Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

S/X eigenaar met spijt over batterijkeuze?

This site may earn commission on affiliate links.
@widodh Hoeveel korter schat jij als zeer ervaren Tesla rijder en forumlid, wordt de nederlandse M3 wachtrij? De NL bijtellingsregels slaan als ik dat zo als privépersoon volg een behoorlijke deuk in die wachtrij... :D In ieder geval in de M3 LR versie !
 
@widodh Hoeveel korter schat jij als zeer ervaren Tesla rijder en forumlid, wordt de nederlandse M3 wachtrij? De NL bijtellingsregels slaan als ik dat zo als privépersoon volg een behoorlijke deuk in die wachtrij... :D In ieder geval in de M3 LR versie !
Het Model 3 draadje is hier denk ik beter voor: Model 3 draadje

Ik denk dat het ergens 2019 gaat worden
 
  • Like
Reactions: MusQueTear
Ik neig gewoon sterk naar de 100D, maar moet het recht zien te praten voor mijzelf ;)

Over het belang van de juiste getallen op je kofferdeksel: “A to B: Tales of Modern Motoring” (1993).

Wel doen: grote getallen, prestatietoevoegingen daarachter

Niet doen: coat hooks en lunchen in de auto (,,That’s for sales reps, not for a manager”) :)


 
  • Funny
Reactions: shoot72
Financial lease gaat omhoog deze Vrijdag naar 3,95% van nu 2,2%. Je kan nu bestellen en om levering in September vragen. Dat sluit dan mooi aan op de huidige S die 5 jaar wordt in September.

[OFF-TOPIC] Is het niet zo dat de rente bij financial lease (DLL) pas bepaald wordt op het moment dat de lease daadwerkelijk ingaat? Dus pas vlak voor of bij aflevering?
 
Zeer grappig! Als we naar Frankrijk rijden (2x per jaar: zomer en ski), heeft mijn vrouw graag dat we ook in Metz laden, zo kan ze wat boeken kopen in dat mooie winkel. Wat oorspronkelijk was ervaren als verplichte stops zijn nu gewenste stops. Daarom ook dat vaak is het laadsessie klaar voor dat wij uit de winkels zijn ;)
En ik ondervond ook nu met onze laatste ski reis in december dat er zoveel keuze aan superchargers zijn, dat enkel thuis laden we tot 100%.

welke boekenwinkel bedoelen jullie ik zie daar enkel maar een le clercq ...
 
Hmm, dat gerucht heb ik nog niet vernomen. Dat zou wel cool zijn!

Arg, keuzes, luxe problemen! De ene vriend zegt 100D, de ander 75D, vriendin ook weer 75D. Ik kom er nog niet uit.

Wil wel voor 30 April bestellen ivm gratis SuperCharging.[/QUOTE]
Ja, dat is een mogelijkheid om naar te kijken, maar restwaarde blijft koffiedik kijken.


Dat een S75D verder komt dan een S85 uit 2013 weet ik ja, maar ik rijd graag door (140 a 150) en de 100D houdt dat wel >300km vol waar een 75D dat niet doet.

Alleen dan kom het punt weer, is het 23k inclusief btw (19k ex btw) waard?

Wel maak ik veel lange ritten van rustig 500km tot wel 1000km op een dag. Dan is het snellere SuperCharging van de 100D het wel waard.


Bedoel je optrekken, topsnelheid of het SuperChargen?

Want vooral het laatste is bij de 100D wel een stuk sneller.



Hmm, dat gerucht heb ik nog niet vernomen. Dat zou wel cool zijn!

Arg, keuzes, luxe problemen! De ene vriend zegt 100D, de ander 75D, vriendin ook weer 75D. Ik kom er nog niet uit.

Wil wel voor 30 April bestellen ivm gratis SuperCharging.

Om het nog wat ingewikkelder te maken :)..
Stel dat er over een paar maanden een 120 kwh pakket beschikbaar komt? En je hebt al besteld, kan je dan nog wijzigen? (En zou je dat willen?, ik wel)
Daarbij ga je er ook vanuit dat ze dit keer wél stoppen met het gratis superchargen.. Daar ben ik nog niet zo zeker van.
 
De 100D is op papier 0,3sec sneller meen ik. Als je zoekt naar uncork 100D lees je wat meer over acceleratie van deze motor. 0-100 in 3,6 sec. Nooit nagemeten, maar het verschil in acceleratie van een S75 rwd en S100D voelt meer dan 0,3sec. Overigens is het verschil 100+pk en 140nm koppel. Topsnelheid 225 vs 250
Je krijgt voor 23k dus iets meer dan een grotere accu.
Of dit bedrag het je waard is...
 
  • Informative
Reactions: widodh
Ik heb voor de X destijds voor de 100 gekozen. Spijt? Nee dat niet. Zeker in de winter is het verbruik vrij veel en mag ik blij zijn als ik 400 km haal. Ik ben van plan de Tesla lang te houden en de degradatie heeft ook meegewogen. Misschien dat ik over een jaar of 10 hetzelde bereik als een 75 van nu.

Wat ook wel makkelijk is... Ik heb de batterij op % geladen gezet i.p.v. kilometers. Als je je verbruik ziet kan je dan makkelijk bepalen hoeveel kilometer je echt nog kan rijden. Stel je hebt nog 60%. Je hebt sinds je laatste laadvermogen 90 kilometer gereden en je ziet dat je daarvoor 20 kWh gebruikt hebt Dan weet je dat je nog 270 km in de "tank" hebt (20/60* 90). Dit precies gebaseerd op jouw rijgedrag en het weersgesteldheid van de dag. Als je een 75 kWh batterij hebt is het rekensommetje moeilijker...
 
Ik heb voor de X destijds voor de 100 gekozen. Spijt? Nee dat niet. Zeker in de winter is het verbruik vrij veel en mag ik blij zijn als ik 400 km haal. Ik ben van plan de Tesla lang te houden en de degradatie heeft ook meegewogen. Misschien dat ik over een jaar of 10 hetzelde bereik als een 75 van nu.

Wat ook wel makkelijk is... Ik heb de batterij op % geladen gezet i.p.v. kilometers. Als je je verbruik ziet kan je dan makkelijk bepalen hoeveel kilometer je echt nog kan rijden. Stel je hebt nog 60%. Je hebt sinds je laatste laadvermogen 90 kilometer gereden en je ziet dat je daarvoor 20 kWh gebruikt hebt Dan weet je dat je nog 270 km in de "tank" hebt (20/60* 90). Dit precies gebaseerd op jouw rijgedrag en het weersgesteldheid van de dag. Als je een 75 kWh batterij hebt is het rekensommetje moeilijker...
Eens!
Zet daarbij de verbruiksgrafiek op het centrale scherm op “Avg 25km” (avg 50 zou ik voor langere snelwegritten kiezen) en klik “Typical” aan (niet Actual), en je hebt een prognose, zie klein tekstblokje aan de rechterkant van de grafiek, van het bereik op basis van de laatste 25km (rolling average).
Hier nog een X100D rijder. Geen spijt van de keuze. Ik laad wat ik nodig heb plus een klein beetje extra. Dat varieert tussen de 50% en 70% voor dagelijks gebruik (eens in de 2 dagen aan de stekker). Als we wat verder weg moeten 90%, zo af en toe helemaal naar de 100%, als ik geen zo heb om onderweg aan een SuC te hangen op een lange rit.
De P100D was niet eens in beeld bij ons. Scheelde ook teveel qua aanschaf, en minder actieradius. Actieradius woog bij onze beslissing het zwaarst. Nu in krap een half jaar over de 20.000km, en het klopt wat ze zeggen, je wilt/gaat/denkt er niet aan om weer een non-EV te nemen.
Succes met het samenstellen van de auto. (Ga er vanuit dat je nu wel beland bent bij de optielijst ;) )
 
  • Like
Reactions: Dutchie
Hmm, dat gerucht heb ik nog niet vernomen. Dat zou wel cool zijn!

Arg, keuzes, luxe problemen! De ene vriend zegt 100D, de ander 75D, vriendin ook weer 75D. Ik kom er nog niet uit.

Wil wel voor 30 April bestellen ivm gratis SuperCharging.


Om het nog wat ingewikkelder te maken :)..
Stel dat er over een paar maanden een 120 kwh pakket beschikbaar komt? En je hebt al besteld, kan je dan nog wijzigen? (En zou je dat willen?, ik wel)
Daarbij ga je er ook vanuit dat ze dit keer wél stoppen met het gratis superchargen.. Daar ben ik nog niet zo zeker van.[/QUOTE]

Ik had dezelfde twijfel. Een 75D zou voor mij ook best voldoende geweest zijn. Toch de 100D gekozen, om net dat luxe gevoel te hebben dat je nog minder afhankelijk bent van de SuCs. Is het het waard? Misschien niet, maar ik ga in de lease minder betalen dan met mijn huidige P85 en dat vond ik eigenlijk het belangrijkste. Restwaarde is ook wel een goed argument. Ik denk dat de 100D nog gewilder wordt op de tweedehands markt.
 
Restwaarde is lastig punt - ik denk dat de tweedehandsmarkt voor Tesla’s heel lastig gaat worden. Privé aanschaffen, ook na 4 jaar is een heel bedrag en zakelijk is het door nieuwe regels niet aantrekkelijk. Vrees dat de meeste direct het land weer verlaten.

Mijn leasemaatschappij heeft de leaseprijzen van Tesla’s recent ook verhoogd ivm correctie ingeschatte restwaarde.
 
Lekker voor de 100D gaan dan - als je nu al aan ziet komen dat je spijt gaat krijgen, dan ga je ook spijt krijgen!
Daarom, 100D it is.

Om het nog wat ingewikkelder te maken :)..
Stel dat er over een paar maanden een 120 kwh pakket beschikbaar komt? En je hebt al besteld, kan je dan nog wijzigen? (En zou je dat willen?, ik wel)
Daarbij ga je er ook vanuit dat ze dit keer wél stoppen met het gratis superchargen.. Daar ben ik nog niet zo zeker van.
Het wordt de 100D, daar ben ik uit. Tussen de 300 en 400km realistisch bereik en sneller SuperChargen.

Ik ben mij bewust dat er zo maar ineens een 120kWh kan komen of nog andere opties. Maar ik wil vooral niet in de bijtellingregels van 2019 terecht komen. Een kleine vertraging met productie of iets anders en September levering kan zo maar Oktober of November worden.

Na deze week gaat de rente van de financial lease van 1,9% naar 3,95% en dat is ook flink. De rente zit sowieso al in de lift een tijdje.

Het gratis SuperChargen ben ik met je eens, dat blijven ze verlengen, maar je weet het nooit zeker. Dat is koffie-dik kijken. Ik neem de gok in ieder geval niet.

Ik kan nu bestellen en in September de levering plannen, nu nog na vragen of ze hem dan in Juli~Augustus produceren zodat ik eventuele extra wijzigingen nog op mijn auto heb.
 
Tesla geeft gegarandeerde restwaarde na 4 jaar toch?
Daar betaal je wel voor en moet je aantal KM per jaar opgeven. Gaat tot maximaal 40.000km/jaar en daar zit ik boven. Daar boven zouden ze 21 cent/km rekenen aan extra afschrijving. Ik heb die dus laten vervallen en neem de restwaarde voor lief.

Wel vermoed ik dat een 100D meer waard blijft vanwege de grote accu.
 
Daarom, 100D it is.
Het gratis SuperChargen ben ik met je eens, dat blijven ze verlengen, maar je weet het nooit zeker. Dat is koffie-dik kijken. Ik neem de gok in ieder geval niet.
Ik kan nu bestellen en in September de levering plannen, nu nog na vragen of ze hem dan in Juli~Augustus produceren zodat ik eventuele extra wijzigingen nog op mijn auto heb.

Wij kregen van de leasemij. te horen dat we niet meer dan een half jaar vooruit konden bestellen. Dus voor een wagen die we in December willen hebben moeten we nog even wachten.
Vwb gratis Superchargen: volgens Tesla op twitter gaan de Model 3 eigenaren in ieder geval mee doen met het referral programma, dus dat blijft nog wel even doorlopen (of het Superchargern als beloning blijft is daarmee nog niet zeker natuurlijk)

upload_2018-4-11_10-4-45.png
 
Wij kregen van de leasemij. te horen dat we niet meer dan een half jaar vooruit konden bestellen. Dus voor een wagen die we in December willen hebben moeten we nog even wachten.
Vwb gratis Superchargen: volgens Tesla op twitter gaan de Model 3 eigenaren in ieder geval mee doen met het referral programma, dus dat blijft nog wel even doorlopen (of het Superchargern als beloning blijft is daarmee nog niet zeker natuurlijk)
Het blijft bij mij het probleem dat ik geen glazen bol heb. Nu nog een aanbieding voor 1,9% rente en dan moet ik deze week besteld hebben.

Ik kies voor levering in Oktober, dan is er ook speling voor als er iets fout gaat bij Tesla zodat er op tijd alsnog een Model S is voor mij.

De 100D wordt het, ik ga hem zo bestellen denk ik. Bedankt voor jullie feedback en suggesties.