Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Schade topic

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben na 1,5 jaar nog boetevrij :)
Al jaren boetevrij. Of het nou met de Fiat, de Toyota of de M3 was, ik reed en rijd op plekken nog tussen de 180 en 200. Maar op andere plekken, waar de gevaarzetting groter wordt/is, rijd ik strikt de maximale snelheid. Soms tot ergenis van wegmisbruikers. Gevaarzetting is het uitgangspunt welke de weg-/verkeershandhavers aanhouden plus milieuzones.
 
Al jaren boetevrij. Of het nou met de Fiat, de Toyota of de M3 was, ik reed en rijd op plekken nog tussen de 180 en 200. Maar op andere plekken, waar de gevaarzetting groter wordt/is, rijd ik strikt de maximale snelheid. Soms tot ergenis van wegmisbruikers. Gevaarzetting is het uitgangspunt welke de weg-/verkeershandhavers aanhouden plus milieuzones.
En wat betreft het laatste terecht, vind ik als oud-motorrijder.
 
Tesla neemt hier geen verantwoordelijkheid voor op. Als bestuurder moet je steeds tijdig kunnen ingrijpen, en volgens de regels ook je handen op het stuur hebben tijdens AP. Je bent dus zelf verantwoordelijk.

Spijtig van de schade! Normaal gezien doet AP het goed met wegenwerken, maar het is altijd een risico natuurlijk. Hopelijk valt het mee als jouw verzekering tussenkomt?

Ik heb precies hetzelfde gehad op de Duitse autobahn als CL600. Schade is gelukkig minder. De aansprakelijkheidsvraag vind ik wel principieel. Ik had mijn handen aan het stuur en ik had redelijkerwijs mogen verwachten dat de autopilot niet op een wegafscheiding instuurt of mij direct attendeert de besturing over te nemen.

De wet zegt over productaansprakelijkheid dat leverancier aansprakelijk is “indien het niet de veiligheid biedt die men daarvan mag verwachten, vanuit het redelijkerwijs te verwachten gebruik".

Dan vraag ik me af of Tesla ermee weg komt door te zeggen dat ze geen verantwoordelijkheid nemen. De vraag staat uiteraard uit bij Tesla, maar is er een jurist in de zaal of iemand met ervaring in afhandeling van gelijksoortige claim?
 
ik vind persoonlijk echt dat je onverantwoord bezig bent als je bij wegwerkzaamheden op de AP rijdt. Dat zijn juist plekken waar je dat niet moet doen.

En naast onverantwoord ook wel een beetje dom. Je weet dat het systeem niet feilloos is, zelfs niet onder normale omstandigheden. Dan huilen bij Tesla als je de wegafzetting ingestuurd wordt, is wel een voorbeeld van de huidige afschuifmentaliteit.
 
ik vind persoonlijk echt dat je onverantwoord bezig bent als je bij wegwerkzaamheden op de AP rijdt. Dat zijn juist plekken waar je dat niet moet doen.

En naast onverantwoord ook wel een beetje dom. Je weet dat het systeem niet feilloos is, zelfs niet onder normale omstandigheden. Dan huilen bij Tesla als je de wegafzetting ingestuurd wordt, is wel een voorbeeld van de huidige afschuifmentaliteit.
In dit soort wegsituaties vind ik het materiaal schadeverhaal het minst interessant. Wat interessanter is de veiligheid van de wegwerker. Daarom zal ik bij deze situaties de AP/FSD uitzetten, overschakelen naar zelf besturen en maximaal de ter plaatse tijdelijk aangegeven snelheid rijden. Je hoort vaak dat wegwerkers dood worden gereden. Dat de oorzaak dan ligt bij de bestuurder of bij de wegwerker die per ongeluk valt of een stap op een vrije wegstrook zet is niet meer ter zake doende. Vanaf dat moment is iemand dood gereden en de betrokkenen en nabestaanden blijven hun hele leven er aan denken. Naast alle verzekeringsellende wil je dat niet. Dit is mijn pleidooi voor voorzichtig rijden bij wegwerkzaamheden; ook al zijn die twintig meter of meer van de rijstrook verwijderd.
 
In dit soort wegsituaties vind ik het materiaal schadeverhaal het minst interessant. Wat interessanter is de veiligheid van de wegwerker. Daarom zal ik bij deze situaties de AP/FSD uitzetten, overschakelen naar zelf besturen en maximaal de ter plaatse tijdelijk aangegeven snelheid rijden. Je hoort vaak dat wegwerkers dood worden gereden. Dat de oorzaak dan ligt bij de bestuurder of bij de wegwerker die per ongeluk valt of een stap op een vrije wegstrook zet is niet meer ter zake doende. .

Waar haal je "je hoort vaak dat wegwerkers worden dood gereden" vandaan? Geen enkel rapport dat ik kan vinden over die vraag lijkt dat te bevestigen. Zo kwam ik een onderzoek van 6 jaar tegen waarin 'slechts' 4 dodelijke ongelukken zijn geweest. Het lijkt er zelfs op dat bouwvakkers in sectoren anders dan wegenbouw door de toegenomen zelfstandigheid (zzp, onderaanemers) nu een groter risico hebben om te overlijden op de werkplek dan in de wegenbouw.

ik vind persoonlijk echt dat je onverantwoord bezig bent als je bij wegwerkzaamheden op de AP rijdt. Dat zijn juist plekken waar je dat niet moet doen.

Ik rij ook bij werkzaamheden bij voorkeur met AP aan, want ik ben benieuwd wat het systeem kan en doet. Nou gaat AP nog vaak de mist in bij werkzaamheden, dus ik ben dan wel extra alert (alerter dan wanneer er geen werkzaamheden zijn en ik op AP rij). Maar gezien de paniekigheid waarmee de auto in de ankers klapt als er bv. een fietser voor de auto oversteekt denk ik dat ook bij wegwerzaamheden AP nog wel eens sneller kan reageren dan een bestuurder.

Dus dat je onverantwood bezig bent als je met AP op rijdt deel ik niet.
 
Waar haal je "je hoort vaak dat wegwerkers worden dood gereden" vandaan? Geen enkel rapport dat ik kan vinden over die vraag lijkt dat te bevestigen. Zo kwam ik een onderzoek van 6 jaar tegen waarin 'slechts' 4 dodelijke ongelukken zijn geweest. Het lijkt er zelfs op dat bouwvakkers in sectoren anders dan wegenbouw door de toegenomen zelfstandigheid (zzp, onderaanemers) nu een groter risico hebben om te overlijden op de werkplek dan in de wegenbouw.



Ik rij ook bij werkzaamheden bij voorkeur met AP aan, want ik ben benieuwd wat het systeem kan en doet. Nou gaat AP nog vaak de mist in bij werkzaamheden, dus ik ben dan wel extra alert (alerter dan wanneer er geen werkzaamheden zijn en ik op AP rij). Maar gezien de paniekigheid waarmee de auto in de ankers klapt als er bv. een fietser voor de auto oversteekt denk ik dat ook bij wegwerzaamheden AP nog wel eens sneller kan reageren dan een bestuurder.

Dus dat je onverantwood bezig bent als je met AP op rijdt deel ik niet.
Onder andere maakt RWS via het NOS de jaarlijkse doden onder wegwerkers bekend. Dit jaar heb ik dat gemist of moet dat bericht nog komen, maar volgens mij waren het er in 2018 6 slachtoffers. Ik kan mij vergissen, maar vaag in mijn herinnering komt dat naar boven.
 
Waar haal je "je hoort vaak dat wegwerkers worden dood gereden" vandaan? Geen enkel rapport dat ik kan vinden over die vraag lijkt dat te bevestigen. Zo kwam ik een onderzoek van 6 jaar tegen waarin 'slechts' 4 dodelijke ongelukken zijn geweest. Het lijkt er zelfs op dat bouwvakkers in sectoren anders dan wegenbouw door de toegenomen zelfstandigheid (zzp, onderaanemers) nu een groter risico hebben om te overlijden op de werkplek dan in de wegenbouw.



Ik rij ook bij werkzaamheden bij voorkeur met AP aan, want ik ben benieuwd wat het systeem kan en doet. Nou gaat AP nog vaak de mist in bij werkzaamheden, dus ik ben dan wel extra alert (alerter dan wanneer er geen werkzaamheden zijn en ik op AP rij). Maar gezien de paniekigheid waarmee de auto in de ankers klapt als er bv. een fietser voor de auto oversteekt denk ik dat ook bij wegwerzaamheden AP nog wel eens sneller kan reageren dan een bestuurder.

Dus dat je onverantwood bezig bent als je met AP op rijdt deel ik niet.
Tsjonge, 4 in 6 jaar lijkt mij hoe dan ook 4 te veel. Dus waar hebben we het nog over?
 
  • Like
Reactions: job-lek
Tsjonge, 4 in 6 jaar lijkt mij hoe dan ook 4 te veel. Dus waar hebben we het nog over?

Dat er ten onrechte wordt gesuggereerd dat wegenbouwers bij bosjes worden doodgereden door onoplettende bestuurders "vaak hoor je..", wat dus helemaal niet het geval lijkt te zijn.

Ik ben van mening dat je bij dit soort discussies moet uitkijken dat je niet verdwaalt in een web van onjuiste aannames en assumpties.
 
Gelukkig niet doodgereden wellicht, maar bv met 300 weginspecteurs bij Rijkswaterstaat zijn er al 22 geconfronteerd met aanrijdingen in het eerste half jaar 2019. Om maar niet te spreken van agressie:

De agressie tegen weginspecteurs neemt toe. De eerste maanden van dit jaar werden diverse meldingen van fysiek geweld gedaan door de weginspecteurs, terwijl ze ook nog eens te maken hadden met 22 aanrijdingen van hun dienstauto of bots/pijlwagen, die er juist staan om het verkeer te attenderen op gevaarlijke situaties.

Rijkswaterstaat Verkeersinfo | Files, nieuws en meer over de snelweg


Die pijlwagens hebben niet voor niets tegenwoordig een flinke botsabsorber.
Privacy settings



Een beejte opletten is niet verkeerd....
 
  • Like
Reactions: job-lek
Waar haal je "je hoort vaak dat wegwerkers worden dood gereden" vandaan? Geen enkel rapport dat ik kan vinden over die vraag lijkt dat te bevestigen. Zo kwam ik een onderzoek van 6 jaar tegen waarin 'slechts' 4 dodelijke ongelukken zijn geweest. Het lijkt er zelfs op dat bouwvakkers in sectoren anders dan wegenbouw door de toegenomen zelfstandigheid (zzp, onderaanemers) nu een groter risico hebben om te overlijden op de werkplek dan in de wegenbouw.



Ik rij ook bij werkzaamheden bij voorkeur met AP aan, want ik ben benieuwd wat het systeem kan en doet. Nou gaat AP nog vaak de mist in bij werkzaamheden, dus ik ben dan wel extra alert (alerter dan wanneer er geen werkzaamheden zijn en ik op AP rij). Maar gezien de paniekigheid waarmee de auto in de ankers klapt als er bv. een fietser voor de auto oversteekt denk ik dat ook bij wegwerzaamheden AP nog wel eens sneller kan reageren dan een bestuurder.

Dus dat je onverantwood bezig bent als je met AP op rijdt deel ik niet.

Je moet het uiteraard zelf weten maar bijvoorbeeld bij wegwerkzaamheden in Duitsland is er sprake van bijvoorbeeld een gecreëerde rijstrook op de andere rijbaan. De wegbelijning is dan vaak dubbel en klopt niet. Soms klopt de gele, soms juist de witte. Het lijkt me uiterst onverstandig om in deze of soortgelijke situaties de AP aan te laten ook al zit je met twee handen aan het stuur. Er is kans dat AP de verkeerde belijning volgt en bij smalle stroken kan er bijzonder weinig tijd zijn om in te grijpen.
 
Ik reed gisteren nog door veel wegwerkzaamheden in Duitsland en ik vertrouw daar niet op EAP. Je ziet ook op je cockpit-scherm de wegbreedte enorm fluctueren, dus de herkenning springt steeds tussen de witte en gele streep. Als het fout gaat, dan heb je absoluut geen kans om in te grijpen dus gewoon EAP uitlaten in dat geval. Je merkt wel dat de Model S dan erg breed is, dus ik bleef vaak maar op de rechterbaan hangen. Geen trek om voor 10 seconde tijdwinst schade te rijden.

Wat me wel opviel is de enorme fluctuatie in snelheden in Duitsland. Soms mag je maar 100 en dan over een afstand van nog geen paar honderd meter 80 en dan weer terug naar 100. In Nederland hebben we dat over het algemeen toch beter geregeld. Ook de situatie bij wegwerkzaamheden vind ik meestal veiliger dan in Duitsland.
 
  • Helpful
Reactions: SpeedyEddy
Dat er ten onrechte wordt gesuggereerd dat wegenbouwers bij bosjes worden doodgereden door onoplettende bestuurders "vaak hoor je..", wat dus helemaal niet het geval lijkt te zijn.
Ik begrijp niet waarom iemand dit soort statistieken zou willen relativeren. Alleen om gebruik van AP bij wegwerkzaamheden goed te praten?

Ik vind 4 keer in 6 jaar (veel te) vaak. Eén van die 4 zal je man of vrouw maar zijn geweest.
 
Gelukkig niet doodgereden wellicht, maar bv met 300 weginspecteurs bij Rijkswaterstaat zijn er al 22 geconfronteerd met aanrijdingen in het eerste half jaar 2019. Om maar niet te spreken van agressie:

De agressie tegen weginspecteurs neemt toe. De eerste maanden van dit jaar werden diverse meldingen van fysiek geweld gedaan door de weginspecteurs, terwijl ze ook nog eens te maken hadden met 22 aanrijdingen van hun dienstauto of bots/pijlwagen, die er juist staan om het verkeer te attenderen op gevaarlijke situaties.

Rijkswaterstaat Verkeersinfo | Files, nieuws en meer over de snelweg


Die pijlwagens hebben niet voor niets tegenwoordig een flinke botsabsorber.
Privacy settings



Een beejte opletten is niet verkeerd....
Als je even terugzoekt op het forum dan kan je een mooie foto vinden van de Model S van Ernst G. die een pijlwagen probeerde te knuffelen.

Edit: en dus nu weer on-topic
 
  • Like
Reactions: job-lek
Liever nog een krasje op mijn velgen dan dit. Nooit meer AlloyGators voor mij!
Gatorbite.JPG
 
Heey, hoe kan dat joh? Is gewoon zo'n ding losgegaan en langs je auto gelanceerd?!
Inderdaad. Het ding zit met metalen klemmetjes vast, maar die zijn blijkbaar losgeschoten. We hebben niets geraakt, er lag niets op de weg, en er was gelukkig niemand bij ons in de buurt. Een kortstondig geratel en toen meldde de Tesla dat de camera niet meer actief was. Kortom, ik zou dit product niet aanbevelen.