Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ruitenwissers

This site may earn commission on affiliate links.
heb het idee dat het condens op de voorruit is waardoor de ruitenwissers blijven aangaan. Na het gebruik van de functie voorruitontwaseming is het weg.
Zojuist geprobeerd maar helaas.

Ik ben wel gebeld door Tesla nav mijn servicemelding over het ongewild activeren van de ruitenwissers. ik kreeg de reactie die ik al verwachtte: het probleem is bekend en met een OTA update zal dit zsm worden verholpen. Wanneer kon hij, om mijn verwachtingen te managen, niet zeggen. Mochten er krassen op de voorruit komen door dit euvel dan moest ik daar foto's van maken en een nieuwe service afspraak inplannen. Kortom: het lijkt nog even te gaan duren...
 
Sinds de overstap naar tesla vision is automatisch grootlicht en wissen ingeschakeld als je autopilot gebruikt. Op zich wel logisch denk ik, want de camera's zitten op de voorruit en dienen dus 'schoon' van regen te blijven om tesla vision te laten functioneren. Lijkt mij de meest logische verklaring, althans. Hetzelfde geldt van voor grootlicht, want als het te donker is zal tesla vision het ook niet doen, lijkt mij.
 
  • Like
Reactions: Mars2020 and Hbrink
AP en TACC blijft perfect werken als ik het automatisch grootlicht uit zet. Dus nee.
Ik wil niet voorstellen dat je de AP laat zeuren als die vindt dat hij geen zicht hebt en je de automatische ruitenwissers uit hebt, want dan krijg je net zo'n gezeik als met de rijbaanoverschrijding. Dan rij je precies hoe of waar je wil en krijg je gezeur dat de auto het niet leuk vindt.
 
Maar waarom moet autopilot dan gekoppeld worden aan automatische ruitewissers ? Dat was vroeger nooit zo en toen werkte AP toch ook ?
Vroeger had je nog een radar als het zicht beperkt was voor de camera’s. Zo ben ik ooit van Zelzate naar SeC Gent gereden in de regen met een kapotte ruitenwissermotor. Ik had alleen zicht door de zijruiten en lichten van voorgangers zag ik ook vaag. Zonder AP zou het niet gelukt zijn.
 
Gek. De meesten klagen net dat ze te veel wissen. Te weinig is geen groot probleem. Met een simpele druk op de knop is het opgelost.
We zijn in 2023! Dat kan gewoon automatisch. Elon zijn eigenwijsheid komt mij zachtjesaan wel de keel uit. Geen startknop. Super. FSD nog steeds geen vooruitgang. 140kmh of hij gaat eraf. Die mij dan maar gewoon cruisecontrol. Nog steeds geen 360 graden view. Nu ook al geen parkeersensoren meer. Geen richtingaanwijzer stalk. Ik haak af. Fantastisch wat hij gedaan heeft mij Elon moet gecorrigeerd worden!
 
Sinds de overstap naar tesla vision is automatisch grootlicht en wissen ingeschakeld als je autopilot gebruikt. Op zich wel logisch denk ik, want de camera's zitten op de voorruit en dienen dus 'schoon' van regen te blijven om tesla vision te laten functioneren. Lijkt mij de meest logische verklaring, althans. Hetzelfde geldt van voor grootlicht, want als het te donker is zal tesla vision het ook niet doen, lijkt mij.
Tesla visioen getest. Drama dus. Reden om geen Tesla meer te kopen. Ben niet van plan om bij de Halfords censoren te gaan kopen.
 
We zijn in 2023! Dat kan gewoon automatisch. Elon zijn eigenwijsheid komt mij zachtjesaan wel de keel uit. Geen startknop. Super. FSD nog steeds geen vooruitgang. 140kmh of hij gaat eraf. Die mij dan maar gewoon cruisecontrol. Nog steeds geen 360 graden view. Nu ook al geen parkeersensoren meer. Geen richtingaanwijzer stalk. Ik haak af. Fantastisch wat hij gedaan heeft mij Elon moet gecorrigeerd worden!
Leuk he, als je een testlaboratorium hebt met een paar miljoen slachtoffers die gewoon niet goed uitgewerkte, laat staan geteste software over zich uitgestort krijgen. De grote baas neemt een beslissing, de sw jongens en meisjes gaan aan de gang en ze gooien de update het veld in en dan wachten ze op de reactie. Het is de Google aanpak en wij klanten roepen het over onszelf af, want als ze eerst goed intern testen (incl usability tests), dan klagen we dat je het bedrijf te traag is en niet innoveert.
Iets van balans zoeken tussen innovatiesnelheid en betrouwbaarheid. In het begin vond ik het wel grappig al die updates, maar zo langzamerhand komen ze mn strot uit.
 
We zijn in 2023! Dat kan gewoon automatisch. Elon zijn eigenwijsheid komt mij zachtjesaan wel de keel uit. Geen startknop. Super. FSD nog steeds geen vooruitgang. 140kmh of hij gaat eraf. Die mij dan maar gewoon cruisecontrol. Nog steeds geen 360 graden view. Nu ook al geen parkeersensoren meer. Geen richtingaanwijzer stalk. Ik haak af. Fantastisch wat hij gedaan heeft mij Elon moet gecorrigeerd worden!
Ik spreek je niet tegen. In tegendeel. Ik beweer gewoon dat het minder erg is als ze te weinig wissen dan dat ze te veel wissen.
Zou inderdaad bij iedereen moeten werken en bij mij werken ze heel goed (ik beweer niet dat er onterecht geklaagd word). Je zal als ontwikkelaar maar getest hebben met een wagen die geen problemen heeft. Ergens zou er een oorzaak moeten zijn waarom bij sommige wel en bij anderen niet. Ik las dat sommigen last hebben van verontreinigingen en krasjes in de voorruit. Misschien krasjes voor de camera?
Van FSD heb ik hier al herhaaldelijk gezegd dat ik na mijn MS90D uit 2016 (AP1- 1camera) zwaar ontgoocheld was dat er geen vooruitgang was bij mijn MY2022 (APx - 8 camera’s). De eerste weken vond ik het zelfs een achteruitgang.
360 gr view mis ik niet (ik heb nog sensoren).
Ik heb nog stalks.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
We zijn in 2023! Dat kan gewoon automatisch. Elon zijn eigenwijsheid komt mij zachtjesaan wel de keel uit. Geen startknop. Super. FSD nog steeds geen vooruitgang. 140kmh of hij gaat eraf. Die mij dan maar gewoon cruisecontrol. Nog steeds geen 360 graden view. Nu ook al geen parkeersensoren meer. Geen richtingaanwijzer stalk. Ik haak af. Fantastisch wat hij gedaan heeft mij Elon moet gecorrigeerd worden!
Een aantal dingen had ik ook liever anders gezien maar je kunt Tesla niet veranderen. De keuzes die Tesla maakt zal je moeten accepteren en als je dat niet kunt dan moet je de keuze maken tussen je blijven ergeren of de Tesla verkopen.
 
  • Like
Reactions: inactive
Een aantal dingen had ik ook liever anders gezien maar je kunt Tesla niet veranderen. De keuzes die Tesla maakt zal je moeten accepteren en als je dat niet kunt dan moet je de keuze maken tussen je blijven ergeren of de Tesla verkopen.
Deels mee eens, echter zijn er grenzen. Basale dingen als ruitenwissers die moeten gewoon goed functioneren.
Waar leg jij de grens? Mogen remmen bijvoorbeeld wisselend zijn qua prestaties omdat ze denken iets beters te hebben bedacht? Of mogen ze aan je range komen omdat ze daar een goede reden voor hebben?
 
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
Deels mee eens, echter zijn er grenzen. Basale dingen als ruitenwissers die moeten gewoon goed functioneren.
Waar leg jij de grens? Mogen remmen bijvoorbeeld wisselend zijn qua prestaties omdat ze denken iets beters te hebben bedacht? Of mogen ze aan je range komen omdat ze daar een goede reden voor hebben?

De grens voor mij is veiligheid, maar ook ergernis kan een reden zijn om een andere auto te kopen.
Dus als er een probleem zou zijn met de remmen en het zou om één of andere reden niet (kunnen)worden opgelost, dan zou ik de auto inruilen.

De range is ooit voor enkele modellen vergroot, daar klaagt verder niemand over. Als de range lager zou worden en er is een reden voor dan zou ik dat tot op zekere hoogte accepteren. En ja, als de range wordt gehalveerd is dat voor mij een reden om mij daaraan te ergeren en de auto te verkopen.

Bij mij werken de ruitenwissers op beide auto’s probleemloos dus voor mij is dat geen probleem. Het feit dat ze bij sommigen niet werken is voor zover ik kan beoordelen geen veiligheid issue, maar hoofdzakelijk ergernis. Ik denk dat ik mij hier in eerste instantie ook aan zou ergeren, maar de overige voordelen van de auto zouden mij doen besluiten om in de auto te blijven rijden.
Wat ik al vertelde in mijn vorige post, als de ergernis te groot wordt moet je afscheid nemen van de auto, maar voor mij is dat nog niet van toepassing, echter dat is voor iedereen anders.
 
Een aantal dingen had ik ook liever anders gezien maar je kunt Tesla niet veranderen. De keuzes die Tesla maakt zal je moeten accepteren en als je dat niet kunt dan moet je de keuze maken tussen je blijven ergeren of de Tesla verkopen.
Ik heb nog een 2018 P100D waar ik buiten de ruitenwissers tevreden over ben. Maar bijna een oldtimer. Zou dus wel eens willen vernieuwen maar dan geen tesla meer. Toch jammer dat Tesla zo achterblijft.
 
Toch jammer dat Tesla zo achterblijft.
Tesla loopt mijlenver voor. Maar er zijn inderdaad dingen die die voorsprong niet volgen. Als je fixeert op die punten ben je ontevreden.
Ik fixeer op de 95% punten waar er wel voorsprong is.
We waren verwend in de eerste jaren met verbazingwekkende updates. We betaalden ook 2 keer zo veel. Er was dus ook ruimte om dure bewezen onderdelen te kopen op de reguliere markt. Tesla heeft er veel succesvol vervangen door goedkopere, lichtere, duurzamere onderdelen. Hier en daar zijn de goeie ideeën mislukt. Maar de wet van de vertragende voorsprong werkt ook voor Tesla. De wet van Pareto is geen 80-20 meer, maar 95-5 of zelfs 99-1. Die laatste procenten zijn er alsmaar moeilijker af te rijden.
Ondertussen verschuift de aandacht ook wat meer naar de factory (is het product herinner je je?), logistiek, bevoorrading, service.