Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

schokken met rustig rijden

This site may earn commission on affiliate links.
ik rij inmiddels op 2018.18 4c72e69 en bij mij is er niets veranderd. Bij temperaturen boven de 20 graden is het sowieso veel minder. Hoop op een lange zomer...

Vanmorgen bij iets van 15 graden geen geschok meer en gisteren allerlei snelheden rond de 50 km/uur geprobeerd te rijden, want daar was het het ergst. Nauwelijks nog waar te nemen. Echt een verademing na zo'n 30.000 km hobbelen...

Bedoelen jullie ook het trillen bij rustig optrekken of accelereren?
Als het software gerelateerd is hoop ik dat het bij mij binnenkort is verholpen, huidige firmware is nog 2017.50 ivm defecte sensor. Merk wel dat het minder is als ik luchtveren op low of extra low zet.

Nee, het was schokken alsof de motor 98% van de tijd draait en dan 2% stil staat. En dan bij snelheden rond de 50 km/uur.
 
Vanmorgen bij iets van 15 graden geen geschok meer en gisteren allerlei snelheden rond de 50 km/uur geprobeerd te rijden, want daar was het het ergst. Nauwelijks nog waar te nemen. Echt een verademing na zo'n 30.000 km hobbelen...



Nee, het was schokken alsof de motor 98% van de tijd draait en dan 2% stil staat. En dan bij snelheden rond de 50 km/uur.

Ahaaa. Thanks, ander schokken/trillinkje dus. Oef, dat is wel vervelend rijden dan.
Hopelijk is er binnenkort een fix beschikbaar.
 
Ik begin het gevoel te krijgen dat het verdwijnen van het schokken en de veel indrukwekkender snelheid van de MCU iets met elkaar te maken hebben. Merk nu ook dat de klimaat ventilator die tot een paar dagen terug altijd erg nerveus was (tot met soms veel geluid rammmelen aan toe) ineens helemaal tot rust gekomen is (zette vaak als het maar even kon de hele verwarming/airco uit om wat rust in de auto te krijgen).

Het lijkt wel of de schokken kwamen omdat de MCU geen tijd genoeg had om te regelen dat de motor moest blijven draaien :)
 
  • Like
Reactions: MarcoGreen
Ik voel onder bepaalde omstandigheden marginale schokjes van zeer korte duur: mij lijkt het een software issue in de aandrijving. Het voelt als een sperdifferentieel achtig probleem. De schokjes zijn m.i. het gevolg van een (onjuist) verschil van aandrijving tussen linker- en rechterwiel.
 
Ik voel onder bepaalde omstandigheden marginale schokjes van zeer korte duur: mij lijkt het een software issue in de aandrijving. Het voelt als een sperdifferentieel achtig probleem. De schokjes zijn m.i. het gevolg van een (onjuist) verschil van aandrijving tussen linker- en rechterwiel.
Wat de oorzaak ook is, we hebben het allemaal. Bij mij is het het best merkbaar bij gelijkmatig 53 km/u rijden.
Het was me overigens niet als hinderlijk opgevallen tot er hier op het forum heel veel pagina's over werden geschreven.
 
Wat de oorzaak ook is, we hebben het allemaal. Bij mij is het het best merkbaar bij gelijkmatig 53 km/u rijden.
Het was me overigens niet als hinderlijk opgevallen tot er hier op het forum heel veel pagina's over werden geschreven.

Hi Wim, met allemaal bedoel je alle rwd auto's? Ik heb nog niemand met een awd horen klagen en een aantal awd loaners die ik heb gereden hadden er ook geen last van. Nu is het ook veel minder met de hoge buitentemperaturen, maar ik heb geen zin in het wintergehobbel:-(
 
Hi Wim, met allemaal bedoel je alle rwd auto's? Ik heb nog niemand met een awd horen klagen en een aantal awd loaners die ik heb gereden hadden er ook geen last van. Nu is het ook veel minder met de hoge buitentemperaturen, maar ik heb geen zin in het wintergehobbel:-(
Ik weet niet of de vierwiel versies er ook last van hebben. Maar nogmaals, het is merkbaar maar nauwelijks hinderlijk.
 
Ik begin het gevoel te krijgen dat het verdwijnen van het schokken en de veel indrukwekkender snelheid van de MCU iets met elkaar te maken hebben. Merk nu ook dat de klimaat ventilator die tot een paar dagen terug altijd erg nerveus was (tot met soms veel geluid rammmelen aan toe) ineens helemaal tot rust gekomen is (zette vaak als het maar even kon de hele verwarming/airco uit om wat rust in de auto te krijgen).

Het lijkt wel of de schokken kwamen omdat de MCU geen tijd genoeg had om te regelen dat de motor moest blijven draaien :)

Alles kan, maar het zou mij verbazen.
De controllers van de drive staan los van de consoles.
Gelukkig maar.;)
 
Vandaag de banden maar weer eens laten balanceren, want het gehobbel en geschok kwam drie dagen na de update weer net zo erg terug. Er moest zo hier en daar aardig wat ‘lood’ op, maar helaas geen enkele vooruitgang. ☹️

Het treed nu eigenlijk bij zo ongeveer elke snelheid op.
 
Vandaag de banden maar weer eens laten balanceren, want het gehobbel en geschok kwam drie dagen na de update weer net zo erg terug. Er moest zo hier en daar aardig wat ‘lood’ op, maar helaas geen enkele vooruitgang. ☹️

Het treed nu eigenlijk bij zo ongeveer elke snelheid op.

Op roadforce balanceren kan het iets verminderen, maar het komt snel terug. Blijft een k***e en irritant probleem waar ze maar geen oplossing voor hebben. Ik betrap me er op vaak te hard te rijden om niet in het gebied te rijden waarin de auto gaat schokken
 
Ik weet niet of de vierwiel versies er ook last van hebben. Maar nogmaals, het is merkbaar maar nauwelijks hinderlijk.
Mijn MS100D van juni 2018 heeft het ook, al vanaf dag 1. Dacht eerst dat het kwam doordat ik ‘ribbels’ in de weg veel beter voelde met de 21” wielen. Ben er sinds een paar dagen achter dat het specifiek bij snelheden rond de 60 kmh optreedt. Gemeld in het beginners draadje, en werd naar deze pagina’s verwezen. Weet niet of ik het geruststellend moet vinden dat we er allemaal last van hebben, want ik vind het wel hinderlijk. Heb alleen nog maar bij warm weer met de auto gereden, hoop niet dat het van de winter toeneemt.
 
Op roadforce balanceren kan het iets verminderen, maar het komt snel terug. Blijft een k***e en irritant probleem waar ze maar geen oplossing voor hebben. Ik betrap me er op vaak te hard te rijden om niet in het gebied te rijden waarin de auto gaat schokken

Ik kreeg in het ‘Beginners draadje’ het advies om Lane Departure Warning eens uit te zetten. Heb dit vandaag uitvoerig getest en lijkt bij mij inderdaad te werken. Met LDW aan kan ik het trillen eenvoudig opwekken door accelereren of juist ‘gas’ los te laten bij snelheden rond de 60 kmh. Met LDW uit is het weg. Meerdere keren op dezelfde weg getest. Mogelijk dat dit voor (een deel van) jullie ook helpt.
 
Ik signaleerde dit gedrag bij de komst van softwareversie 6.2 lente 2015. Zie Software 6.2 en eerste rit
Vond toen ook wel wat weerklank bij de US-gebruikers.

Ben wat gaan zoeken in het US forum en zag daar het draadje:
‘Front vibration when accelerating - accelerometer graphs....’
Ook hier vermeld 1 gebruiker dat het getril weg is bij Lane Departure Warning uitzetten. De overige gebruikers laten allen de ‘front shafts’ (aandrijf assen?) vervangen, wat het euvel tijdelijk verhelpt. Vermoeden daar is dat snel accelereren (mn in een bocht) te veel druk geeft op de ‘CV-joints’, waardoor er versnelde slijtage optreed. Dit heb ik natuurlijk ook wel eens gedaan. Kan iemand verklaren waarom als dit de oorzaak is, LDW uitzetten het probleem (voor nu iig) kan verhelpen?
 
Ben wat gaan zoeken in het US forum en zag daar het draadje:
‘Front vibration when accelerating - accelerometer graphs....’
Ook hier vermeld 1 gebruiker dat het getril weg is bij Lane Departure Warning uitzetten. De overige gebruikers laten allen de ‘front shafts’ (aandrijf assen?) vervangen, wat het euvel tijdelijk verhelpt. Vermoeden daar is dat snel accelereren (mn in een bocht) te veel druk geeft op de ‘CV-joints’, waardoor er versnelde slijtage optreed. Dit heb ik natuurlijk ook wel eens gedaan. Kan iemand verklaren waarom als dit de oorzaak is, LDW uitzetten het probleem (voor nu iig) kan verhelpen?
Das echt iets anders als het door mij gesignaleerde gedrag. Ik heb alleen achterwielaandrijving... en al helemaal geen moderne fratsen als LDW ;)
 
  • Funny
Reactions: Maarten
Ik heb de LDW uitgezet want bij ons in de buurt heb je veel 60km wegen als op dit plaatje.
Je rijd dan ook bijna standaard over de strepen en als je precies 60 rijdt gaat de auto rammelen.
_______________________________________________5289951_orig.jpg