Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Prosumententarief (B)

This site may earn commission on affiliate links.
inderdaad, heb me al kandidaat gesteld voor 2 stuks, medio volgend jaar als de levering start...

Zeker van? Na btw, installatie e.d ben je minstens 4000 EUR kwijt. Garantie 10 jaar dus zo'n ding kost je 400EUR/jaar. Bovendien krijg je geen financiele opbrengst meer op dat bedrag, laat ons zeggen 4% op jaarbasis. Kortom het kost je 560EUR/jaar. In zo'n 7 kWh model kan je misschien de dagelijkse overschot kwijt van een 2kWpiek installatie. Dan ga je dus een prosumententarief besparen van slechts 200EUR met een kost van 560/EUR?

Hoe ik ook mijn best doe, er is mij geen scenario bekend waar, in een ontwikkeld land met een goed electriciteitsnetwerk, de powerwall een effectieve financiele investering is.
 
Allicht dat Ecopower (aangezien hij in Keerbergen woont) ook de correcte berekening toepast.

Ik heb de berekening gedaan. Energie die je op het net zet ben je kwijt maar je krijgt er wel een kleine vergoeding voor: 0,0685 euro/kWh. Voor mij persoonlijk is het interessant van zodra ik meer dan 37% van de opbrengst rechtstreeks verbruik. Bij minder dan 37% blijf je beter bij het prosumententarief.

Na btw, installatie e.d ben je minstens 4000 EUR kwijt. Garantie 10 jaar dus zo'n ding kost je 400EUR/jaar. Hoe ik ook mijn best doe, er is mij geen scenario bekend waar, in een ontwikkeld land met een goed electriciteitsnetwerk, de powerwall een effectieve financiele investering is.

Van zodra je ongeveer 3.000 kWh per jaar zou kunnen verbruiken via de powerwall i.p.v. via het net, wordt het interessant (indien je werkt met het prosumententarief, heeft het natuurlijk niet veel zin). Moest je dit nog kunnen inbrengen als kost voor je vennootschap, is het natuurlijk nog sneller interessant. Het lijkt me voornamelijk in België een extra zekerheid voor wanneer ze weer eens stroom tekort komen en de elektriciteit afsluiten. ;-)
 
Eenvoudig: het verschil tussen de energie kost (afname) en vergoeding bij het afstaan op het net x 92% rendement (verlies powerwall).

Of met cijfers: 3.000 kWh x (0,22 euro/kWh - 0,0685 euro/kWh) x 0,92 = 418 euro (t.o.v. powerwall van 4.000 euro/10 jaar).
Dit bedrag zou je jaarlijks uitsparen indien je dat vermogen via de powerwall trekt i.p.v. via het net.

De cijfers in Nederland kunnen natuurlijk anders liggen.
 
Je kan met een Powerwall toch maar enkel, en dan nog in de zomer, je nachtverbruik opvangen door opladen gedurende de dag. Veel verder kom je met 10 kWh toch niet.
Grote vermogens kan je ook vergeten.
Ik gebruik "Smappee" en zie daar zelfs op matige herfstdagen dat mijn opbrengst een stuk hoger ligt dan mijn actueel verbruik. Het is idd niet om volledig "off grid" te gaan maar wel om zoveel mogelijk van je eigen opgewekte energie zelf te verbruiken i.p.v. af te staan voor 1/4 van de prijs om nadien de volle pot te moeten betalen wanneer je terug van het net haalt.
 
Eenvoudig: het verschil tussen de energie kost (afname) en vergoeding bij het afstaan op het net x 92% rendement (verlies powerwall).

Of met cijfers: 3.000 kWh x (0,22 euro/kWh - 0,0685 euro/kWh) x 0,92 = 418 euro (t.o.v. powerwall van 4.000 euro/10 jaar).
Dit bedrag zou je jaarlijks uitsparen indien je dat vermogen via de powerwall trekt i.p.v. via het net.

De cijfers in Nederland kunnen natuurlijk anders liggen.

Dank. Ik wist niet dat het verschil in vergoedingen zo hoog ligt. Maar dit moet je wel afzetten tegen het prosumenten-tarief-alternatief. Om ongeveer iedere dag 5 a 6 kWh over te hebben spreek je over een installatie van, schat ik op basis van mijn eigen situatie in, 2.5kWp. Daarvoor betaal je 250EUR prosumententarief en kan volledig salderen. Dat is dan toch de goedkopere oplossing, of zie ik het verkeerd?
 
Ik wist ook niet dat het verschil zo groot was. Dat houden ze natuurlijk heel stil hier in België... :mad: Ik heb trouwens nog maar 1 energie leverancier gevonden die het alternatief op het prosumententarief aanbiedt. Alle anderen kennen het niet of zeggen eerlijk dat ze het niet willen aanbieden.

Ik heb een installatie van 10 kWp. Gisteren had ik bijvoorbeeld een opbrengst van 15 kWh waarvan ik ongeveer 25% van rechtstreeks heb verbruikt. Ik heb dus 11 kWh afgestaan tegen een belachelijk laag tarief. Een powerwall van 10 kWh had me dus zeker wel wat bespaard.
 
Ik wist ook niet dat het verschil zo groot was. Dat houden ze natuurlijk heel stil hier in België... :mad: Ik heb trouwens nog maar 1 energie leverancier gevonden die het alternatief op het prosumententarief aanbiedt. Alle anderen kennen het niet of zeggen eerlijk dat ze het niet willen aanbieden.

Ik heb een installatie van 10 kWp. Gisteren had ik bijvoorbeeld een opbrengst van 15 kWh waarvan ik ongeveer 25% van rechtstreeks heb verbruikt. Ik heb dus 11 kWh afgestaan tegen een belachelijk laag tarief. Een powerwall van 10 kWh had me dus zeker wel wat bespaard.

Heb jij thuis een slimme meter of electronische meter? Ik heb er thuis 1 die gewoon terugdraait, dus ik zou niet weten hoe de elektriciteitsmaatschappij kan weten of mijn stroom heen of terug gaat?
 
Heb jij thuis een slimme meter of electronische meter? Ik heb er thuis 1 die gewoon terugdraait, dus ik zou niet weten hoe de elektriciteitsmaatschappij kan weten of mijn stroom heen of terug gaat?
Ik heb ongeveer 500 euro betaald aan Eandis voor zo'n slimme meter. Voorheen had ik er eentje die gewoon terug draaide en hoefde ik dus niet elke kWh die ik opwekte, direct te verbruiken. Mijn masterplan was: in de zomer zoveel mogelijk opwekken om voldoende over te hebben in de winter en in totaal een verbruik van 0 kWh te hebben.

Ik ga er van uit dat wanneer jij je meter stand doorgeeft aan Eandis zij enkel het verschil tussen je vorige meter stand gaan aanrekenen. Echter wanneer je lager uitkomt dan je vorige meter stand, ben je je overproductie kwijt. Aangezien de meesten onder ons een relatief hoog verbruik hebben, zou het me verwonderen moest jij meer opwekken met je zonnepanelen dan je kan oprijden. :wink:

Aangezien je zegt dat jouw meter gewoon terugdraait, betaal jij in principe sinds 1 juli elke maand een extra forfaitair bedrag (prosumententarief)?
 
ik ben aan het kijken op zonnepanelen op ons dak te leggen. mijn jaarlijks verbruik dag en nacht gecombineerd is bijna 11.000kWh

ik dacht een offerte te vragen voor 360Wp panelen van LG of Sun Power, ik heb even gekeken naar de tarieven van het prosumenten tarief hier Prosumententarief voor eigenaars van zonnepanelen, windmolens en WKK-installaties (kleine installaties met terugdraaiende teller) | Vlaanderen.be

en als ik een installatie van 10k Wp zou installeren ben ik in mijn zone sabelgas 1120 euro kwijt voor producenten tarief, dit lijkt mij van de pot gerukt. Hoeveel zou zo een Zuid West gerichte installatie in de winter kunnen generen ? Heeft er iemand de use case gemaakt voor een Power Wall ? en niet terug draaiende teller.

Kan ik de gegenereerde energie verkopen aan BVBA om mijn S te laden en hoe doen jullie dit ?
 
ik ben aan het kijken op zonnepanelen op ons dak te leggen. mijn jaarlijks verbruik dag en nacht gecombineerd is bijna 11.000kWh

ik dacht een offerte te vragen voor 360Wp panelen van LG of Sun Power, ik heb even gekeken naar de tarieven van het prosumenten tarief hier Prosumententarief voor eigenaars van zonnepanelen, windmolens en WKK-installaties (kleine installaties met terugdraaiende teller) | Vlaanderen.be

en als ik een installatie van 10k Wp zou installeren ben ik in mijn zone sabelgas 1120 euro kwijt voor producenten tarief, dit lijkt mij van de pot gerukt. Hoeveel zou zo een Zuid West gerichte installatie in de winter kunnen generen ? Heeft er iemand de use case gemaakt voor een Power Wall ? en niet terug draaiende teller.

Kan ik de gegenereerde energie verkopen aan BVBA om mijn S te laden en hoe doen jullie dit ?
360 Wp panelen zijn door hun hoge prijs minder rendabel dan de standaard en veel goedkoper 275 Wp panelen.
In de winter haal je gemiddeld 10 - 15% van de hoeveelheid die je in de zomer scoort.
Linksom of rechtsom, een PowerWall verdient zich niet. Je blijft helaas aan net hangen.
 
  • Informative
Reactions: Phil_BE
Het sop is de kolen niet meer waard zolang ze die prosumenten tarief aanhouden.
Ik had al zonnepanelen en ook certificaten, en dan nog is het de moeite niet, had ik het op voorhad geweten ik had dat geld ergens anders ingestoken.
Stom van mij ik had beter moeten weten vestzak broekzak telt nog steeds.:mad:
 
ik ben aan het kijken op zonnepanelen op ons dak te leggen. mijn jaarlijks verbruik dag en nacht gecombineerd is bijna 11.000kWh

ik dacht een offerte te vragen voor 360Wp panelen van LG of Sun Power, ik heb even gekeken naar de tarieven van het prosumenten tarief hier Prosumententarief voor eigenaars van zonnepanelen, windmolens en WKK-installaties (kleine installaties met terugdraaiende teller) | Vlaanderen.be

en als ik een installatie van 10k Wp zou installeren ben ik in mijn zone sabelgas 1120 euro kwijt voor producenten tarief, dit lijkt mij van de pot gerukt. Hoeveel zou zo een Zuid West gerichte installatie in de winter kunnen generen ? Heeft er iemand de use case gemaakt voor een Power Wall ? en niet terug draaiende teller.

Een powerwall heeft geen enkele zin zolang de prijs van een kWh uit het net halen "vast" ligt, het wordt pas interessant als de prijs variabel wordt gebaseerd op vraag en aanbod, maar daarvoor moet eerst iedereen een slimme meter hebben. Men is volop bezig met het uitwerken van een "door kostprijs gedreven aangepast energiepiekverbruik" omdat daardoor niet enkel de voor de national grid operators enorm dure piekvragen kunnen worden afgevlakt (netbalans) maar ook de investeringen in extra capaciteit (zowel net als productie) blijven hierdoor beperkter, mensen zullen immers trachten hun eigen productie en verbruik zoveel mogelijk samen te laten vallen. Mensen met grote pv-installaties zijn voor de netbeheerders dubbel vervelend: in de zomer duwen ze massa's kWh het net op op een moment dat er overaanbod is en in de winter trekken ze die weer terug als er schaarste is, terwijl hun teller per saldo wel op nul staat. Vanuit dit opzicht is de prosumententaks redelijk en fair en slechts een tussenmaatregel tot men dmv slimme meters "correct" kan afrekenen.

En dan nu to the point: als je productie (zonuren) en afname (laden, zwembad, ...?) kan laten samenvallen dan vraag je gewoon een injectiemeter ipv een gewone terugdraaiende teller. En kan je dat niet (zoals de meeste mensen die overdag niet thuis zijn): PV is qua prijs in BE sowieso interessant, zelfs met alle taksen en zelfs als je het geld moet lenen aan 3%, we betalen voor netstroom immers meer dan 30ct/kWh. De panelen heb je er na max 8j uit.
 
  • Like
Reactions: FVO
360 Wp panelen zijn door hun hoge prijs minder rendabel dan de standaard en veel goedkoper 275 Wp panelen.
In de winter haal je gemiddeld 10 - 15% van de hoeveelheid die je in de zomer scoort.
Linksom of rechtsom, een PowerWall verdient zich niet. Je blijft helaas aan net hangen.


Ik kan niet zo veel panelen kwijt op dak helaas dus opbrengst per paneel is belangrijk voor mij