Bijna alleen subjectieve ervaringen hier. Ruitenwissers. Schommelen. Afstand. Versnelling. Etc. Het is dus niet raar dat er wisselende ervaringen zijn. Perceptie, verwachting, gevoeligheid en smaak spelen een grote rol. Zolang we niet met het meetlint en stopwatch gaan meten zal dit zo blijven. Reuze ingewikkeld voor Tesla om iets op te leveren waar iedereen blij mee is. En dat lukt ze dus ook niet altijd. Meer individuele instelmogelijkheden zou dit kunnen oplossen, maar helaas doen ze hier maar mondjesmaat iets mee.
Het zou ze wel sieren om in ieder geval het gedrag van de TACC gebruikersspecifiek te maken: (a) ga mee met de (doorgaans foutieve) maximumsnelheid of (b) blijf op de snelheid staan waarop de auto reed tijdens inschakelen.
Ik heb geen FSD maar voor deze optie zou ik zo €500 betalen.
Verder kan het schommelen (we noemen het hier de Tesla Shuffle) mij niet zo veel schelen tijdens het rijden. Net zo min als de abrupte snelheidsaanpassingen. Maar mijn gezinsleden zijn inmiddels al twee keer serieus wagenziek geworden tijdens wat langere ritten. Dat was bij mijn vorige auto’s nooit het geval. Dus de TACC en stuurautomaat blijven voortaan uit als we samen op stap gaan. Verder staan ze altijd aan. Iedere rit weer. Heerlijk ook bij de ve wegwerkzaamheden op de A1 oostelijk van Deventer. De wagenziekte echter is erg jammer en dikke min voor Tesla wat mij betreft. De grote merken investeren niet voor niets miljoenen in uitgebreide testritten.
Nog zo iets: de afhankelijk van videobeelden is de omgekeerde wereld wat mij betreft. Het grote voordeel van de moderne auto’s is juist dat ze met laser en radar iets toevoegen aan eyeball 1.0 van de bestuurder. M’n Tesla echter ziet slechter dan ik en stopt al met functioneren in een zware regenbui. Bij m’n oude BMW kreeg ik met de adaptieve cruise control extra ogen erbij bij dichte mist en andere ellende. Ik verwacht dat moderne auto’s compenseren voor de gebreken van de bestuurder. In een Tesla ben ik voortdurend aan het compenseren voor de gebreken van de auto. Maar ik vind het niet erg. De totale ervaring blijft bijzonder en is het waard.
Kom maar door met die thumbs down.
Bijzonder zo zie je maar dat alle ervaringen subjectief zijn. Bij mij in de auto worden ze juist niet meer wagenziek in vergelijk met mijn vorige Duitse auto.
Over de TaCC, ik heb mezelf inmiddels aangeleerd om meteen met het stuurwieltje de snelheid van de cruise omhoog of omlaag te zetten. Laat ze maar dat max eraf halen bij de volgende update en dan gewoon de cruise vastzetten Op de snelheid die ik wil.
Nooit groot fan geweest van adaptive cruise ook bij mijn vorige Duister remde deze ook wel eens ineens of liet de “Auto piloot” het wel eens afweten.
ik kon de vorige auto ook zelf laten inparkeren etc. 2 of 3 x gedaan om te proberen voor de grap. Het werkte prima alleen de veiligheidsmarges zijn enorm. Dus kwam er al gauw achter dat ik beter in kan parkeren of rijden dan welk systeem dan ook ........ voorlopig dan nog.
Enige wat ik wel mis is de 360 graden zicht van boven met achteruit inparkeren. Zo kon ik mooi zien of ik recht in het parkeervak stond.