Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuwe Renault Zoe laden aan TWC?

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds vanmiddag heeft mijn vrouw de overstap gemaakt en is haar hybride Opel Ampera omgeruild voor de nieuwe Renault Zoe. We rijden nu beide electrisch, een prima gevoel. Zeker omdat we sinds oktober ook op een deel van het huis zonnepanelen met een Wattpiek van 11.300 kW hebben :)


Nu zouden we graag samen graag gebruik maken van de TWC die bij de komst van mijn model S is aangelegd. Deze is op een aparte groep middels een aardlekschakelaar type B aangebracht. Onze aansluiting is 3x25A.


De nieuwe Zoe heeft een R135 motor en mogelijkheid tot “snelladen” met 11kw.


In theorie had het moeten werken, maar in de praktijk lijkt het toch wat complexer. Het het aansluiten lijkt de eerste minuten alles te werken (er komen in de Zoe ook km bij), maar daarna stopt het laden. Af en toe vliegt ook de aardlek erdoor. Ik heb al geprobeerd om via de Tesla het aantal Ampere tijdens het laden terug te brengen (staat nu op 6 Ampere), maar ook dat lukt niet!


Help! Hier zo’n domme vent die ondanks veel zoeken, ook op dit mooie forum, al snel door de opties heen is. Een goede oplossing heb ik nog niet kunnen vinden, ik vermoed dat het met de instellingen in de TWC te maken heeft.


Heeft iemand van jullie een oplossing? Heel graag!!
 
Het grootste probleem is dat auto's op verschillende manier de IEC standaard implementeren. En Tesla is het stoutste jongetje van de klas en voldoet helemaal niet aan de IEC standaard.

Heb je op de TWC ingesteld dat die ook andere auto's dan alleen de Tesla kan laden met Type2? Zo ja heb ik geen idee wat het probleem kan zijn. Oplossing zou zijn om bijvoorbeeld een Zappi te nemen, icm met zonnepanelen erg handig bij ingang nieuwe salderingsregeling.
 
In theorie had het moeten werken, maar in de praktijk lijkt het toch wat complexer. Het het aansluiten lijkt de eerste minuten alles te werken (er komen in de Zoe ook km bij), maar daarna stopt het laden. Af en toe vliegt ook de aardlek erdoor. Ik heb al geprobeerd om via de Tesla het aantal Ampere tijdens het laden terug te brengen (staat nu op 6 Ampere), maar ook dat lukt niet!

Even voor ons begrip: je hebt dus twee laders, allebei een TWC?
En ook als je de Tesla slechts op 6A laat laden en de Zoe laad ook dan klapt de zekering ?
 
Sinds vanmiddag heeft mijn vrouw de overstap gemaakt en is haar hybride Opel Ampera omgeruild voor de nieuwe Renault Zoe. We rijden nu beide electrisch, een prima gevoel. Zeker omdat we sinds oktober ook op een deel van het huis zonnepanelen met een Wattpiek van 11.300 kW hebben :)


Nu zouden we graag samen graag gebruik maken van de TWC die bij de komst van mijn model S is aangelegd. Deze is op een aparte groep middels een aardlekschakelaar type B aangebracht. Onze aansluiting is 3x25A.


De nieuwe Zoe heeft een R135 motor en mogelijkheid tot “snelladen” met 11kw.


In theorie had het moeten werken, maar in de praktijk lijkt het toch wat complexer. Het het aansluiten lijkt de eerste minuten alles te werken (er komen in de Zoe ook km bij), maar daarna stopt het laden. Af en toe vliegt ook de aardlek erdoor. Ik heb al geprobeerd om via de Tesla het aantal Ampere tijdens het laden terug te brengen (staat nu op 6 Ampere), maar ook dat lukt niet!


Help! Hier zo’n domme vent die ondanks veel zoeken, ook op dit mooie forum, al snel door de opties heen is. Een goede oplossing heb ik nog niet kunnen vinden, ik vermoed dat het met de instellingen in de TWC te maken heeft.


Heeft iemand van jullie een oplossing? Heel graag!!

Via de Tesla verlagen doet niks met de laadpaal. Dit is een instelling die de auto gebruikt. Je moet de TWC op legacy instellen. Er zijn genoeg mensen die de TWC ook icm met een niet Tesla gebruiken zonder problemen.
 
Hoi Jawbone,

Dank alvast voor je reactie. Ik wist niet dat er een instelling was op de TWC waarmee je in kunt stellen dat ook andere auto’s laden op die TWC. Kan daar in de handleiding van de TWC ook niets over vinden. Weet jij zo welke instelling dit is?
 
Even voor ons begrip: je hebt dus twee laders, allebei een TWC?
En ook als je de Tesla slechts op 6A laat laden en de Zoe laad ook dan klapt de zekering ?

Nee, we hebben 1 TWC lader waarmee we zowel de model S als de Zoe willen laden. Kennelijk verandert de instelling in de model S niets aan de TWC, wat ik eerst wel dacht. Alleen bij het laden van de Zoe stopt het laden na enkele minuten of klapt de zekering eruit. Bij de Tesla geen enkel probleem.
 
Nee, we hebben 1 TWC lader waarmee we zowel de model S als de Zoe willen laden. Kennelijk verandert de instelling in de model S niets aan de TWC, wat ik eerst wel dacht. Alleen bij het laden van de Zoe stopt het laden na enkele minuten of klapt de zekering eruit. Bij de Tesla geen enkel probleem.
Apart is het wel.
Je kan in de TWC het maximale vermogen instellen maar dat heeft zowel effect op je Tesla als de Zoe.
Dus als tijdens het laden van de Zoe de zekering eruit klapt zou ik dat ook verwachten met een ladende Tesla.
 
@Karel Hier ook de vrouw aan de nieuwe ZOE.

En hier ook vanaf nu strijd om de TWC. Afgelopen weekend succesvol 11Kw met ZOE geladen.
Behalve een irritant hoge piep bij het laden van de ZOE (schijnt zo te horen) geen rare side effects.

Ik heb 3 fase wel standaard op 16A ‘begrensd’ in TWC ingesteld en ook een aardlek type B erachter geschakeld.
Let op. Je ZOE kan wel op 22Kw AC laden he. Is dat je probleem niet? Dat je dus te ‘hard’ laadt, terwijl bv je wasdroger, wasmachien en vaatwasser aan staan? Of wellicht nog niet eens nodig om de aardlek te laten klappen.

Edit: Oplossing is om de TWC te begrenzen op 16A. Is instelbaar.

Ik begrijp even niet wat je bedoelt met je Tesla op 6A begrenzen. Heb je 2 kabels aan je TWC?
Je kan de auto’s toch niet tegelijk laden? Dat lijkt me het probleem niet.
 
@Karel Hier ook de vrouw aan de nieuwe ZOE.

En hier ook vanaf nu strijd om de TWC. Afgelopen weekend succesvol 11Kw met ZOE geladen.
Behalve een irritant hoge piep bij het laden van de ZOE (schijnt zo te horen) geen rare side effects.

Ik heb 3 fase wel standaard op 16A ‘begrensd’ in TWC ingesteld en ook een aardlek type B erachter geschakeld.
Let op. Je ZOE kan wel op 22Kw AC laden he. Is dat je probleem niet? Dat je dus te ‘hard’ laadt, terwijl bv je wasdroger, wasmachien en vaatwasser aan staan? Of wellicht nog niet eens nodig om de aardlek te laten klappen.

Edit: Oplossing is om de TWC te begrenzen op 16A. Is instelbaar.

Ik begrijp even niet wat je bedoelt met je Tesla op 6A begrenzen. Heb je 2 kabels aan je TWC?
Je kan de auto’s toch niet tegelijk laden? Dat lijkt me het probleem niet.

Hoi PrimaTMan,

Dank voor de tips, ik ga er morgen meteen mee aan de slag. Vanaf woensdag ben ik weer tot volgende week in het buitenland en het is een hele geruststelling als mijn vrouw dan comfortabel kan laden. Mooi om te lezen dat het bij jullie in ieder geval werkt.

Vanmiddag waren er niet al te veel machines in gebruik, dus een piek kan het niet geweest zijn. Met begrenzen in de Tesla bedoelde ik dat ik de instelling in de auto naar beneden had aangepast. Naar ik nu lees heeft dat geen invloed op de TWC, dus dat zal het vermoedelijk niet zijn.
 
@Larss TWC en aarding is inderdaad wel een ‘dingetje’. Tenminste bij mij toendertijd.

Ik heb na de aanleg van mijn TWC een nieuwe aardpen moeten laten slaan. Dit na continu aardproblemen problemen in het begin.

Maar bij aarding problemen geeft de TWC als het goed is wel een specifieke foutcode.
Geen idee overigens of de ZOE specifieke problemen heeft met dit.
 
Info over dip switch hier.

Verder, ik heb iets gelezen over de Zoë dat specifiek over aardproblemen ging maar weet het fijne er niet meer van. Wellicht in dit draadje.

Dag Larss,

Bedankt alvast. In het artikel waar je naar verwees kon ik het zo niet vinden, maar met behulp van de video moet me dat gaan lukken. Ik ga er morgen meteen bij daglicht mee aan de slag.

Waarom denk je dat het aan de aardlekschakelaar ligt? Bij het laden van de Tesla geen enkel probleem, en die vraagt volgens mij meer vermogen dan de Zoe?
 
@Larss TWC en aarding is inderdaad wel een ‘dingetje’. Tenminste bij mij toendertijd.

Ik heb na de aanleg van mijn TWC een nieuwe aardpen moeten laten slaan. Dit na continu aardproblemen problemen in het begin.

Maar bij aarding problemen geeft de TWC als het goed is wel een specifieke foutcode.
Geen idee overigens of de ZOE specifieke problemen heeft met dit.

Bij mij waren er geen problemen met aarding bij de aanleg en laden Tesla. Wel las ik ergens op het engelstalige deel dat er kennelijk verschil is tussen een TN en TT aarding met de Renault, wellicht heeft dat ermee te maken. De info was echter niet al te duidelijk.
 
Overigens verwacht ik dat het max vermogen goed staat, anders zou de Tesla ook te hard laden voor de groep. Als je zegt dat de aardlek eruit schiet, heeft het max vermogen er niks mee te maken. De dip switch positie twee, die is belangrijk.

Zie: Destination charger settings

De Tesla van @Karel laadt max 16.5Kw. Te doen met 3x25A.
Echter 22Kw is niet te doen met deze aansluiting: 22000W / (230Vx3) = 31.88A. *plof*

Ik gok dat de switch op max vermogen staat.
 
Waarom denk je dat het aan de aardlekschakelaar ligt? Bij het laden van de Tesla geen enkel probleem, en die vraagt volgens mij meer vermogen dan de Zoe?
Dat denk ik niet, maar er was hierboven wat spraakverwarring waar mensen het over de zekering hadden die er uit vloog. Dat zou een heel ander issue zijn, vandaar mijn opmerking. En over je latere post, het klopt dat Tesla afraadt die switch om te zetten. Maar ja :)