Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
2E248B83-E959-4F84-AB15-0100B30A0F0B.jpeg

Zo koud wordt het niet volgende week ;)
@jm71
Oh, ik kwam een week of twee geleden met een accu met typical range van 20 km thuis, op zo'n dag dat het vroor. Ik had het laden gescheduled staan om 23 uur 's avonds, maar een paar uur later waren zowel accu als 12v accu leeg, hij had dus in ruim 4 uur tijd 20 km verloren bij stilstand. Het laden wilde niet meer starten en de middenconsole werkte niet meer. Auto weggesleept. Diagnose bij Tesla leverde niets op, er was zogezegd niets aan de hand. Ik kreeg een verhaal voor nieuwelingen mee: de accu vertoont de eerste maanden de meeste degradatie. Ja sure, ik vond dat een lulverhaal, vooral omdat dit een plotselinge vampire drain was en geen geleidelijke terugval in je range die je inderdaad vooral in je eerste jaar ziet. Ik heb in ruim 4 jaar daarvoor met de Model S nooit een dergelijke terugval gezien in zo'n korte tijd. Ik ben hierdoor nu dus een beetje op mijn hoede en laat mijn auto liever niet lang stil staan met een beperkt bereik, je kunt beter direct laden ipv deze gescheduled pas uren later te laten beginnen. Maar ik ben dus eigenlijk verrast door het sterke effect van kou, en nu op de wintersport wacht ons temperaturen van dik onder de -20. Vandaar. Niets voor jou om je zorgen te maken als je maar zorgt dat hij niet te laag in bereik komt te staan.
 
  • Funny
  • Like
Reactions: jm71 and HWS
Oh, ik kwam een week of twee geleden met een accu met typical range van 20 km thuis, op zo'n dag dat het vroor. Ik had het laden gescheduled staan om 23 uur 's avonds, maar een paar uur later waren zowel accu als 12v accu leeg, hij had dus in ruim 4 uur tijd 20 km verloren bij stilstand. Het laden wilde niet meer starten en de middenconsole werkte niet meer. Auto weggesleept. Diagnose bij Tesla leverde niets op, er was zogezegd niets aan de hand. Ik kreeg een verhaal voor nieuwelingen mee: de accu vertoont de eerste maanden de meeste degradatie. Ja sure, ik vond dat een lulverhaal, vooral omdat dit een plotselinge vampire drain was en geen geleidelijke terugval in je range die je inderdaad vooral in je eerste jaar ziet. Ik heb in ruim 4 jaar daarvoor met de Model S nooit een dergelijke terugval gezien in zo'n korte tijd. Ik ben hierdoor nu dus een beetje op mijn hoede en laat mijn auto liever niet lang stil staan met een beperkt bereik, je kunt beter direct laden ipv deze gescheduled pas uren later te laten beginnen. Maar ik ben dus eigenlijk verrast door het sterke effect van kou, en nu op de wintersport wacht ons temperaturen van dik onder de -20. Vandaar. Niets voor jou om je zorgen te maken als je maar zorgt dat hij niet te laag in bereik komt te staan.
Was het niet een optie geweest om de 12V weer bij te laden om de boel weer tot leven te brengen ?
ANWB had daar eventueel bij kunnen helpen ?
 
Dat is ook gebeurd, maar het laden ging daarna zo tergend langzaam dat ze de auto toch afgesleept hebben.
Precies, door de startkabels op de 12V accu te plaatsen lukte het laden weer. Maar heel traag. Bedankt Wim :). Bovendien nog gebeld met Tesla en die vertrouwden het toch niet helemaal en adviseerden om toch af te slepen. Inmiddels was de auto bijgeladen tot 5km typcial range. Daarmee kon de auto mooi op de sleepwagen gereden worden.
 
Ik ben op 50 kilometer in HochKrimml
En ik nog wat verderop in Aschau (Zillertal) , laatste tour met mijn laatste ICE. Maar met dit weer inderdaad niet rouwig. Als newbie zal je maar een kabel vergeten... vanaf 5 maart ben ik benieuwd wie ik bij de SuC s allemaal ga treffen. Stickers liggen klaar dankzij Dirk (S-19910) en Xfrank. John (AnalysiZ) ga ik daarna opzoeken voor een type 2 kabel. Ik verheug me erop! Tot binnenkort en ondertussen “hals-und beinbruch” (gefrorene Finger und Nasen...)
En herb_k alvast bedankt voor het netjes inbouwen van de blackvue, groeten aan Martijn en Joep.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: nico180
Ik kan niet meer vinden van wie dit idee ook alweer kwam, maar ik vind 'm briljant. Bedankt nog! Morgen met 2 volwassenen, 3 kinderen, 2 paar skis', 3 paar skischoenenen helmen, een slee, een kinderwagen, weekendtassen en ruimte over naar de sneeuw.

View attachment 282087

View attachment 282088



View attachment 282089
Wat een topidee, ik zat al na te denken over dakkoffer er op of toch maar alles huren ter plekke. Maar zo te zien gaat dit prima en hou je dankzij de grote kofferbak nog genoeg ruimte over voor de koffers.
 
Oh, dan mag ik nog niet klagen met mijn oostelijke route (Kamen, Malsfeld, Gramschatzerwald, Schweitenkirchen). Wel druk inderdaad bij de SuC’s, en bij Schweitenkirchen ook de laatste plek. Mede door de drukte vallen de laadsnelheden me niet mee, het schiet niet echt op. Ik verreken me toch eigenlijk altijd, ben vooraf altijd optimistisch over mijn verbruik en de laadtijden, maar ik red het bij lange na niet. Vraag me of hoe jullie dat toch altijd doen, met een blind vertrouwen op abetterrouteplanner, minimaal bijladen...ik laad vaak 100km buffer aan range en die zie ik vervolgens slinken als sneeuw voor de zon, terwijl ik toch niet overdreven hard rijd. Nou ja, ik kom er wel. Gezellig druk trouwens bij de Mac bij Schweitenkirchen, allemachtig...