Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Opladen van andere wagens aan Tesla lader

This site may earn commission on affiliate links.
Het gaat over een privé plaats waar momenteel enkel een Tesla komt. Maar er zou in de toekomst bvb een Polestar 2 of Kona of iets dergelijks kunnen komen.

Nu lijkt het mij dat de Tesla lader nog steeds zeer compact is en ook voordelig.

Ik heb dus twee vragen:
  1. Past de plug van de tesla lader in andere wagens? Mij lijkt de Polestar 2 dezelfde plug te gebruiken, en werkt deze dan ook? Maw gewoon alle type 2 wagens?
  2. Indien niet, heeft er iemand een goed alternatief?
Mbt 2:
De lader hoeft zo min mogelijk "smart" te zijn.
De Tesla lader is EUR 530, zonder opleg voor de lange (7m) kabel.

Iets zoals deze lijkt me zeer interessant, en hetzelfde budget als de tesla lader:
https://www.autolaadkabel.be/a-51275194/3-fase-mobiele-laders/3-fase-mobiele-thuislader-type-2-16a-400v

Maar de meeste anderen zijn óf "bulkier" óf véél duurder, en meestal beiden.
 
Het gaat over een privé plaats waar momenteel enkel een Tesla komt. Maar er zou in de toekomst bvb een Polestar 2 of Kona of iets dergelijks kunnen komen.

Nu lijkt het mij dat de Tesla lader nog steeds zeer compact is en ook voordelig.

Ik heb dus twee vragen:
  1. Past de plug van de tesla lader in andere wagens? Mij lijkt de Polestar 2 dezelfde plug te gebruiken, en werkt deze dan ook? Maw gewoon alle type 2 wagens?
  2. Indien niet, heeft er iemand een goed alternatief?
Mbt 2:
De lader hoeft zo min mogelijk "smart" te zijn.
De Tesla lader is EUR 530, zonder opleg voor de lange (7m) kabel.

Iets zoals deze lijkt me zeer interessant, en hetzelfde budget als de tesla lader:
https://www.autolaadkabel.be/a-51275194/3-fase-mobiele-laders/3-fase-mobiele-thuislader-type-2-16a-400v

Maar de meeste anderen zijn óf "bulkier" óf véél duurder, en meestal beiden.
Als de instelling van de TWC correct is (zie hiervoor) werkt het perfect. Ik laad mijn Renault Zoe ook probleemloos en snel op met de TWC.
 
De Tesla's zijn, samen met enkele andere auto's zoals de Zoe, de i3 en de e-tron, driefasig ladende auto's. Dat is prima als je een driefasige aansluiting hebt met nulgeleider (wij Belgen noemen die neuter). Als je een enkelfasig ladende auto wil opladen op een driefasige aansluiting dan is het laadvermogen soms aan de lage kant. Stel dat je een 3x25A aansluiting hebt, dan moet je nog wat buffer overlaten zodat je utieindelijk maar 16A kan instellen. Dat is 3,7 kW. Dat is traag. Omgekeerd, als je een enkelfasige aansluiting hebt en je wil er de grote batterij van een Tesla mee vol laden, dan is een stroom dicht bij het maximum van 32A wel handig.
In die gevallen haalt een slimme lader het maximum uit je aansluiting. Dat kan een TWC zijn in combinatie met Maxem (abonnement noodzakelijk) of, ik neem een willekeurig voorbeeld, een Fivari-SMART.
 
  • Funny
  • Like
Reactions: arri and bugboy
Super! Zo lossen die destination chargers dat dus op?

Yep, ik stond afgelopen zomer hoog in de bergen bij een "Tesla Only lader". (gratis laden voor Tesla's op vakantiepark)
Daarnaast een identieke (Tesla) lader maar voor "alle merken" -> moesten wel betalen voor laden.

Leuk én makkelijk dat onbeperkt gratis laden als je in de bergen op vakantie bent. Maar op 1 of andere manier voel je bij de lader naast je wat min of meer scheve gezichten omdat ze wel gewoon moeten betalen...... En de prijs van het vakantiehuisje was identiek.
Maar dus wel goed geregeld door en voor Tesla's! ;)
 
Wij laden de Zoe van 2014 monofasig op aan de TWC. Heel vaak stopt het laden en moeten we opnieuw inpluggen.
Ik weet niet of dit typisch is voor alle Zoe’s of dat die van ons een probleem heeft.
Met de TMC lukt het helemaal niet.
De Zoe laadt wel graag boven de 11A. En bij mij gaat hij bijna altijd op 99% op storing. Ik krijg het wel voor elkaar om 16A te delen met twee TWC’s. Maar het is niet altijd stabiel.
 
  • Like
Reactions: Phil V
In de manual wordt hier inderdaad niet over gesproken.
Maar op TMC forum wel :)
  • Spanning eraf
  • De rechter dipswitch (2) naar beneden ipv omhoog
  • Spanning er weer op

Super, thx!
In de manual staat dit over deze switch o_O niet echt transparant:

2020-04-02_13h37_08.png