Heb net een uur zitten spitten in UNECE documenten om mijn eigen verbazing over de regulatory approval eens uit te zoeken.
First: WP29, de werkgroep over geautomatiseerd rijden, is sinds 24 september in sessie, tot morgen. Van wat ik in de voorlopige notulen zie zijn de amendementen erdoor met betrekking tot laterale acceleratie in bochten, en zijn aanzienlijk scherpere bochten dus nu mogelijk bij snelheden tot 100km/u. Daarnaast zijn de timings voor lane changes enorm opgehoogd van 5 naar 15 seconden. Zou ook veel frustratie moeten schelen.
Vervolgens ontdek je waarom we in de EU alleen stalk confirm hebben op NOA. Zonder dat zou het een ACSF categorie E auto zijn, waarvoor simpelweg nog geen testprocedures zijn gedefinieerd. Je kunt dus geen UNECE r79 approval krijgen op no-stalk NOA in landen die "blind" r79 volgen, zoals de EU landen.
Daar zijn de testende instanties, in deze de Nederlandse RDW, echter bevoegd van af te wijken. Theoretisch zouden ze Tesla's dus mogen goedkeuren op ACSF categorie E, hoewel niet enorm waarschijnlijk.
Echter de kern blijkt vervolgens te liggen in dat een type approval wel gekoppeld is aan een revisie van de r79 regels. Op dit moment zijn de auto's van Tesla goedgekeurd volgens een oude revisie, en worden ze dus non compliant als ze nu software krijgen die de regels van die specifieke revisie overtreden. Oftewel het RDW moet weer aan de bak voor een aangepaste type approval willen we die ruimere limieten krijgen. Ik vermoed dat dat uit de weg moet voor ze v10 hier gaan of zelfs mogen introduceren.