Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Rammelen, kraken of piepen

This site may earn commission on affiliate links.
Heb er weer eentje. Achteruitkijkspiegel kraakt op oneffen wegdek. Effe moeten speuren vanwaar het kwam maar het zit in de spiegel. Vind het een beetje lullig om daarvoor een afspraak te maken. Iemand al gehad, zelf kunnen oplossen?
Als ik de spiegel goed stevig vast neem is het geluid weg..
Zeker dat de verpakking er niet meer aan hangt. Heeft bij mij ook 1,5 jaar geduurd voor ik dat zag.
 
Ik vind zelfs een foto op het net.
IMG_4052.jpeg
 
Nee, die zit er niet rond. Het geluid verdwijnt zodra ik de spiegel goed vast neem en een beetje naar achteren druk of trek beter gezegd.
Ben al blij te weten waar de oorzaak zit.
Ik heb ooit het volledige dashboard uit een nieuwe SAAB gehaald.
De garage vond de oorzaak niet en toen er een ander geluid opdook na een 2de interventie, heb ik het maar zelf gedaan. Tenzij het een "gekend geluid" is bij de garage zoals bijv die achterklepstops bij de MY, ben ik een beetje terughoudend om hen te laten zoeken.
 
Beste forumbezoekers,

IK heb de laatste tijd last van een rammel met met mijn Model Y (2023) wat van achter de kofferruimte komt. Het geluid klinkt erg plastic/ kunststof. Lijkt alsof een paneel lost zit bij de achterklep, maar alles zit vast. Komt niet vanaf het onderstel of vering (daar lijkt het op...). Als er op de achterbank mensen zitten, de rammel minder hard klinkt (stoelleuning?). De hele kofferbak heb ik leeggeruimd, dus het is dus ook niet een voorwerp die het veroorzaakt. Wellicht hebben jullie ervaring en weet iemand de oorzaak....

De Tesla service engineer is gisteren geweest. De volgende dingen gedaan:
1. Een soort Teflon pasta gesmeerd tussen de stoelleuning, op dat deel het andere deel raakt. Het is een bekend probleem dat als de bekleding van de stoelleuning "tegen elkaar schuurt", deze een krakend geluid kan veroorzaken.
2. Een soort Teflon pasta gesmeerd bij de rubbers waar de achterklep (aan onderkant) aansluit tegen de carrosserie.
3. De rubber steunpunten bij achterklep zijn iets hoger bijgesteld.

Het probleem is "misschien" opgelost. Maar 100% weet ik het niet, omdat het kraken bij mij bij de proefrit door Tesla engineer vóór de werkzaamheden helaas niet hoorbaar was. De weersomstandigheden hebben impact op het kraken. Daarom denk ik dat de rubbers of schurende materialen best de oorzaak kunnen zijn.

Vandaag ook niets meer van het "kraken" gehoord. Van de hoofsteunen weet ik dat te kunnen trillen en hierdoor een tikkend geluid kunnen maken, maar dat vind ik niet zo heel erg storend. Ik wacht het nog even af voordat ik de eindconclusie ga trekken m.b.t. het kraak geluid.
 
Hier al eens gepost maar in het verkeerde topic. Mijn gekraak was ook erg weersafhankelijk.

Bij mij zijn recent de deurrubbers achteraan vervangen geweest na twee jaar zoeken van waar het geluid kwam. Er is blijkbaar een nieuwere revisie van die rubbers, net om die redenen. Ik had steeds een krakend geluid die lijkt op schuren van plastic/kunstleder. Blijkbaar is het paneel tussen de zetel en de deur nu ook van een zachter materiaal gemaakt ipv. hard plastic. Tijdens de zoektocht is ook nog de versterker wat beter vastgezet. Die zit rechtsachter aan de zijkant in de koffer en staat blijkbaar gekend om een rammel te veroorzaken.
 
  • Like
Reactions: ToemkeWTM and IvCh
Ook maar service-afspraak gemaakt.
Kostenraming van 208euro…
Hoop toch dat dit gratis is want voor 208euro zoek ik zelf wel verder :).

verder staat er ook volgende bij:
EMEA-FUB to damper clearance OWO
Correctie: Inspect Model Y front damper clearance- Vehicle within specification

Iemand een idee wat dit juist inhoudt?
 
Dit staat op de kostenraming apart hoor.
Dus lijkt me eerder een soort recall die ze dan gaan bekijken…

EMEA-FUB to damper clearance OWO zou me 12euro kosten

De rammeltjes oplossen 156euro
Geen zorgen. Bij mij hadden ze ook vooraf een offerte voor 250 euro gemaakt. Uiteindelijk werd het 0 Euro.

EMEA-FUB to damper clearance OWO -> Geen idee, bij mij iig niet.
 
  • Like
Reactions: Urbanus
De Tesla service engineer is gisteren geweest. De volgende dingen gedaan:
1. Een soort Teflon pasta gesmeerd tussen de stoelleuning, op dat deel het andere deel raakt. Het is een bekend probleem dat als de bekleding van de stoelleuning "tegen elkaar schuurt", deze een krakend geluid kan veroorzaken.
2. Een soort Teflon pasta gesmeerd bij de rubbers waar de achterklep (aan onderkant) aansluit tegen de carrosserie.
3. De rubber steunpunten bij achterklep zijn iets hoger bijgesteld.

Het probleem is "misschien" opgelost. Maar 100% weet ik het niet, omdat het kraken bij mij bij de proefrit door Tesla engineer vóór de werkzaamheden helaas niet hoorbaar was. De weersomstandigheden hebben impact op het kraken. Daarom denk ik dat de rubbers of schurende materialen best de oorzaak kunnen zijn.

Vandaag ook niets meer van het "kraken" gehoord. Van de hoofsteunen weet ik dat te kunnen trillen en hierdoor een tikkend geluid kunnen maken, maar dat vind ik niet zo heel erg storend. Ik wacht het nog even af voordat ik de eindconclusie ga trekken m.b.t. het kraak geluid.
Ondertussen nog last van gehad?

Zelf al de rubberen steunpunten bijgesteld (de truc met het papier) en paar andere dingen geprobeerd maar blijf het geluid van een loshangend paneel hebben.
Enkel hoorbaar NA een verkeersdrempel.

Service aan huis was niet mogelijk blijkbaar maar komt misschien omdat ik dicht bij het servicecenter woon (13km)
 
Ondertussen nog last van gehad?

Zelf al de rubberen steunpunten bijgesteld (de truc met het papier) en paar andere dingen geprobeerd maar blijf het geluid van een loshangend paneel hebben.
Enkel hoorbaar NA een verkeersdrempel.

Service aan huis was niet mogelijk blijkbaar maar komt misschien omdat ik dicht bij het servicecenter woon (13km)
Bij mij lijkt het probleem wel opgelost met de 3 aanpassingen. IK denk zelf dat de stoelleuning het probleem bij mij was. Probeer de linker en rechter stoelleuning naar beneden om te klappen en het middenste deel gewoon rechtop. Dan schuren de onderdelen niet tegen elkaar aan en probeer dan een ritje te maken. Anders is het bij jou een heel ander probleem dan bij mij.
 
Last edited:
Hier een piep in het linker voorwiel erbij. Misschien heeft iemand dit ook gehad en weet wat het was/koste. Als ik over een klinkerweg rijdt (dus kleine hobbeltjes) dan maakt het linker voorwiel/demper een piepend geluid. Te horen als je met het raam open rijdt. Andere wielen niet En bij drempels alleen links voor een wat doffere bonk.

Ik had een serviceverzoek ingeschoten en kreeg te horen dat het (ik geloof) 175 euro moest betalen voor een dempertest.... Heb het verzoek toen maar afgezegd. Vond het veel geld voor een piep bij hobbels met het raam open. Dacht eigenlijk dat het onder service ging vallen...

Dus bij deze de vraag of iemand anders het ook heeft/had.
 
Bij mij lijkt het probleem wel opgelost met de 3 aanpassingen. IK denk zelf dat de stoelleuning het probleem bij mij was. Probeer de linker en rechter stoelleuning naar beneden om te klappen en het middenste deel gewoon rechtop. Dan schuren de onderdelen niet tegen elkaar aan en probeer dan een ritje te maken. Anders is het bij jou een heel ander probleem dan bij mij.
Net eens middelste naar beneden gedaan en buitenste 2 in normale positie (anders omgekeerd gaat niet) en heb het nog altijd dus zal wel degelijk iets aan de koffer zijn.

Ga de hele week nog eens proberen met de rubberen bumpers op alle mogelijke standen te zetten.

En anders hopen dat ze een tourtje gaan doen en het zelf ook horen.
Hopelijk zijn er in de buurt van Tesla center in Sint-Martens-Latem een paar verkeersdrempels 😁
 
  • Like
Reactions: IvCh
Nee, maar wel ter hoogte van de binnenspiegel en eerst leek het van opzij te komen. Tot ik toevallig de spiegel eens goed vast nam tijdens een rammel sessie en het trillen weg was.
Wat de oorzaak was kon ik niet uitmaken, iets intern de spiegel/camera housing in alle geval. Uiteindelijk toch afspraak gemaakt in SC omdat er ook een probleempje was na de laatste software update.. (steeds Zwart scherm bij instappen)
Ze hebben, and I quote: Mirror Cover Insulated. Noise is gone.