Dat heb ik me ook afgevraagd. Om een antwoord te kunnen bedenken moet je eerst weten hoe een regensensor werkt.
De regensensor die in je auto meestal achter de binnenspiegel is ingebouwd, stuurt een infrarode straal vanuit een hoek van 45 graden naar je voorruit. Een lichtsensor meet de intensiteit van het teruggekaatste licht. Wanneer die constant is, blijven de ruitenwissers uitgeschakeld.
Water heeft echter andere refractie-eigenschappen dan lucht. Een natte voorruit zal dus minder licht terugkaatsen en dit effect vergroot wanneer er meer water op de ruit terecht komt. Zo wordt de snelheid van de automatische ruitenwissers geregeld: hoe minder licht de regensensor ontvangt, hoe meer regen en hoe noester de wisserbladen dus hun werk moeten doen.
De werking van een regensensor is gebaseerd op het principe van totale interne reflectie. Deze fysische wet zegt dat wanneer een lichtstraal een grens passeert tussen materialen met verschillende refractie- of afbuigingseigenschappen (zoals glas en lucht), ze deels afgebogen zal worden en deels gereflecteerd. Die afbuiging is bijvoorbeeld de reden waarom dingen onder water dichterbij kunnen lijken dan ze werkelijk zijn. Wanneer het licht echter vanuit een grote (schuine) hoek invalt, dan zal de afgebogen straal de grens tussen beide materialen niet meer overschrijden en er dus alleen nog totale interne reflectie optreden.
Nu valt het voor elk materiaal, en dus ook voor een autoruit, te achterhalen in welke mate een lichtstraal gereflecteerd wordt vanuit een bepaalde invalshoek. De regensensor die in je auto meestal achter de binnenspiegel is ingebouwd, stuurt dan ook een infrarode straal vanuit een hoek van 45 graden naar je voorruit. Een lichtsensor meet de intensiteit van het teruggekaatste licht. Wanneer die constant is, blijven de ruitenwissers uitgeschakeld.
Water heeft echter andere refractie-eigenschappen dan lucht. Een natte voorruit zal dus minder licht terugkaatsen en dit effect vergroot wanneer er meer water op de ruit terecht komt. Zo wordt de snelheid van de automatische ruitenwissers geregeld: hoe minder licht de regensensor ontvangt, hoe meer regen en hoe noester de wisserbladen dus hun werk moeten doen.
Nu kan ik 2 oorzaken bedenken die leiden tot een verstoorde werking van de regensensoren a) een coating op de voorruit b) ruitenwissers die strepen / een waas / een dun laagje water achterlaten.
Van de standaard Tesla ruitenwissers is bekend dat ze niet zo goed aanliggen aan de uiteinden. Juist de uiteinden wissen het gedeelte va de ruit bij de sensor.
Mogelijk registreert de sensor een verschilwaarde tussen een schone/droge ruit en een natte ruit. Als de ruit dus niet schoon/droog is moet er meer water op komen voordat de verschilwaarde wordt gemeten.
Maar goed, dat is natuurlijk giswerk.
Volgens het SeC is het niet mogelijk om de reactiesnelheid van de regensensoren softwarematig in te stellen. Ook is er voor zover bekend geen nieuwe beter werkende sensor beschikbaar.
- - - Updated - - -
Deze Bosch AeroTwin komen altijd als de beste naar voren in ruitenwissertesten, dus ik zou zeker een setje uitproberen.
Kijk ook even of er het merk BOSCH staat op de uiteinden van de wissers die je nu hebt. Mogelijk heb je al de nieuwe wissers toegestuurd gekregen.
Of er een verschil in kwaliteit is tussen de BOSCH Icon (die Tesla nu levert) en de BOSCH AeroTwin weet ik niet.
View attachment 69604