Nou, een hele ervaring rijker. Maar met dank aan jullie tips en adviezen lijkt het allemaal gelukt!
Een uitgebreid verslag voor mogelijke dombo’s die net als ik er geen verstand van hebben maar ook met dezelfde combi van Tesla en Renault Zoe worden geconfronteerd. Het is een nogal tijdsintensief karwei, dus bereid je hier wel mentaal en agenda technisch op voor!
Zoals vermeld wilde ik het graag voor morgen klaar hebben zodat mijn vrouw bij mijn afwezigheid eenvoudig de nieuwe auto kon laden.
Na de eerste nuttige tips, ook via de persoonlijke berichten, dus toch gisteravond laat maar aan de slag gegaan. Koplampje op. Ipad erbij met de handleiding wallcharger. Gereedschap uit het bijgebouw halen. Schroefboormachine omdat er maar liefst 7 schroeven moeten worden los- en vastgedraaid in twee verschillende bitjesformaten (torq 10 EN torq 20). En zoiets ga je natuurlijk niet met de hand doen.
Stroom eraf! Telkens goed aan gedacht. Koplampje op. Eerste schroef (T10) en beschermkap ging binnen minuten, zo niet binnen de minuut. Goed begin.
Maar daarna de overige 6, allen T20! Om het niet te langdradig te maken: het kostte me al met al ongeveer 2,5 uur. Netto, dus zonder de tijd mee te tellen waarin ik in verschillende laadposities de werking heb uitgetest. Te beginnen bij de Zoe, als dit goed werkte ook kijken wat de impact was op de snelheid van laden bij de Tesla.
2,5 uur, waarvan circa 2 uur gisteravond (rond middernacht) zeker op het laatst vloekend en tierend doorgebracht naar het zoeken naar het bitje met die Torq 20. Ons bijgebouw waar het gereedschap ligt is achter op het terrein, dus telkens weer dat loopje. Tientallen bitjes gevonden, al dan niet verroest. Zelfs het rommelige gereedschapsetje van mijn vrouw doorgewoeld naar inbussleutels die zouden kunnen passen, niets werkte.
Gefrustreerd opgeven. Onrustige nacht. Om half acht naar de bouwmarkt die gelukkig om 7.00 uur al opende. Jawel, ook in Twente! De torq bleek een gat te moeten bevatten, zoals in de Tesla-handleiding ook stond. Cruciaal verschil, zo bleek later. Tussen hoop en vrees weer geprobeerd en jawel: het werkte!
Daarna is het een kwestie van seconden om de nieuwe instellingen uit te proberen. Alle feitelijke instellingen zijn snel en simpel aangepast, al was de configuratie bijvoorbeeld net iets anders dan de foto die EddieW mij gisteravond al had gestuurd.
De uiteindelijke configuratie die in ieder geval bij ons het best werkte is “spot-on” het advies van Sparky. Die dipswitch 2 MOET inderdaad op de onderste stand staan, anders vloog vroeg of laat bij ons de aardlek erdoor. Beide switches dus naar beneden en de schakelaar op stand 5 lijkt bij ons de optimale combinatie.
Inmiddels is de Zoe volledig geladen en de Tesla laadt nu net met een snelheid van 50 km/h. Meer dan voldoende in mijn situatie, dus ik ben er erg tevreden over. De setting in de S heb ik trouwens weer terug gezet naar 16A.
Toch nog een klein voorbehoud; de laatste test met de Zoe was van 80 naar 100 procent, niet al te veel dus. Volgende week maar eens testen of langer laden nog steeds goed gaat, maar ik heb er alle vertrouwen in. Mocht dat toch mis gaan dan zal ik het hier laten weten.
Grote dank voor alle goede tips en adviezen; het heeft me erg geholpen!