Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Als je monofase laadt met de rode adapter zal hij toch niet sneller gaan dan 1x16A. 3 fase zal inderdaad ook op 16A gaan. De stekker kan niet meer aan dan 16A per fase.

Dan begreep ik je verkeerd. Ik dacht dat je bedoelde dat je alleen maar monofase kon laden. Maar je bedoelde dus dat ALS je monofase laadt, je niet meer dan die 3.7 kW aankan. Dat klopt inderdaad. Maar met 3 fases kun je dus naar 11kW gaan, wat op zich netjes is..
 
de juiste kabel deze week ontvangen, monofaze kabel type 2 32 A. Zelfde probleem. kan laden aan 16A, Mijn Tesla ziet wel dat er 32A kan geladen worden maar ik kan de schuifknop niet verhogen naar 32, max 16.
Tesla gebeld. Ze weten niet juist wat het probleem is en vragen mij om iemand te vinden die een 32A monofaze heeft en daar te testen.
Dus ik ben op zoek naar iemand in de buurt (België).
Robrecht heeft een keba 32A lader monofaze.
 
Zonhoven? Ik heb een Keba-laadstation dat enkelfasig is aangesloten en laadt aan 32 ampère. Steeds welkom.

de juiste kabel deze week ontvangen, monofaze kabel type 2 32 A. Zelfde probleem. kan laden aan 16A, Mijn Tesla ziet wel dat er 32A kan geladen worden maar ik kan de schuifknop niet verhogen naar 32, max 16.
Tesla gebeld. Ze weten niet juist wat het probleem is en vragen mij om iemand te vinden die een 32A monofaze heeft en daar te testen.
Dus ik ben op zoek naar iemand in de buurt (België).
Robrecht heeft een keba 32A lader monofaze.
 
de juiste kabel deze week ontvangen, monofaze kabel type 2 32 A. Zelfde probleem. kan laden aan 16A, Mijn Tesla ziet wel dat er 32A kan geladen worden maar ik kan de schuifknop niet verhogen naar 32, max 16.
Tesla gebeld. Ze weten niet juist wat het probleem is en vragen mij om iemand te vinden die een 32A monofaze heeft en daar te testen.
Dus ik ben op zoek naar iemand in de buurt (België).
Robrecht heeft een keba 32A lader monofaze.

Bij de installatie van de KEBA moet de installateur een aantal dipswitches juist instellen.
Met die dipswitches wordt het maximale laadvermogen van de lader vastgelegd.
Misschien is dit bij jou niet correct gebeurd.

Dipswitches.png
 
Bij de installatie van de KEBA moet de installateur een aantal dipswitches juist instellen.
Met die dipswitches wordt het maximale laadvermogen van de lader vastgelegd.
Misschien is dit bij jou niet correct gebeurd.

Ja en ook opletten dat de switches van de Keba P20 echt goed zijn omgezet. Ging bij mij ook verkeerd tot de elektricien de dispwitches een aantal keren heen en weer bewoog et voila .. het werkte ineens.
 
vorige week bij Djim langsgeweest. Tesla S 85D, monolader aan zijn 32A monofaze 230V keba paal gehangen. Ook hier weer zag mijn Tesla de 32A maar kon ik de schuifknop niet hoger schuiven dan 16A. Ofwel is een monolader max 16A ofwel zit er een fout in de software. In December naar het onderhoud. We zullen zien.
 
vorige week bij Djim langsgeweest. Tesla S 85D, monolader aan zijn 32A monofaze 230V keba paal gehangen. Ook hier weer zag mijn Tesla de 32A maar kon ik de schuifknop niet hoger schuiven dan 16A. Ofwel is een monolader max 16A ofwel zit er een fout in de software. In December naar het onderhoud. We zullen zien.

Ik ben ook benieuwd.

Zijn er personen met een monolader die erin slagen om op 230V aan 32A op te laden? (ik heb zelf een duolader)
 
Heren,

Samengevat.
Eind deze maand wordt mijn model S85D geleverd.
Ik heb 3 x 230 V ter beschikking en zoek de beste oplossing.

Als ik het goed begrijp zijn er 2 mogelijkheden?
Laden aan 35km/u met een Thuislaadstation KEBA KeContact P20 met vaste kabel Type 2

en een gewone kabel aan 10 km / uur ?

graag even advies
 
Heren,

Samengevat.
Eind deze maand wordt mijn model S85D geleverd.
Ik heb 3 x 230 V ter beschikking en zoek de beste oplossing.

Als ik het goed begrijp zijn er 2 mogelijkheden?
Laden aan 35km/u met een Thuislaadstation KEBA KeContact P20 met vaste kabel Type 2

en een gewone kabel aan 10 km / uur ?

graag even advies

Als je geen neuter binnen krijgt in huis, dan zal het met de "normale kabel" (de meegeleverde UMC) niet lukken om op te laden.

Maar die KEBA werkt sowieso. Omdat je 230V binnenkrijgt, zal je wel monofase moeten laden.
Om aan 35 km/u te kunnen laden, zal je laadpaal 32 Ampère stroom moeten kunnen trekken. Best even nakijken of je installatie dit aankan.

Je hebt nog een derde optie en dat is de scheidingstransformator. Dan kan je driefasig tot 50km/u laden aan 400V 16A (of zelfs 100km/u als je de duolader laat plaatsen).
Die transfo heeft ook zijn nadelen (sluipverbruik en beperkte levensduur).
 
Je hebt nog een derde optie en dat is de scheidingstransformator. Dan kan je driefasig tot 50km/u laden aan 400V 16A (of zelfs 100km/u als je de duolader laat plaatsen).
Die transfo heeft ook zijn nadelen (sluipverbruik en beperkte levensduur).

Als je voor een scheidingstransformator gaat, voorzie dan een contactor waarmee je de transformator enkel bekrachtigt wanneer je wenst te laden. Mijn enkelfasige 6,5 kVA scheidingstransformator verbruikt bij nullast, dus gewoon door verbonden te zijn met het stroomnetwerk 75W of ruim 650 kWh per jaar. Voor een driefasige met een 11 kVA zal dat nog wat meer zijn.
 
Met alles respect: Kan deze topic van "sticky" af?

Zou een heel slecht idee zijn gezien Belgische kopers die tegen het neuter probleem aan lopen dit draadje dan niet meer gemakkelijk zullen vinden. Vragen rond de neuter problematiek zullen dan overal beginnen opduiken. Waarom zou je dit draadje vanuit Nederland lezen, het is niet van toepassing op Nederlandse aansluitingen?
 
Zou een heel slecht idee zijn gezien Belgische kopers die tegen het neuter probleem aan lopen dit draadje dan niet meer gemakkelijk zullen vinden. Vragen rond de neuter problematiek zullen dan overal beginnen opduiken. Waarom zou je dit draadje vanuit Nederland lezen, het is niet van toepassing op Nederlandse aansluitingen?

Het zou wel een positieve invloed hebben op uw (en mijn) aantal posts.
En misschien krijgen we er zelfs wat punten bij :)
 
Als je geen neuter binnen krijgt in huis, dan zal het met de "normale kabel" (de meegeleverde UMC) niet lukken om op te laden.

Maar die KEBA werkt sowieso. Omdat je 230V binnenkrijgt, zal je wel monofase moeten laden.
Om aan 35 km/u te kunnen laden, zal je laadpaal 32 Ampère stroom moeten kunnen trekken. Best even nakijken of je installatie dit aankan.

Je hebt nog een derde optie en dat is de scheidingstransformator. Dan kan je driefasig tot 50km/u laden aan 400V 16A (of zelfs 100km/u als je de duolader laat plaatsen).
Die transfo heeft ook zijn nadelen (sluipverbruik en beperkte levensduur).


Beste,

Ik was hele tijd gewonnen voor de KEBA monofasig maar ik denk dat een scheidingstransfo 6kVA beste oplossing zal zijn.
Als ik deze transfo op een afzonderlijk circuit zet , met afzonderlijke zekering kan ik deze afzetten wanneer ik niet laad.
Zo beperk ik ijzerverliezen en koperverliezen. Ik denk dat ik een 5G10 zal trekken van aan mijn kast tot aan de plaats waar ik wil laden.
Als ik hierop rood stopcontact voorzie 3 X 400 kan ik laden met meegeleverde kabel ? Of zie ik nog iets over het hoofd?

mvg

TOm