Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Monofasig aan 32A is aan 32km/u.

Driefasig aan 32A levert 96 km/u op. (Drie keer meer dan enkelfasig)

Dus eigenlijk is de logica heel simpel --> per ampère die gedurende een heel uur op je batterij zet, krijg je 1 km bereik.
--> Bij 1 fase aan 16A --> 16 km/u
--> Bij 2 fasen aan 20A --> 40 km/u (als dat zou kunnen)
--> Bij 3 fasen aan 32A --> 96km/u.



Ik zou dan eerder 100km/u verwachten.
 
Klopt, is een hele polemiek over geweest in de UK. Daar had Tesla ook standaard duo laders in de wagens voorzien die dan OTA konden aan- of uitgezet worden.

OTA aan uit ? bizar bij mij zeiden ze dat om de lader te activeren een volledige reconfig moet gebeuren, die ongeveer 1u40 duurt en dat het niet OTA kon.

hij moet binnen 2 weken 3 dagen binnen om het nog eens te proberen, vorige keer lukte het voor geen meter
 
Monofasig aan 32A is aan 32km/u.

Driefasig aan 32A levert 96 km/u op. (Drie keer meer dan enkelfasig)

Dus eigenlijk is de logica heel simpel --> per ampère die gedurende een heel uur op je batterij zet, krijg je 1 km bereik.
--> Bij 1 fase aan 16A --> 16 km/u
--> Bij 2 fasen aan 20A --> 40 km/u (als dat zou kunnen)
--> Bij 3 fasen aan 32A --> 96km/u.

Vermenigvuldigen met vierkantswortel van 3, niet met 3.

32 x 1,73 ~ 50-something. Hoe je dat tweefasig opladen wil organiseren wil ik trouwens wel eens weten :)
 
Vermenigvuldigen met vierkantswortel van 3, niet met 3.

32 x 1,73 ~ 50-something. Hoe je dat tweefasig opladen wil organiseren wil ik trouwens wel eens weten :)

2fazig laden ? Door bvb F3 los te koppelen. Bvb omdat op F3 een Leaf staat op te laden...

Driefazig laden op 380 : ofwel doe je de lijnspanning maal wortel 3, ofwel de fasespanning maal 3.
Ic. 380V * wortel(3) * stroom
Ofwel 220V * 3 * stroom

220V * wortel(3) = 380V


Tenslotte : met een monolader is 50km/u het maximum, daarom schreef ik 50.
Er wordt 2fazig geladen (F3 niet aangesloten), met 26A.
2x26A*225V = 50km/u.
En toch staat er 32km/u.
Wat overeenkomt met de DC-stroom naar de batterij.
 
OTA aan uit ? bizar bij mij zeiden ze dat om de lader te activeren een volledige reconfig moet gebeuren, die ongeveer 1u40 duurt en dat het niet OTA kon.

hij moet binnen 2 weken 3 dagen binnen om het nog eens te proberen, vorige keer lukte het voor geen meter

Eens alles correct werkt is er blijkbaar een mogelijkheid om het gebruik van de laders te beperken. Bij jou is er ergens iets niet in orde met de installatie van de hardware of de software. Hopelijk slagen ze er deze keer wel in om het opgelost te krijgen. Het geeft wel aan hoe complex onze machines zijn. Volgens het lijstje van Teslatap bevat onze Model S 64 CPUs. Die draaien dus allemaal stukjes software. Ik heb wel geen idee bij hoeveel daarvan de firmware OTA kan upgegrade worden maar je moet tijdens een upgrade eens met een drankje en een versnapering in de wagen blijven zitten en het schouwspel aanzien en aanhoren.
 
Dus nu heb ik F1 en F2 verbonden en krijg nu 18km/uur 32/32A 217V. Of 7kW
Dus 32A gaat.

Die 32km/uur met 3 faze klopt dan niet? Moet dit meer of minder zijn?

De puzzel is dan weer wat groter...
Bij 32A, monofazig zou de laadsnelheid 32km/u moeten zijn... Ipv 17km/u.
Tenzij de deuren open stonden, verwarming aan etc.... De verbruikers worden met DC gevoed, en dan laad je uiteraard minder op.
 
De puzzel is dan weer wat groter...
Bij 32A, monofazig zou de laadsnelheid 32km/u moeten zijn... Ipv 17km/u.
Tenzij de deuren open stonden, verwarming aan etc.... De verbruikers worden met DC gevoed, en dan laad je uiteraard minder op.
De deur stond wel open inderdaad, dus nogmaals open halen en testen als ik tijd heb.

Code:
Charging Datamin	Time	Amps	Volt	kW	Rate	ETA	State	Range	Level %	Battery Amps
0m	12:34:17	31/32A	216V	6.7kW	17 km/h	25m	Charging	495.1 km	89%	8.8A
1m	12:35:25	31/32A	215V	6.7kW	19 km/h	25m	Charging	495.1 km	89%	9.8A
2m	12:36:45	31/32A	215V	6.7kW	19 km/h	25m	Charging	495.9 km	89%	9.4A
4m	12:38:17	0/0A	0V	0kW	0 km/h	0m	Disconnected	495.9 km	89%	-8.6A

Dus de waarde van 32km/u met de 3 faze klopt niet? Lijkt me dat het hoger moet zijn?
 
Op basis van de DCstroom naar de batterij, denk ik dat de 32km juist is, en de andere aanduidingen fout.
Vind dit heel raar aangezien je deze statistieken ziet:
Code:
Charging Datamin    Time    Amps    Volt    kW    Rate    ETA    State    Range    Level %    Battery Amps
0m    01:26:31    27/32A    217V    17.6kW    33 km/h    2h    Charging    422.8 km    76%    15.9A
1m    01:27:38    27/32A    217V    17.6kW    33 km/h    2h    Charging    424.2 km    76%    15.9A
3m    01:29:39    26/32A    218V    17kW    33 km/h    1h55m    Charging    425.6 km    76%    15.6A
5m    01:31:05    26/32A    219V    17.1kW    33 km/h    1h55m    Charging    426.3 km    76%    15.5A
6m    01:32:12    27/32A    217V    17.6kW    33 km/h    1h55m    Charging    427 km    76%    15.7A
7m    01:33:28    27/32A    217V    17.6kW    33 km/h    1h55m    Charging    427.7 km    76%    15.7A
8m    01:34:29    26/32A    217V    16.9kW    33 km/h    1h55m    Charging    428.4 km    77%    15.5A
9m    01:35:34    27/32A    217V    17.6kW    33 km/h    1h50m    Charging    429.1 km    77%    15.7A
10m    01:36:54    26/32A    218V    17kW    33 km/h    1h50m    Charging    430.6 km    77%    15.5A

Start: 1:26 - 422 KM
Eind: 1:36 - 430 KM
Tijd tussen: 10min
KM's tussen : 8KM

Dus 8KM x 6 (1 uur) = 48KM/uur

Of mag je zo niet rekenen?
 
OTA aan uit ? bizar bij mij zeiden ze dat om de lader te activeren een volledige reconfig moet gebeuren, die ongeveer 1u40 duurt en dat het niet OTA kon.

hij moet binnen 2 weken 3 dagen binnen om het nog eens te proberen, vorige keer lukte het voor geen meter

Ik begin schrik te krijgen. Op vakantie gaan wil ik echt wel doen met een duolader. Als ik hoor welke workload de SeC tegenwoordig heeft maak ik me zorgen om mijn - to be - Tesla nog inorde te krijgen voor 22KW.
 
Filmpje van Björn over 3 phase 230 volt (zonder Neuter) laden met Tesla UMC, lijkt te werken...
230V 3-phase charging on Tesla - YouTube
Gezien ik slechts een single charger heb, heb ik dan nog voordeel bij een Juice Booster?

Enkel opletten met het feit dat Tesla Noorwegen een andere UMC levert dan die van ons! Het filmpje brengt ons niet verder met het Neutre probleem.
 
Filmpje van Björn over 3 phase 230 volt (zonder Neuter) laden met Tesla UMC, lijkt te werken...
230V 3-phase charging on Tesla - YouTube
Gezien ik slechts een single charger heb, heb ik dan nog voordeel bij een Juice Booster?
Als ik het filmpje bekijk, is laden wel mogelijk, maar blijft het enkelfase laden tegen lage snelheid.
Dezelfde aansluiting zou met een JuiceBooster of Fivari-charger of gelijkwaardig toelaten om tegen 32A te laden, dus aan 7,6 kW. Driefasig laden gaat volgens mijn informatie niet lukken op zo'n netwerk.
 
de Tesla UMC in EU heeft nog altijd een neuter nodig.
op een 3*220V net kan je deze nooit gebruiken; ook niet als je met deze EU-UMC naar Noorwegen reist !

Met een andere lader (Juicebooster, Fivari, ...) kan je intussen wel twee-fazig laden.
"rood" L1 op "blauw" L1
"rood" L2 op "blauw" L2
"rood" L3 niet aansluiten
"rood" N op "blauw" L3

en laden maar....
 
Hoi allen,

We zijn een bedrijf in het brusselse en hebben een garagebox die we gaan uitrusen om onze toekomstige Tesla te laden.
De vertegenwoordiger van Sibelga die de meterkast gaat installeren geeft ons de keuze tussen monofase of 3-fasige aansluiting van 220V... zonder neuter.

Heeft een 3-fasige aansluiting zin of niet? Ik lees dat enkel 400V 3-fasen zin heeft.
Welke stroomsterkte zou ik moeten kiezen? Standaard is 40A. Hoger?
Geen neuter, dus gaat de UMC niet werken en zal ik een laadpaal moeten installeren?

Groeten,
Philippe.
 
de Tesla UMC in EU heeft nog altijd een neuter nodig.
op een 3*220V net kan je deze nooit gebruiken; ook niet als je met deze EU-UMC naar Noorwegen reist !

Met een andere lader (Juicebooster, Fivari, ...) kan je intussen wel twee-fazig laden.
"rood" L1 op "blauw" L1
"rood" L2 op "blauw" L2
"rood" L3 niet aansluiten
"rood" N op "blauw" L3

en laden maar....
Dirk, heb je dit uitgeprobeerd? Op zich is het gemakkelijk te doen om voor de fivari-charger een hulpstuk te maken waarin de verbindingen op die manier gerealiseerd worden. Dat zou de slachtoffers van het neuterprobleem dan toelaten om dubbel zo snel te laden.
De aarding gewoon aan de aarding?