Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ruitenwissers Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben wel benieuwd. Als je binnen een half jaar na aankoop je ruitenwissers vervangt, is er iets stukgegaan of vind je de oude niet goed genoeg. Ik weet eigenlijk niet of ik die van Tesla goed genoeg vind. Ervaringen met ander materiaal?
 
Pieter,

Even voor het kader, ik ben in een ver verleden verleden een tijdje werkzaam geweest als Test Ingenieur bij Bosch (ja, op de ruitenwisserfabriek in Tienen :D) en heb daar heel wat ruitenwissertjes zien passeren en ook getest. :D
Bij normaal gebruik is de leeftijd van een ruitenwisser eigenlijk totaal ondergeschikt.

De randen van het blad die contact maken met het glas zijn vooral gevoelig voor "grove materialen". Zand, stof, zout, vliegen, hars van bomen, wax van de carwash, vogelkak etc. , dat werkt allemaal als schuurpapier en beschadigd en vervuilt de grafiet coating die op het blad zit. Daarmee help je die dingen met een paar wisbewegingen om zeep. Je moet even in je achterhoofd houden dat het gedeelte dat contact heeft met de ruit in µm gemeten wordt, dus elke beschadiging is daar te veel en snel zichtbaar in het wisbeeld.
Dus, als je wist, altijd met veel bevochtiging! ( :cool: Insert adult joke here :cool: )

Met zuiver water kan je grofweg tussen het half miljoen en het miljoen wisbewegingen halen voordat slijtage echt storend zichtbaar wordt, maar dat is natuurlijk "de ideale wereld" en daar leven we helaas niet in. En ja, het heeft een hoog "wij van wc eend" gehalte maar uit de meeste interne en externe benchmarks komen die dekselse Bosch ruitenwissers toch steeds als beste uit de test.

Bij de model 3 is er wel nog een een ander dingetje dat speelt. Dat de originele bladen bij levering als slecht waren had ik al verteld, maar de nieuwe zijn na 2 maanden ook al verder versleten als ik verwacht had en daar ben ik niet zo tevreden mee. Waar het aan ligt, geen idee. Technische parameters (aandrukkracht, aanloophoek, radius van de bladveren, spoilergrootte, omleggedrag bij niet gebruik, profielkeuze, snijhoogte, coating type) kunnen daar debet aan zijn, want vergeet niet, er is nog geen officieel aftermarket setje voor de model 3, A102s is is toevallig een set met dezelfde bladlengtes.
Maar het kan natuurlijk ook mijn vrouw geweest zijn die niet weet hoe je de ruitensproeiers moet gebruiken... :p

In ieder geval, als je zichtbaarheid begint te verminderen bij regenweer, gewoon vervangen. 2x per jaar kost je nog geen €60 als je het zelf doet. Als onderhoudskost is het peanuts en op veiligheid en zichtbaarheid hoort geen prijs te staan.

Bart
 
Bij de model 3 is er wel nog een een ander dingetje dat speelt. Dat de originele bladen bij levering als slecht waren had ik al verteld, maar de nieuwe zijn na 2 maanden ook al verder versleten als ik verwacht had en daar ben ik niet zo tevreden mee. Waar het aan ligt, geen idee. Technische parameters (aandrukkracht, aanloophoek, radius van de bladveren, spoilergrootte, omleggedrag bij niet gebruik, profielkeuze, snijhoogte, coating type) kunnen daar debet aan zijn, want vergeet niet, er is nog geen officieel aftermarket setje voor de model 3, A102s is is toevallig een set met dezelfde bladlengtes.

Helder en leerzaam verhaal Bart! Ik heb ook maar twee setjes besteld. Dank.

Ik vind overigens de binnenkant van de voorruit ook sneller vuil worden dan ik gewend was. Al verschillende reinigingsmiddelen gebruikt, maar al na een paar weken komt er een vage aanslag terug die het licht ongelijkmatig verstrooit. Het kan zijn dat mijn ogen hier gevoeliger voor worden, ik ga maar weer met een doekje aan de slag...
 
Graag gedaan Pieter, alleen jammer dat ik de fijne details niet mag delen. NDA's en zo, maar het is alleszins een fascinerend vakgebied. :D

Dat die voorruit snel vettig wordt was me ook al opgevallen, daar had mijn BMW veel minder last van.

Mijn theorie is dat het eigenlijk soort van luchtvervuilingsafzetting is, ik heb er ook meer last van als ik veel snelweg moet rijden.
Enige oplossing daarvoor is denk ik een stevige HEPA filter steken of de verwarming zo regelen dat hij minder op de voorruit blaast.
En op tijd en stond poetsen natuurlijk.