Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Maandag door Tesla opnieuw de 36.2.4 gepusht. Dinsdagavond ontving ik moeiteloos de 40.2.1. Geïnstalleerd maar heb echter nog niets uitgeprobeerd.
Toch nog een vraagje.... Bij de melding om de nieuwe software te installeren wordt bij mij altijd aangegeven dat het 25 minuten duurt voordat het klaar is. Maar de werkelijke installatietijd is vaak meer dan een uur. Zijn die 25 minuten Elon-minuten hahaha?

Hier afgelopen week de laatste update geinstalleerd. Indicatie 25 minuten... maar zodra het gereed was, waren er eerder 45-50 minuten verstreken... Nou ja... wel interessant om alle zoem-geluidjes te horen (en soms een harde klap/knal). Uiteindelijk de reis voortgezet met de latest-greatest.
 
Vandaag wat rondgereden met 2019.40.2.1 (vorige versie 2019.36.2.4)

Het valt me op dat het “auto-plaatje” een stuk dynamischer is geworden. Hij zoomt meer in/uit en de auto draait mee in bochten. Hij lijkt ook meer ander verkeer in beeld te brengen dan voorheen. Er lijken ook vaker van die “echolocator” cirkels te verschijnen.
 
Maandag door Tesla opnieuw de 36.2.4 gepusht. Dinsdagavond ontving ik moeiteloos de 40.2.1. Geïnstalleerd maar heb echter nog niets uitgeprobeerd.
Toch nog een vraagje.... Bij de melding om de nieuwe software te installeren wordt bij mij altijd aangegeven dat het 25 minuten duurt voordat het klaar is. Maar de werkelijke installatietijd is vaak meer dan een uur. Zijn die 25 minuten Elon-minuten hahaha?
Bij service center Den Haag vertelde Zij mij dat je rekening moet houden met een uur anderhalf uur en zeker niet starten terwijl je weg moet!!!
 
Bij service center Den Haag vertelde Zij mij dat je rekening moet houden met een uur anderhalf uur en zeker niet starten terwijl je weg moet!!!
Misschien voor een S maar al mijn updates sinds 1-10 (en dat zijn er nogal wat) waren binnen de 30 min klaar op mijn model 3

12/12/2019:.......... 2019.40.2.1
07/12/2019:.......... 2019.36.2.4
08/11/2019:.......... 2019.36.2.1
02/11/2019:.......... 2019.36.1
13/10/2019:.......... 2019.32.12.2
11/10/2019:.......... 2019.32.12.1
03/10/2019:.......... 2019.32.11.1
01/10/2019:.......... 2019.32.2.2
 
Wow, die auto heeft superpowers. Zo voelen de nieuwe rijstrookwissels. Ze worden kordaat ingezet en vlot afgemaakt.

Verder:
- De update had het geluidssignaal van de afstandssensoren uitgezet. Gevaarlijk als je op je oren vertrouwt. Gelukkig keek ik ook in de achteruitrijcamera.
- Over afstandssensoren gesproken: geeft hij nu ook aan de voorzijde de afstand tot een obstakel aan als je achteruit rijdt? Of was dat bij eerdere versies ook al zo?
- Vanochtend de eerste km's op 40.2.1 leek de auto wat te slingeren, maar heb er verder niks meer van gemerkt. Misschien een recalibratie van de camera's?
- Een bochtje bij huis probeer ik altijd op AP te nemen, maar moest tot nu toe altijd ingrijpen omdat de auto intiem wilde worden met de stoeprand. Vandaag op 40.2.1 hoefde dat voor het eerst niet en reed hij keurig de bocht door! Yes!
- In een langzaam met constante snelheid rijdende file (ca 30 km/u) was hij erg schokkerig harder - zachter - harder - zachter. Dat heb ik eerder nooit zo nadrukkelijk ervaren.
- Het lijkt alsof hij iets dichter bij een voorligger stopt. Of is dat wensdenken mijnerzijds?

Ik deel de ervaringen van andere wat betref 2019.40, Lane change zijn een stuk soepeler (al vind ik nog dat hij net eerder mag beginnen),
Ze mogen niet eerder beginnen vanwege UN/ECE 79. Die verplicht Tesla eerst 1 s te knipperen alvorens in beweging te komen. Ook mag de overschrijding van de lijn naar de andere rijsrook pas na 3 s beginnen. Ik heb dit overigens proberen te timen en kwam op iets meer dan 2 s uit, (Sssst, niet doorvertellen aan de regulatoren)

Verder ook nog steeds super veel aborts bij lane change assists. Zelfs als het rustig is. Ik zou graag eens met iemand willen testen want het werkt gewoon niet goed en ik time een lane change echt zo zodat AP het makkelijk moet lukken.
Wat gek, een duidelijke achteruitgang ervoer ik bij de eerste versie van V10 (wat was het? 32.12.x?), maar dat werd met iedere update een stukje beter en nu is de rijstrookwissel super.
 
  • Informative
Reactions: Cely and Hbrink
- In een langzaam met constante snelheid rijdende file (ca 30 km/u) was hij erg schokkerig harder - zachter - harder - zachter. Dat heb ik eerder nooit zo nadrukkelijk ervaren.
- Het lijkt alsof hij iets dichter bij een voorligger stopt. Of is dat wensdenken mijnerzijds?

Ik herken beide punten. Ik vind het file rijden nu een stuk minder aangenaam. Zelfs zo erg, dat ik de auto maar op Chill heb gezet. Dan reageert hij iets minder sterk. Hij stopt idd ook dichter bij een voorganger. Vind ik niet prettig met uitlaatgassen etc. Zelfs op afstand '7' staat de auto bijna tegen de achterbumper van je voorganger.
 
Toch nog een vraagje.... Bij de melding om de nieuwe software te installeren wordt bij mij altijd aangegeven dat het 25 minuten duurt voordat het klaar is. Maar de werkelijke installatietijd is vaak meer dan een uur. Zijn die 25 minuten Elon-minuten hahaha?

Normaal gesproken is het bij me ook binnen 25mn klaar... Behalve de laatste (2019.40) die echt ruime een uur de tijd nam want ik betrapt me twee keer dat ik ging kijken of het al zo ver was en verbaas was dat hij nog bezig was...
 
Ik merk dat de auto op AP als een soort van dronken tor is zodra er een vrachtwagen ingehaald wordt, de wagen slingert bestwel (en dan nog niet eens op de ritme van de muziek). Verder vind ik hem vrij laat remmen zodra je een file nadert. (Afstandsetting staat op 5) Ik trap meestal zelf op de rem, omdat ik twijfel of de auto zelf dat echt gaat redden.
Maar nog steeds geen Caraoke beschikbaar voor de MCU versie in mijn wagen :(
 
Gisteren avond 2019.40.2.1. Geinstalleerd met eindelijk een verbetering van 'Automatische ruitenwissers'. En inderdaad een substantiële verbetering. Dankzij het weer vanmorgen uitgebreid kunnen uitproberen.
Thanks Elon...
 

Attachments

  • IMG-20191213-WA0001.jpeg
    IMG-20191213-WA0001.jpeg
    267.1 KB · Views: 49
Vanochtend wat langer stuk met 40.2.1 gereden.

- Ruitenwissers: niet verbeterd. Maar we blijven hopen;
- NoA: geeft toch snel de controle wegens slecht weer terug aan EAP. Dan is de functie niet echt zinvol. Bovendien is de functie icm verouderd kaartmateriaal in mijn ogen gewoon gevaarlijk;
- EAP/NoA: in de rechterbaan gaat het redelijk, maar in de middelste wordt ik toch wel duizelig van het gezwabber. Ik weet zeker dat dit niet gaat bijdragen aan de WAF :)
- Lane Changes: inderdaad (sterk) verbeterd.
 
Nou, ik ben nog niet echt gelukkig met 40.2.1. De deep rain valt me tegen. Ik moet nog steeds handmatig ingrijpen, dus hopelijk leert die nog van ons gedrag. Maar de lane change die jullie zo bejubelen vind ik ook tegenvallen. Ik had er meer van verwacht. Op 36.x duurde een lane change 9 knippers: 3 voordat die gaat, dan naar de andere baan gedurende 3 knippers+3 knippers om in de baan te positioneren. Dat laatste duurt nu 1 knipper minder, dus de hele manoevre in 8 knippers ipv 9. Nou, wat een verbetering zeg.........
 
Bij mij ook bij Model 3 LR. Als je langs een lange rij vrachtwagens met net iets te veel ruimte tussen de wagens rijdt dan blijft mijn Model 3 als maar heen en weer slingeren, echt absurd dat zoiets nog niet is opgelost of op z'n minst uit te schakelen is. Het is zo erg dat ik na klachten van passagiers (en m'n eigen schaamte) AP maar uit zet. Ik ga hier een service afspraak voor maken.

Is de auto goed uitgelijnd? Dit is namelijk de reden dat Tesla adviseert om na elke bandenwissel uit te lijnen.