Voor de mensen die niet mee zijn: je grote scherm in je Tesla is qua technologie eigenlijk een groot fullscreen browser scherm, waar je een grote webpagina ziet die beschikbaar is gemaakt door een web server die draait op de computer achter je scherm. Die webpagina bestaat uit verschillende lagen, waar de onderste laag de Google Maps kaart laat zien. Die Google Maps kaart draait op code die Google zelf beschikbaar stelt, dus dat is al niet teveel eigen ontwikkeling.
Daarboven heb je dan de laag van je navigatie knoppen onderaan, wat ook gewoon een HTML pagina is waar je makkelijk een kolommetje of icoontje aan kan toevoegen. Als je het een beetje goed aanpakt als ontwikkelaar, kost het extra toevoegen van een icoontje in zo een omgeving nog geen kwartiertje werk.
Idem voor de laag met het uitgebreide menu, waar sinds kort de Arcade en de Easter Eggs aan zijn toegevoegd. Nog geen kwartiertje werk om die 2 icoontjes toe te voegen.
Dat wil zeggen dat het toevoegen van een Theater icoon dus ook geen werk is, en het maken van een pagina waar je uit kan kiezen tussen Youtube en Netflix ook niks kost. Youtube en Netflix bieden zelf een web player aan wat ook gewoon een set HTML en Javascript code is die ze voor je delen - net zoals de Google Maps interface - dus dat is ook beperkt tot wat kopieer- en plakwerk om dat actief te maken.
Het zou me dus niet verbazen dat het hele onderhouden van de interface en toevoegen van opties kan gedaan worden door een team van 3 developers. Steek er nog een test-afdeling van 2 mensen bij, en het hele interface-gedeelte van V10 draait op een team van 5 mensen.
Het hele Autopilot-gebeuren, of het hele navigatie-vs-verbruik gebeuren, of het hele software-voor-de-BMS-en-elektromotoren zit volgens mij bij heel andere teams.