Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Shudder Model X

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zit er aan te denken om een Model X aan te schaffen. Alleen heb ik een korte vraag.

Op het internationale tesla model x forum lees ik aardig wat klachten over zogenaamde ''shudder'' bij het accelereren. Dit wordt minder wanneer je de rijmodus in low of very low zet. Dit klinkt alleen niet echt als een acceptabele oplossing. Nog minder omdat de tire wear ook meer wordt in een lagere modus.

Hoe is jullie ervaring met ''shudder'' en is er inderdaad meer tire wear bij een lagere rijmodus?
 
Sorry for the english reply. My Dutch is non existent being an Australian ;)

Tyre wear will be increased in low or very low either way.

Shudder is non existent in very low, slight shudder in standard and harsh shudder in very high. BUT, ONLY ON VERY HARD ACCELERATION. Driving normally, for a Tesla, and you will be unaware of any shudder other than lane departure warning "shudder" which only happens over 59kph.

I have had front drive shafts replaced at approx 14000kms and it is noticeably smoother. It's still there but much less. Tesla knows about it, it's been around for a long time and I'm sure a fix will come all in "Tesla time".
 
  • Like
  • Helpful
Reactions: jm71 and nico180
Tire wear wordt niet meer in lagere modus (rij hoogte neem ik aan dat je bedoeld)

De shudder zoals je omschrijft Kan worden veroorzaakt als je vaak op high suspension heel erg hard optrekt.

Het beste is suspension op normal of low setting te hebben als je full-trottle wil optrekken. Als je niet full-trottle gebruikt en normaal met verkeer meegaat (lees: ICE optreksnheid ) is er niks aan de hand.

Mocht je probleem ondervinden, een ritje naar de SeC en monteur laten rijden zal beoordelen of er iets vervangen moet worden. Wat ze gewoon doen, zie ervaringen hier op forum.

In mijn S is de vooras vervangen omdat deze shudder veroorzaakte tijdens full-trottle optrekken.
 
Je hebt het over banden slijtage in de "very-low" stand. Nou heb ik er niet heel veel verstand van maar ik denk dat die bij het voluit accelereren vele malen groter is.. Ik heb het heel af en toe als ik hem een hele tijd niet op zijn staart getrapt heb, dan is het ook weer weg voor n tijdje.
 
  • Like
Reactions: Jobbeke
Recent een X p100dl gereden en ook 100d, Beide miner dan 4000km op de teller en beide erge vibraties bij matig tot sterk versnellen in low. In standaard al helemaal niet te doen. Ook bij hogere snelheden trouwens, eigenlijk wanneer er koppel door de aandrijfassen gaat dan is het koekenbak!
Gezien het demowagens waren denk ik niet dat Tesla beter kan of een oplossing heeft vandaag, vraag me wel af wie dan een bestelbon tekent na een testrit?

Mijn S heeft er ook last van maar veel minder erg en pas nadat er 12 tot 13000 km op de aandrijfassen zit, lijkt een geometrie probleem te zijn in de aandrijflijn (meer bij X dan S) dus dat het geen QuickFix is niet echt verwonderlijk.
 
Onze model X had er veel last van sinds rond de 30 000 km. Rond de 40 000 km zijn de kogellagers van de cardanas vervangen en dan was het ongeveer weg, dan rond 50 000 km kwam het weer terug. Tegen 60 000 km was het weer redelijk erg, terug naar het SEC, daar vertelden ze dat ze er niet veel aan konden doen omdat er geen definitieve oplossing was, het had inderdaad te maken met de hoek van de as tov de wielen. Als we altijd in low of very low zouden rijden, zouden we er minder last van hebben. Maar omdat we altijd in low rijden en er al veel last van hadden, is het advies veranderd naar very low. En in very low heb je er inderdaad niet echt last van. Maar spijtig genoeg heb je geen setting om de auto altijd in very low te laten rijden, enkel in low, dus moeten we er altijd aan denken om hem aan te passen. Maar ze hebben toen wel iets vervangen, het steunpunt van de vooras ofzo en dat ging er spijtig genoeg niets aan veranderen, maar sindsdien heeft hij het wel weer wat minder ;)

Maar ondanks alle ergernissen hierrond, is het plezier van een model X met shudder nog altijd 100 keer meer dan zonder model X, dus niet twijfelen, het is een geweldige auto, elke keer weer een plezier om in te rijden, je gaat alleen spijt hebben dat je hem niet eerder besteld hebt :D
 
  • Like
Reactions: KrisB
Onze model X had er veel last van sinds rond de 30 000 km. Rond de 40 000 km zijn de kogellagers van de cardanas vervangen en dan was het ongeveer weg, dan rond 50 000 km kwam het weer terug. Tegen 60 000 km was het weer redelijk erg, terug naar het SEC, daar vertelden ze dat ze er niet veel aan konden doen omdat er geen definitieve oplossing was, het had inderdaad te maken met de hoek van de as tov de wielen. Als we altijd in low of very low zouden rijden, zouden we er minder last van hebben. Maar omdat we altijd in low rijden en er al veel last van hadden, is het advies veranderd naar very low. En in very low heb je er inderdaad niet echt last van. Maar spijtig genoeg heb je geen setting om de auto altijd in very low te laten rijden, enkel in low, dus moeten we er altijd aan denken om hem aan te passen. Maar ze hebben toen wel iets vervangen, het steunpunt van de vooras ofzo en dat ging er spijtig genoeg niets aan veranderen, maar sindsdien heeft hij het wel weer wat minder ;)

Maar ondanks alle ergernissen hierrond, is het plezier van een model X met shudder nog altijd 100 keer meer dan zonder model X, dus niet twijfelen, het is een geweldige auto, elke keer weer een plezier om in te rijden, je gaat alleen spijt hebben dat je hem niet eerder besteld hebt :D
wat ga je doen buiten garantie ? dit zou ik voordien toch wel even doorpraten lijkt me een kostelijke grap...
 
Shudder begin als een brom bij vollast gaat over in schudden van de wagen en eindigd met olie op de oprit... een nieuwe DU en aandrijfassen en dan terug naar start... tot Tesla met permanente fix komt, is nu wel al anderhalfjaar een probleem bij de X en S (iets minder erg).
 
Vorige week is mijn X 75D (okt 2017, www.WitteTesla.nl) terug geweest naar de workshop in Tilburg om wat slordigheids foutjes weg te werken. Prima gedaan overigens en nette afhandeling. Als leenauto kreeg ik een S P90D mee, met AP1. Nog meer koppel en ja, ook ik vond AP1 stabieler en meer 'vertrouwd' dan AP2 in mijn X (firmware 2017.48).

Ook ik had geklaagd over vibraties in de vooras bij stevig accelereren, met name links voor. Dit deed zich al voor kort na de aflevering. Bij de koudere temperaturen nu, verplaatste het getril zich volledig naar het linkervoorwiel. Bovendien hoor en voel ik dit nu ook als ik NIET stevig optrek.
Tijdens het workshop bezoekje (4 dgn) hebben ze echter de gehele voor-assen en ophanging vervangen (wow). En inderdaad, de vibraties zijn weg! Tof.
De behulpzame service advisor (Nick) gaf echter wel aan dat dit waarschijnlijk maar tijdelijk is en het euvel weer terug gaat komen. Een permanente fix is er nog niet maar hier wordt al (maanden) aan gewerkt. En als die er is worden we ingelicht...
 
  • Helpful
Reactions: nico180
Nog enige updates hierover? Laatste tijd lees ik niet heel veel meer hierover. En klopt het dat de default setting van air suspension nu ''low'' is ipv. standard?

Graag zou ik in low willen rijden, alleen schrikt de tire wear mij ook een beetje af. Hebben jullie trouwens last van drempels in de ''low'' rij hoogte?
 
De vibraties zijn (na de vervanging in dec 2017) terug, zij het wat minder voor mijn gevoel. De standaard setting is geen 'low' maar 1 tandje hoger. Ik rij altijd in standaard en bij 95+ km/u gaat ie naar low. Mijn 'banden-man' gaf eergisteren nog aan dat mijn 'wear' minimaal is, maar wel een heel klein beetje gecupt. (maar dat had mijn Volvo XC60 ook).
Bij mijn laatste bezoekje aan het SeC (2 maanden geleden) vertelde ze mij dat er nog geen fix voor de vibraties zijn, maar men 'blijft zoeken'.
Drempels neem ik nooit (bewust) in low, maar ik heb nog nooit geschraap gehad bij standaard. Low zou dus denk ik veelal ook goed moeten gaan.
Hopelijk heb je er wat aan. Groeten van een bijna naamgenoot ;-)
 
Nog enige updates hierover? Laatste tijd lees ik niet heel veel meer hierover. En klopt het dat de default setting van air suspension nu ''low'' is ipv. standard?

Graag zou ik in low willen rijden, alleen schrikt de tire wear mij ook een beetje af. Hebben jullie trouwens last van drempels in de ''low'' rij hoogte?
Mijn X staat standaard af fabriek en bij starten op 'low' en ik kan verder nog 'very low' kiezen (en nog standaard, high en very high). In geen van de standen raak ik ooit drempels, en daar zitten er een aantal bij die ik met mijn vorige S in standaard mode wel eens schraapte.
Het verschil tussen low en standaard is in de X qua comfort nauwelijks op te merken, maar in very low wordt ie toch wel een tikkie springerig op hobbels en bobbels. Dat is echt meer voor op de snelweg.

Ik heb te weinig op de winterbanden gereden om iets over slijtage te kunnen zeggen, en heb pas net de nieuwe zomerbanden er op, maar zal er op letten...