Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
En als we dan toch bezig zijn... kunnen we dan ook letten op het gebruik van ‘d’ , ‘t’, en ‘dt’ ?
En ook -ie i.p.v. die (‘is-ie’ i.p.v. ‘is die’ ).....

Nee hoor, ik ben helemaal geen taalpurist, maar wel een beetje oud. :D

is maar hoe je het bekijkt....... we schrijven en spreken ook geen oud-Nederlands meer, in de dikke Van Dale barst het van de Engelse woorden. Als je het begrijpt is het toch goed. Dat ge-d en ge-t, zijn net etiketten (ook onzin). Ik kan ook eten met de vork in mijn rechterhand (ik weet hoe het moet, goed opgevoed, maar net hoe mijn pet staat en wat er voor mijn neus staat). Ga eens app-jes lezen van jongeren, bijna code-taal.......

Dus ze doen maar lekker (op echt grove fouten na dan).
 
Gebeurt alleen wanneer je op een strook rijdt met nog een strook aan de linkerkant waar hij naar uitwijkt. Haal je in op een tweebaans weg met doorgetrokken streep aan de linkerkant, gebeurt er niks[/QU
Ik lees natuurlijk regelmatig teksten van jongeren. Ik lees immers dit forum ? .....;)
Ik hou zelfs een lijst bij van afko’s en hun betekenis (sec, soc, suc, etc..) :D
Iets nieuws etc ?☺️
 
Inmiddels zijn we met v10 allemaal bekend met (lees: niet gewend aan) het uitwijken van de auto naar links op het moment dat we een vrachtwagen of bestelbus (liefst wit) inhalen. AP gedrag overigens dat niet vertoont wordt overigens indien je je op een rijbaan bevindt die aan de linkerkant een doorgetrokken streep heeft. In dat geval blijft de auto netjes het midden van de rijbaan volgen. Oh, en dit gedrag wordt ook niet vertoont is op het moment dat je een vrachtwagen inhaalt en een auto zich op een bepaalde afstand linksachter je bevindt. Ook dan blijft de auto het midden van de rijbaan volgen. Ook weer niet altijd overigens, dus het lijkt soms op een meter nauwkeurig te moeten kloppen v.w.b. de positie van onze Tesla’s ten opzichte van het voertuig dat ons wil passeren.

Wat ik vandaag echter voor het eerst heb gemerkt op de route tussen Rotterdam en Amsterdam, een route die ik doorgaans niet zo vaak rijd, is dat de auto ook naar rechts uitwijkt op het moment dat ik mij op één van de middelste banen bevond en werd ingehaald door bestelbusjes. Dit zou vast ook het geval zijn geweest als een vrachtwagen mij had ingehaald, denk ik maar dat terzijde. Het bijzondere van de situatie is echter dat de auto pas gaat uitwijken naar rechts nádat het bestelbusje je heeft ingehaald. Dus in feite op het moment dat het busje zich op dezelfde positie bevind als bij het inhalen van een vrachtwagen, echter in dit geval aan jouw linker voorkant en niet aan jouw rechter voorkant. Uiteraard geheel onnodig omdat het busje je al gepasseerd is en eigenlijk best bizar dat de logica die Tesla kennelijk toepast niet verder gaat de dan positie van dit voertuig t.o.v. jouw auto in plaats van de logica toe te passen waarbij niet uitgeweken hoeft te worden voor een voertuig dat je al ingehaald heeft. Nu vond ik het uitwijken voor vrachtwagens en bestelbusjes tijdens het passeren al vaak onnodig en denk ik dat de functie alleen nut heeft als de vrachtwagen links hangt in zijn baan, maar het ten allen tijde uitwijken is simpelweg storend. En als vrachtwagens met enige afstand achter elkaar rijden is het gevolg een continue zigzag beweging. Met regelmaat zie ik ook dat auto’s, die mij willen passeren, van schik gaan uitwijken naar links of zelfs soms remmen op het moment dat mijn auto naar links zwenkt. Hier is in mijn optiek nog een hoop door Tesla te verbeteren.......
 
Vandaag na 4 maanden wachten de achterraam laten vervangen van mijn model 3. Heb een dag een loaner model S p90d meegekregen en het viel me op dat er toch wel wat ‘gedrag’ verschillen zijn tussen de 2, ondanks dat ze beiden op laatste versie draaiden.

Zo ging de S in autopilot in vrijwel stilstaand fileverkeer op de autosnelweg uiterst links staan. Mijn 3 doet dit niet. Sneu was wel dat ie dat niet alleen deed op de linkerrijstrook, maar ook op de middenrijstrook, waardoor het ‘Rettungsgasse’ idee nog wat bijsturing vergt.

Wisselen van rijstrook ging naar mijn gevoel ‘vlotter’ in de S. Richtingaanwijzer ging niet automatisch terug uit na een rijstrookwissel in de S, maar kan zijn dat ik hier iets verkeerd deed

Anticiperen op vertragende voorliggers vond ik dan weer wat minder. (Afstand standje 3 en 4 getest)...

En de ‘renders’ van andere voertuigen is wel wat gedetailleerder in de S... ’’Noblesse oblige’’ zeker?
 
Zullen we er weer even phantom braking van maken? :cool:
brokenphantom.jpg
 
Ik ervaar v10 niet als een verbetering, integendeel. Voordien deed AP het prima op de weg naar mijn werk. Nu slingeren, plots remmen zonder reden en laatst knalde ik ei zo na in een bocht op een betonnen muurtje van de middenberm waar ik voorheen nooit diende in te grijpen. Rijdt veel te dicht tegen de linkerkant aan en als het een scherpere bocht is dan haalt hij het niet. Maar er staat terug een update klaar dus hopelijk beter nu.
 
En als we dan toch bezig zijn... kunnen we dan ook letten op het gebruik van ‘d’ , ‘t’, en ‘dt’ ?
En ook -ie i.p.v. die (‘is-ie’ i.p.v. ‘is die’ ).....

Nee hoor, ik ben helemaal geen taalpurist, maar wel een beetje oud. :D
Niets verkeerd met "ie": Dikke Van Dale, 12e druk, deel 1, p. 1228 : enclitische vorm van "hij". Daarna moet je natuurlijk "enclitisch" opzoeken (enfin, ik toch), en dat staat op p. 779 :)
 
AP1 op de MS kon dit sowieso niet dus ik begrijp je punt niet.
De AP1 is t.o.v. een HW2,5 en HW3 stekeblind en anticipeert daarom niet op wat er gebeurd. Soms is dat de juiste beslissing en dan wordt dat geprezen alsof een AP1 beter zou zijn.:confused: Een lane change met een AP1 is gewoon op de gok. Niet voor niets krijg je de melding dat je zelf de dode hoeken moet controleren bij een AP1.

Phantom breaking is idd weer geïntroduceerd in deze versie. Jammer, volgende zal vast weer beter zijn.
Ik merk juist wel dat hij meer ruimte maakt maar niet altijd. Ik weet niet wat de criteria zijn waarop hij dat doet.
Wanneer je naar de rechterbaan terug wil dan hoef je niet op het voorstel van NoA te wachten. Als er ruimte is en je tikt de knippers aan dan gaat hij gewoon. Je kunt dat ook zelf instellen in de MCU of hij langzaam, snel of MadMax moet voorstellen.

In het begin had ik niet altijd door waarom hij de lane change annuleert maar tegenwoordig zie ik het meestal wel aankomen en dan kan ik ingrijpen.
Meestal gaat het fout als er genoeg ruimte achter is maar op het moment dat je bijv. terug naar rechts gaat geeft de auto achter je even gas bij om ook gelijk naar rechts te gaan. De AP kijkt niet alleen naar het aantal meters maar ook of het gat kleiner wordt en met welke snelheid het gat kleiner wordt.
Goede punten.
  • AP1 kan minder maar ik voelde me veel relaxter en veiliger. Je moet zelf meer opletten en doen maar het resultaat is wel dat dat veel relaxter reed omdat je geen onverwachte acties kreeg zoals afbreken lane change of phantom braking. Ik heb liever dat het minder kan, maar doet wat ik wil en voorspelbaarder en betrouwbaarder is.
  • Ik gebruik de knippers in NOA idd voor lane change. Gekke is dus dat ondanks dat er ruimte is de lane change soms afgebroken wordt. Geen auto's die in de buurt rijden, sneller rijden of versnellen. Geen rood, gewoon gecancelled halverwege de actie met een scherpe stuuruitslag terug naar de baan waarop je zat.
  • Rij lang genoeg met NOA en AP om te kunnen voorspellen wat gebeurt en verklaren waarom het gebeurt Ik heb het dus niet over de verklaarbare acties, maar dat ik nog vaak onverklaarbare acties meemaak.
  • Wat mij dus opvalt is dat wat ik bij anderen hoor zoals laterale positie kiezen en uitstekende resultaten op rustige weg ik dit niet terugzie.
Voor de liefhebbers:
Leveranciers die dit soort systemen (ADAS) ontwikkelen gebruiken testoplossingen (MIL/SIL/HIL), we mogen we trots zijn dat er Nederlandse software is, origineel ontwikkeld door TNO, overgenomen door Siemens:
PreScan
TASS en de ontwikkeling zit nog steeds in Delft en Geldrop.
(geen reclame intended voor mijn voormalige en huidige werkgever ;-)
 
Niets verkeerd met "ie": Dikke Van Dale, 12e druk, deel 1, p. 1228 : enclitische vorm van "hij". Daarna moet je natuurlijk "enclitisch" opzoeken (enfin, ik toch), en dat staat op p. 779 :)

Ik heb me niet duidelijk uitgedrukt blijkbaar. Ik bedoelde juist te zeggen dat mensen de ‘-ie’ moeten gebruiken in plaats van ‘die’. De enclitische vorm dus :).....
 
  • Like
Reactions: PaulusdB and Carl
Goede punten.
  • AP1 kan minder maar ik voelde me veel relaxter en veiliger. Je moet zelf meer opletten en doen maar het resultaat is wel dat dat veel relaxter reed omdat je geen onverwachte acties kreeg zoals afbreken lane change of phantom braking. Ik heb liever dat het minder kan, maar doet wat ik wil en voorspelbaarder en betrouwbaarder is.
Ik had hetzelfde gevoel toen ik van een gewone CC in mijn ICE naar de TACC en EAP ging in de Tesla.
Inmiddels ruim een jaar verder wil ik absoluut niet meer terug en voelt een keer een loaner met AP1 al heel onveilig aan omdat die bijv. ook geregeld de fout in gaat als er een hobbel en bocht tegelijk op de snelweg is. Al meerdere keren meegemaakt dat de AP1 dan ineens van baan wisselt. Geeft het wat tijd om er nog meer aan te wennen en vertrouwen op te bouwen.
 
Ik raak inmiddels gewend aan de TACC, maar vind het nog steeds ergerlijk dat hij niet bij inschakelen de huidige snelheid vasthoudt maar naar de maximaal toegestane snelheid (eventueel met marge) gaat. Vooral ook omdat die snelheidslimiet vaak niet klopt. In ons gebied zijn veel stukken van 60 km/h waar hij vlot naar de 80 km/h wil. Strak langs de flitspaal.....
 
Ik raak inmiddels gewend aan de TACC, maar vind het nog steeds ergerlijk dat hij niet bij inschakelen de huidige snelheid vasthoudt maar naar de maximaal toegestane snelheid (eventueel met marge) gaat. Vooral ook omdat die snelheidslimiet vaak niet klopt. In ons gebied zijn veel stukken van 60 km/h waar hij vlot naar de 80 km/h wil. Strak langs de flitspaal.....

In een MS en MX kan je TACC aanzetten en direct een tikje naar beneden geven aan de pook van de TACC en dan accelereert deze niet naar de Vmax. 60KM/u zones raakt een MS overigens snel van over de kook. Meestal zijn die wegen voorzien van één rijstrook voor beide richtingen en een paar fietspaden. De TACC en EAP kunnen hier niet mee omgaan.