Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

schokken met rustig rijden

This site may earn commission on affiliate links.
Goedemiddag!

Nieuw op het forum ,maar ik lees af en toe gezellig mee. Sinds maart in het bezit van een Model S 75 RWD en mijn lijstje met frustraties wordt steeds langer. Vorige week nog in Tilburg geweest voor resonanties bij hoge(re) snelheid > 130km/h en voor het schokken van de auto tussen de 50 en 60 km/h. Voor dat eerste zijn alle 4 de banden vervangen (15k oud) en 1 velg linksachter, die schijnbaar niet helemaal rond(meer) was. Kan me niet herinneren dat ik iets geraakt heb, maar blij met de oplossing. Auto op gehaald dinsdag en resonanties zijn minder, maar zeker niet weg. Toch vreemd met nieuwe banden en de auto deze schokt nog net zo hard! Direct gebeld en toen werd me verteld dat het ene producteigenschap is?!? Voor mij volstrekt onacceptabel, dus ik word nog terug gebeld. Heeft iemand vergelijkbare ervaringen??
 
Dank voor jullie reacties! Auto heeft luchtvering, maar deze is alleen voor de hoogte instelling en dragen (weinig) bij aan het comfort. Het schokken zorgt voor een erg onrustige rit en aangezien dat ik toch dagelijks door de stad hobbel heb ik er gewoon last van. Ik ben bang dat ze niet weten waar het probleem vandaan komt en hoe ze het moeten oplossen....
 
Oh, ben niet de enige die dit heeft (met een S70 RWD). Heb vorige week toevallig maar eens een mailtje gedicht aan Tesla over het hobbelen van m'n auto:

Mijn Model S "hobbelt" de laatste tijd. Heb niet het idee dat de hele carrosserie op en neer gaat, maar alsof de motor een stukje aandrijving mist (en er dus schokkend wordt gereden), of er een wiel een beetje speling heeft of een wiel niet rond is. Zeker bij een snelheid van tussen de 45 en 60 km/uur is het vaak bijzonder hinderlijk. Bij lagere snelheden heb ik het nog niet kunnen ontdekken, bij hogere snelheden is het er ook (een lichte dreun is dan hoorbaar/voelbaar), maar dan valt het minder op.

Bij het service center heeft hij een paar weken terug nieuwe voorbanden gekregen en de voorbanden zijn naar achter verplaatst (kruislings). Men gaf toen aan dat de oorzaak het cuppen van de banden was en dat het even zou duren voor het verdween, maar het lijkt alleen maar erger te worden.

Hun advies was langs het SeC te gaan. Alleen is het daar nog niet van gekomen, maar ga dat toch maar snel even doen.

Mijn S heeft geen luchtvering en het probleem is er zeker niet altijd geweest.
 
Erwin, precies mijn klachten!! Ook op de snelweg heb ik een dreunend geluid, net alsof er een krom wiel oid op zit. Ik wil dat dit opgelost wordt!
Het lijkt inderdaad op een onrond wiel dat statische onbalans of hoogteslag vertoont. Je voelt de onbalans dan inderdaad met lagere snelheden tussen 50 en 70 km/u. Bij 80 tot 90 km/u lijkt het probleem veel minder aanwezig. Bij hogere snelheden veroorzaakt de onbalans een dreun.
Als je trillingen in het stuur voelt is er meestal sprake van dynamische onbalans. Het wiel slingert en dat voel je in het stuur.

Mijn analyse is, zeker als we zien dat alle banden al zijn gewisseld/vervangen, statische onbalans van een velg.
 
Nee, dat niet. De statische onbalans zou dan uit de achterwielen moeten komen, omdat deze bijna niet in het stuur voelbaar is(hoge snelheid) Banden zijn nieuw en wielen zijn bij Profile al 2 keer volledig (tevergeefs) gebalanceerd en gewisseld van as. Ik heb trouwens 19inch slipstream gemonteerd.
 
ik ben meer dan een jaar bezig geweest om trillingen eruit te krijgen. Meerdere velgen geprobeerd en allerlei manieren van balanceren (ook op de auto). Uiteindelijk bleek het probleem zowel in de velg als in de banden (hoogteslag) te zitten.
Is na montage van andere banden (Michelin, aanrader) een tijd goed gegaan, maar hij trilt nu weer een beetje. Binnenkort maar weer eens naar laten kijken.
Ik heb wel het idee dat je het heel snel voelt in deze auto, omdat hij verder zo weinig trilt.
 
ik herken diezelfde issues ook wel, met name rond de 50km/h met koude auto (wanneer ik 's ochtends na vertrek door de wijk rijd bijv.), een gevoel alsof de wielen onrond zijn. Ik heb stiekem toch het gevoel dat het meer in de aansturing van de motor zit dan in de wielen (software, kalibratie) omdat het al vele malen hier op het forum is genoemd.
Een en ander is wel subtiel hoor, een passagier die niet elke dag meerijdt merkt dit niet op.
Af en toe merk ik trillingen boven de 130km/h maar niet continu. Alsof er zowel voor als achter een wiel niet helemaal perfect is uitgebalanceerd en de trillingen zich onderling soms opheffen en soms versterken. Ook dit weer nogal subtiel. Zou er een ICE in het vooronder zitten dan zou ik de trillingen denk ik niet zo opmerken...

Edit: in plaats van een Tesla als loaner te krijgen om te vergelijken zou je eens een VW diesel oid als loaner mee moeten krijgen... Dan zijn die trillingen ook zo weer opgelost :D:p
 
ik herken diezelfde issues ook wel, met name rond de 50km/h met koude auto (wanneer ik 's ochtends na vertrek door de wijk rijd bijv.), een gevoel alsof de wielen onrond zijn. Ik heb stiekem toch het gevoel dat het meer in de aansturing van de motor zit dan in de wielen (software, kalibratie) omdat het al vele malen hier op het forum is genoemd.
Een en ander is wel subtiel hoor, een passagier die niet elke dag meerijdt merkt dit niet op.
Dat je wielen 's morgens onrond zijn klopt als een bus. Het rubber van de banden vervormt onder het gewicht van de auto. Er komen vlakke delen aan de band op de plek waar de banden een nacht op de weg staan. Ga je na een aantal uren weer rijden voelt dit aan als onbalans. Na een paar kilometer rijden verdwijnt die vlakke kant aan de band door warmte en rotatie.
 
  • Helpful
Reactions: Erik-S85
Het voelt niet als een onrond wiel. Het voelt alsof de motor gedurende 98% van de tijd draait en dan 2% stil staat, waardoor de hele auto even schokt.

Het was er ook al voor de bandenwissel. Het was de reden waardoor ik een afspraak bij het SeC heb gemaakt om de banden te wisselen (ging er van uit dat ze redelijk op begonnen te raken) om tot mijn verbazing te horen dat na 75K twee banden nog iets van 5,5mm profieldiepte hadden, terwijl ik niet echt rustig rij.

En aan het stuur voel je niets. Dat trilt niet, kun je ook zonder AP aan rustig los laten. De auto gaat dan keurig rechtdoor.
 
ik herken diezelfde issues ook wel, met name rond de 50km/h met koude auto (wanneer ik 's ochtends na vertrek door de wijk rijd bijv.), een gevoel alsof de wielen onrond zijn. Ik heb stiekem toch het gevoel dat het meer in de aansturing van de motor zit dan in de wielen (software, kalibratie) omdat het al vele malen hier op het forum is genoemd.
Een en ander is wel subtiel hoor, een passagier die niet elke dag meerijdt merkt dit niet op.
Af en toe merk ik trillingen boven de 130km/h maar niet continu. Alsof er zowel voor als achter een wiel niet helemaal perfect is uitgebalanceerd en de trillingen zich onderling soms opheffen en soms versterken. Ook dit weer nogal subtiel. Zou er een ICE in het vooronder zitten dan zou ik de trillingen denk ik niet zo opmerken...

Edit: in plaats van een Tesla als loaner te krijgen om te vergelijken zou je eens een VW diesel oid als loaner mee moeten krijgen... Dan zijn die trillingen ook zo weer opgelost :D:p
Bij mij ook met koud weer. Afgelopen week viel het me ook weer op. Vorig jaar ook SeC naar laten kijken maar dat kwam behalve lichte hoogteslag in de winterbanden verder niks uit. Als het warmer is (+- 14 graden ) merk ik niks in de eerste km. Voelt Idd aan of het in de aansturing zit.
 
Bij mij is het alsof er pulserend stroom naar de aandrijving gestuurd wordt, waardoor deze gaat schokken. Ik ervaar het al maanden, dus of het bij mij door de kou versterkt wordt kan ik niet zeggen. Het ligt in ieder geval niet aan vervorming van de banden, want hij doet het ook als ik 100km heb gereden. 2e afspraak bij Tesla is gemaakt voor eind november...