Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuwe Renault Zoe laden aan TWC?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb zelf op dit moment 2 TWC ‘s draaien en nog geen communicatie kabel getrokken tussen deze twee. Daarom de Tesla TWC op 13A en die van de Zoe eerst op 6A geprobeerd. Maar dat pakte de Zoe niet. Nu opgedraaid maar 9A en werkt goed mits de netspanning stabiel is. Bij schommelingen in de netspanning wil de TWC van de Zoe nog wel eens op storing springen. Is hier iemand die weet hoe de TWC’s samenwerken en of de master voorrang krijgt?
 
Hierbij settings om met alle auto's te kunnen laden op max. 16A in NL met een "enkele TWC":
  • Linker switch (1) -> naar beneden
  • Rechter switch (2) -> naar beneden (naar boven is Tesla-only-laden -> dus naar beneden voor tevens laden met de Zoe!)
  • Draaischijf op stand "5" voor 16A begrenzing van de TWC (in Tesla kun je eventueel nog meer begrenzen / eventueel andere stand op TWC als je ander amperage wilt begrenzen in TWC)
Let op: TWC geheel spanningsloos maken VOORDAT je settings gaat wijzigen!

Suc6 ;)
 
Ik heb nog geen ervaring met de nieuwe Zoe, maar de oude Zoe's willen niet starten met laden wanneer de laadstroom is ingesteld op 11A of lager.
Verder genereren nogal wat Zoe's zelf een aanzienlijke lekstroom. Als er dan in de rest van de thuisinstallatie al wat lekstroom zit, dan kan het mislopen. Eén klant, ook met een Zoe, heeft beslist dit op te lossen door de aardlekschakelaar uit het circuit te halen. Sindsdien laadt hij zonder problemen.
Het probleem heeft volgens mij niets te maken met de TWC. Ik zou denken dat het laden, in geval van Tesla-only instelling, niet eens zou starten.
 
  • Like
Reactions: Bas. and ScoopT
Ik heb nog geen ervaring met de nieuwe Zoe, maar de oude Zoe's willen niet starten met laden wanneer de laadstroom is ingesteld op 11A of lager.
Verder genereren nogal wat Zoe's zelf een aanzienlijke lekstroom. Als er dan in de rest van de thuisinstallatie al wat lekstroom zit, dan kan het mislopen. Eén klant, ook met een Zoe, heeft beslist dit op te lossen door de aardlekschakelaar uit het circuit te halen. Sindsdien laadt hij zonder problemen.
Het probleem heeft volgens mij niets te maken met de TWC. Ik zou denken dat het laden, in geval van Tesla-only instelling, niet eens zou starten.
Kan ik daaruit concluderen dat 9A niet stabiel is en 11A wel?
 
Het het aansluiten lijkt de eerste minuten alles te werken (er komen in de Zoe ook km bij), maar daarna stopt het laden. Af en toe vliegt ook de aardlek erdoor. !
Heb precies hetzelfde gehad met de Zoe van mijn zus en mijn eigen 3 fasen lader (SmartEVSE gebaseerd, net zoals de spullen van @fivari). Heel even laden en dan de aardlek er uit.

Tijdje later heb ik mijn 'gewone' en dus foute aardlek vervangen door een type B (Chint Aardlekschakelaar Type B, 30mA (3 fase)) en guess what? De Zoe laadt zonder problemen.
 
Last edited:
Als er dan in de rest van de thuisinstallatie al wat lekstroom zit, dan kan het mislopen. Eén klant, ook met een Zoe, heeft beslist dit op te lossen door de aardlekschakelaar uit het circuit te halen. Sindsdien laadt hij zonder problemen.
Het probleem heeft volgens mij niets te maken met de TWC. Ik zou denken dat het laden, in geval van Tesla-only instelling, niet eens zou starten.
Weet je wel zeker dat het komt door 'lekstromen elders in het huis' en niet door de inmiddels verwijderde aardlekschakelaar zelf? Ik bedoel, als parallel geschakelde aardlek schakelaars elkaar laten trippen, wat is dan het nut van parallel geschakelde aardlekschakelaars? En waarom laat de Zoe dan de andere aardlek schakelaar in het huis niet trippen?

Het probleem heeft volgens mij niets te maken met de TWC. Ik zou denken dat het laden, in geval van Tesla-only instelling, niet eens zou starten.
Dat denk ik ook.
 
Heb precies hetzelfde gehad met de Zoe van mijn zus en mijn eigen 3 fasen lader (SmartEVSE gebaseerd, net zoals de spullen van @fivari). Heel even laden en dan de aardlek er uit.

Tijdje later heb ik mijn 'gewone' en dus foute aardlek vervangen door een type B (Chint Aardlekschakelaar Type B, 30mA (3 fase)) en guess what? De Zoe laadt zonder problemen.
Een aardlekschakelaar uitwisselen die niet uitschakelt verandert niets aan de situatie.
Had Fivari last dat de ALS er uit ging? Ik heb daar geen last van. Maar wel storing als de spanning niet stabiel is bij 9A. Het type ALS is niet zichtbaar door de gebruiker. Zolang er geen lekstroom is en de ALS niet uitschakelt dus geen feitelijk verschil in werking.
 
Ik heb zelf op dit moment 2 TWC ‘s draaien en nog geen communicatie kabel getrokken tussen deze twee. Daarom de Tesla TWC op 13A en die van de Zoe eerst op 6A geprobeerd. Maar dat pakte de Zoe niet. Nu opgedraaid maar 9A en werkt goed mits de netspanning stabiel is. Bij schommelingen in de netspanning wil de TWC van de Zoe nog wel eens op storing springen. Is hier iemand die weet hoe de TWC’s samenwerken en of de master voorrang krijgt?
Master bepaald het vermogen, hij deelt hier gewoon door het aantal actieve laders.
 
Een aardlekschakelaar uitwisselen die niet uitschakelt verandert niets aan de situatie.
Had Fivari last dat de ALS er uit ging? Ik heb daar geen last van. Maar wel storing als de spanning niet stabiel is bij 9A. Het type ALS is niet zichtbaar door de gebruiker. Zolang er geen lekstroom is en de ALS niet uitschakelt dus geen feitelijk verschil in werking.
Mijn reactie had betrekking op de post van @Karel waarin wel degelijk wordt gesproken over een uitschakelende ALS.
 
Nou, een hele ervaring rijker. Maar met dank aan jullie tips en adviezen lijkt het allemaal gelukt!

Een uitgebreid verslag voor mogelijke dombo’s die net als ik er geen verstand van hebben maar ook met dezelfde combi van Tesla en Renault Zoe worden geconfronteerd. Het is een nogal tijdsintensief karwei, dus bereid je hier wel mentaal en agenda technisch op voor!

Zoals vermeld wilde ik het graag voor morgen klaar hebben zodat mijn vrouw bij mijn afwezigheid eenvoudig de nieuwe auto kon laden.

Na de eerste nuttige tips, ook via de persoonlijke berichten, dus toch gisteravond laat maar aan de slag gegaan. Koplampje op. Ipad erbij met de handleiding wallcharger. Gereedschap uit het bijgebouw halen. Schroefboormachine omdat er maar liefst 7 schroeven moeten worden los- en vastgedraaid in twee verschillende bitjesformaten (torq 10 EN torq 20). En zoiets ga je natuurlijk niet met de hand doen.

Stroom eraf! Telkens goed aan gedacht. Koplampje op. Eerste schroef (T10) en beschermkap ging binnen minuten, zo niet binnen de minuut. Goed begin.

Maar daarna de overige 6, allen T20! Om het niet te langdradig te maken: het kostte me al met al ongeveer 2,5 uur. Netto, dus zonder de tijd mee te tellen waarin ik in verschillende laadposities de werking heb uitgetest. Te beginnen bij de Zoe, als dit goed werkte ook kijken wat de impact was op de snelheid van laden bij de Tesla.

2,5 uur, waarvan circa 2 uur gisteravond (rond middernacht) zeker op het laatst vloekend en tierend doorgebracht naar het zoeken naar het bitje met die Torq 20. Ons bijgebouw waar het gereedschap ligt is achter op het terrein, dus telkens weer dat loopje. Tientallen bitjes gevonden, al dan niet verroest. Zelfs het rommelige gereedschapsetje van mijn vrouw doorgewoeld naar inbussleutels die zouden kunnen passen, niets werkte.

Gefrustreerd opgeven. Onrustige nacht. Om half acht naar de bouwmarkt die gelukkig om 7.00 uur al opende. Jawel, ook in Twente! De torq bleek een gat te moeten bevatten, zoals in de Tesla-handleiding ook stond. Cruciaal verschil, zo bleek later. Tussen hoop en vrees weer geprobeerd en jawel: het werkte!

Daarna is het een kwestie van seconden om de nieuwe instellingen uit te proberen. Alle feitelijke instellingen zijn snel en simpel aangepast, al was de configuratie bijvoorbeeld net iets anders dan de foto die EddieW mij gisteravond al had gestuurd.

De uiteindelijke configuratie die in ieder geval bij ons het best werkte is “spot-on” het advies van Sparky. Die dipswitch 2 MOET inderdaad op de onderste stand staan, anders vloog vroeg of laat bij ons de aardlek erdoor. Beide switches dus naar beneden en de schakelaar op stand 5 lijkt bij ons de optimale combinatie.

Inmiddels is de Zoe volledig geladen en de Tesla laadt nu net met een snelheid van 50 km/h. Meer dan voldoende in mijn situatie, dus ik ben er erg tevreden over. De setting in de S heb ik trouwens weer terug gezet naar 16A.

Toch nog een klein voorbehoud; de laatste test met de Zoe was van 80 naar 100 procent, niet al te veel dus. Volgende week maar eens testen of langer laden nog steeds goed gaat, maar ik heb er alle vertrouwen in. Mocht dat toch mis gaan dan zal ik het hier laten weten.

Grote dank voor alle goede tips en adviezen; het heeft me erg geholpen!
 
Last edited:
Ik kan nergens vinden hoe het werkt. Lijkt me toch dat er hier genoeg zijn met meerdere TWC’s?
Ik verkeerde in de veronderstelling dat TWCs wel Master / Slave kennen maar geen echte load balancing. Maar kan me vergissen.

Als ik me niet vergis, dan kom je denk ik haast niet onder die consequentie uit, denk ik.

Maar goed, je wil dat graag zeker weten, dat snap ik.