Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zie weinig M3 rijders reageren (en ben zelf wel tevreden) over het uitwijken van mijn auto en voel me stukken veiliger dan voorheen wanneer ik een grote vrachtauto passeer op AP. tikkie minder ver was wel ok geweest, maar dat zal vanzelf wel komen.
Ik merk het gezwalk ook wel meer dan met de vorige versies. Op zich goed dat hij wat meer afstand houdt, ik weet alleen niet wat hij doet als iemand in de linker baan te ver naar rechts zit.

Wel mag het wat subtieler. Als hij wat vloeiender heen en weer stuurt zal je het minder merken.
 
Ik moet zeggen dat ik, na 1000km, eigenlijk best tevreden ben met 40.2.1. Vergeleken met de 36. versie:

  • Regensensor doet stukken beter
  • NOA lane changes gaan lekker vlot en minder stuurdruk nodig
  • NOA is iets assertiever dan in 36. versie
  • Spotify geeft minder storingen (geen verbinding)
  • Hold mode en regen tot 0 is top
  • Phantom brakes zijn stukken minder.
 
Ik dacht anderen overdreven als ze het hadden over het heen en weer slingeren als een dronkenlap binnen de rijstrook, bij mij viel het mee, tot gisteren, ongeveer anderhalf uur op de snelweg, NoA aan, continu geslinger, niet alleen langs vrachtwagens maar ook hele stukken zonder autos naast me, het was alsof de auto niet meer goed het midden van de strook kon vinden en steeds overcorrigeerde, als een stuiterbal tussen de lijnen. Misschien door de regen, of door een andere route die ik niet zo vaak neem maar zo erg heb ik het nog niet eerder meegemaakt. Versie 2019.40.2.1
 
Ik moet zeggen dat ik, na 1000km, eigenlijk best tevreden ben met 40.2.1. Vergeleken met de 36. versie:

  • Regensensor doet stukken beter
  • NOA lane changes gaan lekker vlot en minder stuurdruk nodig
  • NOA is iets assertiever dan in 36. versie
  • Spotify geeft minder storingen (geen verbinding)
  • Hold mode en regen tot 0 is top
  • Phantom brakes zijn stukken minder.
Minder stuurdruk nodig for lane change? Daar heb je geen speciale stuurdruk voor nodig, gewoon hetzelfde als om de nag weg te houden. Ik heb daar geen verandering in gemerkt.

NoA is iets assertiever? Wat bedoel je daarme? NoA suggereert toch alleen maar een rijstrook? Op welke manier kan dat assertiever zijn?

De phantom brakes zijn naar mijn inschatting gestaag afgenomen sinds ik de auto heb (versie 2019.20). Ik neem geen stapsgewijze verbetering waar in 2019.40.2. De paar versies ervoor had ik er eigenlijk ook al geen last meer van.

Overige punten kan ik onderschrijven (behalve Spotify, dat gebruik ik niet).
 
Minder stuurdruk nodig for lane change? Daar heb je geen speciale stuurdruk voor nodig, gewoon hetzelfde als om de nag weg te houden. Ik heb daar geen verandering in gemerkt.

NoA is iets assertiever? Wat bedoel je daarme? NoA suggereert toch alleen maar een rijstrook? Op welke manier kan dat assertiever zijn?

De phantom brakes zijn naar mijn inschatting gestaag afgenomen sinds ik de auto heb (versie 2019.20). Ik neem geen stapsgewijze verbetering waar in 2019.40.2. De paar versies ervoor had ik er eigenlijk ook al geen last meer van.

Overige punten kan ik onderschrijven (behalve Spotify, dat gebruik ik niet).

Merk dat ik in 36 meer stuurdruk nodig had om hem de lanechange te laten starten. In 40 gaat dat veel soepeler. Zeker met terug gaan naar de rechter strook na inhalen. Heb soms het idee dat hij nagenoeg geen hulp nodig heeft.
Normaal geef je buiten je richting aanwijzer ook middels een kleine beetje stuurdruk aan dat hij mag gaan bewegen.

Assertiever met noa...met name de lanechages en ook het inhalen en of rechts voorbij rijden gaat zekerder. Gisteren wilde een auto invoegen voor mij op de snelweg en merkte dat de tesla ruimte maakte door het gas los te laten.

Althans....dat is mijn gevoel over versie 40
 
Merk dat ik in 36 meer stuurdruk nodig had om hem de lanechange te laten starten. In 40 gaat dat veel soepeler. Zeker met terug gaan naar de rechter strook na inhalen. Heb soms het idee dat hij nagenoeg geen hulp nodig heeft.
Normaal geef je buiten je richting aanwijzer ook middels een kleine beetje stuurdruk aan dat hij mag gaan bewegen.

Assertiever met noa...met name de lanechages en ook het inhalen en of rechts voorbij rijden gaat zekerder. Gisteren wilde een auto invoegen voor mij op de snelweg en merkte dat de tesla ruimte maakte door het gas los te laten.

Althans....dat is mijn gevoel over versie 40
Ik ben ook van mening dat de nodige stuurdruk inderdaad werd verminderd vanaf .40
 
Merk dat ik in 36 meer stuurdruk nodig had om hem de lanechange te laten starten. In 40 gaat dat veel soepeler. Zeker met terug gaan naar de rechter strook na inhalen. Heb soms het idee dat hij nagenoeg geen hulp nodig heeft.
Normaal geef je buiten je richting aanwijzer ook middels een kleine beetje stuurdruk aan dat hij mag gaan bewegen.

Assertiever met noa...met name de lanechages en ook het inhalen en of rechts voorbij rijden gaat zekerder. Gisteren wilde een auto invoegen voor mij op de snelweg en merkte dat de tesla ruimte maakte door het gas los te laten.

Althans....dat is mijn gevoel over versie 40
Maar... Ik heb helemaal geen speciale stuurdruk nodig voor een lane change. Ik rij altijd met 1 hand op 3 uur en hij gaat zonder dat ik iets speciaals hoef te doen (behalve de bediening van de richtingaanwijzer uiteraard).
 
Rijd M3 op 40.2.1. Eergisteren terug van wintersport, vriendin en ik rijden afwisselend. Laatste stuk vanaf Nederlandse grens iets vreemds: 10 keer gecheckt en gekeken of ik nou gek was of niet.

Reed op EAP en bij aangeven van wissel baan door richtingsaanwijzer werd er niet meer bevestiging gevraagd door “nag” aan stuur, maar ging auto zelf na 1-1,5 seconden. Zowel naar links als naar rechts.

Heb verder minstens 10 minuten gereden zonder stuur überhaupt aan te raken. Ook melding om dat te doen was er dus niet.

Vandaag rijdend wordt er soms wel en soms niet “nag” gevraagd bij wisselen van baan.

Iemand dit wel eens eerder gehad?
 
Normaal geef je buiten je richting aanwijzer ook middels een kleine beetje stuurdruk aan dat hij mag gaan bewegen.
Nog steeds geloof ik niet dat je speciale of extra stuurdruk nodig hebt om een rijstrookwissel in gang te zetten. Ik denk dat het inbeelding is. Gewoon de stuurdruk die nodig is om de nag weg te houden. Misschien moet iemand het eens wetenschappelijk bepalen. :)
Assertiever met noa...met name de lanechages en ook het inhalen en of rechts voorbij rijden gaat zekerder. Gisteren wilde een auto invoegen voor mij op de snelweg en merkte dat de tesla ruimte maakte door het gas los te laten.
Het ruimte maken voor tussenvoegers is standaard AP. En ik heb idd ook gemerkt dat hij sneller reageert.

NoA doet alleen maar rijstrookwisselsuggesties (3x woordwaarde) en neemt automatisch een afrit. De technische uitvoering van de rijstrookwissel is m.i. onderdeel van FSD. Maar dit wordt al gauw gemierenn*k over terminologie. :)