Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Richtingaanwijzer pook werkt af en toe niet

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ga toch maar eens vragen of ik de enige ben...

Ik blijf in onze M3 het probleem houden dat de richtingaanwijzer (de pook) af en toe niet werkt. Dus als ik van rijstrook wissel of een rotonde verlaat en ik geef richting aan dan wordt dat niet gezien door de auto. De richtingaanwijzers (de verlichting) gaan dan niet aan. Soms moet ik dan twee of drie keer opnieuw richting aangeven voordat dat eindelijk lukt. Die rotonde is dan al een stukje achter me...

Ik heb dit probleem 2 jaar terug ook gehad. Toen is de hele stuurunit met de twee poken vervangen. Daarna is het probleem een tijd weggeweest. Maar langzaam maar zeker lijkt het weer terug te komen.

In eerste instantie dacht ik dat het slordigheid van mijn kant was. Echter, we hebben ook een Mini waar ik regelmatig in rijd, waarvan de pook op dezelfde manier werkt (half indrukken voor 3x knipperen, doordrukken voor vast richting aangeven) en waarmee ik dit probleem echt helemaal nooit ervaar.

Gisteren had ik in de M3 iemand naast me zitten die op een gegeven moment spontaan zei: ik zie en hoor dat je die pook beweegt, maar die richtingaanwijzers doen het af en toe niet.

Ik ben ontzettend benieuwd of anderen dit ook ervaren.

Paul
 
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
Herken het niet en heb er eerlijk gezegd ook nog nooit van gehoord. Ik zou denken dat het toch een hardware dingetje is. Geluid is softwarematig, maar knipperen is zo ver ik weet 'gewoon' hardware en blijft ook werken tijdens restarten van MCU.

Zou om te beginnen maar een call bij tesla inschieten....
 
Ik blijf in onze M3 het probleem houden dat de richtingaanwijzer (de pook) af en toe niet werkt. Dus als ik van rijstrook wissel of een rotonde verlaat en ik geef richting aan dan wordt dat niet gezien door de auto.

Ik herken dit ook, maar dan enkel bij het verlaten van een rotonde. Ik dacht dat het een "slordigheid" van mezelf was door niet hard genoeg te duwen...
 
  • Like
Reactions: OttoR
Ik ga toch maar eens vragen of ik de enige ben...

Ik blijf in onze M3 het probleem houden dat de richtingaanwijzer (de pook) af en toe niet werkt. Dus als ik van rijstrook wissel of een rotonde verlaat en ik geef richting aan dan wordt dat niet gezien door de auto. De richtingaanwijzers (de verlichting) gaan dan niet aan. Soms moet ik dan twee of drie keer opnieuw richting aangeven voordat dat eindelijk lukt. Die rotonde is dan al een stukje achter me...

Ik heb dit probleem 2 jaar terug ook gehad. Toen is de hele stuurunit met de twee poken vervangen. Daarna is het probleem een tijd weggeweest. Maar langzaam maar zeker lijkt het weer terug te komen.

In eerste instantie dacht ik dat het slordigheid van mijn kant was. Echter, we hebben ook een Mini waar ik regelmatig in rijd, waarvan de pook op dezelfde manier werkt (half indrukken voor 3x knipperen, doordrukken voor vast richting aangeven) en waarmee ik dit probleem echt helemaal nooit ervaar.

Gisteren had ik in de M3 iemand naast me zitten die op een gegeven moment spontaan zei: ik zie en hoor dat je die pook beweegt, maar die richtingaanwijzers doen het af en toe niet.

Ik ben ontzettend benieuwd of anderen dit ook ervaren.

Paul

Heb ik ook, op rotondes. en met mijn lompe vingers gaat ook het groot licht af en toe aan. (die staat daarom dus op auto). Unit is al een keer vervangen hielp niet veel


Ik zou overigens de auto meteen aan de kant zetten, exacte tijdstip noteren en meteen Tesla support bellen om de logging te controleren.

:) vandaar over naar duitse degelijkheid :) dan kan je bezig blijven :), mijn historie is franse auto's en dan ach....
 
  • Funny
Reactions: arri
We gebruiken ze wel, maar ze werken niet. Bij BMW werken ze wel, maar zijn het de gebruikers die er het bestaan niet van kennen... 😝
Dat kan ik niet bevestigen noch ontkennen.:cool:

Ik kan me herinneren dat bij mijn Tesla juist het knipperlicht af en toe aan ging op autopilot terwijl ik NoA niet aan had staan en totaal niks met het knipperlicht deed. Vooral bij plaatsen waar er twee wegen samenvoegen.
 
Ben je zeker dat ze niet werken? Het geluid komt van de mediaprocessor en heel soms, als die te veel met andere zaken bezig is, komt het geluid niet, maar ze werken wel.
Dat is eigenlijk een hele goeie vraag.

Dat geluid is op z'n best al niet overdreven hard (of ik ben een beetje doof, dat kan ook). Wel zie ik die richtingaanwijzers 'voor mijn gevoel' ook niet knipperen op het scherm, maar je kan je afvragen of ik dat überhaupt wel altijd zou zien. Als je een rotonde afstuurt of een baan opschuift dan kijk je natuurlijk niet continue op dat scherm. Althans, ik niet :)

En mij viel al eerder op dat als je een twee-knops reset uitvoert en je geeft dan richting aan, dan zie en hoor je niks, maar je richtingaanwijzers doen het wel degelijk.

Eens even bedenken hoe ik een richtingaanwijzerverklikker kan maken voordat ik een service afspraak maak voor niks.
 
Dat is eigenlijk een hele goeie vraag.

Dat geluid is op z'n best al niet overdreven hard (of ik ben een beetje doof, dat kan ook). Wel zie ik die richtingaanwijzers 'voor mijn gevoel' ook niet knipperen op het scherm, maar je kan je afvragen of ik dat überhaupt wel altijd zou zien. Als je een rotonde afstuurt of een baan opschuift dan kijk je natuurlijk niet continue op dat scherm. Althans, ik niet :)

En mij viel al eerder op dat als je een twee-knops reset uitvoert en je geeft dan richting aan, dan zie en hoor je niks, maar je richtingaanwijzers doen het wel degelijk.

Eens even bedenken hoe ik een richtingaanwijzerverklikker kan maken voordat ik een service afspraak maak voor niks.
In het donker zie je ze op de reflecterende verkeersborden.
 
Hier ook herkenbaar (2020 M3). Ik ben zeker dat ik ze ver genoeg duw tegen de weerstand, maar soms doen ze het niet. Het is niet enkel bij rotondes, ook bij bandwissels. Toen ik terug een tijdje met de Skoda moest rijden viel het me plots op hoe aangenaam het is om deftig werkende knipperlichten te hebben.
 
Ik heb het ook en volgens mij heeft het met de tegengestelde stuurhoek te maken. Dus op de rotonde maak je de bocht naar links en terwijl je in de bocht zit wil je richting geven naar rechts en dan weigert hij. Ik heb ook gemerkt dat hier snelheid ook nog bepalend is. Dus als je langzamer rijd, lijkt het wel te werken.

Ik heb dit dus ook niet alleen op rotondes maar ook bij situaties waarin je in een bocht al een andere richting wilt gaan aangeven voor de volgende bocht.
 
Ik ben dus niet de enige ben die dit af en toe ervaart sinds kort (paar maandjes -M3 uit nov 2019). Kan me niet aan indruk onttrekken dat het mechanisch / software -update issue is, aangezien het me tot voor kort dus niet is opgevallen. Die tegengestelde stuurhoek verklaring klinkt aannemelijk als dit via een update recent is gewijzigd, anders had ik het probleem al eerder ervaren denk ik. Zal er eens beter op gaan letten en mogelijk een keer de logging uit laten lezen.