Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vendor Nieuwe "Vendor" op het België en Nederlands forum: Tesland

This site may earn commission on affiliate links.
Mag ik eerst de geschiedenis even oprakelen ?

in de beginjaren waren de early-adopters op zoek naar allerlei after-market spullen : alloygators, dashcams etc etc.
En er werd op het forum hier veel info uitgewisseld waar ergens op het web je die spullen kon bestellen, en hoe eventueel ze monteren.

Uiteindelijk zag ene Herbert ook het licht (en dan dit maal niet ergens hoog boven de wolken in zijn B737) en kocht een Tesla.
En liep ook tegen de gebrekkige voorzieningen van aftermarket aan.
Maar Herbert kocht ook alloygaters, en een dashcam, en installeerde die zelf. Hij deelde de HowTo hier op het forum.
Daarop kwam zoveel positieve reacties van 'ons, early-adopters', die massaal vroegen of Herbie ook 'onze' dashcam wou inbouwen.
Een nieuwe onderneming was geboren, tot grote tevredenheid van velen.
Herbert maakte hier uiteraard wel geregeld promotie voor zijn nieuwe zaak, en werd daarvoor verbannen naar Moskou.
Via een close friend, Herbie, kon Herbert toch terug komen op het forum. Herbie ging niet zover dat hij openlijk promotie maakte voor de winkel van Herbert, maar af en toe was er toch een duidelijk verband (ja, dat is een understatement).

Tot TMC de teugels verder aanhaalde, gewoon omdat er algemeen teveel reclame werd gemaakt in diverse draadjes - en dan heb ik het niet over Herbie.

Waarna Herbert contact neemt met TMC, en besluit -uiteraard tegen betaling ten voordele van het TMC-forum en geheel volgens de regels van TMC- een vendor te worden.


En nu even samenvatten :
1.Herbert wordt officieel vendor op het TMC forum.
2.Guru3D vindt dat niet leuk. Jammer voor hem, maar hij maakt niet de regels. TMC maakt de regels.


That's all folks.


edit : ik zie dat onze moderator intussen ook gepost heeft - afgesloten dus. Goed zo !
 
Welkom terug, al was je eigenlijk nooit weg maar goed dat je terug onder je originele profiel kan posten.

Off topic, ligt het aan mij of is er hier de laatste tijd een overijverige moderator aan het werk?
In ieder draadje kom ik tegenwoordig die irritante rode tekst tegen.
Ik begrijp dat men de boel niet kan laten escaleren maar een volwassen discussie onder forumleden moet toch af en toe eens kunnen.

On topic, Herbert komt er nog een replica carbon spoiler van de M3 performance in het gamma?
 
  • Like
Reactions: Lung and robertvg
Ik had me voorgenomen niet deel te nemen aan de discussie hier die totaal offtopic raakte en een nare vlek achterliet op een anderzijds welkome draadje, maar kan het toch eventjes niet laten. (waarvoor excuus @Herbie65 )

Ik ben een nieuw lid, maar van wat ik mee maak tot dusver was dat @Herbie65 in eerste instantie een enthousiasteling was. Van de Tesla in dit geval. Dat hij van een uitgelopen hobby er iets lucratief van maakt en daarmee tegelijkertijd de community een dienst bewijst, wordt vergeten (of het nou door de tijd komt, of dat nieuwe leden niks van het verleden weten). Nu snap ik best dat @Herbie65 een tijdje op een dun laagje ijs had moeten lopen. Immers worden je achterliggende motieven door het hebben van een Tesla aftermarket bedrijf er vaak te gemakkelijk aan gekoppeld. Maar terug naar de core, ja hij heeft een Tesla Aftermarket bedrijf. Maar hij was in eerste instantie een mede-forum lid, die zich hier ook aanmeldde om zijn ervaringen en enthousiasme te delen. Dat het verleden, of de negatieve ervaringen in buitenlandse delen van TMC er toe heeft moeten leiden deze policy te hanteren is jammer. Maar zoals ik laatst al te horen kreeg: "Het is jammer dat goeden daaronder leiden"

Wat betreft @Hayden 's punt. Kan ik niet anders zeggen dat ik er volledig mee eens ben. Ja ik ben een nieuw lid. Maar mede door de zeer aanwezige moderator acties, de hoog opgelopen discussies e.d. ben ik minder geneigd om hier te posten en beperk me liever tot lezen. De sfeer is zichtbaar anders als je deze vergelijkt met de Amerikaanse gedeelte, waar het me eigenlijk ook wel aardig opvalt (maar dit kan tussen mijn oren zitten) dat het publiek daar jonger is in vergelijking met hier.

Om nog een vergelijking te trekken, ik ben sinds jaren 2004 geregistreerd op Tweakers.net. De gemiddelde leeftijd daar ligt tussen de 20-25. Ongetwijfeld moeten de mods daar ook het een en ander mod-werk verzetten, maar deze merk je bijna niet. Maar over het algemeen is de sfeer daar prima en gaat men daar gewoon respectvol met elkaar om. En als ik voor de gein het niet representatieve(?) gemiddelde pak van de leeftijd hier, volgens verzekering excel sheet, is dit 43. Dan kan ik soms toch niks anders doen dan op mijn achterhoofd krabben en denken: Hoe dan?!

Alleen al het aanzien van de draadjes: Knorrigheden en Kibbelhoekje doet me al "facepalmen". En dan ben ik er nog niet eens in geweest.

on topic: Ook ik ben geïnteresseerd in die carbon (of solid black) spoiler.

Het hout wat verwerkt zit in het "dashboard" wil ik graag ook van een ander kleurtje voorzien. Echter volgens berichten komen de nerven van het hout door vinyl wraps heen. Een vervangende stuk (of ruilen met iemand met wit interieur is nog beter) staat zeker op mijn verlanglijstje.

edit: Zag een reply van een mod. Maar deze is inmiddels verwijderd.
Wilde even duidelijk maken dat dit geen aanval is op de mods. Ik weet uit eigen ervaring dat het een ondankbaar werkje is. Zonder eigenbelang. Ongetwijfeld waren alle handelingen noodzakelijk, maar deze waren niet noodzakelijk geweest als men gewoon respectvol met elkaar omging.

Soms vraag ik mij gewoon af: "Dit is toch dezelfde community die die Bucketlist voor elkaar kreeg?!"
Ik geef enkel mijn ervaring mee als iemand die net 1 maand lid is en elke dag meeleest (doe er mee wat je wilt).
 
Last edited:
Hier de moderator. Die het schijnbaar niet goed kan doen:

- De een vraagt om draadjes af te splitsen, de ander vindt het prima als de boel off topic gaat.
- De een beklaagt zich bij mij over ongevraagde PB's met referral codes, de ander kan het niet schelen of stuurt ze zelfs zelf maar al te graag.
- De een vindt dat er te veel (sluik)reclame is, de ander vindt dat je best als verzekeraar je eigen producten hier kunt aanprijzen.
- De een vindt het okay om een ander af te branden (zoals in dit topic gebeurde), de ander ergert zich aan de toon.

Ja, ik gebruik als ik iets te melden heb als moderator doorgaans de rode kleur, zodat duidelijk is in welke rol ik dat doe. Want ik post ook gewoon als forumlid. En in het begin is dat wat meer dan gebruikelijk omdat er een aantal dingen uitgelegd moet worden (over het vendorschap, over commerciële links in signatures en topics, over het ongevraagd versturen van referral links - een probleem dat zich binnen 2 weken gelukkig vanzelf oplost - over hoe met elkaar om te gaan). Ik hoop dat het al snel minder of niet meer noodzakelijk zal zijn en dat ik dergelijke mededelingen doe.

Het is overigens niet uniek wat ik doe. Ga maar eens kijken in het Market Action-draadje. Daar zijn de moderators dagelijks aan het modereren (in nog rodere letters). Dat is niet iets wat ik nastreef, integendeel. Hoe minder, hoe beter. Ik ben liefst onzichtbaar.

De sfeer in dit Nederlandstalige deel van het forum is over het algemeen uitstekend, met slechts af en toe wat vervelende aanvaringen. Dat eerste moet zeker niet veranderen, aan dat laatste erger ik me soms wel. Maar misschien ben ik de enige. En moeten volwassenen tegen een 'stootje' kunnen en hoort het erbij.

Ik heb mezelf niet aangeboden als moderator, ik ben daarvoor gevraagd. Al een paar jaar geleden, maar toen had ik geen tijd. Nu heb ik wat meer tijd. Dus toen ik in december opnieuw werd gevraagd, heb ik ja gezegd. Maar als jullie liever geen moderator hebben (of eentje die niets doet) omdat dit de sfeer te veel in negatieve zin zou beïnvloeden, dan ben ik weer weg. Heb dan nuttiger dingen te doen.

Sorry Herbert dat dit nu in jouw draadje staat.
 
Last edited:
. De sfeer is zichtbaar anders als je deze vergelijkt met de Amerikaanse gedeelte, waar het me eigenlijk ook wel aardig opvalt (maar dit kan tussen mijn oren zitten) dat het publiek daar jonger is in vergelijking met hier.

Om nog een vergelijking te trekken, ik ben sinds jaren 2004 geregistreerd op Tweakers.net. De gemiddelde leeftijd daar ligt tussen de 20-25. Ongetwijfeld moeten de mods daar ook het een en ander mod-werk verzetten, maar deze merk je bijna niet. Maar over het algemeen is de sfeer daar prima en gaat men daar gewoon respectvol met elkaar om. En als ik voor de gein het niet representatieve(?) gemiddelde pak van de leeftijd hier, volgens verzekering excel sheet, is dit 43. Dan kan ik soms toch niks anders doen dan op mijn achterhoofd krabben en denken: Hoe dan?!
.

Nu ben ik geen 43 meer laat staan tussen de 20 en 25 ... al sinds 2103 hang ik hier rond... ik heb je tekst drie keer gelezen maar begrip werkelijk niet wat je suggereert/bedoelt met je opmerkingen over leeftijd... Verklaar je nader.

Overigens denk ik dat "over het algemeen" de sfeer hier prima is, uitzonderingen (vaak uiterst anoniem geuit) daar gelaten, maar dat terzijde.
 
  • Like
Reactions: gelden
Hier de moderator. Die het schijnbaar niet goed kan doen:

- De een vraagt om draadjes af te splitsen, de ander vindt het prima als de boel off topic gaat.
- De een beklaagt zich bij mij over ongevraagde PB's met referral codes, de ander kan het niet schelen of stuurt ze zelfs zelf maar al te graag.
- De een vindt dat er te veel (sluik)reclame is, de ander vindt dat je best als verzekeraar je eigen producten hier kunt aanprijzen.
- De een vindt het okay om een ander af te branden (zoals in dit topic gebeurde), de ander ergert zich aan de toon.

Ja, ik gebruik als ik iets te melden heb als moderator doorgaans de rode kleur, zodat duidelijk is in welke rol ik dat doe. Want ik post ook gewoon als forumlid. En in het begin is dat wat meer dan gebruikelijk omdat er een aantal dingen uitgelegd moet worden (over het vendorschap, over commerciële links in signatures en topics, over het ongevraagd versturen van referral links - een probleem dat zich binnen 2 weken gelukkig vanzelf oplost - over hoe met elkaar om te gaan). Ik hoop dat het al snel minder of niet meer noodzakelijk zal zijn en dat ik dergelijke mededelingen doe.

Het is overigens niet uniek wat ik doe. Ga maar eens kijken in het Market Action-draadje. Daar zijn de moderators dagelijks aan het modereren (in nog rodere letters). Dat is niet iets wat ik nastreef, integendeel. Hoe minder, hoe beter. Ik ben liefst onzichtbaar.

De sfeer in dit Nederlandstalige deel van het forum is over het algemeen uitstekend, met slechts af en toe wat vervelende aanvaringen. Dat eerste moet zeker niet veranderen, aan dat laatste erger ik me soms wel. Maar misschien ben ik de enige. En moeten volwassenen tegen een 'stootje' kunnen en hoort het erbij.

Ik heb mezelf niet aangeboden als moderator, ik ben daarvoor gevraagd. Al een paar jaar geleden, maar toen had ik geen tijd. Nu heb ik wat meer tijd. Dus toen ik in december opnieuw werd gevraagd, heb ik ja gezegd. Maar als jullie liever geen moderator hebben (of eentje die niets doet) omdat dit de sfeer te veel in negatieve zin zou beïnvloeden, dan ben ik weer weg. Heb dan nuttiger dingen te doen.

Sorry Herbert dat dit nu in jouw draadje staat.

Allereerst respect voor al het werk wat door de moderator gedaan wordt. Het is op vrijwillige basis en het kost best wel tijd. Dat merk ik zelf bij vrijwilligerswerk wat ik op een ander terrein mag doen.
Wel zijn daarbij de formumleden enorm belangrijk. Zij steken ook hun tijd in dit forum om informatie te delen waar we onderling weer ons voordeel mee doen. Ik heb wel geleerd dat ik onderwerpen gebracht door vrijwilligers (forumleden) ruimhartig wil opnemen.
Toen een post van mij op dit forum verplaatst werd, merkte ik dat me dat niet lekker zat.
Tip: verplaatst niet te snel, want:
- Irritatie bij degene die het plaatst.
- Het past niet in de lijn van het draadje waar het naar toe gaat.
- Er gebeuren geen ongelukken als het blijft staan.
- Als we er met z'n allen aan denken valt de schade wel mee.
 
We hebben eerder al eens periodes met minder net discussiëren gehad.
Ik denk dat het nu komt door de grote aanwas van toekomstige M3 bezitters.
De populatie groeit nu snel aan met enthousiaste nieuwe leden die de mores nog niet kennen en de leden van het eerste uur moeten daar niet met gestrekt been in gaan maar gewoon dingen die in 2014 besproken zijn nog een keertje uitleggen.
Respect voor elkaar dus.
 
De sfeer in dit Nederlandstalige deel van het forum is over het algemeen uitstekend, met slechts af en toe wat vervelende aanvaringen. Dat eerste moet zeker niet veranderen, aan dat laatste erger ik me soms wel. Maar misschien ben ik de enige. En moeten volwassenen tegen een 'stootje' kunnen en hoort het erbij.


Luister, linkjes en zelf promotie met commercieele bedoeling mochten in dit forum in het geheel niet niet. Vond ik echt goed, was ik blij mee. De OP (original poster) legt cash neer, en dan mag het opeens wel. Ik vind het een verkeerde negatieve ontwikkeling en maak daar een opmerking over. Misschien had ik het iets genuanceerder moeten brengen, ik heb helemaal niets tegen Herb of TL en val hem ook niet aan op een prachtig service gericht bedrijf en ontwikkeling. Zoals ik al in deze thread aangaf, it is what it is en heb er maar mee te dealen.

Vervolgens modereer jij replies weg en plaats je die in een ontzettend kneuterige topic waar een reply niet eens mogelijk is, en is me de mond gesnoerd. Dat is wel degelijk over moderatie en druk je de discussie in het voordeel van OP. Vervolgens word ik zo ongeveer afgefikt door alle klanten van TL, ... omdat ik mijn mening verkondig. Bedankt voor alle dislikes mannen.

Je meet hier met twee maten. OP (original poster) heeft een redelijk grote reply gegeven waar ik toch echt wordt neergezet als newbie ofzo die klaarblijkelijk niet een kritische noot mag geven, die comment laat je wel staan. Tja, want Herb brent nu geld in het laatje. En tja een jaar lid zijn en maar drie replies per maand gegeven, ja dan tel je niet volgens Herb. Oh, tenzij je betaald natuurlijk volgens sommigen?

Ik ben echt een aardig persoon, een volwassen vent van 46 die in de ICT werkt met een passie voor Tesla in het bezit van een prachtige MS 2015 die ik notabene in de planning had staan stond voor een dechrome aankomende zomer, dat wilde ik overigens bij OP laten doen. Deze topic en ontwikkeling zat me echter niet lekker en gaf daar een mening over. Je hebt me hier de mond gesnoert en me laten affikken door de vaste clientele van OP.

BTW als je zelfs ook deze weg modeerd dan moet je er echt mee stoppen.

Nou, let op daar komen de dislikes.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: XvoorX
Je hebt me hier de mond gesnoert en me laten affikken door de vaste clientele van OP.
Je had je discussie over het al dan niet wenselijk zijn van commerciële posts misschien best in een apart draadje gedaan? Nu krijgt deze 'vendor' een hoop negatieve posts in zijn draadje omwille van een ideologisch verschil dat jij hebt tov de beheerders van dit forum? Jij werkt toch ook niet voor niks?

Ik ben overigens geen vast cliënteel. Ben er nog maar 1 keer geweest maar wel naar alle tevredenheid geholpen geweest.