Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Mijns inziens gaat het een combinatie van sensoren/camera's in de auto zelf, als onderlinge communicatie tussen de auto's en omgeving elementen (bij zebrapaden ed).

Kan met 5G,maar er is ook een specifieke WiFi implementatie hiervoor (802.11p),waar de EU helaas al een veto heeft uitgesproken.
 
  • Like
Reactions: KL0809
De vraag blijft: wat ga je dan verzenden over 5G? Je locatie? Die is nooit accuraat en altijd achterhaald.

Op het niveau van netwerk weten de auto's namelijk niet wie waar precies is. Afhankelijk van GPS-ontvangst is het soms mogelijk om tot op rijvak te bepalen waar een auto zit, maar je introduceert door GPS en 5G toch genoeg latency dat het achterhaalde informatie is die niet van betere kwaliteit is dan de kwaliteit die je krijgt via vision.

Dat is ook de hele discussie van hoge resolutie maps: ook gegevens die niet overweg kunnen met gewijzigde omstandigheden, zo banaal als een object dat van een vrachtwagen is gevallen of een bestelwagen die staat te laden en de weg verspert.

En zolang ook niet alle voetgangers en alle huisdieren en wild met een 5G chip en GPS ontvanger zijn uitgerust moet je nog altijd terugvallen op vision. Dus waarom toch nog die moeite steken in het verwerken van externe data als je het vision-probleem sowieso moet oplossen?
 
5G (maar ook 802.11p) kan juist met hele lage latencies werken. Naast vehicle 2 vehicle communicatie kun je ook met static punten connecten langs, op of in de rijbaan. Hiermee weten auto's precies waar ze zijn tov elkaar, maar ook tov andere belangrijke elementen op en rond de weg.

Dit gekoppeld met camera's en beeldverwerking daarvan in de auto zelf, moet de basis zijn voor een zelf rijdende vloot.
 
  • Like
Reactions: KL0809
De vraag blijft: wat ga je dan verzenden over 5G? Je locatie? Die is nooit accuraat en altijd achterhaald.

Vector berekeningen. Zit snelheid en richting in. Vanaf locatie A met vector X,Y,Z (ja, ook de Z as is van belang) is in een split seconde te bepalen wanneer een voertuig op plaats B is.

Dat is ook de hele discussie van hoge resolutie maps: ook gegevens die niet overweg kunnen met gewijzigde omstandigheden, zo banaal als een object dat van een vrachtwagen is gevallen of een bestelwagen die staat te laden en de weg verspert.

Zoals eerder aangegeven, radar en camera dienen ook niet uitgesloten te worden.

En zolang ook niet alle voetgangers en alle huisdieren en wild met een 5G chip en GPS ontvanger zijn uitgerust moet je nog altijd terugvallen op vision. Dus waarom toch nog die moeite steken in het verwerken van externe data als je het vision-probleem sowieso moet oplossen?

Omdat vision alleen niet voldoende is. We zien het nu al gebeuren. Ingewikkelde systemen, AI, neurale netwerken, steeds complexere software enz.

Gedragsvoorspelling via, bijvoorbeeld het 5G netwerk, zoals in een vorige post genoemd, zal additioneel zijn, om de blinde vlekken (woordspeling) van camera’s en radar in te vullen.

Uitsluitend op zicht/radar een autonoom systeem bouwen, zal uiteindelijk falen.
 
En zolang ook niet alle voetgangers en alle huisdieren en wild met een 5G chip en GPS ontvanger zijn uitgerust moet je nog altijd terugvallen op vision. Dus waarom toch nog die moeite steken in het verwerken van externe data als je het vision-probleem sowieso moet oplossen?
Het staat buiten kijf dat vision vitaal en leidend is. Maar in tegenstelling tot lidar biedt vehicle2vehicle communicatie wel informatie die niet, of veel te laat, uit vision is af te leiden.

Niemand zegt dat v2v de heilige graal van autonomie is die al het andere vervangt, maar het voegt mogelijk wel enorm veel toe, van de genoemde voorbeelden van treintje rijden en voorrang synchroniseren tot door de auto's voor je heen kunnen kijken op basis van wat zij zien en beschikbare parkeerplaatsen eerlijk verdelen.
 
  • Like
Reactions: KL0809
Gaat dit allemaal nog over Software 10 of zijn het meer bespiegelingen/vergezichten over FSD en zou het niet beter zijn dat in de zojuist geopende post "FSD update, wat is er te verwachten " te vervolgen.
@ramonneke & @wooter, een mooie oefening voor jullie als kersverse moderators om dit topic weer on-topic te krijgen ;-)
 
@Unit106 De discussies gaan over AP en over FSD en dat is Software en onderdeel van de Tesla Software.

Ik zou niet durven zeggen wat dit draadje precies zou moeten bevatten. Dus graag aangeven wat jij vindt waar dit draadje over moet gaan en waar de discussie te ver OT gaat.

Je zou kunnen zeggen dat de details over 5G en communicatie niet passen binnen dit topic maar ze stippen wel tekortkomingen aan dan de huidige software. Wellicht kunnen we de focus leggen op releases en de discussie over de nieuwe en gewijzigde features van de huidige software? Graag een duimpje omhoog of omlaag, bij overtuigend meer duimpjes omhoog lijkt het me een mooi om opvolgende posts iets strenger te gaan beoordelen.
 
Ik zie overigens geen probleem met een relevante afleiding over de toekomst van AP van een pagina lang. Iedereen leert ervan (ik wist niet dat 5G ook connectie rechtstreeks tussen devices voorziet) en zo worden we allemaal slimmer. Zolang we niet blijven doordrammen komt het goed.

Valt het iemand overigens op dat er nog geen sprake is van software 11? Vorig jaar rond deze tijd was software 10 al een topic. Maar Tesla houdt zich al sinds V9 niet meer echt aan feature releases met een groot versienummer.
 
  • Like
Reactions: Tezlaowner
@Unit106 De discussies gaan over AP en over FSD en dat is Software en onderdeel van de Tesla Software.

Ik zou niet durven zeggen wat dit draadje precies zou moeten bevatten. Dus graag aangeven wat jij vindt waar dit draadje over moet gaan en waar de discussie te ver OT gaat.

Je zou kunnen zeggen dat de details over 5G en communicatie niet passen binnen dit topic maar ze stippen wel tekortkomingen aan dan de huidige software. Wellicht kunnen we de focus leggen op releases en de discussie over de nieuwe en gewijzigde features van de huidige software? Graag een duimpje omhoog of omlaag, bij overtuigend meer duimpjes omhoog lijkt het me een mooi om opvolgende posts iets strenger te gaan beoordelen.

Enige vorm van moderatie is natuurlijk nodig. Die FSD discussie over G5 en gedragsvoorspelling via een dynamisch netwerk, vind ik passen bij de software 10 discussie. Er is (nog) niet een thread over dergelijke visies (of heb ik gemist?).

Wel vreemd dat een deel van deze discussie verplaatst is naar “FSD beginnersvragen”. Dat lijkt mij een klik-vaudtje.
 
Valt het iemand overigens op dat er nog geen sprake is van software 11? Vorig jaar rond deze tijd was software 10 al een topic. Maar Tesla houdt zich al sinds V9 niet meer echt aan feature releases met een groot versienummer.

De enige grote wijziging was V9, die de UI voor S/X eigenaren (naar mijn mening negatief) had gewijzigd. v10 was voor mij meer een v9.1.

Ik zie overigens geen probleem met een relevante afleiding over de toekomst van AP van een pagina lang. Iedereen leert ervan (ik wist niet dat 5G ook connectie rechtstreeks tussen devices voorziet) en zo worden we allemaal slimmer. Zolang we niet blijven doordrammen komt het goed.

Denk dat het meer gaat over wat de focus van dit draadje moet zijn. Ik begrijp dat een hele pagina over de toekomst van FSD als technology in het algemeen en niet over FSD in het hier en nu

Enige vorm van moderatie is natuurlijk nodig. Die FSD discussie over G5 en gedragsvoorspelling via een dynamisch netwerk, vind ik daarbij passen.

Wel vreemd dat een deel van deze discussie verplaatst is naar “FSD beginnersvragen”. Dat lijkt mij een klik-vaudtje.

Neen, dat waren posts over een nieuwe gemaakt FSD topic. De posts hier zijn niet verplaatst simpelweg omdat het lastig te bepalen is waar het OT gaat en de echte OT posts missen dan de posts in het grijze gebied.

Maar laten we daar ook niet OT over raken :) graag opmerking over dat soort zaken prive.
 
@Unit106 De discussies gaan over AP en over FSD en dat is Software en onderdeel van de Tesla Software.

Ik zou niet durven zeggen wat dit draadje precies zou moeten bevatten. Dus graag aangeven wat jij vindt waar dit draadje over moet gaan en waar de discussie te ver OT gaat.

Je zou kunnen zeggen dat de details over 5G en communicatie niet passen binnen dit topic maar ze stippen wel tekortkomingen aan dan de huidige software. Wellicht kunnen we de focus leggen op releases en de discussie over de nieuwe en gewijzigde features van de huidige software? Graag een duimpje omhoog of omlaag, bij overtuigend meer duimpjes omhoog lijkt het me een mooi om opvolgende posts iets strenger te gaan beoordelen.
@ramonneke, dit draadje is ooit begonnen over de inhoud van software updates en hoe deze bevielen. Afgelopen dagen gaat de discussie over het autonoom rijden van de auto. Ja, natuurlijk heeft dit te maken met de software van de auto maar zo heeft alles wat direct met de auto te maken heeft te maken met de software. Wegvallende/niet werkende spotify, slechte DAB ontvangst, Sentry beelden die corrupt zijn, etc.

Eerder is al voorgesteld om per software release een nieuw draadje te openen. Bij de eerst volgende nieuwe release hier maar eens mee starten. Dan kan dit draadje een algemeen topic over de software blijven als jullie dat duidelijk vinden. Persoonlijk vind ik de titel van dit draadje niet passen bij de discussie over de kwaliteit en de voortgang van het autonoom rijden.
 
Persoonlijk vind ik de titel van dit draadje niet passen bij de discussie over de kwaliteit en de voortgang van het autonoom rijden.
Daar ben ik het wel mee eens, al is het maar omdat het op een gegeven moment overliep van helpdeskvragen van het type "Ik heb net 2 dagen mijn M3, hoe stel ik de pincode in" (aka opbokken naar https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/beginners-vragen.58302)

Rename deze thread gewoon naar "Inhoudelijke discussie over Tesla software" oid, dan kunnen we er lekker algemeen blijven bomen over wat Tesla al of niet moet en kan verbeteren e.d. Merendeel van de tijd vind ik de inhoud van dit topic prima te pruimen.
 
  • Like
Reactions: Tezlaowner
Het gaat er aankomen in de EU: 2020.16. Grootste wijzigingen zijn het kunnen formatteren van een USB vanuit de Tesla, verbeterde AI van Backgammon en in 2020.16.2 betere visualisatie van voetgangers (ze lopen nu echt).

Heb helaas weinig kunnen vinden over veranderingen op de weg.
 
  • Informative
Reactions: nico180
Het gaat er aankomen in de EU: 2020.16. Grootste wijzigingen zijn het kunnen formatteren van een USB vanuit de Tesla, verbeterde AI van Backgammon en in 2020.16.2 betere visualisatie van voetgangers (ze lopen nu echt).

Heb helaas weinig kunnen vinden over veranderingen op de weg.

Wow, echt waar? Verbeterde AI van Backgammon. Hebben de FSD-programmeurs niks beters te doen?