Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ruitenwissers

This site may earn commission on affiliate links.
Nou ik ben nul technisch en mij is het binnen 15 minuten gelukt. En idd zoals eerder beschreven alleen met de commander kan je de functies al uitzetten van wissers en grootlicht. Dan hoef je de buttons niet aan te schaffen. Echter ik vond het makkelijk. Kunnen kids achterin zelf de stoel verwarming aanzetten en ook de ventilatie. Welke functie je ook maar wil geven aan die knoppen.
 
Ik ga ze ook bestellen: was het makelijk te instaleren en te programmeren?
They are coming up with the S3XY knob. The pre-pre sale was for USD 189, currently available for 269. This one comes with the Gen 2 commander. Not sure what that does over the current one, but being Gen 2 might be more future proof. Unfortunately, its not available for sale separately; only the Gen 1 commander.
 
Sinds 2023.38.6 heb ik het idee dat het erger is geworden. Vandaag 250km gereden, in de regen de ruitenwissers zelf aan gezet omdat het systeem het niet nodig vond en terwijl het droog is bleven ze telkens minuten lang (40% van de tijd gok ik) op standje turbo door gaan.
Ondanks dat ik grandioos blij ben met de wagen begint dit punt dusdanig vervelend te worden dat het algehele genot behoorlijk achteruit dendert.
Waarom mocht mijn AP1 wel functioneren zonder ruitenwissers en de meer geavanceerde FSD HW3 niet. Tijdens het rijden leidt het mij in ieder geval af als die wissers over de ruit schrapen, niet bevordelijk voor de veiligheid.
@Tesla geef gebruikers aub de vrijheid de ruitenwissers uit te zetten zolang het systeem niet naar behoren functioneert.
 
They are coming up with the S3XY knob. The pre-pre sale was for USD 189, currently available for 269. This one comes with the Gen 2 commander. Not sure what that does over the current one, but being Gen 2 might be more future proof. Unfortunately, it’s not available for sale separately; only the Gen 1 commander.
Eigenlijke te maf voor woorden. Dat we massaal after market spullen gaan aanschaffen omdat de ruitenwissers niet functioneren zoals ze zouden moeten.
 
Eigenlijke te maf voor woorden. Dat we massaal after market spullen gaan aanschaffen omdat de ruitenwissers niet functioneren zoals ze zouden moeten.
Haha. Hier iemand al 4.5jr en 200k km in een Model 3. Was financieel een fantastische lage bijtelling mobiel omdat er destijds geen echte andere keuze was. Nu is die keuze er wel. En dankzij o.a. de ruitenwissers (maar nog wel een langere lijst armoedige zaken, zoals de hele vision only ellende) komt er absoluut nooit meer een Tesla gebakje. Ik moet ook zo gniffelen als ik mensen trots in hun nieuwe Model Y zie rijden. Ik denk dan, de 10k kostende 10jr oude Volvo V70 die voor je rijdt heeft wel parkeersensoren, goede automatische wissers, cruise control die gewoon werkt en een gebalanceerd onderstel.

Iets genuanceerder: alles aan de auto is onder de maat, behalve de aandrijflijn. Ik vind het - en dat zeg ik na 200k km waarvan de laatste 50k als rammelbak - een 25k auto, niet 45-55k.
 
Haha. Hier iemand al 4.5jr en 200k km in een Model 3. Was financieel een fantastische lage bijtelling mobiel omdat er destijds geen echte andere keuze was. Nu is die keuze er wel. En dankzij o.a. de ruitenwissers (maar nog wel een langere lijst armoedige zaken, zoals de hele vision only ellende) komt er absoluut nooit meer een Tesla gebakje. Ik moet ook zo gniffelen als ik mensen trots in hun nieuwe Model Y zie rijden. Ik denk dan, de 10k kostende 10jr oude Volvo V70 die voor je rijdt heeft wel parkeersensoren, goede automatische wissers, cruise control die gewoon werkt en een gebalanceerd onderstel.

Iets genuanceerder: alles aan de auto is onder de maat, behalve de aandrijflijn. Ik vind het - en dat zeg ik na 200k km waarvan de laatste 50k als rammelbak - een 25k auto, niet 45-55k.
Gelukkig zijn er heel veel mensen die geen last hebben van de problemen die je beschrijft en al vele jaren met plezier in een Tesla rijden.
Persoonlijk zou ik de auto al lang verkocht hebben als de problemen zo groot zijn en als ik de auto onder de maat zou vinden.
 
Iets genuanceerder: alles aan de auto is onder de maat
Hoe tegenstrijdig kan je zijn in 1 zin.
Dit is wel heel ongenuanceerd.
Je bent 1 van de uitzonderingen op dit forum. Zo vind je er bij elk merk. Ooit van de term maandagwagen gehoord? Die bestond al lang voor Tesla bestond.
Hoeveel keer heb je voor je problemen een service request ingediend?
Bij mijn MS had ik ook wat kinderziektes. Ze zijn steeds keurig opgelost. Enorm van de wagen genoten.
Bij mijn MY had ik op 40000km enkel een probleem met de elektriciteit voor de aanhangwagen die niet aangesloten was (nieuwe procedure bij de overgang van 12 naar 16V was niet aan de SeCs gecommuniceerd). Ook perfect opgelost.
Voor de rest vind ik het net een superdegelijke wagen.
Ik denk net dat veel andere merken op gebied van EV nog in de ‘kinderfase’ zitten met de daarbij horende ziektes en dat je, om die te vermijden nu net beter bij Tesla blijft. Je gaat ook 10000 à 20000€ meer betalen voor hetzelfde.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
In het algemeen vind ik ook: MY is een uitermate compleet pakkket, met veel voordelen en (zoals wel bij elke auto) ook wat nadelen.

De ruitenwissers vallen zeker in die laatste categorie: de auto-stand is zodanig los van de werkelijkheid dat hij volgens mij in een parallel universum leeft, waardoor hij inderdaad compleet nutteloos is. Mijn i3 heeft het wat dat betreft toch veeeeeel beter onder de knie.

Zou ik graag hebben dat de MY ruitenwissers het i3-niveau halen? Reken maar van yes.
Zou ik, vandaag, opnieuw een MY kopen, wetende hoe crap de ruitenwissers zijn? Reken maar van yes. Daarvoor wegen de voordelen teveel door.
 
Ik moet zeggen dat de ruitenwissers ook bij mij veel te lang blijven bewegen, bij een perfect schone en droge ruit. Met de MODEL 3 heb ik dat echt nooit gehad (eerder een beetje traag reagerend op regen tot begin dit jaar). Of dat dan aan de stand van de ruit ligt? Het gebeurt vooral veel als de zon vrij laag staat en de lucht fel afsteekt tegen de grond, zo is mijn inschatting. Het was enige tijd beter, maar de laatste update (38.6) heeft t weer verslechterd. Ik zal dit draadje eens doorvorsen of een servicehall inschieten helpt (zoals ik zelfs eens suggereerde toen ik de model 3 nog had.. pfff)
 
In het algemeen vind ik ook: MY is een uitermate compleet pakkket, met veel voordelen en (zoals wel bij elke auto) ook wat nadelen.

De ruitenwissers vallen zeker in die laatste categorie: de auto-stand is zodanig los van de werkelijkheid dat hij volgens mij in een parallel universum leeft, waardoor hij inderdaad compleet nutteloos is. Mijn i3 heeft het wat dat betreft toch veeeeeel beter onder de knie.

Zou ik graag hebben dat de MY ruitenwissers het i3-niveau halen? Reken maar van yes.
Zou ik, vandaag, opnieuw een MY kopen, wetende hoe crap de ruitenwissers zijn? Reken maar van yes. Daarvoor wegen de voordelen teveel door.
Helaas ben ik ook deel van de groep met ruitenwisser problemen. Het feit dat ik standaard een doek in de auto moet hebben liggen om de camera schoon te maken op een droge dag hoort niet helemaal bij de ervaringen van een auto die 72K kost.

Jouw opmerking dat de ruitenwissers in een andere wereld leven geeft een troost! Goed gevonden.
 
  • Like
Reactions: FAarts
Ik heb die buttons toevallig 2 dagen geleden ge-installeerd, wat een verademing. Automatische functie aangezet dat wipers en groot licht onder AP geforceerd uitblijven, heerlijk :)
Ik denk er ook over, met ruim 40k kilometers per jaar waarvan het meeste op Autopilot word ik gillend gek om met droog en zelfs zonnig weer tegen hysterisch bewegende wipers aan te kijken. Maar wanneer ik op de site kijk van die buttons zie ik bij het stuk over de wipers staan, en ENKEL hier: 'The state is not visualized on the Main display'.

Kortom, werkt het nu wel of niet? Het gaat om €165 met het (piepkleine) risico dat dit probleem binnenkort opeens is opgelost met een OTA update.
 
Zo herkenbaar. Wekelijks, bijna dagelijks dat ik daardoor TACC niet kan gebruiken. Schoonmaken, ruitensproeiervloeistof vervangen, maakt allemaal niet uit. Ticket inschieten: nee meneer is software dus doen we niks mee. Echt het enige wat mijn Tesla ervaring grondig verpest.