Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Laten we één ding niet vergeten...........
Tesla gaat heel ver met hun software features, maar uiteindelijk blijf je als bestuurder verantwoordelijk en dien je bewust te zijn dat de software een hulpmiddel is. Dit is iets wat veel bestuurders vergeten ( en ook ikzelf). Als je een beetje weet hoe de software reageer kun je er zelfs op anticiperen.

Daarbij moeten we blij zijn met een vooruitstrevende fabrikant als Tesla, ik heb vele andere merken gereden en ook daar zaten diverse fouten in de software. Updates vanuit de dealer waren ook niet altijd perfect en daar klaagt niemand over.
Een conventionele fabrikant komt misschien twee keer per jaar met een update en Tesla elke 2 weken. Procentueel gezien is het aantal fouten misschien Zelfs wel lager dan bij de conventionele fabrikanten die ook niet alles volledig onder controle hebben.

Apple was destijds ook heel vooruitstrevend met hun smartphone zonder de oude druktoetsen en nu heeft iedereen een smartphone en kan niemand meer zonder.
Commentaar is prima, maar als je altijd update naar de laatste versie software moet je ook niet klagen als er iets niet goed gaat. Wacht dan tot je zeker weet dat alles goed werkt en verdiep je in de recensies over de laatste versie en ga dan pas updaten. Vraag je af waarom je altijd de laatste versie wilt hebben.
Kijk ook eens naar andere grote software leveranciers (Microsoft) die komen ook regelmatig met updates omdat ze bug-fixes hebben.
if it ain't broke don't fix it en geniet van deze waanzinnig goed rijdende auto. Alleen de auto zelf is zijn geld al waard en daar krijg je de continue updates “gratis” bij. Menig andere fabrikant kan hier jaloers op zijn.
Overigens update ik zelf ook zodra het kan en baal ik af en toe van de “bug’s” maar ik accepteer ze en wacht geduldig op de volgende update;)
 
Het product auto van Tesla is al heel goed, vind ik. De updates soms goed,soms minder. Een hele enkele keer inderdaad gevaarlijk. Maar omdat ik meestal volledig zelf rijd en bestuur en ik ook nog het handmatige gewend ben, vind ik het alles nog mee vallen en zie ik de bugs vaak als humoristisch. Zie: " rijdt naar ......" en dan als antwoord terug krijg : "Command not foud". En als je dan vervolgens zegt: "verdorie, doet dat rotding het weer niet" het in feilloos Nederlands als tekst wordt weergegeven. Da's toch humor.............
 
Het product auto van Tesla is al heel goed, vind ik. De updates soms goed,soms minder. Een hele enkele keer inderdaad gevaarlijk. Maar omdat ik meestal volledig zelf rijd en bestuur en ik ook nog het handmatige gewend ben, vind ik het alles nog mee vallen en zie ik de bugs vaak als humoristisch. Zie: " rijdt naar ......" en dan als antwoord terug krijg : "Command not foud". En als je dan vervolgens zegt: "verdorie, doet dat rotding het weer niet" het in feilloos Nederlands als tekst wordt weergegeven. Da's toch humor.............
Precies....:D
 
Het product auto van Tesla is al heel goed, vind ik. De updates soms goed,soms minder. Een hele enkele keer inderdaad gevaarlijk. Maar omdat ik meestal volledig zelf rijd en bestuur en ik ook nog het handmatige gewend ben, vind ik het alles nog mee vallen en zie ik de bugs vaak als humoristisch. Zie: " rijdt naar ......" en dan als antwoord terug krijg : "Command not foud". En als je dan vervolgens zegt: "verdorie, doet dat rotding het weer niet" het in feilloos Nederlands als tekst wordt weergegeven. Da's toch humor.............


Volledig mee eens. Maar blijft prachtig die OTA updates. Ik ben zeer optimistisch, tuurlijk zal het wel eens voorkomen dat een update niet naar behoren werkt, maar ik vertrouw erop dat het uiteindelijk alleen beter wordt. Dat is een van de redenen waarom ik voor Tesla heb gekozen en niet voor een audi (Etron).
 
Ik snap je punt dat het vervelend is dat er nieuwe bestuurders zijn die even langs komen meeuwen, hun gal spuien en vervolgens nooit meer iets van zich laten horen. Die moeten vooral lekker thuis tegen de muur gaan klagen en niet op een forum rondhangen.

Dat gezegd hebbende, dit is een forum waar je ervaringen deelt. Of je nou tesla liefhebber pur sang bent, een fanboy, een supporter van het eerste uur of iemand die net om de hoek komt kijken met zijn model 3...iedereen moet de ruimte krijgen om zijn ervaringen te delen, beklag te doen, tips te geven of gewoon zijn mening te ventileren.

Ik vind het na een half jaar hier dagelijks rond te hangen, mee te lezen en soms te reageren bijzonder vervelend worden dat er continu een aantal mensen rondloopt die het nodig vinden om bij elke vorm van melden van problemen met je auto, kritiek of feedback of uiting van frustratie vol gas tegen de ander in te gaan.
En die je dus ook mede delen dat je niet moet zeiken, zeuren, zakken, kritiek mag geven, geen Premium product moet verwachten, dat tesla vernieuwend is, innovatief is en ze alle ruimte moeten krijgen om zaken te fixen over x software updates heen, of dat je niet mag klagen als er gebreken in de hardwarematige kant van je auto zitten.
Wat de fak gasten? Wat mankeert er verdikkeme aan jullie? Het is niet dat je een bakje boter van een paar euro bij de supermarkt koopt wat niet in orde is.
Grow up en besef! Tesla is niet meer een kleine speler in een niche markt waar je een early adopter van bent... en ze zijn de afgelopen jaren gegroeid tot een merk wat zich moet meten met de gevestigde orde. Dat betekent ook dat je een niveau van kwaliteit en service moet kunnen verwachten zoals je dat bij elk product mag verwachten dat je koopt of leased (want ja..leasen kost ook gewoon behoorlijk wat centen afgezien van dat er denigrerend over gedaan wordt. Sterker nog het is de leasemarkt die het succes van Tesla stuwt...Dus heb een beetje respect).

Onder de streep moeten tesla op een bepaald punt hun *sugar* op orde krijgen, of het nou om service en onderhoud gaat of om de soms levensgevaarlijke software updates of basale zaken als een regensensor. En ga nu niet zeuren dat geen enkele auto dit kan. Mijn vorige audi heeft nog NOOIT een issue gehad met zulke basale functionaliteit. Sterker nog ik heb de afgelopen 12 jaar nog nooit zo vaak bij een garage gestaan als afgelopen 6 maanden ...mag ik dan ook even mijn beklag komen doen als er wat mankeert?

Als ik meld dat versie .7 niet ok werkt, hoef ik niet gelijk de Tesla gestapo op mijn dak te hebben omdat ik niet duidelijk genoeg uitleg hoe mijn ruitenwissers zich gedragen en in welke condities, waardoor er een gebrek aan inlevingsvermogen ontstaat bij de tegenpartij.

Ik heb me afgelopen periode bijvoorbeeld echt tenenkrommend verbaasd over het feit dat hier iemand komt die nieuw is om te melden dat de range van zijn sr+ tegenvalt tov waarmee geadverteerd wordt..En wilt graag ervaring uitwisselen...schandalig hoe jullie dan reageren...het ligt niet aan de auto...het zijn de wltp normen, zijn idee van ev tov een ice... hoe ernstig kan je gebrek aan fatsoen zijn...want het is gewoon onfatsoenlijk.

Leven en laten leven...in harmonie...kan dat?
Super!

Volledig mee eens, er worden onnodig groepen gecreëerd: "Nieuwelingen" en "zij die een tesla zogenaamd hebben gehaald alleen voor belastingvoordeel" (4% suikerkonten als ik het goed had gelezen) mild tot volledig worden gebashed. Gaat nergens meer over.
 
  • Like
Reactions: Superendo
e weet zelf dondersgoed zoals wat er gevaarlijk kan zijn, je rijdt lang genoeg in al je tesla. Zal ik je eens een sprookje vertellen over alle phantom brakes op drukke snelwegen die zowel bij de model Ssen en mijn eigen model 3 zijn opgetreden met vrouw en kids in de auto? Of een ander mooi verhaal over de stuurbekrachtiging die er mee stopt tijdens het rijden waardoor de auto onbestuurbaar wordt in een model s?
Phantom brake? Als je oplet is dat enkel irritant, niet gevaarlijk. Poot op de gas en gaan weer, met die ongelofelijke acceleratie van je Tesla. Vroegah hadden auto's geen stuurbekrachtiging en kon je nog altijd sturen. Nu nog.
 
  • Disagree
Reactions: MaSansky
Phantom brake? Als je oplet is dat enkel irritant, niet gevaarlijk. Poot op de gas en gaan weer, met die ongelofelijke acceleratie van je Tesla. Vroegah hadden auto's geen stuurbekrachtiging en kon je nog altijd sturen. Nu nog.
Wuif het allemaal maar weg, das immers je standaard reactie. Vermoeiend.

Er was geen beweging meer in het stuur te krijgen en tesla heeft em afgesleept nadat de pechhulp er op afstand ook niets meer mee kon.
 
Wat fijn dat mijn klaagzang over hoe nieuwelingen hier de afgelopen maanden keer op keer het topic genaamd "Software 10" offtopic schoppen met irrelevante of slechte onderzochte vragen vervolgens al meerdere pagina's offtopic wordt geschopt. Prophecy fulfilled zeg maar.

Ik kap ermee iig. Vroeger was dit topic interessant, en ging het inhoudelijk over software updates, neurale netwerken en de curiositeiten van het ontwikkelproces van Tesla. Bijzonder fascinerend en interessant. Nu is het een vraag/antwoord topic geworden waar het al 20+ pagina's niet meer inhoudelijk over "Software 10" gaat maar een algemene vraagbaak voor klein grut dat in Beginners vragen thuishoort of een eigen topic (en waar ik het graag en vriendelijk zou beantwoorden!). Als ik daar iets van zeg ben ik een elitaire zeiksnor. Sorry, whatever, heb ik geen tijd voor of zin in. Flame maar lekker verder op elkaar, of op mij omdat ik zeg wat een hoop mensen denken.
 
Wat fijn dat mijn klaagzang over hoe nieuwelingen hier de afgelopen maanden keer op keer het topic genaamd "Software 10" offtopic schoppen met irrelevante of slechte onderzochte vragen vervolgens al meerdere pagina's offtopic wordt geschopt. Prophecy fulfilled zeg maar.

Ik kap ermee iig. Vroeger was dit topic interessant, en ging het inhoudelijk over software updates, neurale netwerken en de curiositeiten van het ontwikkelproces van Tesla. Bijzonder fascinerend en interessant. Nu is het een vraag/antwoord topic geworden waar het al 20+ pagina's niet meer inhoudelijk over "Software 10" gaat maar een algemene vraagbaak voor klein grut dat in Beginners vragen thuishoort of een eigen topic (en waar ik het graag en vriendelijk zou beantwoorden!). Als ik daar iets van zeg ben ik een elitaire zeiksnor. Sorry, whatever, heb ik geen tijd voor of zin in. Flame maar lekker verder op elkaar, of op mij omdat ik zeg wat een hoop mensen denken.
Het zou idd gewoon inhoudelijk moeten blijven, maar mensen hebben blijkbaar naast het inhoudelijke ook frustraties die ze blijkbaar niet ergens anders kwijt kunnen omdat het over Tesla gaat. Soms vervelend maar waar.
Omdat het wel over inhoudelijke zaken dient te gaan wil ik, ik denk ook uit naam van een aantal anderen, aan iedereen verzoeken om het na nu verder inhoudelijk en vriendelijk op te pakken; ook al ben je het soms oneens met anderen. Hoeven andere forumleden trouwens niet te denken dat zij ter wille van de goede gang der zaken moeten bemiddelen of zoiets. Want dat zijn ook weer onnodige toevoegingen in een discussie.

Trouwens op de Belgisch / Nederlandse homepage staat een onderwerp over etiquette en spelregels..... Misschien een idee om dat weer eens te lezen? Ik heb het hieronder ingeplakt. Met dank aan Widoth.
 
Last edited:
Welkom Forum etiquette door Widoth geschreven

In de TMC community komen veel mensen samen. Zo hebben we de Tesla rijders van het eerste uur (waar ik zelf onder val) als rijders die nét nieuw zijn.

Allemaal gek op onze auto's en alles wat er bij komt kijken, maar niet iedereen is even bekend met hoe fora werken.

Ik kom zelf al jaren op het forum van Tweakers.net en ben dagelijkse bezoeker om daar het nieuws te lezen. Ik neem zelf ook een voorbeeld aan dat forum aangezien het in mijn ogen een van de beste fora ter wereld is.

Zie: FAQ - GoT

Het is op een forum geen enkel probleem om een nieuw topic te starten, maar houdt rekening met:

- Is deze informatie ergens te vinden?
- Gebruik een duidelijke topic titel
- Maak duidelijk of het een vraag of discussie is
- Doe zelf zo veel mogelijk werk zodat anderen het niet voor je hoeven te doen

Topics zijn er juist om informatie te kunnen toespitsen op dat specifieke onderwerp. Niet elke laadpaal is het zelfde en niet elke situatie. Stel jezelf echter wel de vraag of een nieuw topic het écht waard is of niet.

En als je een topic opent, zorg dan voor de bovenstaande punten.

Verder zijn we allemaal volwassen mensen die elkaar met respect kunnen behandelen. Er is niets mis met iemand ergens op wijzen, maar doe dat op een vriendelijke manier.

De mensenlijke context van directe communicatie ontbreekt met tekst, houdt dat vooral in je achterhoofd.

Dus deel vooral ervaringen en informatie op dit forum, maar houdt het netjes en vriendelijk!

Aanvulling 2019:

Op het forum is het niet toegestaan om reclame te maken of commerciële links te plaatsen in topics, signatures en avatars. Dit is alleen toegestaan voor officiële ‘vendors’. De topics die zij openen zijn als zodanig herkenbaar.

Het is wel toegestaan om informatie te delen over goede en slechte ervaringen met bedrijven, mits dit niet met commercieel motieven gebeurt.


En nu terug naar Software 10
 
Audi Etron? Wat is dat?
upload_2020-1-4_23-5-2.jpeg
 
Wuif het allemaal maar weg, das immers je standaard reactie. Vermoeiend.

Er was geen beweging meer in het stuur te krijgen en tesla heeft em afgesleept nadat de pechhulp er op afstand ook niets meer mee kon.
Ik heb dit zelf ervaren. Melding: stuurbekrachtiging verminderd. Tesla gebeld. Reest gedaan en werkt weer. Maar ging gelukkig snel weer in storing. Beter zwaar sturen (Mercedes W123 niveau met lage bandendruk) dan op een rotonde spontaan uitvallen. Ik heb er één dag mee gereden wegens drukke agenda. Spaarde me mooi een sportschool bezoek uit.
 
  • Funny
Reactions: nico180
Wel had ik een keer gehad dat hij van hold to roll was gegaan

Kan het kloppen dat de optie van one-pedal-drive niet meer te gebruiken is in de ModelX sinds een recente update? Een aantal weken geleden geprobeerd en daar overigens niet voor gekozen: Het voelde onnatuurlijk om 30 cm. voor de vangrail in een parkeergarage alsnog 'gas te geven', wetende welke krachten er dan vrij kunnen komen.
Overigens is de 'fasten seatbelts'-melodie inmiddels niet meer te horen bij het losmaken van de gordel in de P-stand.