Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Onderhoud Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Heb het issue va de belachelijk hoge prijzen voorgelegd aan Elon op de townhallmeeting in Amsterdam febr. 2014.
Ik zei hem letterlijk dat het niet zinnig is je onderhoudskosten te vergelijken met een Mercedes-premiumservice-package terwijl er een volledig andere techniek achter schuil gaat. Hetgeen op applaus werd onthaald. Zijn antwoord was dan ook een beleefde "we should look at that"...
Maar dus zolang zezien dat mensen het gewoon blijven betalen zal hier geen verandering in komen.

Anyway, ik heb op 131.000km nu welgeteld 1 betaalde onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Die van 80.000km.
Verder plan ik mijn volgende beurten door Nikola-Brussels te laten doen. Super service aan normale prijzen.
 
Als je over meerdere jaren geen onderhoudsbeurten (door Tesla) laat uitvoeren, zou ik jaarlijks bij een goede garage in de buurt onderhoud aan de remmen laten uitvoeren. Die remmen worden sowieso al veel minder gebruikt dan bij een ICE, en er is een serieus risico dat er eens iets vast gaat zitten. Gewoon alles laten verwijderen, reinigen, licht insmeren met kopervet (of is daar iets moderners voor?) en dan kun je weer door.
 
Met gratis superchargen zijn die brandstofkosten zelfs nihil...

Tja, dat klinkt mooi, waarom doe ik dat dan toch niet? Omdat de tijd die dat kost mij meer waard is dan de besparing.

‘s Ochtends rij ik liever door dan aan een supercharger te hangen terwijl het verkeer vastloopt. ‘s Avonds wil ik recht naar huis.

Dus sta ik alleen aan een SuC wanneer het niet anders kan of wanneer die tijd niet als verloren voelt (overdag).
 
Tja, dat klinkt mooi, waarom doe ik dat dan toch niet? Omdat de tijd die dat kost mij meer waard is dan de besparing.

‘s Ochtends rij ik liever door dan aan een supercharger te hangen terwijl het verkeer vastloopt. ‘s Avonds wil ik recht naar huis.

Dus sta ik alleen aan een SuC wanneer het niet anders kan of wanneer die tijd niet als verloren voelt (overdag).
Snap ik helemaal!
Ik heb het ‘geluk’ dat ik 1a2x per week toch 45 minuten administratie moet doen los van mijn reguliere werk. Dat doe ik dan vaak bij vd Valk terwijl de auto vol loopt...dus dat kost me dan geen quality time.
 
  • Like
Reactions: questa
Snap ik helemaal!
Ik heb het ‘geluk’ dat ik 1a2x per week toch 45 minuten administratie moet doen los van mijn reguliere werk. Dat doe ik dan vaak bij vd Valk terwijl de auto vol loopt...dus dat kost me dan geen quality time.
En dergelijke praktijken zijn de reden waarom free superchargen afgeschaft is.
De superchargers dienen om lange afstanden te overbruggen en niet de vrek uit te hangen om een paar euro's uit te sparen:mad:
 
Ik plan mijn eerste onderhoudsbeurt zo rond de 75.000 - 80.000 km. Nu ruim 50.000 km gereden (Model X, 3-2017).

De restwaardegarantie is van geen waarde, want ik ben van plan de auto minimaal 10 jaar te rijden en mijn jaarkilometrage is te hoog.

Waarschijnlijk is er sowieso niks beters te vinden voor een gezin met 4 kindjes dan een Model X, behalve, in de toekomst, een nieuwe versie Model X, hoewel ik betwijfel of die ooit gaat komen. Het Falcon Wing Door debacle (heeft 1 jaar productievertraging opgeleverd) wil Tesla nooit meer meemaken. Het doel van de Model X is ook al bereikt: De coolness factor van het merk Tesla nog verder verhogen.

Mijn auto komt af en toe in het SEC voor garantiereparatie en Tesla doet dan ook altijd een Courtesy Inspection. De auto wordt dan nagekeken op de belangrijke controlepunten, precies wat ze ook doen bij een onderhoudsbeurt. Goede service.

Bij iedere bandenwissel (2x per jaar) vraag ik de mannen of ze even willen kijken of alles er daar nog goed uit ziet, of dat ik zelf even mee mag kijken.

Resteert de pollenfilter, ruitenwissers en fob- batterij. De pollenfilter is een hele grote filter, die makkelijk 80000km mee kan. De ruitenwissers en fob-batterij doe je zelf zodra het nodig wordt.

Zo, bruto 2000 euro bespaard. Ik ga maar eens een wintersportvakantie boeken.
 
En dergelijke praktijken zijn de reden waarom free superchargen afgeschaft is.
De superchargers dienen om lange afstanden te overbruggen en niet de vrek uit te hangen om een paar euro's uit te sparen:mad:

Ik ben (gelukkig) bevoorrecht om een Tesla te kunnen rijden, maar dat wil niet zeggen dat ik onbeperkte financiële middelen heb.
Ik kom vanuit mijn werk naar huis langs een SuC en zie niet in waarom ik daar niet op zou mogen laden...
Ik vind je reactie dan ook erg fel...

Daarnaast is naar mijn mening het free chargen aan banden gelegd omdat er ook een verdien model moet zijn voor de lange termijn bij Tesla. Voor de model 3 is dat namelijk nooit free geweest.

Dus kortom: laat mensen in hun waarde en maak zelf je eigen afwegingen i.p.v. fel uit te halen...
 
Hoezo fel? Hij heeft helemaal gelijk.

En dergelijke praktijken zijn de reden waarom free superchargen afgeschaft is.
De superchargers dienen om lange afstanden te overbruggen en niet de vrek uit te hangen om een paar euro's uit te sparen:mad:

Hoewel ik het volledig eens ben met @Hayden en @Edi99 om zo de superchargers beslist niet te gebruiken (blijft denk ik echter een continu punt van discussie), snap ik de reactie van @mfmvdsande wel.
Als het stuk "en niet de vrek .... sparen" achterwege gelaten wordt, blijft het standpunt nog steeds even duidelijk.

Volgens mij moeten we ons bedenken: zou ik het zo iemand in zijn gezicht gezegd hebben? Zo nee, dan ook niet zo opschrijven.
Blijft het langer prettig voor iedereen hier op het forum, terwijl je toch je mening geeft.
 
Ik ben (gelukkig) bevoorrecht om een Tesla te kunnen rijden, maar dat wil niet zeggen dat ik onbeperkte financiële middelen heb.
Ik kom vanuit mijn werk naar huis langs een SuC en zie niet in waarom ik daar niet op zou mogen laden...
Ik vind je reactie dan ook erg fel...

Daarnaast is naar mijn mening het free chargen aan banden gelegd omdat er ook een verdien model moet zijn voor de lange termijn bij Tesla. Voor de model 3 is dat namelijk nooit free geweest.

Dus kortom: laat mensen in hun waarde en maak zelf je eigen afwegingen i.p.v. fel uit te halen...

Tesla heeft de SuperChargers nooit als verdienmodel gezien, ook nu nog niet.
Al degenen die thuis kunnen laden en om die paar 'lousy' euro's bij een SuperCharger gaan laden zijn er de oorzaak van dat Tesla tarieven en idle fee is gaan invoeren voor het gebruik van de SuperChargers. Tesla kan zien waar de auto thuishoort en ziet ook dat er nodeloos bij een SuC wordt geladen.
Ik kom op alle ritten, zowel vanuit het noorden als vanuit het zuiden, langs een SuC. Zo lang ik thuis goed kan bereiken onderbreek ik mijn rit nooit om een paar euro uit te sparen. Ik noemde mensen die dat wel doen eerder zielig en zo vind ik dat nog steeds.
Ik erger me ook aan lieden die een SuC bepleiten in of nabij hun woonplaats. Dan krijg je de idiote situatie dat mensen hun Tesla aan de SuC hangen en met de vouwfiets naar huis rijden of zich laten ophalen.
En tenslotte krijgen die lieden er zelf ook hinder van. Als er veel Tesla's staan te laden die ook thuis hadden kunnen laden, staan ook zij vroeg of laat in de rij.
Lekker fel hé.
 
Tesla heeft de SuperChargers nooit als verdienmodel gezien, ook nu nog niet.
Al degenen die thuis kunnen laden en om die paar 'lousy' euro's bij een SuperCharger gaan laden zijn er de oorzaak van dat Tesla tarieven en idle fee is gaan invoeren voor het gebruik van de SuperChargers. Tesla kan zien waar de auto thuishoort en ziet ook dat er nodeloos bij een SuC wordt geladen.
Ik kom op alle ritten, zowel vanuit het noorden als vanuit het zuiden, langs een SuC. Zo lang ik thuis goed kan bereiken onderbreek ik mijn rit nooit om een paar euro uit te sparen. Ik noemde mensen die dat wel doen eerder zielig en zo vind ik dat nog steeds.
Ik erger me ook aan lieden die een SuC bepleiten in of nabij hun woonplaats. Dan krijg je de idiote situatie dat mensen hun Tesla aan de SuC hangen en met de vouwfiets naar huis rijden of zich laten ophalen.
En tenslotte krijgen die lieden er zelf ook hinder van. Als er veel Tesla's staan te laden die ook thuis hadden kunnen laden, staan ook zij vroeg of laat in de rij.
Lekker fel hé.
Nee Wim, zeker niet fel en wel onderbouwd. Daar heb ik dan ook geen probleem mee. Maar zolang we meningen delen en elkaar gewoon in onze waarde laten is dit een constructief forum. Anders wordt een nare bedoeling.
Just my opinion...
 
Nee Wim, zeker niet fel en wel onderbouwd. Daar heb ik dan ook geen probleem mee. Maar zolang we meningen delen en elkaar gewoon in onze waarde laten is dit een constructief forum. Anders wordt een nare bedoeling.
Just my opinion...

Ik ken een aantal mensen die in de regel bij een suc laden. Tesla gaf bij mij ook het gratis s.chargen aan als besparingsmogelijkheid (tenzij voor commercieel gebruik, wat wel verboden is).

Het zijn mensen waar de tesla eigenlijk buiten budget was, maar het gratis tanken toch een mogelijkheid bood. Of mensen die nog geen thuislader hebben, of een langzame.

Het is niet mijn keus, en ik kan alleen maar aangeven waarom het geen goed idee is. Uiteindelijk is er geen absolute waarheid en moet iedereen doen waar hij zich prettig bij voelt.
 
  • Like
Reactions: mfmvdsande
Licht off topic, maar zijn jullie allemaal van plan om de auto weer in te ruilen over een jaar of 5?
Je hebt de auto dan net lekker ingereden, bent er een beetje aan gewendd, de kinderziektes zijn er onder garantie uitgehaald, wat koop je dan straks? Kan me voorstellen dat je misschien in een model 3 stapt, maar een nieuwe S of X wordt dan toch fiks duurder (ik ga ervan uit dat de bijtellingskorting tegen die tijd een stuk minder is), tenzij Tesla de prijzen tzt fors verlaagt...
Ik ga er zelf vanuit dat ik de auto gewoon blijf rijden... (ik rij dan ook niet zoveel kilometers als sommigen hier).

Mijn plan is om de S naar prive te halen. De bijtellingsregels tegen die tijd zijn vast onaantrekkelijk voor een auto met de aanschafwaarde die zo hoog is.

Dan wordt het of kilometers verrekenen, of een zakelijke auto er naast. Ook elektrisch natuurlijk. Stiekem hoop ik tegen die tijd een roadster te kunnen kopen :)
 
En dergelijke praktijken zijn de reden waarom free superchargen afgeschaft is.
De superchargers dienen om lange afstanden te overbruggen en niet de vrek uit te hangen om een paar euro's uit te sparen:mad:
Dat kan wel zijn, maar toen ik bij Tesla kwam om de wagen aan te schaffen werd me fijn verteld dat Tesla deels zo geweldig was, omdat je gratis kunt laden. Daar ga ik mij echt niet schuldig voelen, want daar betaal je gewoon aan mee bij aanschaf. Het is niet voor niets dat het bij een dure Model S er wel bij in zat en bij een Model 3 niet.

Sommigen weten zelfs de absurde prijzen voor onderhoud goed te praten, omdat de brandstofkosten zo laag zijn. :confused: Het is gewoon een pure rip-deal, want er wordt wel verteld bij aanschaf dat er veel minder onderhoud noodzakelijk is, maar niet dat de prijzen 2x zo hoog zijn als bij de Duitse premium merken. Dan ga ik mij niet schuldig voelen om een keer extra aan de SuC te hangen. Niet dat ik het vaak doe, want ik vind thuis laden veel comfortabeler.

Ik dacht op de diverse Apple-fora veel fanboys te zijn tegengekomen, maar sommige Tesla fanboys slikken werkelijk alles. Ik ben nog steeds heel erg blij met mijn auto, maar er is toch niets mis om kritisch te zijn? Daarvan wordt een product alleen maar beter en zijn toekomstige kopers beter geïnformeerd.

Het zou juist wel fijn zijn als Tesla wat meer naar de community zou luisteren (doen andere merken ook vrijwel niet). Het zou ze sieren om bijvoorbeeld een dienst als UserVoice (of iets vergelijkbaars) te gebruiken zodat de community ideeën kan posten en kan stemmen op nieuwe functies. Dat zou pas vernieuwing zijn en het product kunnen verbeteren. Veel kan relatief goedkoop middels software worden aangepast en je betrekt je gebruikers dan veel beter, waardoor je ook meer credits opbouwt.

Het is druk bij de SeC’s. Vanmiddag even een 40.000km beurt bij Duiven ingepland, wordt eind november dat ik daar terecht kan.
Ik denk dat er veel rework is, omdat er de laatste tijd veel auto's zijn afgeleverd. Ik ben vorige week langsgeweest voor herstelwerkzaamheden en mijn buurman is er vandaag langsgegaan. Als ik het aflevertopic een beetje volg zijn er best veel mensen die voor wat zaken terug moeten. De nadruk lijkt te liggen op uitleveren en de restpunten door de SeC's op te laten lossen (als mensen klagen).
 
Dat kan wel zijn, maar toen ik bij Tesla kwam om de wagen aan te schaffen werd me fijn verteld dat Tesla deels zo geweldig was, omdat je gratis kunt laden. Daar ga ik mij echt niet schuldig voelen, want daar betaal je gewoon aan mee bij aanschaf. Het is niet voor niets dat het bij een dure Model S er wel bij in zat en bij een Model 3 niet.

Sommigen weten zelfs de absurde prijzen voor onderhoud goed te praten, omdat de brandstofkosten zo laag zijn. :confused: Het is gewoon een pure rip-deal, want er wordt wel verteld bij aanschaf dat er veel minder onderhoud noodzakelijk is, maar niet dat de prijzen 2x zo hoog zijn als bij de Duitse premium merken. Dan ga ik mij niet schuldig voelen om een keer extra aan de SuC te hangen. Niet dat ik het vaak doe, want ik vind thuis laden veel comfortabeler.

Ik dacht op de diverse Apple-fora veel fanboys te zijn tegengekomen, maar sommige Tesla fanboys slikken werkelijk alles. Ik ben nog steeds heel erg blij met mijn auto, maar er is toch niets mis om kritisch te zijn? Daarvan wordt een product alleen maar beter en zijn toekomstige kopers beter geïnformeerd.

Het zou juist wel fijn zijn als Tesla wat meer naar de community zou luisteren (doen andere merken ook vrijwel niet). Het zou ze sieren om bijvoorbeeld een dienst als UserVoice (of iets vergelijkbaars) te gebruiken zodat de community ideeën kan posten en kan stemmen op nieuwe functies. Dat zou pas vernieuwing zijn en het product kunnen verbeteren. Veel kan relatief goedkoop middels software worden aangepast en je betrekt je gebruikers dan veel beter, waardoor je ook meer credits opbouwt.


Ik denk dat er veel rework is, omdat er de laatste tijd veel auto's zijn afgeleverd. Ik ben vorige week langsgeweest voor herstelwerkzaamheden en mijn buurman is er vandaag langsgegaan. Als ik het aflevertopic een beetje volg zijn er best veel mensen die voor wat zaken terug moeten. De nadruk lijkt te liggen op uitleveren en de restpunten door de SeC's op te laten lossen (als mensen klagen).

Ik ben het met je eens, op het luisteren naar klanten na. Dat doen ze juist enorm goed (op afleverkwaliteit na wellicht). Niet alleen Elon Musk, maar ook andere mensen bij Tesla. Zo is bekend dat Tesla hier ook meeleest en pro-actief contact opneemt met klanten om eventuele problemen op te lossen. Ook zijn er talloze voorbeelden te vinden van suggesties van klanten die enkele weken/maanden via OTA update beschikbaar komen.
 
  • Like
Reactions: Keezje
Tesla heeft de SuperChargers nooit als verdienmodel gezien, ook nu nog niet.
Al degenen die thuis kunnen laden en om die paar 'lousy' euro's bij een SuperCharger gaan laden zijn er de oorzaak van dat Tesla tarieven en idle fee is gaan invoeren voor het gebruik van de SuperChargers. Tesla kan zien waar de auto thuishoort en ziet ook dat er nodeloos bij een SuC wordt geladen.
Ik kom op alle ritten, zowel vanuit het noorden als vanuit het zuiden, langs een SuC. Zo lang ik thuis goed kan bereiken onderbreek ik mijn rit nooit om een paar euro uit te sparen. Ik noemde mensen die dat wel doen eerder zielig en zo vind ik dat nog steeds.
Ik erger me ook aan lieden die een SuC bepleiten in of nabij hun woonplaats. Dan krijg je de idiote situatie dat mensen hun Tesla aan de SuC hangen en met de vouwfiets naar huis rijden of zich laten ophalen.
En tenslotte krijgen die lieden er zelf ook hinder van. Als er veel Tesla's staan te laden die ook thuis hadden kunnen laden, staan ook zij vroeg of laat in de rij.
Lekker fel hé.
Lekker fel, en bijna helemaal eens. Ik pleit ook voor een SuC op een voor mij (eva) handige locatie bij mij in de buurt, omdat ik geen oprit heb. Mijn buren houden rekening met mijn laadwens en in de weekends kan ik meestal wel voor de deur staan en de kabel uitrollen, maar het lukt niet altijd. Als ik dan met lage SoC thuiskom is dat weleens onhandig. Anderen hebben nog minder mogelijkheden rond hun woning. Het is dan handig een SuC in de buurt te hebben.

Ik hoop dat dit nou eindelijk eens je ergenis over mijn pleidooitjes een beetje wegneemt :p
 
Ik heb mijn eerste beurt op 60K gehad. Op 60K had ik al 2 beurten met de Audi...
Vrijwillig gegaan, had in principe langer kunnen wachten, maar had een paar kleine onbelangrijke zaken die ik wou laten nakijken.