fauquemont
Member
Wat is het verschil met de link in de post boven die van jouw post?
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Wat is het verschil met de link in de post boven die van jouw post?
Ik had er al een speciaal draadje over gestart: UN/ECE 79Heb net een uur zitten spitten in UNECE documenten om mijn eigen verbazing over de regulatory approval eens uit te zoeken.
First: WP29, de werkgroep over geautomatiseerd rijden, is sinds 24 september in sessie, tot morgen. Van wat ik in de voorlopige notulen zie zijn de amendementen erdoor met betrekking tot laterale acceleratie in bochten, en zijn aanzienlijk scherpere bochten dus nu mogelijk bij snelheden tot 100km/u. Daarnaast zijn de timings voor lane changes enorm opgehoogd van 5 naar 15 seconden. Zou ook veel frustratie moeten schelen.
Vervolgens ontdek je waarom we in de EU alleen stalk confirm hebben op NOA. Zonder dat zou het een ACSF categorie E auto zijn, waarvoor simpelweg nog geen testprocedures zijn gedefinieerd. Je kunt dus geen UNECE r79 approval krijgen op no-stalk NOA in landen die "blind" r79 volgen, zoals de EU landen.
Daar zijn de testende instanties, in deze de Nederlandse RDW, echter bevoegd van af te wijken. Theoretisch zouden ze Tesla's dus mogen goedkeuren op ACSF categorie E, hoewel niet enorm waarschijnlijk.
Echter de kern blijkt vervolgens te liggen in dat een type approval wel gekoppeld is aan een revisie van de r79 regels. Op dit moment zijn de auto's van Tesla goedgekeurd volgens een oude revisie, en worden ze dus non compliant als ze nu software krijgen die de regels van die specifieke revisie overtreden. Oftewel het RDW moet weer aan de bak voor een aangepaste type approval willen we die ruimere limieten krijgen. Ik vermoed dat dat uit de weg moet voor ze v10 hier gaan of zelfs mogen introduceren.
Ik zou helaas Elon hier eerder vertrouwen dan vage marketeers.En we zijn live met V10!
Introducing Software Version 10.0
En in de tekst staat, anders dan de tweets van EM, dat iedereen (dus ook EU) deze week V10 krijgt....
Gewoon deze pagina in de gaten houden voor de versie in NL: Software-updates
"De huidige softwareversie is 9.0"
Een woordvoerster van Tesla Benelux meldt dat de update op korte termijn in België en Nederland uitkomt: "Onze wereldwijde software-updates worden in batches uitgerold, te beginnen in de VS. De update wordt dus spoedig in de Benelux verwacht."
Al lijkt die ook niet helemaal te kloppen, daar staat in de notes ook bij dat bij Autopilot (dus niet FSD) de lane changes werken met je richtingaanwijzer...
Dat is zoals een upgrade van je smartphone... Een betere camera met betere resolutie zal gemediatiseerd worden, maar verbeteringen in het operating system zal je maar weinigen over horen.Ik lees veel over de multimedia en games, maar kan weinig vinden over verbeteringen in AP/EAP/FSD... En daar gaat mijn interesse naar uit...
En in Europa zal je het niet mogen gebruiken want daar is de (duitse) autolobby de voorsprong van Tesla kunstmatig aan het remmen.
nope, nog geen v10. verwacht op zo'n vroegst eind volgende week (als ie door de RDW is)
Nice. Zag op Teslafi een auto in NLvoorlopig maar de beta V10 draaiend hier.
Nice. Zag op Teslafi een auto in NL
wat zij je ervaring met FSD in NL?