Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Opladen Model X tot 99% net zo slecht als tot 100% opladen?

This site may earn commission on affiliate links.
Normaal stel ik een limiet in bij 80% aangezien dit door Tesla wordt geadviseerd.

Ik laad de auto met 2 kW op, wat heel langzaam gaat. Juist omdat het zo langzaam gaat, ging ik ervan uit dat dit ook veel minder "pijn" doet en hierdoor weinig zal merken aan de capaciteit van de accu op lange termijn. Maar blijkbaar zit ik verkeerd.
 
Je hebt inderdaad gelijk dat langzamer laden beter is naarmate de accu voller wordt. Tijdens snelladen zie je de laadsnelheid ook afbouwen. Idem -maar dan veel later- bij een gewone laadpaal. Voor een Tesla is laden met 2 kW overigens wel wat langzaam en ook niet het meest efficiënt. Maar als je meterkast anders overbelast raakt is het uiteraard een goede keuze. Idem als je overproductie van zonnestroom wilt benutten als salderen afgeschaft wordt.
 
Alles met mate. Als je elke dag de wagen laad tot 99% aan 2kW en 'm dan 10 uren laat staan, is dat niet goed. In hoeverre mate 'niet goed' weet niemand echt. Maar het is niet alsof je door trager te laden, wel probleemloos tot 100% kan laden. Meer nog, het duurt met 2kW 5 uren om van 90 naar 100% te gaan dus dat is ook niet goed.
 
Ik laad de auto eens per maand op tot 99%. En tot 100% laad ik één keer per kwartaal op nadat ik onder de 10% ben gekomen. Dit zou zorgen voor goede calibratie van de accu. Tot 99% en tot 100% laad ik altijd via de normale stopcontact op
De rest van de dagen houd ik het laden tussen de 80% en 90% en maak ik enkele keren per maand gebruik van de supercharger.

Altijd als ik oplaad, stel ik een limiet in. Als de limiet ingesteld is, stopt het laden. Dus ook geen stroom meer richting de auto, toch? Waarom is het slecht als het na de bereikte limiet de auto nog enkele uren gekoppeld laat staan?
 
Schijnbaar is het laden tot 100% niet nodig voor calibratie. Wat wel nodig is, is dat je auto soms kan slapen.

Het is weer enige tijd geleden, maar ik gebruikte TeslaFi zonder slaapstand en na verloop van tijd wou de auto niet meer laden tot 100% maar bleef ie steken op 92% en had ik tot 85% last van een verminderd regeneratief vermogen. Op advies van het Service Center eens Teslafi gedeactiveerd, de auto is toen wel gaan slapen en sindsdien kon ik wel terug laden tot 100%, en had ik 's ochtends geen last meer van een verminderd regeneratief vermogen bij 90%.
 
Altijd als ik oplaad, stel ik een limiet in. Als de limiet ingesteld is, stopt het laden. Dus ook geen stroom meer richting de auto, toch? Waarom is het slecht als het na de bereikte limiet de auto nog enkele uren gekoppeld laat staan?

Het aangekoppeld laten is niet slecht, er loopt idd geen stroom meer als de limiet bereikt is.
De auto "lang" op 99% laten staan voordat je weer gaat rijden kun je beter wel voorkomen.

Wat Wooter aangeeft klopt ook -> als je de accu wilt sparen door héél langzaam te laden (richting de 100%) dan zorg je er ondertussen ook voor dat de accu wellicht onnodig lang in het "wat meer kritische gebied" blijft. Waar het optimum ligt qua laadsnelheid weet ik niet. Ik neem aan dat de BMS van de auto het wel weet en de laadsnelheid naar een optimum aanpast ;)
 
Ik laad de auto met 2 kW op, wat heel langzaam gaat. Juist omdat het zo langzaam gaat, ging ik ervan uit dat dit ook veel minder "pijn" doet en hierdoor weinig zal merken aan de capaciteit van de accu op lange termijn. Maar blijkbaar zit ik verkeerd.

Tot 100% laden gaat sowieso met maar een paar kW want je kunt niet met veel vermogen over hoger voltage dan vMax van een cel laden.

De auto van 0% naar 100% opladen met 2kW is niet goed. Ten eerste heb je heel veel verlies en ten tweede zijn de cellen daardoor langer belast.

Diverse onderzoeken geven aan dat cellen het langste meegaan bij 0.5C. Heb je dus een 100kWh pakken dat kun je dus het beste laden met 50kW DC tot 80% maar dat hebben de meesten niet thuis.

Thuis kun je dus het beste laden met een zo hoog mogelijk vermogen dat je thuis hebt. Voor de NL'ers is dat dus meestal 3*230*16A of 24A en voor de mensen met een zwaardere aansluiting op 32A (you bastards...) en dat is dan dus 22kW.
 
Tot 100% laden gaat sowieso met maar een paar kW want je kunt niet met veel vermogen over hoger voltage dan vMax van een cel laden.

De auto van 0% naar 100% opladen met 2kW is niet goed. Ten eerste heb je heel veel verlies en ten tweede zijn de cellen daardoor langer belast. Heb je referenties van Tesla zelf? Tesla gaf telefonisch juist duidelijk aan om thuis met een laag vermogen te laden en alleen te laden met SuperChargers bij lange afstanden. Waarom heeft Tesla een thuislader meegegeven waarbij ik maximaal 2 tot 3 kW mee kan laden?

Diverse onderzoeken geven aan dat cellen het langste meegaan bij 0.5C. Heb je dus een 100kWh pakken dat kun je dus het beste laden met 50kW DC tot 80% maar dat hebben de meesten niet thuis. Heb je referenties van Tesla? Wat bedoel je precies met 0.5C?

Thuis kun je dus het beste laden met een zo hoog mogelijk vermogen dat je thuis hebt. Voor de NL'ers is dat dus meestal 3*230*16A of 24A en voor de mensen met een zwaardere aansluiting op 32A (you bastards...) en dat is dan dus 22kW.
Ik kan thuis maximaal 3 kW laden met de Tesla thuislader en verder heb ik niet de mogelijkheid voor een laadpaal en dus is de 22kW niet haalbaar.
 
Zover ik kan zien lijkt me het regelmatig ontladen nefaste voor de range dan een keertje 100% aantikken

2 jaren:

upload_2020-5-5_16-8-50.png


6 maanden:

upload_2020-5-5_16-8-29.png
 
Last edited: