Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

NL/BE Model 3 LR RWD wachtkamer

This site may earn commission on affiliate links.
zijn er mensen die hun RWD long range, 18 inch, zwart interieur , Midnight grey lak , al hebben ontvangen?
Mijn exemplaar 25 mei besteld, maar nog geen VIN. Is het normaal dat dat zo lang duurt?
Euhm amper twee weken geleden besteld en nog geen vino_O Ik heb in april besteld en nog geen VIN en er zijn er hier die al van in maart wachten:D
Er zijn er wel die snel een vin verkrijgen maar eerder een zeldzaamheid.
 
hm. ok. helder.
Tesla gebeld gisteren en er werd aangegeven dat de kans heel groot is dat hij wel in juni geleverd gaat worden . We gaan het ervaren. Ze zullen vast grote moeite hebben om de enorme aantallen bestellingen in goede banen te leiden. Eigenlijk ook wel begrijpelijk gezien de leeftijd van het bedrijf. Ik hoorde dat de Model 3 in maart de best verkopende auto in NL was... Ai!
 
Is dat klopt en zo blijft dan is dat wel ontzettend balen. 18 mei proefrit gemaakt en omdat wij deze auto niet voor onze vakantie thuis wilden hebben maar pas eind juli / begin augustus, gaf de verkoper aan om de bestelling pas eind juni te plaatsen anders zou deze toch echt te vroeg worden uitgeleverd...
Voor ons is RWD toch echt de sweetspot.
Dan pak je er toch eentje uit de inventory? Moet je wel snel zijn wat gaat best hard zag ik (of je moet van zwart houden)
 
Inderdaad, uit inventory bestellen, wat misschien concessies betekent qua kleur/interieur/wielen.

Ik denk dat ze vooral de RWD LR-productie in Q3 willen reserveren voor de Chinese markt, vandaar de huidige koersverandering (ze weten wel dat wagens die nu besteld zijn in Europa niet voor Q2 zijn).

Want in dat land staat die RWD LR wel netjes in de configurator (het is trouwens al lang het enige land waar die in de configurator staat). De reden is eenvoudig: SR+ is daar niet te verkopen, want iedereen wacht voor dat model in China op de productie uit Shangai waarop minder invoerrechten worden geheven.
 
En wat met de bestelde LR RWD's, die worden dan nog geleverd? (staan misschien nog op de volgende boot)

Ik heb op 26/4 besteld maar voorlopig nog niets gehoord, geen VIN, eindfactuur of aflevermoment.
Toch maar even naar de beheerspagina gaan van "jouw" model 3, CTRL-U en dan zoeken op 5YJ3E . Heb je een "hit" dan staat er al een chassisnummer in de rij voor je bestelling.

Normaliter heb je RWD besteld en wordt die geleverd. Als ze toch in de nesten raken of het gaat erg lang duren, dan bellen ze meestal met een voorstel. Het is niet zo dat de RWD LR niet meer wordt gebouwd....het is tenslotte een Stealth P/AWD zonder de voorste motor, en er vertrekken er continu naar China. Maar volgend trimester willen ze er daar veel van in China verkopen, niet in Europa.

Je kunt natuurlijk ook in de stockwagens even gaan loeren op de site van Tesla, maar in de Benelux krimpt de voorraad stockwagens die RWD LR is zienderoge.
 
Inderdaad, uit inventory bestellen, wat misschien concessies betekent qua kleur/interieur/wielen.

Ik denk dat ze vooral de RWD LR-productie in Q3 willen reserveren voor de Chinese markt, vandaar de huidige koersverandering (ze weten wel dat wagens die nu besteld zijn in Europa niet voor Q2 zijn).

Want in dat land staat die RWD LR wel netjes in de configurator (het is trouwens al lang het enige land waar die in de configurator staat). De reden is eenvoudig: SR+ is daar niet te verkopen, want iedereen wacht voor dat model in China op de productie uit Shangai waarop minder invoerrechten worden geheven.
Nou als de RWD voor Q4 wel weer leverbaar zou zijn dan wachten wij daar op....
Wij hebben geen haast.
 
Zoals ik zei: er komt misschien inderdaad een moment waarop ze geen RWD LRs meer willen maken, want het is ---als die inderdaad midden tussen de SR+ en de AWD LR wordt geplaatst qua prijs-- de configuratie met de laagste marge (de RWD MR was nog erger, maar die is inderdaad afgevoerd als de SR+ het licht zag).

Maar dat moment is alleszins niet nu (trouwens, momenteel bouwt Fremont net RWD LRs voor de Amerikaanse westkust, om snel nog wat bestellingen om te zetten naar leveringen).

Voor de wagens met het stuur aan de rechterkant gooit Tesla het over een andere boeg: de AWD wordt niet meer generfd en wordt zo enkel nog de P-, en zo proberen ze meer mensen naar de P- te lokken; hij is dan wel duurder maar je haalt 0-100km/h wel in 3,4s. Een RHD RWD LR bouwen ze inderdaad helemaal níet.

Maar het kan dat volgend kwartaal echt enkel China RWD LRs krijgt (want ze willen echt niet dat China niets meer bestelt en wacht tot GF3 SR+ produceert), en dat dat duurt tot GF3 produceert en er dan écht geen RWD LRs meer komen.

Of weer niet. Ik denk dat ik sinds 2016 al vier keer de begrafenis van de RWD LR heb bijgewoond. Met Tesla weet je nooit, en zelfs zíj weten het niet. Het is het soort beslissing waar ze elk moment kunnen op terugkomen, want als je een SR+ en een P- kan bouwen dan kan je ook een RWD LR bouwen. Het is niet voor niets dat het een off-menu optie is...

Het enige dat we nu weten is dat sinds 6 juni je in de VS geen RWD LR meer kon bestellen, en vanaf 12 juni je enkel in China nog RWD LR kan bestellen. Of dat zo blijft? Wie zal het zeggen...

In principe heeft dat op bestaande bestellingen geen invloed. Tot Tesla beslist dat ze die bestellingen toch naar leveringen wilt omzetten zonder RWD LRs te bouwen, en dan komen ze wel zelf naar je toe.
 
Last edited: