Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Je moet daarom niet de software keuren maar het ontwikkelproces dat eraan ten grondslag ligt.

Wat doen we als een onbekende merk uit China hun software zonder enige controle op hun auto’s gaat installeren. Of een hobby project van paar studenten die hun eigen auto hebben geautomatiseerd. Bekende stuur NAG kan je dan natuurlijk zo negeren of naar 15 minuten verlengen zonder enige regelgeving.
Maar ik ben wel met je eens dat software meer ruimte moet hebben. Veiligheid moeten we echter niet vergeten.
 
Wat doen we als een onbekende merk uit China hun software zonder enige controle op hun auto’s gaat installeren.
Het hele merk achter Landwind aan sturen in de vuilnisbak die niet op de Nederlandse wegen mag.

Als gezegd - iedere patch of update aan rigide tests van bureaucraten onderwerpen is onbegonnen werk. Het vrijgeven van iedere Chinese hobbyauto ook. Dus moet je niet de software zelf willen keuren maar het ontwikkelproces. ISO certificeringen controleren. Periodieke audits op OTAP-straten, unit tests, functionele tests, simulators. Audits op de auditors.

Zeg maar precies hetzelfde systeem als we al enorm lang hebben voor medicijnen, bouwbedrijven, en zelfs autobedrijven. Je kunt net zomin iedere pil, iedere baksteen of ieder schroefje in iedere auto van overheidswege controleren als iedere regel code in de firmware van je Tesla. En dus keur je de processen die tot die producten leiden.
 
B737 Max nog een keer?

Onafhankelijke certificering is een groot goed, niet van detail SW maar wel op systeem niveau.
En ook in de medische wereld gaat veel fout, zie de bv "implant files".

Ontwikkelprocess is niet genoeg,
Het is heel makkelijk om uit Bangalore (India) CMMI-level 5 software te krijgen, perfect process, maar bagger SW.

Verficatie & Validatie van AI software/AI-gebaseerde systemen is nog een groot donker gat, waar in ieder geval de luchtvaart industrie aan het kijken is naar certificatie trajecten en hoe de benodigde bewijslast effectief te vergaren.

De ELDA introductie dit voorjaar toonde nogmaals aan dat het niet zou eenvoudig is.
Zelf ben wacht ik liever een een periode vooraleer te upgraden naar nieuwe SW, dankbaar dat jullie wel de alpha test voor Nederland uitvoeren.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Zelf ben wacht ik liever een een periode vooraleer te upgraden naar nieuwe SW, dankbaar dat jullie wel de alpha test voor Nederland uitvoeren.
Dat is ook prima, daarvoor heb je tegenwoordig een mooi schuifje in de settings. Zou van mij zelfs 3 standen mogen hebben - rock solid (eens per kwartaal voor de late adopters en conservatieven), stable (eens per maand zoals nu) en preview ("whatever passes alpha").
 
  • Like
Reactions: ScoopT
Dat is ook prima, daarvoor heb je tegenwoordig een mooi schuifje in de settings. Zou van mij zelfs 3 standen mogen hebben - rock solid (eens per kwartaal voor de late adopters en conservatieven), stable (eens per maand zoals nu) en preview ("whatever passes alpha").
Kan me voorstellen wat je daarmee beoogt.
Maar in de praktijk zou dat niet helpen. Ook op standje 'rock solid' krijg je dan op het moment van installatie gewoon de laatst verschenen versie. Het zou de keuze uit een lijst met bugs en release notes per versie per voertuig vereisen om de keuze voor de laatste, meest stabiele versie van een specifiek voertuig te kunnen maken. Het lijkt me de kosten en moeite van de aanvullende service center en telefonische support niet waard. Soms is een black box aanpak nog zo gek niet.
 
Onze profeet Musk heeft gezegd dat pas na de USA Europa aan de beurt komt en dan nog 'depending on regulatory' kortom, kan even duren....
Ik vind dat maar een wazige uitspraak, ze hebben zoals we eerder al besproken hebben hier helemaal geen regulatory approval nodig voor software updates, waarom nu wel? De typegoedkeuring blijft gewoon en verandert niet. Kan dus ongeveer alleen als er iets te approven verandert, zoals bijv. Smart Summon toevoegen wat de algemene richtlijnen breekt, maar dat kan op korte termijn helemaal niet in heel Europa.
 
  • Helpful
Reactions: ChrisD
Lees net dat er verbeteringen worden doorgevoerd mbt het streamen van muziek. Betere album-art, hogere frequentie (betere geluidskwaliteit) en toegang tot afspeellijsten. Minimaal IOS 13. Blij dat ik vandaag toevallig een update heb gedaan.
 
Heb net een uur zitten spitten in UNECE documenten om mijn eigen verbazing over de regulatory approval eens uit te zoeken.

First: WP29, de werkgroep over geautomatiseerd rijden, is sinds 24 september in sessie, tot morgen. Van wat ik in de voorlopige notulen zie zijn de amendementen erdoor met betrekking tot laterale acceleratie in bochten, en zijn aanzienlijk scherpere bochten dus nu mogelijk bij snelheden tot 100km/u. Daarnaast zijn de timings voor lane changes enorm opgehoogd van 5 naar 15 seconden. Zou ook veel frustratie moeten schelen.

Vervolgens ontdek je waarom we in de EU alleen stalk confirm hebben op NOA. Zonder dat zou het een ACSF categorie E auto zijn, waarvoor simpelweg nog geen testprocedures zijn gedefinieerd. Je kunt dus geen UNECE r79 approval krijgen op no-stalk NOA in landen die "blind" r79 volgen, zoals de EU landen.

Daar zijn de testende instanties, in deze de Nederlandse RDW, echter bevoegd van af te wijken. Theoretisch zouden ze Tesla's dus mogen goedkeuren op ACSF categorie E, hoewel niet enorm waarschijnlijk.

Echter de kern blijkt vervolgens te liggen in dat een type approval wel gekoppeld is aan een revisie van de r79 regels. Op dit moment zijn de auto's van Tesla goedgekeurd volgens een oude revisie, en worden ze dus non compliant als ze nu software krijgen die de regels van die specifieke revisie overtreden. Oftewel het RDW moet weer aan de bak voor een aangepaste type approval willen we die ruimere limieten krijgen. Ik vermoed dat dat uit de weg moet voor ze v10 hier gaan of zelfs mogen introduceren.