Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
ook wij hebben nu versie 2019.40..... De ruitenwissers functioneren nu inderdaad een heel stuk beter bij matige tot lichte regen.
Ik heb begrepen dat ze nog beter zouden kunnen gaan worden door aanpassingen vanwege het "neurale netwerk". Heeft iemand daar al iets van gemerkt?

Tevens hebben wij sterk de indruk dat de auto MS aanmerkelijk stiller is geworden, hoewel ik daar niets van begrijp.....
De verbeteringen in het neurale netwerk komen via de reguliere updates weer terug.
 
Laten we vooral niet vergeten dat wat we nu hebben qua snelheid van de rijstrookwissels het maximale is wat UN/ECE 79 toestaat. Veel sneller zal het dus voorlopig niet worden, tenzij Tesla het op een accoordje weet te gooien met de RDW.

UN = United Nations
ECE = Economic Commission for Europe
RDW = RijksDienst voor het Wegverkeer

;)
 
Vandaag ook Auto Pilot (geen FSD optie) met 2019.40.2.1 uitgebreid getest en vind het inderdaad ook niet echt een vooruitgang. Slingert nog veel meer dan eerst en houdt nog steeds te veel links aan in een rijstrook (of rechts op de linker rijstrook). Gebruikte Auto Pilot hierdoor al vrij weinig en nu de komende tijd waarschijnlijk nog minder. Toch wel jammer, in Amerika lijkt dit allemaal veel beter te werken als ik de filmpjes zo zie op YouTube, geen idee waarom. Kan toch niet alleen regelgeving zijn?
 
Toch wel jammer, in Amerika lijkt dit allemaal veel beter te werken als ik de filmpjes zo zie op YouTube, geen idee waarom. Kan toch niet alleen regelgeving zijn?

Ik vraag me regelmatig af in hoeverre de Youtube filmpjes niet wat al te rooskleurig zijn. Ook al omdat de poster vaak een referral proberen te krijgen en er niet direct baat bij hebben om potentiële kopers af te schrikken. Als ik namelijk op de Amerikaande fora kijk, dan lijken de reviews over NOA en EAP veel meer op de reactes op dit forum. Ik lees op de Amerikaanse fora nl. ook regelmatig dat NOA en EAP zo goed als onbruikbaar zijn.

Bijvoorbeeld:
NaA or NoA?

En hier:
Autopilot - jerking left and right in lane | Tesla
 
Ik vraag me regelmatig af in hoeverre de Youtube filmpjes niet wat al te rooskleurig zijn. Ook al omdat de poster vaak een referral proberen te krijgen en er niet direct baat bij hebben om potentiële kopers af te schrikken. Als ik namelijk op de Amerikaande fora kijk, dan lijken de reviews over NOA en EAP veel meer op de reactes op dit forum. Ik lees op de Amerikaanse fora nl. ook regelmatig dat NOA en EAP zo goed als onbruikbaar zijn.

Bijvoorbeeld:
NaA or NoA?

En hier:
Autopilot - jerking left and right in lane | Tesla

Klopt inderdaad wel ja wat je zegt. :) Lijkt er dan op dat de verschillen toch wat kleiner zijn. Alleen de wegen zijn daar over het algemeen wat breder, dat helpt natuurlijk wel weer een beetje. ;)

Ik heb nu al een paar keer gehad dat als ik de auto open maak, Ik een hoge korte beep hoor. Soms 1 x en ook een keer 3 x.

Weet iemand wat dat is? Klinkt echt als een elektronisch signaal

Heb ik ook wel eens, is gewoon het alarm wat even afgaat denk ik. Lijkt erop dat de telefoon sleutel dan net een beetje te laat herkend wordt waardoor het alarm dus heel even afgaat na het openen van de deur.
 
Eergisteren met 40.2.1 iets heel vreemds meegemaakt. De snelweg af, bij de eerste stoplichten, naar de eindbestemming kon op 2 manieren: linksom of rechtsom. De kaart gaf de route linksom aan en schrok daarom enorm dat de auto compleet rechts voorsorteerde. Stuur overgenomen en de kaart herstelde zich na een half minuutje rijden. Lijkt dat deze 2 systemen niet volledig samenwerken.

Voorsorteren bij een stoplicht is echt nog versie 1. De NoA gaf aan dat de baan eentje naar links beter zou zijn geweest ivm de volgende afslag. Ik was het eens.

Detectie van stoplichten heb ik nooit gehad, dus altijd volle vaart op rood af. Detectie van snelheidsborden lijkt minder te zijn geworden, al was het al matig. Het is beter om de snelheden van mijn vaste routes maar aan te passen op de openstreetmaps editor, dan vertrouwen op correcte detectie. Rotondes nog niet getest.

Wat nog steeds voorkomt is dat het knipperlicht voor een stoplicht soms uitgezet wordt als de NoA aan staat. Alsof het een baanwissel betreft.

Schommelen is niet zo'n probleem hier, gelukkig. Ben erg benieuwd hoe dit veroorzaakt wordt. Klinkt als of een herstel-actie (schommelen naar ene kant gaat dan harder dan de schommel terug) of twee AI-systemen die met elkaar strijden. Is daar een aparte discussie voor, zodat we dit stelselmatig kunnen analyseren?

Wel heel fijn is regensensor en de baanwissels, zoals de meesten ervaren. Dus erg blij!
 
Ik heb nu al een paar keer gehad dat als ik de auto open maak, Ik een hoge korte beep hoor. Soms 1 x en ook een keer 3 x.

Weet iemand wat dat is? Klinkt echt als een elektronisch signaal

ja dat heb ik ook soms, ik denk dat de auto NET te laat is met het uitzetten van het alarm. Ik krijg er geen notification van uit de app ofzo, maar tis net alsof hij net even te druk bezig was om in dezelfde seconde dat je de deur opentrekt het alarm procesje te killen (blijft linux computer ;-)
 
  • Like
Reactions: DucaTinus
Eergisteren met 40.2.1 iets heel vreemds meegemaakt. De snelweg af, bij de eerste stoplichten, naar de eindbestemming kon op 2 manieren: linksom of rechtsom. De kaart gaf de route linksom aan en schrok daarom enorm dat de auto compleet rechts voorsorteerde. Stuur overgenomen en de kaart herstelde zich na een half minuutje rijden. Lijkt dat deze 2 systemen niet volledig samenwerken.

Voorsorteren bij een stoplicht is echt nog versie 1. De NoA gaf aan dat de baan eentje naar links beter zou zijn geweest ivm de volgende afslag. Ik was het eens.

Detectie van stoplichten heb ik nooit gehad, dus altijd volle vaart op rood af. Detectie van snelheidsborden lijkt minder te zijn geworden, al was het al matig. Het is beter om de snelheden van mijn vaste routes maar aan te passen op de openstreetmaps editor, dan vertrouwen op correcte detectie. Rotondes nog niet getest.

Wat nog steeds voorkomt is dat het knipperlicht voor een stoplicht soms uitgezet wordt als de NoA aan staat. Alsof het een baanwissel betreft.

Schommelen is niet zo'n probleem hier, gelukkig. Ben erg benieuwd hoe dit veroorzaakt wordt. Klinkt als of een herstel-actie (schommelen naar ene kant gaat dan harder dan de schommel terug) of twee AI-systemen die met elkaar strijden. Is daar een aparte discussie voor, zodat we dit stelselmatig kunnen analyseren?

Wel heel fijn is regensensor en de baanwissels, zoals de meesten ervaren. Dus erg blij!
Autopilot/Autosteer en NoA zijn vooralsnog alleen voorgeschreven voor gebruik op snel- en autowegen zonder stoplichten, rotondes etc. NoA pakt soms nog een laatste stukje weg mee na het nemen van een afrit maar dat is het dan ook. Dus rotondes gaan zeker niet werken en stoplicht/-bordherkenning is alleen in de US uitgerold. Snelheid wordt alleen uit een database van de navigatie gebruikt. Er is geen actieve bordendetectie op dit moment.
 
Voor wie nieuw is met Tesla en dit forum .... de kans is groot dat je een M3 (Model 3) hebt en dat je aanneemt dat alle Tesla’s hetzelfde zijn, zeker als ze dezelfde softwareversie dragen.
Dat is niet waar.

De functionaliteit van een Tesla wordt bepaald door de combinatie:
- hardware, die afhang van type 3, S, X EN aanschafdatum
- softwareversie (2019.41.2.1 is de nieuwste nu)
- regio (Amerika kan meer en werkt anders dan Europa)
- opties waar je voor betaalde: AutoPilot gedraagt zich anders als je daarnaast ook betaalde voor Full Self Driving

Voorbeeld:
AP staat wisselen van baan toe als je ook FSD hebt. AP blijft dan aan.
Heb je geen FSD dan moet je AP eerst uitzetten voor je zelf van baan wisselt. Daarna weer aan.

Een ander voorbeeld is het herkennen van snelheidsborden, dan kunnen oudere AP 1 Tesla’s met minder camera’s nb wel en de nieuwere met 8 camera’s nog niet.

Ander voorbeeld: stop mode, dat kan alleen als je vaste magneten in je motor hebt, zoals de model 3 heeft en ook de Raven model S.

Zelfs de model 3 kent al twee smaken, die met HW3.0 (FSD-computer) en die met HW2.5.

Als je rijervaringen beschrijft .... geeft dan even aan in welk type Tesla je rijdt en van welk jaar en maand hij is. Dat kun je ook in je handtekening onder je Posts doen, maar die zie je alleen van anderen als je bent ingelogd.
 
Wat zou ik toch graag een gewone ‘domme’ cruisecontrol hebben. Vanmiddag de A2 Den Bosch - Utrecht gereden op de Cruise control. Ik wilde 105 rijden, maar meerdere keren wilde hij me naar 120 of 80 hebben. Heel irritant.
Idd de domme cc rijdt prima... zeer tevreden over! In de 1½ jaar wachttijd op onze Model 3 heeft nb dit forum er ons van overtuigd dat we beter nog maar even konden wachten. :mad:
 
Wat zou ik toch graag een gewone ‘domme’ cruisecontrol hebben. Vanmiddag de A2 Den Bosch - Utrecht gereden op de Cruise control. Ik wilde 105 rijden, maar meerdere keren wilde hij me naar 120 of 80 hebben. Heel irritant.

Waarom schaf je dan een TACC aan?

Ik ben dolblij met de TACC. Geen problemen op de A2. Ik rij daar regelmatig, zo rond de 110 en deze snelheid wordt ook na het uitschakelen en opnieuw inschakelen van TACC opnieuw ingeschakeld. Juist omdat veel chauffeurs onregelmatige snelheden rijden, is een TACC die met de 'flow' mee rijdt super fijn.
 
Bijna alleen subjectieve ervaringen hier. Ruitenwissers. Schommelen. Afstand. Versnelling. Etc. Het is dus niet raar dat er wisselende ervaringen zijn. Perceptie, verwachting, gevoeligheid en smaak spelen een grote rol. Zolang we niet met het meetlint en stopwatch gaan meten zal dit zo blijven. Reuze ingewikkeld voor Tesla om iets op te leveren waar iedereen blij mee is. En dat lukt ze dus ook niet altijd. Meer individuele instelmogelijkheden zou dit kunnen oplossen, maar helaas doen ze hier maar mondjesmaat iets mee.

Het zou ze wel sieren om in ieder geval het gedrag van de TACC gebruikersspecifiek te maken: (a) ga mee met de (doorgaans foutieve) maximumsnelheid of (b) blijf op de snelheid staan waarop de auto reed tijdens inschakelen.

Ik heb geen FSD maar voor deze optie zou ik zo €500 betalen.

Verder kan het schommelen (we noemen het hier de Tesla Shuffle) mij niet zo veel schelen tijdens het rijden. Net zo min als de abrupte snelheidsaanpassingen. Maar mijn gezinsleden zijn inmiddels al twee keer serieus wagenziek geworden tijdens wat langere ritten. Dat was bij mijn vorige auto’s nooit het geval. Dus de TACC en stuurautomaat blijven voortaan uit als we samen op stap gaan. Verder staan ze altijd aan. Iedere rit weer. Heerlijk ook bij de ve wegwerkzaamheden op de A1 oostelijk van Deventer. De wagenziekte echter is erg jammer en dikke min voor Tesla wat mij betreft. De grote merken investeren niet voor niets miljoenen in uitgebreide testritten.

Nog zo iets: de afhankelijk van videobeelden is de omgekeerde wereld wat mij betreft. Het grote voordeel van de moderne auto’s is juist dat ze met laser en radar iets toevoegen aan eyeball 1.0 van de bestuurder. M’n Tesla echter ziet slechter dan ik en stopt al met functioneren in een zware regenbui. Bij m’n oude BMW kreeg ik met de adaptieve cruise control extra ogen erbij bij dichte mist en andere ellende. Ik verwacht dat moderne auto’s compenseren voor de gebreken van de bestuurder. In een Tesla ben ik voortdurend aan het compenseren voor de gebreken van de auto. Maar ik vind het niet erg. De totale ervaring blijft bijzonder en is het waard.

Kom maar door met die thumbs down.
 
  • Like
Reactions: Dim70