Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Schade geregistreerd door beveiligings-mode

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn filmpje maakt meer los dan verwacht...even wat reacties.
Ik heb de parkeergarage niet gebeld. Ik denk niet dat ze meewerken (wet op privacy?)
De schade is iid niet heel erg groot het ging mij even om de beelden die je dus kunt maken. Maar ook even over de lompheid van de dame. Ik probeer altijd voorzichtig te doen en anders houd ik mijn hand er tussen.
Andere parkeerplek, tuurlijk maar op zaterdag ben je al blij dat je hem kwijt kan in een vreemde stad.
Briefjes achter de ruit? Ja beter dan niets maar het is strafbaar. Bij gemaakte schade bel je de politie.
Kinderen opvoeden.....ja doe ik ook zo. Mijn kinderen geleerd als ze wat gesloopt hebben per ongeluk. Melden!! ik word niet boos en ben verzekerd!
en aan de rest...#doeislief :)
 
Voor de Tesla MX heb ik 12 jaar met een BMW Z4 Coupé gereden. In talloze parkeergarages gestaan. Resultaat: geen schade. Nooit. Niets. En toch elke keer even checken of er niet een of andere idioot zijn deur tegen die o zo mooie Z4 had gezet :rolleyes:

Resultaat: ik ga er van uit dat er ooit wel eens een deuk in mijn lak zal zijn. Of misschien ook niet. En misschien zal het via Sentry opgenomen zijn. En misschien ook niet.

En als er dan toch eens schade zal zijn, dan zal ik even vloeken, de carrossier bellen en de schade laten herstellen. Er zijn nu eenmaal iditoten en vandalen op de wereld, maar in de voorbije twaalf jaar hebben ze mijn pad niet gekruist, dus ik ga me niet druk maken als dat op een dag wel gebeurt.
 
Mijn filmpje maakt meer los dan verwacht...even wat reacties.
Ik heb de parkeergarage niet gebeld. Ik denk niet dat ze meewerken (wet op privacy?)
De schade is iid niet heel erg groot het ging mij even om de beelden die je dus kunt maken. Maar ook even over de lompheid van de dame. Ik probeer altijd voorzichtig te doen en anders houd ik mijn hand er tussen.
Andere parkeerplek, tuurlijk maar op zaterdag ben je al blij dat je hem kwijt kan in een vreemde stad.
Briefjes achter de ruit? Ja beter dan niets maar het is strafbaar. Bij gemaakte schade bel je de politie.
Kinderen opvoeden.....ja doe ik ook zo. Mijn kinderen geleerd als ze wat gesloopt hebben per ongeluk. Melden!! ik word niet boos en ben verzekerd!
en aan de rest...#doeislief :)

Het is strafbaar? Artikel 7 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 94) is helder over wat niet mag: doorrijden na een ongeval met letsel of schade en het achterlaten van iemand in hulpeloze toestand. Van een ongeval is hier geen sprake, als iemand tegen je auto aangereden zou zijn zou het wat anders zijn. Maar met alle goede wil van de wereld kan je een deur tegen een andere deur geen ongeval noemen. Daar hoef je de politie niet voor te bellen, sterker nog: ik denk dat het hoogst onwenselijk is en ik denk dat je te horen krijgt "meneer, dat kunt u toch via de verzekering oplossen, wij zijn druk met belangrijke zaken, tot ziens".
 
Briefjes achter de ruit? Ja beter dan niets maar het is strafbaar. Bij gemaakte schade bel je de politie.

Klopt alleszins voor geen meter in België (en ik vermoed ook niet in Nederland). Het is vluchtmisdrijf als er een aanrijding is en je rijdt weg, en de politie moet ter plekke in gevallen van lichamelijk letsel (op personen, niet op Teslas ;-) ).

Als het geen aanrijding is en er zijn geen lichamelijke letsels, dan is het enkel een burgerrechtelijke zaak en geen strafrechterlijke, en de politie heeft wel iets beters te doen dan PVs op te maken over krasjes op portieren.

Met andere woorden: een briefje achter de ruit is ruim voldoende. In gevallen dat een briefje niet kan (bijvoorbeeld: omver rijden van een plastic paatlje dat de gemeente toebehoort...vraag me niet hoe ik dat weet ;-) ) dan ga je het melden aan de eigenaar of desnoods de politie, en dan meld je het aan je verzekering als je het niet privé wilt regelen (want je hebt dan zelf de keuze of je de verzekering voor schade aan derden inschakelt of niet, om b.v. je Bonus-Malus kwalificatie onaangetast te laten).

Telkens het met mijn wagen gebeurde en ik kreeg een briefje belde ik trouwens om te zeggen dat ik het zo zou laten, maar dat ik wel het briefje apprecieerde.
 
Ik had dit weekend ook schade aan mijn deur. Maar dan niet per ongeluk, maar waarschijnlijk doordat iemand er met een sleutel oid over heeft gekrast. De betreffende deur stond aan de stoep-kant, dus door een fietser zal het niet zijn gekomen.
Dat vind ik het nadeel aan de huidige sentry mode: je moet hem telkens opnieuw activeren. Alsof je al vooraf weet wanneer je schade krijgt. Hij stond dus niet aan, dus geen beelden.

Inmiddels prijs voor herstel opgevraagd. Carglass: 448 euro, lokaal Fokwa hersteller: 212 euro (incl BTW).

Wat een stakkers lopen er toch rond....

IMG_20190504_1528055_1.jpg
 
Artikel 7
1.
Het is degene die bij een verkeersongeval is betrokken of door wiens gedraging een verkeersongeval is veroorzaakt, verboden de plaats van het ongeval te verlaten indien:
a. bij dat ongeval, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander is gedood dan wel letsel of schade aan een ander is toegebracht;
b. daardoor, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander aan wie bij dat ongeval letsel is toegebracht, in hulpeloze toestand wordt achtergelaten.
2.
Het eerste lid, aanhef en onderdeel a, is niet van toepassing op degene die op de plaats van het ongeval behoorlijk de gelegenheid heeft geboden tot vaststelling van zijn identiteit en, voor zover hij een motorrijtuig bestuurde, tevens van de identiteit van dat motorrijtuig.

Zie onderstreepte gedeeltes: Een briefje onder de ruit geld niet als behoorlijk de gelegenheid... Briefjes worden nat, waaien weg enz. Maar ik geef toe. het is beter als maar gewoon doorrijden
 
Ik had dit weekend ook schade aan mijn deur. Maar dan niet per ongeluk, maar waarschijnlijk doordat iemand er met een sleutel oid over heeft gekrast. De betreffende deur stond aan de stoep-kant, dus door een fietser zal het niet zijn gekomen.
Dat vind ik het nadeel aan de huidige sentry mode: je moet hem telkens opnieuw activeren. Alsof je al vooraf weet wanneer je schade krijgt. Hij stond dus niet aan, dus geen beelden.

Inmiddels prijs voor herstel opgevraagd. Carglass: 448 euro, lokaal Fokwa hersteller: 212 euro (incl BTW).

Wat een stakkers lopen er toch rond....

View attachment 404552

Wat een naaistreek, helaas lopen dit soort mafklappers rond. Net als die dwaas die Superchargers ging molesteren door in de stekker te boren (Deathwish Part Deux).

Met Teslafi kun je Sentry schedulen om hem steeds weer aan te zetten na x tijd of op alle onbekende (untagged) locaties. Ik heb het zelf niet geprobeerd, maar het kan de moeite waard zijn om daar eens naar te kijken.
 
Artikel 7
1.
Het is degene die bij een verkeersongeval is betrokken of door wiens gedraging een verkeersongeval is veroorzaakt, verboden de plaats van het ongeval te verlaten indien:
a. bij dat ongeval, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander is gedood dan wel letsel of schade aan een ander is toegebracht;
b. daardoor, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander aan wie bij dat ongeval letsel is toegebracht, in hulpeloze toestand wordt achtergelaten.
2.
Het eerste lid, aanhef en onderdeel a, is niet van toepassing op degene die op de plaats van het ongeval behoorlijk de gelegenheid heeft geboden tot vaststelling van zijn identiteit en, voor zover hij een motorrijtuig bestuurde, tevens van de identiteit van dat motorrijtuig.

Zie onderstreepte gedeeltes: Een briefje onder de ruit geld niet als behoorlijk de gelegenheid... Briefjes worden nat, waaien weg enz. Maar ik geef toe. het is beter als maar gewoon doorrijden

Je gaat voorbij aan het eerste stukje: "...bij een verkeersongeval...". Een krasje veroorzaken met een winkelwagen of jas of fiets is geen ongeval. Hoogstens een ongelukje. In de juridische wereld geld ook nog zoiets als "redelijkheid en billijkheid". Als jij met je winkelwagen of fiets tegen een auto aan zit en je laat een net briefje achter en dat briefje waait weg of wordt nat en via camerabeelden of getuigenissen wordt jij alsnog achterhaald dan zal geen rechter je veroordelen wegens nalatigheid op basis van artikel 7.
 
Aan de ene kant wil ik er relaxed over doen: we leven nu eenmaal dicht op elkaar, een auto is maar een gebruiksvoorwerp en butsen en krasjes horen bij het leven. Aan de andere kant zie ik mezelf in de praktijk ook speuren naar low-risk parkeerplekken, soms zelfs van andere auto's inschattend dat ze met alleen een bestuurder gekomen zijn, zodat parkeren aan de passagierskant veilig zou moeten zijn...

Ik vind dat iedereen respect voor andermans maar ook eigen eigendommen moet hebben. De auto is voor de ene een gebruiksvoorwerp, voor de ander zijn/haar kindje. Mensen die zo on-oplettend uitstappen moeten gelijk de schadeclaim onder de neus krijgen. Daarmee voed je ze hopelijk op. Het is een kleine moeite om wat meer op te letten