adapter.
TESLA MODEL X: 28" & 18" I&L[Pinch Tab] adapter.