Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Bijzonder overzichtelijk en duidelijk, hartelijk dank.
Ik zit dus thuis met dit probleem maar heb wel twee 32A monofase stopcontacten laten installeren (blauw). Momenteel gebruik ik de Mennekes 35076 op een gewone stopcontact (13A max. dus), maar indien er een gelijkaardige UMC zou bestaan die zich aansluit aan een blauwe stopcontact en tot 32A kan zou dat natuurlijk voor mij de ideale oplossing zijn. Heeft iemand hier referenties voor ?

Die bestaan zeker:

Elk 3 fase laadstation of 3 fase mobiel laadstation van 32A zou dit moeten ondersteunen. Je maakt een adapter van 32A blauw naar 32A rood en linkt 1 fase naar de Neuter en 1 fase naar de Fase 1 van je rode stekker en je kan aan 32A monofase opladen.

Thuisladers vind je op verschillende plaatsen:
Oa: Power Cords, PDUs and Shore Power Connections
Artikelnr 31338 zou je moeten helpen. Hiervoor moet je geen ombouw stekker maken.

Mobiele lader :
Power Cords, PDUs and Shore Power Connections
Artikel 31325, maar hiervoor moet je dan een 32A blauw naar 32A rood verloopstekker maken.

Te bestellen via BeCharged - Marktleider in oplaadpunten voor elektrische voertuigen of [email protected]

Ik ga toch eens een kortingskaart aanvragen bij Becharged
 
Ditzelfde probleem kwam ik tegen in Normandië. Ik kon de auto niet laden op een standaard 220V stopcontact ( met een aaarde pin).
Nadat ik de stekker van het verlengsnoer die ik op de UMC had aangesloten omkeerde lukte hel wel.
Dit scenario herhaalde zich meerdere laadsessies.
Hou er dus rekening mee dat dit probleem zich niet alleen in België kan voordoen.
BE charged 16A 250V (2).jpg


Heren, ik ga dit weekend naar Novotel in Brugge waar ze in de parkeergarage enkele laadpunten hebben 250V 16A van BE charged, zie foto.
Begrijp ik goed dat dit een shuko type E aansluiting is wat in B+FR gebruikelijk is ?
Kan ik mijn standaard Tesla UMC met shuko type F hier voor gebruiken met wellicht een verlengkabel type F om indien nodig stekker om te draaien ?
Of heb ik een andere verlengkabel nodig ?
Of heb
 
Kan ik mijn standaard Tesla UMC met shuko type F hier voor gebruiken met wellicht een verlengkabel type F om indien nodig stekker om te draaien ?
Of heb ik een andere verlengkabel nodig ?

Een verlengstuk dat toelaat de stekker om te draaien kan nuttig zijn.

Weet wel dat je helemaal pech kan hebben als het hotel is aangesloten op Δ 230V (ik acht dit weinig waarschijnlijk). Als dit toch het geval zou zijn, zal je met de Tesla UMC helemaal niét kunnen laden.

Als alternatief kan je Type 2 gaan laden op één van de publieke laadpalen in Brugge (cf. PlugShare - ik heb hier geen ervaring mee).
 
View attachment 50992

Heren, ik ga dit weekend naar Novotel in Brugge waar ze in de parkeergarage enkele laadpunten hebben 250V 16A van BE charged, zie foto.
Begrijp ik goed dat dit een shuko type E aansluiting is wat in B+FR gebruikelijk is ?
Kan ik mijn standaard Tesla UMC met shuko type F hier voor gebruiken met wellicht een verlengkabel type F om indien nodig stekker om te draaien ?
Of heb ik een andere verlengkabel nodig ?
Of heb

kijk eens goed naar je UMC.... de stekker is voorzien voor een aardingspen !
wij ( B en NL ) hebben dezelfde UMC-220V-stekker.


probleem is dus dat je de stekker in B maar op 1 manier in het stopcontact kan stoppen... als de twee aders verwisseld zijn, zal je niet kunnen laden.
in NL, met randaarding, steek je de stekker dan gewoon 'op zijn kop' in het stopcontact, no problem.
maar met aardingspen lukt dat niet.
daarom : een kort verloop meenemen met de beide aders gekruist.
 
Heren, ik ga dit weekend naar Novotel in Brugge waar ze in de parkeergarage enkele laadpunten hebben 250V 16A van BE charged, zie foto.
Begrijp ik goed dat dit een shuko type E aansluiting is wat in B+FR gebruikelijk is ?
Kan ik mijn standaard Tesla UMC met shuko type F hier voor gebruiken met wellicht een verlengkabel type F om indien nodig stekker om te draaien ?
Of heb ik een andere verlengkabel nodig ?
Of heb

In Brugge zijn er twee laadpalen die je met een kaart van TheNewMotion kan activeren.
Het betreft de laadpalen gelegen te Zwijnstraat 17 en Park 4.

Voor een overzicht van de 22 kW-laadpalen in Vlaanderen kan je best hier kijken: http://www.elektrischevoertuigeninactie.be/oplaadpunten/oplaadpunten

Zelfs voor Δ 230V bestaat er een oplossing die ik wel via PB wil delen.
 
kijk eens goed naar je UMC.... de stekker is voorzien voor een aardingspen !
wij ( B en NL ) hebben dezelfde UMC-220V-stekker.


probleem is dus dat je de stekker in B maar op 1 manier in het stopcontact kan stoppen... als de twee aders verwisseld zijn, zal je niet kunnen laden.
in NL, met randaarding, steek je de stekker dan gewoon 'op zijn kop' in het stopcontact, no problem.
maar met aardingspen lukt dat niet.
daarom : een kort verloop meenemen met de beide aders gekruist.
Alles prima gegaan, Novotel Brugge heeft twee 250V oplaadpunten die alleen de parkeerbeheerder met zijn pasje aan kan zetten.
Gratis twee volle ladingen geladen dit weekend. Is nog in proeffase maar na een belletje hielden ze de parkeerplek voor 3 dagen voor me gereserveerd- das pas service. En oja, Brugge was ook mooi !
 
Alles prima gegaan, Novotel Brugge heeft twee 250V oplaadpunten die alleen de parkeerbeheerder met zijn pasje aan kan zetten.
Gratis twee volle ladingen geladen dit weekend. Is nog in proeffase maar na een belletje hielden ze de parkeerplek voor 3 dagen voor me gereserveerd- das pas service. En oja, Brugge was ook mooi !

super.


kan je de laadpunten ook toevoegen op plugshare.com ?
thx.
 
Disclaimer:
Ik probeer in dit topic alle info te verzamelen wat betreft de 230V-oplaad-issues. Waar mogelijk zal ik de info verrijken met bronvermeldingen.

First of all:
@TeslaMotors: uw Belgische klanten kijken vol verwachting uit naar een oplossing voor dit vervelende probleem. Alvast bedankt.

Het Probleem:

Het staat al her en der verspreid over dit forum: in sommige delen van België is het heden (mei 2014) niet mogelijk om met de in de BeNeLux meegeleverde Tesla UMC te laden op een 230V


De Oplossingen voor het eerste probleem (beide pinnen onder spanning - Δ230V) :
1) Laadpaal
Wat: Thuis een type2-laadpaal installeren om monofase 32A (7kW) te laden
Voordeel: kan tot 32A (mits duolader, monolader is steeds beperkt tot 16A)
Nadeel: is enkel een oplossing voor thuis
Voorbeelden:
*) Keba
*) EV-box...
Referenties: Forumleden met deze oplossing:

2) Andere UMC
Wat: Een andere UMC kopen om monofase 32A (of 16A zonder duolader) te laden vanop een blauw stopcontact of 13A vanop een schuko stopcontact (niet aangeraden) 230V stopcontact (3,5kW).
Voordeel: oplossing voor thuis én voor onderweg. Je kan deze oplossing ook gebruiken op reis in Noorwegen :).
Nadeel: op een stopcontact gelimiteerd tot 13A (bron: Tesla website)
Voorbeelden:
*) Mennekes UMC (laadkabel 35076 zoals aangeraden door JoeNe, elders op dit forum)
*) Ratio EV Portable Charger Mode 2 (31320) (Xander, post#2)
Referenties: Forumleden met deze oplossing: JoeNe, Xander

3) Scheidingstransformator
Wat: Een scheidingstransformator installeren die van 3x230V omvormt naar 3x400V+Neuter. Dit in combinatie met een type 2 laadstation of een rood stopcontact.
Voordeel: er kan driefasen geladen worden en dat bovendien aan een hogere spanning van 400V. Beiden zorgen ervoor dat er meer vermogen in de auto kan gepompt worden (21kW met duolader; de helft zonder).
Nadeel: de transformator verbruikt extra (zelfs wanneer hij niet belast is) en veroorzaakt bij het opstarten piekstromen die de elektrische installatie op de proef stellen. Vereist bijgevolg een ingreep van een professional.
Voorbeelden:
*) De SPT20000/BTE van EREA
Referenties: Forumleden met deze

Hallo,

Mijn Tesla is sinds dinsdag geleverd en staat al die tijd al op non-actief want kan niet laden bij mij thuis. Klaarblijkelijk door het hierboven beschreven probleem. Ik heb nog 6km op de teller en weet nog altijd niet hoe Tesla dit voor mij zal oplossen.

de ratio ev portable was voor mij geen oplossing. De scheidingstransfo was volgens mijn elektricien geen betaalbare oplossing. Zal een laadstation dan wel kunnen? Opladen bij mensen uit de buurt lukt ook niet.

ik ben bijzonder teleurgesteld dat ik niet met mn nieuwe wagen kan rijden. Neemt bij iemand van jullie het probleem dezelfde dramatische proporties aan?

groeten,

Bert
 
Ik heb de tekst nog aangepast omdat ik me herinner dat er op de Tesla Club BE meetup van de maand april iemand was die thuis geen driefasige aansluiting kon krijgen.

Mocht er in de samenvatting foutieve informatie staan en/of als er opportuniteiten zouden zijn om meer compleet te zijn: feel free to tell me.
 
Ik heb gisteren mijn Model S kunnen opladen op een plaats zonder Neuter en met UMC. Ik heb de elektriciteitskast nog eens nagekeken en ik zag enkel 3 zwarte kabels binnenkomen, en dus geen blauwe (Neuter). Ik heb ook geen transfo's gezien.

Ik stond zelf nogal perplex eigenlijk dat het lukte.

Een drietal weken geleden lukte het in Sainte-Ode nog niet zonder Neuter. En nu in Erps-Kwerps dus wel.

He Jeroen,

ik heb afgelopen weekend in Kortenberg (Erpsestraat:wink:) hetzelfde vastgesteld. 3*220V, geen neuter.

Ik had mijn multimeter wel bij.

Zoals verwacht : tussen aarde en èèn faze : +/- 7 volt. De Tesla-UMC ziet deze faze dan als neuter.

Dit is mogelijk als aan de secundaire zijde van de distributie-transfo èèn faze (via een impedantie) geaard wordt.
Dat wordt wel eens gedaan als diezelfde transfo aan de secundaire zijde in driehoek staat, om een zwevend net te vermijden.
 
He Jeroen,

ik heb afgelopen weekend in Kortenberg (Erpsestraat:wink:) hetzelfde vastgesteld. 3*220V, geen neuter.

Ik had mijn multimeter wel bij.

Zoals verwacht : tussen aarde en èèn faze : +/- 7 volt. De Tesla-UMC ziet deze faze dan als neuter.

Dit is mogelijk als aan de secundaire zijde van de distributie-transfo èèn faze (via een impedantie) geaard wordt.
Dat wordt wel eens gedaan als diezelfde transfo aan de secundaire zijde in driehoek staat, om een zwevend net te vermijden.

Ik zal zaterdag op locatie eens nameten. Maar ik vermoed dat ik tot dezelfde conclusie ga moeten komen.

Trouwens die UMC laadt tegenwoordig aan 13A op. Was dat vroeger geen 12A?