Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuwe model 3: wel / niet opladen tot 100% ?

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag heb ik mijn 6 jaar oude model S85 ingeruild voor een nieuwe model 3.

Bij de Tesla S heb ik me altijd netjes aan het voorschrift gehouden om de batterij niet verder dan 90% op te laden. Het verlies aan range is vrij beperkt gebleven, ondanks ruim 150.000 op de teller en ook diverse buitenland-vakanties met veel superchargen.

Ik meen me te herinneren dat ik bij de aankoop gehoord heb dat de nieuwe Tesla 3 wel gewoon tot 100% geladen mag worden en dat dat zelfs beter zou zijn dan de accu. Ik kan hier echter weinig over terugvinden op internet. Wie heeft er verstand van de batterij van de model 3 en kan mij uitleggen wat met het opladen nu wijsheid is? Mijn dank is groot!
 
Als je en SR+ uit China hebt met LFP batterijen staat de laadlimiet in het info scherm van de batterij ook standaard op 100%. Het onderscheid tussen ‘daily’ en ‘trip’ is er niet meer. Hetzelfde op je mobiele app.
Met andere woorden: prima om deze tot 100% op te laden.

ps ik verbaasde me best over de range van die nieuwe SR+, in positieve zin.
Ben benieuwd wat een LR LFP gaat brengen.
 
  • Like
Reactions: Niek
Omdat het spanningsprofiel van LPF accu's vlakker is, is het regelen en balanceren van een LPF accu pakket moeilijker. Daarom vraagt Tesla om ze minstens één keer per week tot 100% op te laden
Maak je geen zorgen over degradatie, degradatie bij LPF accu's zou veel minder een probleem zijn (degradatie zou tot een factor 10 minder zijn dan bij Li-Ion )

Indien je een LR Model 3 hebt, heb je nog steeds een Li-Ion accu, en dan moet je dezelfde regels blijven volgen.
 
Omdat het spanningsprofiel van LPF accu's vlakker is, is het regelen en balanceren van een LPF accu pakket moeilijker. Daarom vraagt Tesla om ze minstens één keer per week tot 100% op te laden
Maak je geen zorgen over degradatie, degradatie bij LPF accu's zou veel minder een probleem zijn (degradatie zou tot een factor 10 minder zijn dan bij Li-Ion )

Indien je een LR Model 3 hebt, heb je nog steeds een Li-Ion accu, en dan moet je dezelfde regels blijven volgen.

De LFP (of LPF zoals jij het noemt maar dat klinkt zo politiek) is ook een Li-Ion batterij, alleen een ander type.

De karakteristieken van verschillende types Li-Ion batterijen zijn hier aardig weergegeven en mooi samengevat in de spinnenwebben:

Types of Lithium-ion Batteries – Battery University

De LFP batterijen zijn inderdaad beter bestand tegen 100% charge, en bovendien (nog) beter bestand tegen thermal runaway.
 
  • Helpful
Reactions: robertvg
Hi,

Iemand hier enig idee waarom mijn LFP batterij niet verder opgeladen kan worden dan 329 (= 100%)?
Zit nu in mijn 3e week dat ik de T3 heb en t/m woensdag was het bereik bij 100% nog 405.

Thanks alvast,

Marcus
 

Attachments

  • Screenshot_20201225-211137_Tesla.jpg
    Screenshot_20201225-211137_Tesla.jpg
    100 KB · Views: 253
Hi,

Iemand hier enig idee waarom mijn LFP batterij niet verder opgeladen kan worden dan 329 (= 100%)?
Zit nu in mijn 3e week dat ik de T3 heb en t/m woensdag was het bereik bij 100% nog 405.

Thanks alvast,

Marcus
De software voor de lfp batterijen staat nog niet op punt, als je batterij bijna leeg is kan hij dus slecht inschatten hoe ver je kan met een volle batterij. Als je batterij voller is zou dit cijfer dus ook weer groter zijn
 
Dank! Maar hoe kan het dat ik hem ook niet meer tot range 405 kan 'volgooien'? Momenteel komt de batterij dus niet verder dan 320 en is ie dus "vol".

Heb je het op km of % staan? Ik heb zelf ook de Model 3 MiC, het is een algemeen bekend probleem dat de BMS niet goed in kan schatten wat de % is. Eerste week wou de Tesla niet verder laden dan 83%, iets dat wel meer mensen last van hebben. Inmiddels kan ik wel tot 100% laden, maar is de range maar 355 ofzo iets. Op andere fora lees ik dat, hoe vaker je het oplaad, hoe accurater het wordt. Dus niet blind staren op range en het gewoon wat tijd geven.

Tesla heeft ook aangegeven dat ze werken aan een firmware update ervoor.