Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuwe trotse Tesla rijder

This site may earn commission on affiliate links.
Beste Tesla rijders,

mijn naam is ricardo schouten 34 jaar uit Den Bosch, vanaf de 1e week maart krijgen wij onze modelS geleverd dus spannend. nou word er veel gepraat over het rijbereik van de model S is er iemand die als ervaren tesla rijder mij een goede indicatie kan gegeven waar we op kunnen rekenen?

Alvast bedankt,
Ricardo schouten
 
Beste Tesla rijders,

mijn naam is ricardo schouten 34 jaar uit Den Bosch, vanaf de 1e week maart krijgen wij onze modelS geleverd dus spannend. nou word er veel gepraat over het rijbereik van de model S is er iemand die als ervaren tesla rijder mij een goede indicatie kan gegeven waar we op kunnen rekenen?

Alvast bedankt,
Ricardo schouten

gelieve het gewicht van uw rechter voet op te geven, dan kunnen we het eens berekenen.
 
Beste Frank,

gewoon normaal rijgedrag 80 en de 120

ik kan eigenlijk alleen mijn ervaring met een 60kwh batterij delen.
Dan zou zeggen: 220km winter / 280km zomer. Omgerekend naar een 85kwh is dat dan 312km winter/ 397km zomer

mijn persoonlijk "wereldrecord" staat op 353km (vorige winter bij 15°) omgerekend is dit dan 500km (wat tesla ook op geeft als mogelijk)
maar dat is dan niet meer op een realistische manier rijden
 
Beste Tesla rijders,

mijn naam is ricardo schouten 34 jaar uit Den Bosch, vanaf de 1e week maart krijgen wij onze modelS geleverd dus spannend. nou word er veel gepraat over het rijbereik van de model S is er iemand die als ervaren tesla rijder mij een goede indicatie kan gegeven waar we op kunnen rekenen?

Alvast bedankt,
Ricardo schouten

Beste Ricardo,

Welkom! Er is niet 1 antwoord op je vraag omdat je bereik afhankelijk is van veel dingen. Bijvoorbeeld:
- bandensoort
- bandenmaat
- buitentemperatuur
- windrichting
- windsterkte
- regen (natte)
- regen (van het heropladen van je accu door afremmen)
- soort wegdek
- rijstijl
- snelheid
- capaciteit van je accu
- SoC bij vertrek
- gebruik van airco/verwarming
- hoogteverschillen
- belading

Veel dingen dus. Een kort antwoord uitgaande van standaard 19", 85kWh accu, range charge (volle accu), normale weer/wegomstandigheden, 15 graden Celcius , gemiddeld 110km/u schat ik dat je zo'n 350km ver komt. Met langzamer rijden (90-100) kom je richting 400km, maar dat is wel zo'n beetje de praktische max.

Neem de tijd om wat draadjes hier op het forum door te lezen, over ervaringen met Superchargers, vakantetrips, verbruik op de autobahn, met dakkoffer, logs met verbruik die mensen op hun trips hebben gemaakt, verschil tussen typical en rated range etc. Sla ook de relevante lijstjes niet over.

Een routeplanner die rekening houdt met je rijstijl en extra verbruik door hoogteverschillen (buiten NL) vind je op de startpagina van Merijn.

Succes met wachten en veel plezier met de eerste ritten!
 
Eigenlijk is het spectrum nog breder - mijn ervaring ligt tussen 250 (koud, regen, wind, hoogteverschillen) en 480 km (>10 graden, droog, vlakke weg, constant 100 tot 110 gereden - cruise control) met een volle acculading..

Het lijstje van Rreutel is erg volledig - maar dit zijn de belangrijkste:

- snelheid (100 of 120 maakt een groot verschil)
- hoogteverschillen (als je de Goddart afrijdt wordt de range met 15 km vergroot !)
- buitentemperatuur (omslagpunt ervaar ik bij 10 C., beneden merk je het effect)

- windrichting/sterkte
- regen (natte)
- rijstijl (spreekt voor zich - optrekken kost extra energie)

Belangrijkste tip: maak het omdenken je eigen... met een verbrandingsmotor ga je tanken als de tank bijna leeg is, met een EV laadt je als je stil staat.

Geen idee wat je rijpatroon is natuurlijk, maar de meeste Tesla-rijders laden elke nacht 90% op, dus elke dag een "volle" accu.. Als je normaal gesproken niet meer dan 275 km per dag rijdt hoef je dan nooit ergens aan te denken. Alleen die enkele keer een langere trip zoals vakantie (of s'avonds nog weg moeten) is dat wel nodig, moet je misschien vooraf plannen (apps) en onderweg van SuC naar SuC opletten. Maar de info die de auto daarbij biedt helpt je daar goed bij en wordt met de tijd alleen maar beter.
 
Ricardo, er is één ding dat me echt tegenvalt aan deze auto, en dat is het bereik. Het 'beloofde' bereik van 480km is nauwelijks haalbaar en dat is op zich niet zo'n probleem, maar in de praktijk zit je er niet een beetje maar gewoon echt heel ruim onder. Ik vroeg me af of iemand de 250 durfde te noemen, maar dat is zojuist gedaan door Edi99. Dat is dan wel bij een 90% lading, lage temperaturen, veel stilstaan en optrekken en korte ritten waarbij de accu nauwelijks op temperatuur komt. Dat zijn wel zo'n beetje de omstandigheden die ik meestal ervaar bij mijn woon-werkverkeer van 35 kilometer enkele reis. Ik denk dat ik dan zo'n 280 km rijd op een 90% volle accu, terwijl ik denk ik een gemiddelde rijstijl heb. Houd daar dus gerust rekening mee, dan kan het in de praktijk alleen maar meevallen. Als je je auto ophaalt bij Tesla zie je de volgeladen auto een typical range van zo'n 375 km aangeven. Dat was voor mij al een eerste 'alsjemenou?' momentje, daarmee ben je direct uit die 480 km droom.

Wil ik je daarmee ontmoedigen? Absoluut niet, want ondanks dit ga je geen seconde spijt hebben. Stel je verwachtingen bij, in de praktijk leer je rekening te houden met je bereik en verder is en blijft deze auto een genot. Ik heb in 15 maanden nog nooit een echt probleem gehad met de range. En als je wat langere, constantere ritten maakt in de zomer is alles veel gunstiger. Geniet er van!
 
Mooi, weer eentje erbij in Den Bosch. Welke kleur heb je? Aan het verhaal van mijn collega-rijders hierboven kan ik weinig toevoegen. Voor mij persoonlijk betekent de dagelijkse afstand naar Den Bosch een hoog verbruik doordat accu onder nul graden na 8 KM reisafstand niet warm is. Bij ongeveer 30 KM gereden is het verbruik bij mij als het zo koud is bijna weer als 's zomers. Als het vriest ben ik 's nachts wel ingeplugd. Kan ik 's morgens via de app wat bijladen en meteen interieur opwarmen. Hoef je niet te krabben, (bij mijn X5 duurde dat 5 minuten) geen vastgevroren deuren etc. Jammer vind ik dat je je achteruitverwarming/spiegels niet kunt bedienen in de app. Eerste week maart is dat vriesweer hopelijk voorbij. Dan kun je meteen vooruit... veel plezier, het is GEWELDIG om er elke dag in te kunnen rijden.
 
Welkom!
De factoren die mede het bereik bepalen, worden hier wel zo'n beetje genoemd. Persoonlijk vind ik het bereik prima, maar het klopt wel dat korte ritjes en ruim boven de 100km/u rijden het bereik nogal kunnen inkorten. Ook mij is het enorme verschil in verbruik tussen 100km/u en 130km/u opgevallen.

De afgelopen weken heb ik veel lange ritten door Nederland gemaakt, vaak in vrij druk spitsverkeer dat nog net geen files geeft. Dat laatste zorgt ervoor dat je (noodgedwongen) erg zuinig gaat rijden. Ik zie standaard wat het werkelijke verbruik versus typical range is over de laatste afgelegde 25 kilometer. De typical range gaat uit van 0,2kwh per kilometer (400 km bereik bij volledig opgeladen accu). Na kilometers gemiddeld zo'n 80 a 90 km/u te hebben gereden, zat het werkelijke verbruik op 0,166kwh per kilometer (theoretisch dus zo'n 480km bereik). Op stukken waar je 130 (met af en toe uitschieters naar 140, vooruit..) kunt rijden, schiet het verbruik echter direct omhoog naar 0,25kwh per kilometer (320 km bereik).

Ik ga er daarbij van uit dat de accucapaciteit zo'n 85 kilowattuur is, maar dat de beschikbare capaciteit zo'n 80 kilowattuur is omdat Tesla enige reserve inbouwt voor mensen die zich vergissen in afstanden of beschikbaarheid van laadpunten (je schijnt circa 20 kilometer 'in de min' te kunnen rijden, iets wat mijn hobby overigens niet zou zijn).

Hoe komt het dat het verbruik zo enorm omhoog schiet bij snelheden boven de 100 km/u? Het antwoord - zo heb ik me laten uitleggen - is dat dit komt doordat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid. Bij benzineslurpers speelt dit natuurlijk ook, maar daar valt de berekening qua verbruik weer net wat anders uit. Deze motoren zijn erg inefficiënt omdat de meeste energie wordt omgezet in warmte in plaats van beweging. Bij hoge snelheden worden deze motoren echter een klein beetje minder inefficiënt, een iets groter deel van de energie gaat naar beweging in plaats van warmte, en dat compenseert weer enigszins voor de snelle toename in luchtweerstand. Elektromotoren zijn efficiënter (want nauwelijks warmte) en zijn verder bij alle snelheden ongeveer even efficiënt.

Verder lekt er wel wat energie weg in stilstand (iets dat je wel kunt verminderen in de instellingen).

Mijn ervaring tot nu toe: geen enkele range anxiety voor ritten binnen Nederland. Een enkele keer laad ik wel op tot de maximum range en dan kan ik redelijkerwijs tot 340 km maken zonder onderweg te hoeven opladen (sommetje: typical range van 400 km, daar 10% van afhalen en dan nog 20 km reserve houden).
 
Beste Theo,

er rijden er volgens mij een aantal meer tesla's in den Bosch (Rosmalen ).

Type Tesla : 85KW

parelmoer wit
panorama dak
21 inch zwarte wielen
tech pakket
luchtvering
alarm
verlichtingspakket
zwart leren bekleding

dit is zo'n beetje de auto misschien ben ik nog wat opties vergeten! Ik heb de auto een paar keer gezien in Tilburg in deze opstelling en zelf vonden wij dit een top combinatie! Maar kleur is persoonlijk natuurlijk. Het zal straks een hele ervaring zijn om er nu ook zelf in te mogen rijden.

Gr Ricardo