Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Vanmiddag FSD besteld en na een uur was het al actief. Vraag me af om ik nog een kaart update krijg ivm aanschaf FSD?

Stukje gereden op NOA richting Schiphol. Vergeleken met TACC en autosteer vindt ik hem een stuk soepeler rijden voor mijn gevoel. Alles gaat wat vloeiender en rustiger. Had ook het gevoel dat hij minder snel aan het zeuren was over de handen aan het stuur? TACC en stuurautomaat vond ik veel strenger.

Zag op een geven moment de lijn rechts rood en ook die auto die daarin reed. Zaten beide netjes in de eigen baan. Is dit normaal en wat betekent dit?

Welke settings gebruiken jullie meestal? Rijstrook wisselen op basis van route of snelheid en de instelling licht-mad max?

Ik lees in de handleiding HOV rijstroken gebruiken. Is dit ook een instelling en werkt dat in Nederland?

Hoewel teslafi aangaf en diverse andere apps dat ik op HW2.5 zat toch HW3.0 aan boord. Auto is geleverd eind september.

Reed vanmorgen zonder FSD in de stromende regen naar huis en echt super slecht zicht. TACC en stuurautomaat deden het gewoon nog goed, beter dus dan mijn eigen zicht.

Wat ik nog niet helemaal door heb van de TACC icm stuurautomaat:
De enige keer lees ik in het scherm dat ik me aan de max snelheid moet houden om de stuurautomaat te gebruiken. Andere keer kan wel harder rijden. Wat is hier de logica van en hoe berekent men dit?
Want aanzetten TACC en stuurautomaat op een weg waar de max snelheid op de map niet klopt resulteert in stevig remmen.

Ik lees in de handleiding dat TACC de snelheid ook aanpast in bochten? Zou dat betekenen dat hij ook afremt op een rotonde bv? Heb ik nog niet veel van gemerkt nml met het rijden met TACC.

Laatste vraag: is er ergens een goede handleiding/video te vinden over de TACC, autosteer en NOA? De tesla handleiding is er onoverzichtelijk
 
- Rode lijn betekent dat ie zou willen wisselen naar die baan maar het niet kan omdat er een auto in de weg zit.
- Wisselsuggestie hoor ik eigenlijk mensen alleen "uit" of "mad max" gebruiken, heb zelf mad max.
- HW3 is nooit betrouwbaar herkenbaar geweest via API, dus werd door TeslaFi e.d. lang onterecht als 2.5 gemeld.
- AP max snelheid is alleen vrij instelbaar op snelwegen, buiten snelweg beperkt ie zichzelf tot max snelheid plus eventueel ingestelde marge.
- Rotondes werken nog niet. Don't try zonder handen en voeten op standby want het gaat goed fout ;)
- HOV is een Amerikaanse uitvinding, niet relevant hier: High Occupancy Vehicle - Wegenwiki
- TACC kent zowel "fleet speed" als adaptive speed. "Fleet speed" is het verschijnsel dat ie uit zichzelf een lagere richtsnelheid tijdelijk aanneemt op basis van wat andere Tesla's recent op die locatie doen, bijv. afremmen voor drempels, werkzaamheden of te scherpe bochten, en herkenbaar door het ronddraaiende blauwe cirkeltje om de snelheid. "Adaptive speed" is het op basis van kaartinformatie een verstandiger snelheid kiezen, zonder blauw draaiend cirkeltje.

Al deze vragen kun je overigens beter stellen in Beginners vragen dan in het software-v10-discussiedraadje.
 
In sommige andere V10 draadjes zie ik dat er ook de versie van navigatie-data wordt genoemd, bij het omschrijven van hoe de auto reageert in bepaalde situaties. Zou ik waarderen als wr dat hiet ook doen, want spookremakties zijn hier waarschijnlijk ook afhankelijk van.
 
Ik snap niet goed wat er wordt bedoeld met slingeren in de rijstrook. Ook ik heb al enige tijd V10 maar ik kan niet ontdekken dat de MX binnen de rijstrook gaat slingeren bij het inhalen van bijvoorbeeld een vrachtwagen…
 
Dat is alleen het noemen waard als je niet op 2019.20 zit wat 99.99999% van de mensen wel gewoon heeft als ze in de 4 maanden sinds week 20 van dit jaar een keer aan Wifi hebben gehangen.
Dan hoor ik bij de 0,00001%
Case geopend bij support, nog geen antwoord
 

Attachments

  • 99E4D29B-E0DD-41B5-B0B5-A293782120C2.jpeg
    99E4D29B-E0DD-41B5-B0B5-A293782120C2.jpeg
    60.6 KB · Views: 42
Ik snap niet goed wat er wordt bedoeld met slingeren in de rijstrook. Ook ik heb al enige tijd V10 maar ik kan niet ontdekken dat de MX binnen de rijstrook gaat slingeren bij het inhalen van bijvoorbeeld een vrachtwagen…
Gebeurt alleen wanneer je op een strook rijdt met nog een strook aan de linkerkant waar hij naar uitwijkt. Haal je in op een tweebaans weg met doorgetrokken streep aan de linkerkant, gebeurt er niks
 
  • Like
Reactions: watt
@ramonneke : Bedoel je dat je inhaalt met 50 km/h verschil? hoe hard rij je eigenlijk ? Of hoe traag de ingehaalde ? :)
Bij mij is het snelheidsverschil zelden meer dan 20 km/h....

Edit: Ik bedoel het is zelden mogelijk om zo’n verschil te hebben op de A15 of A29 waar ik vaak rij...
Op elk stuk snelweg waar je 130 mag haal je trucks toch in met deze Delta V als het niet te druk is? Tenzij je bij het legertje mensen hoort dat /afremt/ voor een inhaalactie uiteraard...
 
@ramonneke : Bedoel je dat je inhaalt met 50 km/h verschil? hoe hard rij je eigenlijk ? Of hoe traag de ingehaalde ? :)
Bij mij is het snelheidsverschil zelden meer dan 20 km/h....

Edit: Ik bedoel het is zelden mogelijk om zo’n verschil te hebben op de A15 of A29 waar ik vaak rij...

VMax+3km/h, dus 133km/u op bv de A4 of A16. Meestal rij ik dan links en niet in de baan naast de vrachtwagens maar ja die dingen halen ook weleens in :)
 
M3P met v2019.32.12.2 , AP3 met FSD
  • Nog steeds phantom breaking wat passagiers niet waarderen en hun angstig maakt als ik met AP rijd.
  • Merk niets van laterale sturing. Blijf nog steeds in het midden, zelfs als vrachtwagens tegen de lijn rijden, wat niet relaxed voelt.
    Als busjes en vrachtwagens dichtbij zijn of komen bij inhalen soms phantom breaking.
  • NOA kan niet met samenvoegende wegen met samenvoegende stroken omgaan
  • NOA vaak notoire linksrijder ook al zijn er op de rijstrook(en) rechts geen auto's
  • Afgezette wegen / rijstroken die helemaal vol met paaltjes afgezet zijn ziet hij als beschikbaar (bv afsluiting A2 bij Den Bosch)
  • NOA rijbaanwissel soms gecancelled zonder aanwijsbare reden
  • Als auto links van je rijdt (zoals bij samenkomende wegen) remt hij meestal af om niet sneller te gaan, maar soms gaat hij wel versnellen tot ingestelde snelheid, nog geen logica ontdekt. Dus als je vrachtwagens hebt die samenkomen van links en die stuk langzamer rijden dan ga je ineens vol in de remmen.
Kortom, nog steeds regelmatig samengeknepen billen bij inhalen en schrikreacties. AP1 op MS was wel relaxed.
 
  • Funny
Reactions: PaulusdB
M3P met v2019.32.12.2 , AP3 met FSD
  • Nog steeds phantom breaking wat passagiers niet waarderen en hun angstig maakt als ik met AP rijd.
  • Merk niets van laterale sturing. Blijf nog steeds in het midden, zelfs als vrachtwagens tegen de lijn rijden, wat niet relaxed voelt.
    Als busjes en vrachtwagens dichtbij zijn of komen bij inhalen soms phantom breaking.
  • NOA kan niet met samenvoegende wegen met samenvoegende stroken omgaan
  • NOA vaak notoire linksrijder ook al zijn er op de rijstrook(en) rechts geen auto's
  • Afgezette wegen / rijstroken die helemaal vol met paaltjes afgezet zijn ziet hij als beschikbaar (bv afsluiting A2 bij Den Bosch)
  • NOA rijbaanwissel soms gecancelled zonder aanwijsbare reden
  • Als auto links van je rijdt (zoals bij samenkomende wegen) remt hij meestal af om niet sneller te gaan, maar soms gaat hij wel versnellen tot ingestelde snelheid, nog geen logica ontdekt. Dus als je vrachtwagens hebt die samenkomen van links en die stuk langzamer rijden dan ga je ineens vol in de remmen.
Kortom, nog steeds regelmatig samengeknepen billen bij inhalen en schrikreacties. AP1 op MS was wel relaxed.

AP1 op de MS kon dit sowieso niet dus ik begrijp je punt niet.
De AP1 is t.o.v. een HW2,5 en HW3 stekeblind en anticipeert daarom niet op wat er gebeurd. Soms is dat de juiste beslissing en dan wordt dat geprezen alsof een AP1 beter zou zijn.:confused: Een lane change met een AP1 is gewoon op de gok. Niet voor niets krijg je de melding dat je zelf de dode hoeken moet controleren bij een AP1.

Phantom breaking is idd weer geïntroduceerd in deze versie. Jammer, volgende zal vast weer beter zijn.
Ik merk juist wel dat hij meer ruimte maakt maar niet altijd. Ik weet niet wat de criteria zijn waarop hij dat doet.
Wanneer je naar de rechterbaan terug wil dan hoef je niet op het voorstel van NoA te wachten. Als er ruimte is en je tikt de knippers aan dan gaat hij gewoon. Je kunt dat ook zelf instellen in de MCU of hij langzaam, snel of MadMax moet voorstellen.

In het begin had ik niet altijd door waarom hij de lane change annuleert maar tegenwoordig zie ik het meestal wel aankomen en dan kan ik ingrijpen.
Meestal gaat het fout als er genoeg ruimte achter is maar op het moment dat je bijv. terug naar rechts gaat geeft de auto achter je even gas bij om ook gelijk naar rechts te gaan. De AP kijkt niet alleen naar het aantal meters maar ook of het gat kleiner wordt en met welke snelheid het gat kleiner wordt.
 
  • Funny
Reactions: PaulusdB