Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Bijna alleen subjectieve ervaringen hier. Ruitenwissers. Schommelen. Afstand. Versnelling. Etc. Het is dus niet raar dat er wisselende ervaringen zijn. Perceptie, verwachting, gevoeligheid en smaak spelen een grote rol. Zolang we niet met het meetlint en stopwatch gaan meten zal dit zo blijven. Reuze ingewikkeld voor Tesla om iets op te leveren waar iedereen blij mee is. En dat lukt ze dus ook niet altijd. Meer individuele instelmogelijkheden zou dit kunnen oplossen, maar helaas doen ze hier maar mondjesmaat iets mee.

Het zou ze wel sieren om in ieder geval het gedrag van de TACC gebruikersspecifiek te maken: (a) ga mee met de (doorgaans foutieve) maximumsnelheid of (b) blijf op de snelheid staan waarop de auto reed tijdens inschakelen.

Ik heb geen FSD maar voor deze optie zou ik zo €500 betalen.

Verder kan het schommelen (we noemen het hier de Tesla Shuffle) mij niet zo veel schelen tijdens het rijden. Net zo min als de abrupte snelheidsaanpassingen. Maar mijn gezinsleden zijn inmiddels al twee keer serieus wagenziek geworden tijdens wat langere ritten. Dat was bij mijn vorige auto’s nooit het geval. Dus de TACC en stuurautomaat blijven voortaan uit als we samen op stap gaan. Verder staan ze altijd aan. Iedere rit weer. Heerlijk ook bij de ve wegwerkzaamheden op de A1 oostelijk van Deventer. De wagenziekte echter is erg jammer en dikke min voor Tesla wat mij betreft. De grote merken investeren niet voor niets miljoenen in uitgebreide testritten.

Nog zo iets: de afhankelijk van videobeelden is de omgekeerde wereld wat mij betreft. Het grote voordeel van de moderne auto’s is juist dat ze met laser en radar iets toevoegen aan eyeball 1.0 van de bestuurder. M’n Tesla echter ziet slechter dan ik en stopt al met functioneren in een zware regenbui. Bij m’n oude BMW kreeg ik met de adaptieve cruise control extra ogen erbij bij dichte mist en andere ellende. Ik verwacht dat moderne auto’s compenseren voor de gebreken van de bestuurder. In een Tesla ben ik voortdurend aan het compenseren voor de gebreken van de auto. Maar ik vind het niet erg. De totale ervaring blijft bijzonder en is het waard.

Kom maar door met die thumbs down.


Bijzonder zo zie je maar dat alle ervaringen subjectief zijn. Bij mij in de auto worden ze juist niet meer wagenziek in vergelijk met mijn vorige Duitse auto.

Over de TaCC, ik heb mezelf inmiddels aangeleerd om meteen met het stuurwieltje de snelheid van de cruise omhoog of omlaag te zetten. Laat ze maar dat max eraf halen bij de volgende update en dan gewoon de cruise vastzetten Op de snelheid die ik wil.

Nooit groot fan geweest van adaptive cruise ook bij mijn vorige Duister remde deze ook wel eens ineens of liet de “Auto piloot” het wel eens afweten.

ik kon de vorige auto ook zelf laten inparkeren etc. 2 of 3 x gedaan om te proberen voor de grap. Het werkte prima alleen de veiligheidsmarges zijn enorm. Dus kwam er al gauw achter dat ik beter in kan parkeren of rijden dan welk systeem dan ook ........ voorlopig dan nog. :cool:

Enige wat ik wel mis is de 360 graden zicht van boven met achteruit inparkeren. Zo kon ik mooi zien of ik recht in het parkeervak stond.
 
  • Informative
Reactions: MaSansky
Ik heb nu al een paar keer gehad dat als ik de auto open maak, Ik een hoge korte beep hoor. Soms 1 x en ook een keer 3 x.

Weet iemand wat dat is? Klinkt echt als een elektronisch signaal

ja dat heb ik ook soms, ik denk dat de auto NET te laat is met het uitzetten van het alarm. Ik krijg er geen notification van uit de app ofzo, maar tis net alsof hij net even te druk bezig was om in dezelfde seconde dat je de deur opentrekt het alarm procesje te killen (blijft linux computer ;-)
 
  • Like
Reactions: DucaTinus
Ik rij meestal met mijn Model X en die zit op 2019.40.2.1. Autopilot lijkt me strak te sturen, geen klachten over.

Ik reed gisteren voor een keertje met onze Model 3 die ook op 2019.40.2.1 zit en daar vond ik autopilot heel wat breder z'n bochten pakken en slingeren doorheen asverschuivingen.

En ik blijf fan van het extra CC/AP staafje in de Model X. Genoeg plekken waar de effectieve snelheidslimiet niet overeen komt met de kaartgegevens en dan kan je met dat staafje TACC/AP gewoon activeren op de snelheid die je op dat moment rijdt, en makkelijk bijregelen. Niet zo in de Model 3...
 
Moet je die klacht niet bij de overheid indienen ipv Tesla dat de maximumsnelheden in Nederland een onbruikbaar woud van stuiterende wisselingen zijn?

Je Autopilot volgt gewoon de regels, als ie dat niet zou doen zou de andere helft (zoals ik) klagen waarom mijn slimme autopilot zo dom doet dat ie zich niet aanpast aan de omstandigheden.

Het probleem van het woud aan maximum snelheden wordt gelukkig per 1 maart opgelost.
 
Moet je die klacht niet bij de overheid indienen ipv Tesla dat de maximumsnelheden in Nederland een onbruikbaar woud van stuiterende wisselingen zijn?

Je Autopilot volgt gewoon de regels, als ie dat niet zou doen zou de andere helft (zoals ik) klagen waarom mijn slimme autopilot zo dom doet dat ie zich niet aanpast aan de omstandigheden.

Het eerste kan ik met je eens zijn. De manier waarop daarmee in ons land wordt omgegaan is voor verbetering vatbaar. Veel verbetering.
Maar het tweede ben ik niet met je eens.

Mijn autopilot volgt helemaal de regels niet. Die slaat er een slag naar die er op de gemiddelde weg in de Randstad vaker naast zit dan dat 'ie klopt. Heeft geen weet van spitsstroken, spitstijden, verkeersaanbod, zondagsrijders, tijdelijke beperkingen door weer, ongevallen, files, gladheid, protesterende boeren, whatever. Dat ding mist echt veel te veel data om voor mij een zinnige snelheid te verzinnen.

En buiten dat, zolang ik de eindverantwoordelijke ben voor het wel en wee van mijn voertuig dient dat voertuig zich niet te bemoeien met zaken als mijn snelheid. Ik maak uit hoe hard er gereden wordt en hoe hard en wanneer er geremd wordt, want ik krijg ook de eventuele consequenties van die snelheid (boetes, ongelukken) voor mijn kiezen. Zo lang de fabrikant van mijn voertuig die verantwoordelijkheid niet volledig overneemt mag mijn auto me adviseren, maar niet dwingen.

Dus kom maar door met die gewone Cruise Control. Maak het een optie, TACC of CC, dan is iedereen tevreden. En ook ik heb daar best een paar honderd euro voor over.
 
En nachts 80 100 120 of 130..... overdag is t niet zo moeilijk meer , al toch nog 80 of 100.
S nachts wordt t een ramp .

a2 oudenrijn is ook een wirwar van 80 (fouten) in de kaart. Daar met AP rijden in een M3 is niet prettig. Hij remt ook heel hard tegenwoordig als hij de snelheid heeft aangepast.
 
We hebben dus gewoon in de M3 meer keuzemogelijkheden nodig. Zoals het nu is wordt het voor niemand echt goed. Al was het maar door de wispelturige wetgeving die niet bijgehouden wordt door de software en/of bord herkenning.

De vraag is dus: Wie kan tot Elon doordringen om hem ervan te overtuigen dat dit nuttig is ?
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
En buiten dat, zolang ik de eindverantwoordelijke ben voor het wel en wee van mijn voertuig dient dat voertuig zich niet te bemoeien met zaken als mijn snelheid. Ik maak uit hoe hard er gereden wordt en hoe hard en wanneer er geremd wordt, want ik krijg ook de eventuele consequenties van die snelheid (boetes, ongelukken) voor mijn kiezen. Zo lang de fabrikant van mijn voertuig die verantwoordelijkheid niet volledig overneemt mag mijn auto me adviseren, maar niet dwingen.
Jij zou inderdaad veel gelukkiger zijn in een Model S of X waar je met die 3e hendel zelf met één beweging kan kiezen tussen voorgetelde snelheidslimiet of je eigen snelheid instellen. Ook het handmatig aanpassen gaat zekerder; met 4 rukken aan de hendel kan ik perfect blindelings van 120 naar 100 km/u zakken, wat niet lukt met het scrollwieltje van de Model 3.
 
We hebben dus gewoon in de M3 meer keuzemogelijkheden nodig. Zoals het nu is wordt het voor niemand echt goed. Al was het maar door de wispelturige wetgeving die niet bijgehouden wordt door de software en/of bord herkenning.

De vraag is dus: Wie kan tot Elon doordringen om hem ervan te overtuigen dat dit nuttig is ?

Ja en nee, te veel keuzes bieden en instelling mogelijkheden heeft ook zo'n nadelen. Rommeliger interface en minder mensen die het echt snappen. Een "expert mode" aanbieden zou kunnen maar volgens me hebben ze nu andere prios. Ik pleit liever voor een slimmere AI. Over het algemeen ben ik wel blij met de keuzes dat tesla voor ons maakt en ben vrij zeker dat ze het maken met veel data om ze te ondersteunen. Natuurlijk is nog veel te verbeteren maar ik heb geduld :).
 
Ja en nee, te veel keuzes bieden en instelling mogelijkheden heeft ook zo'n nadelen. Rommeliger interface en minder mensen die het echt snappen. Een "expert mode" aanbieden zou kunnen maar volgens me hebben ze nu andere prios. Ik pleit liever voor een slimmere AI. Over het algemeen ben ik wel blij met de keuzes dat tesla voor ons maakt en ben vrij zeker dat ze het maken met veel data om ze te ondersteunen. Natuurlijk is nog veel te verbeteren maar ik heb geduld :).

Kun je leven met een simpel schuifje : auto / manual ? ;)
Auto is dan het gedrag zoals nu (snelheid volgens kaart, met marge, oppakken) en Manual betekent “snelheid van nu overnemen en vasthouden”. En dan verder natuurlijk wel afremmen bij langzamere voorliggers etc...
 
Sinds de laatste update waren mijn koplampen ontregeld. Iemand dit ook gehad? De hele straat was verlicht en de koplampen stonden helemaal naar boven gericht.
Heb ze dan zelf opnieuw gekalibreerd op de ouderwetse manier met een witte muur en de hoogte uitmeten en staan weer naar behoren.
 
Sinds de laatste update waren mijn koplampen ontregeld. Iemand dit ook gehad? De hele straat was verlicht en de koplampen stonden helemaal naar boven gericht.
Heb ze dan zelf opnieuw gekalibreerd op de ouderwetse manier met een witte muur en de hoogte uitmeten en staan weer naar behoren.

Denk dat ik daar dan ook last van heb, de laatste dagen een paar seiners gehad en vroeg mij al af hoe dat nu weer kwam. Heb de lampen al is bij tesla laten afstellen maar dus versplilde moeite.