Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

[NL/BE] Model 3 Tesla Mobile Connector

This site may earn commission on affiliate links.
  • Informative
Reactions: DeHakkelaar
Deze is 637 euro dus dan kan ik beter een TWC kopen denk ik.
Ik ga ook nog even vragen bij de SeC wat hij kost, los.
Sowieso is een TWC veel beter voor thuis. Vaste, veilige en betrouwbare optie. De beste optie die je wat mij betreft kan kiezen om thuis met 3-fase je Tesla te laden.

Een UMC of iets anders moet je echt alleen gebruiken voor die situaties waar het een keer echt moet.
 
  • Informative
Reactions: MusQueTear
Sowieso is een TWC veel beter voor thuis. Vaste, veilige en betrouwbare optie. De beste optie die je wat mij betreft kan kiezen om thuis met 3-fase je Tesla te laden.

Een UMC of iets anders moet je echt alleen gebruiken voor die situaties waar het een keer echt moet.

Dat ben ik met je eens, er komt ook een TWC via het referral program maar ik dacht voor erbij is misschien wel handig.
SeC belde net terug, 524 ex btw.....
 
Ter info: de blauwe kabel op de foto #12 in de plastic zak wordt bij elke Tesla 3 bijgeleverd en is geschikt om aan publieke laadpalen met 3 fase 11kW te laden. Ik gebruik deze thuis gewoon op mijn DIY laadpaal en hij laad elke nacht met 65km/u lekker snel mijn Tesla 3 bij. Tesla 3 kan overigens niet meer dan 11kW (3x16A) AC laden dus als de publieke laadpaal 22kW kan leveren zal er toch niet meer dan met 11kW geladen worden en worden de stromen nooit hoger dan 16A.
 
  • Informative
Reactions: widodh
Ter info: de blauwe kabel op de foto #12 in de plastic zak wordt bij elke Tesla 3 bijgeleverd en is geschikt om aan publieke laadpalen met 3 fase 11kW te laden. Ik gebruik deze thuis gewoon op mijn DIY laadpaal en hij laad elke nacht met 65km/u lekker snel mijn Tesla 3 bij. Tesla 3 kan overigens niet meer dan 11kW (3x16A) AC laden dus als de publieke laadpaal 22kW kan leveren zal er toch niet meer dan met 11kW geladen worden en worden de stromen nooit hoger dan 16A.
Ik verbaas me er daarom over dat er een 32A Type 2 kabel meegeleverd wordt. een 16A is toch net weer wat handzamer.
 
in duitsland zijn er nogal wat publieke laadpalen die een kabel van 32A vereisen, anders mag er niet geladen worden. Dus dit is toch wel zo prettig.
Veel publieke laadpalen kunnen 22kW leveren. De bijbehorende PP weerstand voor 32A is 220 ohm en die zit in de kabel. Dus hang je daar een 16A kabel aan dan kan de paal detecteren dat de kabel niet geschikt is voor het vermogen dat hij kan leveren omdat er dan een 680 ohm PP wordt gedetecteerd. Dat geldt in principe toch overal? Uiteindelijk bepaalt de EV dat hij "slechts" 11kW afneemt.
 
  • Informative
Reactions: MusQueTear
Veel publieke laadpalen kunnen 22kW leveren. De bijbehorende PP weerstand voor 32A is 220 ohm en die zit in de kabel. Dus hang je daar een 16A kabel aan dan kan de paal detecteren dat de kabel niet geschikt is voor het vermogen dat hij kan leveren omdat er dan een 680 ohm PP wordt gedetecteerd. Dat geldt in principe toch overal? Uiteindelijk bepaalt de EV dat hij "slechts" 11kW afneemt.
Maar alleen die in DE zijn zo ingesteld dat ze bij minder afname vermogen niet gaan leveren.
Heeft wellicht te maken met het eichrecht en afrekenen per sessie.
 
  • Informative
Reactions: MusQueTear
Ter info: de blauwe kabel op de foto #12 in de plastic zak wordt bij elke Tesla 3 bijgeleverd en is geschikt om aan publieke laadpalen met 3 fase 11kW te laden. Ik gebruik deze thuis gewoon op mijn DIY laadpaal en hij laad elke nacht met 65km/u lekker snel mijn Tesla 3 bij. Tesla 3 kan overigens niet meer dan 11kW (3x16A) AC laden dus als de publieke laadpaal 22kW kan leveren zal er toch niet meer dan met 11kW geladen worden en worden de stromen nooit hoger dan 16A.

3x400V+N 16A = 11kW
3x230V 32A = 11kW

3x400V+N 32A = 22kW

In sommige landen, waaronder België is er dus ook nog een veelgebruikt 3x230V net.
Bij wegenwerken worden deze geüpgraded naar 3x400V samen met andere nutsvoorzieningen.

Vandaar dus dat een '32A' kabel gangbaar is, en niet een 16 of 20A.
 
Zou de (1 fase) UMC die Tesla aflevert bij de model 3 met de blauwe stekker al passend zijn voor op de camping? Passend in de zin dat je het elektriciteit-systeem op de camping toch niet zwaarder moet willen belasten. Of is ook voor op een camping een mobiele 3 fase lader handiger?
Heb ook een 3 fase Ratio laadbox die minimaal op 6A, 10A, 13A en 16A, maar niet zo handig om mee te nemen.
 
Ter info, 3 fase draagbare lader met benodigde stekkers: Wallbox
Overkill voor M3 (11kW grens), maar voor andere modellen misschien een optie. Ook zo'n 550 Euri. Nederlandse verkooppunt lijkt 'm niet meer te voeren maar andere EU landen lukt nog wel.

Standaard disclaimer; geen belang voor mij etc.
 
Zou de (1 fase) UMC die Tesla aflevert bij de model 3 met de blauwe stekker al passend zijn voor op de camping? Passend in de zin dat je het elektriciteit-systeem op de camping toch niet zwaarder moet willen belasten. Of is ook voor op een camping een mobiele 3 fase lader handiger?
Heb ook een 3 fase Ratio laadbox die minimaal op 6A, 10A, 13A en 16A, maar niet zo handig om mee te nemen.
Ik neem aan dat je op de camping altijd met een gewone 1 fase stekker kan aansluiten. De stroom is maximaal 13 A , maar die kun je zelf altijd reduceren door de maximum stroom op je Tesla scherm terug te zetten op een lagere waarde als je bang bent dat het te hoog is voor de aansluiting ( samen met je andere stroomverbruikers). Er kunnen problemen zijn met de aarde lees:
"TeslaVragen - Thuis opladen"
Zoveel ruimte neemt die ratio laadbox toch niet in. Altijd meenemen.