Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds 2019.40.50.7 gaat de richtingaanwijzer véél vaker vanzelf aan bij opritten en zelfs midden op de snelweg. De opritten zijn nog te verklaren, al zijn sommige van deze opritten bijna een kilometer lang en om dan al vanaf het begin de richting aan te hebben ziet er een beetje knullig uit. Ook activeert de richtingaanwijzer soms vanzelf als de auto een lane change initieert die je nog moet goedkeuren. Heel onhandig als deze niet uitkomt en bestuurders achter je hierdoor in de war raken... Dit alles wanneer NoA, maar ook normale AP geactiveerd is. Hiervoor zat ik op 40.50.1 en had hier geen last van, op de paar bekende plekken na.

Ha! Thanks! Ik zag dat ook in mijn iets minder kort bericht over mijn laatste grote rit. Moet wel zeggen dat 3/4 van de auto activatie van de richting aanwijzer wel logisch en goed waren trouwens voor me tot nu toe, maar hij doet het steeds vaker. Ik snap trouwens niet de redenering erachter van de auto richting aanwijzer als we toch zelf moeten bevestigen. Tot ju toe waren wel gevallen waar je wel moest naar een ander baan, maar lijkt nu toch meer ruimte te hebben gekregen.
 
Ik rij 21 inch zomer en 19 inch winter. Net zoals bij de vorige S. Aanpassing gedaan in de instellingen. Heb met deze S een aantal weken met de 21 inch gereden en verschil is mij niet opgevallen. De 19 inch velgen zijn die van mijn oude S. Ik weet het aan de nieuwe software. Maar misschien dan toch iets anders. Zal nog eens velgen "wisselen" bij de instellingen.

Dat zou niet uit mogen maken, want de omtrek van de banden horen hetzelfde te blijven: Grote velgen, weinig rubber. Kleine velgen, meer rubber. :)
 
Herkent iemand dit: dashcam werkt bij mij pas nadat ik de usb drive heb uitgehaald en daarna weer ingeplugd. Het lijkt er op dat dit uitsluitend nodig is als de auto in slaap is geweest. Na kortere parkeeracties is de dashcam wel vanzelf actief. Ik heb andere usb drives, ssd en sd cards geprobeerd, maar het probleem is eender.

Had bij mij te maken dat de 256GB drive vol zat, en ik het met een speciale tool als FAT32 geformatteerd had ipv het niet ondersteunde extFAT. Ik heb het opgelost door gewoon als ext4 te formatteren, een Linux-eigen systeem (waar Tesla's op draaien) en ook veiliger met verwijderen.
 
Op voorhand excuses, ik volg dit draadje niet vanwege al jaren ontbrekende meerwaarde van software updates voor classics. Maar wel een vraag die hier thuis hoort: het lukt mij niet meer om scheduled laden(in de nacht uiteraard) te activeren zonder pre-heating in te moeten stellen. Zijn die 2 functies niet meer los te koppelen, of zie ik iets over het hoofd? Ik heb helemaal geen (vaste) vertrektijden als werkloze:D
 
Op voorhand excuses, ik volg dit draadje niet vanwege al jaren ontbrekende meerwaarde van software updates voor classics. Maar wel een vraag die hier thuis hoort: het lukt mij niet meer om scheduled laden(in de nacht uiteraard) te activeren zonder pre-heating in te moeten stellen. Zijn die 2 functies niet meer los te koppelen, of zie ik iets over het hoofd? Ik heb helemaal geen (vaste) vertrektijden als werkloze:D
Ja, ik moest ook even zoeken. Maar ik gebruik nu de middelste optie in het laadscherm: "planning" (o.i.d.) Werkt prima, ingesteld op 02:00.
De derde optie is die met laden/voorverwarmen voor vertrek.
 
Vandaag de snelweg (west-ring A'dam) op met 50.7 en FSD. De knipper ging veel te vroeg af (zo'n 30 meter voor de onderbroken lijn). Ik lees vaker dat een deel van de knippers niet echt handig is.

Wat nog niet lukt, zijn complexere afslagen. Voorgestelde banenwissels die niet kloppen, knippers en korte EAP-NoA-wissels. Voorbeeld, de snelweg af bij Amsterdam Sloterdijk ziet er zo uit:
Screenshot from 2020-01-09 11-45-51.png


Als je bij de afrit naar rechts wil, moet je tweemaal invoegen - gelukkig moet ik naar links. De auto's in de meest rechtse baan kunnen een baan naar links willen, waardoor alle spiegels nodig zijn om dit goed te coördineren. Soms rijden ze best hard op de baan naar de oprit maar meestal laten ze jou eerst voor - niet echt te voorspellen, dus goed opletten geblazen.
Wat er gebeurt is dat de NoA naar EAP gaat op het moment van de bovenstaande foto, en daarna flink in de knoop komt met de korte afrit - ook al knipper ik op tijd, een banenwissel gebeurt haast nooit. In de helft van de keren gaat NoA voor een halve seconde weer aan, wat waarschijnlijk de reden is dat een banenwissel niet gebeurt. Er wordt soms automatisch geknipperd en soms niet, wat het niet makkelijker maakt. Automatisch afremmen gaat ook te vroeg, waardoor andere de auto's die naar links willen invoegen, niet helemaal begrijpen waarom je hen voor laat.

Ik blijf het proberen, maar 50.7 is er nog niet klaar voor. Ik denk dat zonder auto-knippers en zonder de halve seconde NoA het beter werkte.
 
Ja, ik moest ook even zoeken. Maar ik gebruik nu de middelste optie in het laadscherm: "planning" (o.i.d.) Werkt prima, ingesteld op 02:00.
De derde optie is die met laden/voorverwarmen voor vertrek.

Ik zie 3 tabbladen: uit, laadplanning, voorverwarmen. Er is geen 'uit' selectie in de tab voorverwarmen, dus of alles uit via de eerste tab of beide aan in de overige 2. Of loop ik een update achter(2019.40.2.3)?
 
Had bij mij te maken dat de 256GB drive vol zat, en ik het met een speciale tool als FAT32 geformatteerd had ipv het niet ondersteunde extFAT. Ik heb het opgelost door gewoon als ext4 te formatteren, een Linux-eigen systeem (waar Tesla's op draaien) en ook veiliger met verwijderen.
Hela, ik had altijd gedacht dat je met FAT32 moest formatteren. Ik wist dat Tesla Linux gebruikt, en diep van binnen dacht ik "dat moet toch gewoon kunnen". Maar omdat er overal zo expliciet FAT32 gezegd wordt, dacht ik dat dat het enige filesystem was dat Tesla ondersteunde hiervoor. Ik had het natuurlijk gewoon tegen beter weten in moeten proberen. Zelf werk ik uitsluitend met Linux, dus ik ga hem gelijk ext4 formatteren. Een journaling file system heeft veel minder kans op corruptie.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: knakworst
Ik heb sinds een maand een nieuwe S. Bij mijn vorige was 130 op de snelheidsmeter ook precies 130 op de GPS. Nu viel het mij de laatste dagen op dat 130 op de snelheidsmeter 127-128 op de GPS is. Ben het gaan controleren, omdat ik plots werd ingehaald op de trajectcontrole (waar ik altijd 103 of 133 aan heb staan). Weet niet zeker of het de auto of de software is (dat lijkt mij waarschijnlijker). Iemand anders zelfde ervaring?
Ik heb bij 130 op de GPS 128, maar het is normaal dat je meter in de auto naar boven afwijkt. De bouwers willen namelijk geen aansprakelijkheid voor dat jij een snelheidsboete doorstuurt, dus zit ijkmarge alleen aan de onderkant.
 
Daarnet weer iets geks met NoA: ik had al aangegeven dat sinds de laatste update er op veel meer plekken te pas en te onpas richtingaanwijzers aangaan, maar net verplaatste de auto ook echt van baan! Ik was net ingevoegd en NoA gaf aan nog een baan op te willen schuiven. De richtingaanwijzer sprong aan en daar ging ie...
 
Het is sinds een paar dagen wel erg rustig aan het release front. De software piepeltjes hadden zeker Kerstvakantie...
ja saai he. De updates zijn bijna leuker dan erin rijden :)
(ik herken het wel, ondanks dat het leuk rijden is).

Ik hoop ook dat een volgende release eindelijk een scheiding maakt tussen 'links' en 'rechts' op het scherm. Ik had vandaag weer dat ik de ruitenwissers niet kon bedienen omdat ik een 'zware' website aan het lezen was.
Pas toen de browser een tijdje gesloten was, reageerde de wissers pas.