Jein. Inhoudelijk heb je natuurlijk gelijk, maar je gaat met de conclusie dat terecht dan maar alles verboden is wel mee in de fallacy dat het dus ook nooit gaat gebeuren op enige termijn..
De huidige regelgeving staat toe dat Tesla *alles* onder supervisie kan. Niets houd Tesla tegen binnen deze kaders een perfect functionerende AP te ontwikkelen die echt enkel in niet-snelweg situaties niet bruikbaar is door fysiek te scherpe bochten. Ik zeg niet dat de regels nog scherper moeten worden. Ik ben van mening dat Tesla prima AP/NOA/etc. kan laten functioneren binnen de huidige regelgeving.
Het AP systeem kan testen wat het wil, schaduw draaien, probability mismatches naar HQ sturen, etc. dus innovatie binnen AP wordt niet gelimiteerd door de regelgeving.
Een aantal zaken waar regelgeving geen limiterende factor is:
- Wegmarkeringen
- Arceringen bij wegwerkzaamheden voor versmallingen
- Snelheidslimieten
- Afgebakende wegvakken middels matrix borden
- Afgebakende wegvakken middels borden
- Phantom braking
- Lane change assist aborts door incorrecte detectie van vrachtwagens op andere rijbaan
- Micro breaks
- NOA niet anticipeert op grote snelheidsverschillen met vrachtverkeer (80 vs 130km/h)
- NOA voor een knipperlicht disco zorgt bij invoegen
- Te laat remmen voor stilstaande voertuigen bij het stoplicht
- Niet uitwijken voor voertuigen op de vluchtstrook
- Niet anticiperen op te hoge aanvangssnelheid voor komende bochten.
- NOA rijbaanverplaatsingen suggereert terwijl er achterop komende verkeer snel nadert (zeg maar Duitsland)
- NOA niet kan invoegen in de spits
- NOA niet kan verplaatsen in de spits
- NOA niet tijdens het invoegen de snelheid matched met het overige verkeer
- NOA niet tijdelijk accelereert tot boven de ingestelde snelheid maar niet harder dan toegestane vMax om een rijbaanverplaatsing vlot en veilig uit te voeren
- AP remt om ruimte te maken voor invoegend verkeer aan aan het begin van de invoegstrook terwijl AP harder rijdt dan het invoegende verkeer en dus eenvoudig eerst kan passeren
Dat is nog lang niet alles en dan is dit het *enkel* voor AP/NOA op de snelweg. Dan moeten we nog de Autopark (failure) en (not so) Smart Summon limitaties nog opsommen waar de regelgeving gewoon een prima kader heeft om deze features te testen en ontwikkelen. Zouden deze features maar *enigsinds* bruikbaar zijn dan zou ik ze vaak gebruiken ook al heb ik ze niet nodig. Gewoon voor de fun!
Ik ben echt een Tesla fan, maar Elon en fanboys moet zich niet zo verschuilen achter het "de regelgeving houd development tegen" want dat is gewoon niet waar.