Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2020.48.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Ik weet natuurlijk niet wat Tesla jouw vertelt heeft.

Als Tesla gelogen heeft dan levert ze een wanprestatie en kun je, dacht ik, de overeenkomst laten ontbinden en mogelijk een schadevergoeding krijgen. In het ergste geval kun je zelfs aangifte te doen wegens oplichting. Ik hoop dat je ons op de hoogte houd van je voortgang in deze processen middels een draadje.
Anderzijds, als je het laat bij een deze opmerking is dat natuurlijk een vorm van laster zijn. Ik ben benieuwd of Tesla ons dan op de hoogte houd van de voortgang.

Maar ja.
Toen ik FSD aanschafte werd mij duidelijk vertelt dat het nog enige tijd zou kunnen duren voor dat FSD realiteit zou worden.
En, ik moet bekennen dat ik maar zelden zie dat Tesla afwijkt van de verkeersregels. Tot mijn grote ergernis zijn er wel veel aannemers/wegbeheerders die her en der een 30/50/60km bord neerzetten maar geen bord neerzetten om een een zone met snelheidsbeperking te beëindigen.
Daarnaast is Tesla gebonden aan de Europese regelgeving. Als iemand mij aanspreekt op het gedrag van de M3 verwijs ik naar die regels. Tot nu toe heeft niemand in reactie daarop aangeven dat Tesla afwijkt van die regels.

Ik heb ook de neiging om de gemeente de schuld te geven als mijn Tesla dingen verkeerd interpreteert. Dat stoplicht staat ook verkeerd, die lijn ook, dat verkeersbord ook en dat bord verboden voor fietsers en tractoren lijkt echt te veel op max 30 km/uur. Misschien kunnen we samen de gemeentes aanklagen en een draadje starten.

Zonder grap nu. De belofte van FSD is vals omdat ons wegennet vol zit met onregelmatigheden die mensen relatief makkelijk aankunnen en de AI van Tesla niet.
 
Ik heb ook de neiging om de gemeente de schuld te geven als mijn Tesla dingen verkeerd interpreteert. Dat stoplicht staat ook verkeerd, die lijn ook, dat verkeersbord ook en dat bord verboden voor fietsers en tractoren lijkt echt te veel op max 30 km/uur. Misschien kunnen we samen de gemeentes aanklagen en een draadje starten.
Zonder grap nu. De belofte van FSD is vals omdat ons wegennet vol zit met onregelmatigheden die mensen relatief makkelijk aankunnen en de AI van Tesla niet.
En dan vergeet je nog alle problemen van onvoorziene omstandigheden op de weg, die niet gepland waren en die AI ook zeer moeilijk kan interpreteren.
 
De belofte van FSD is vals omdat ons wegennet vol zit met onregelmatigheden die mensen relatief makkelijk aankunnen en de AI van Tesla niet.

Maar is dat dan niet iets wat Tesla had kunnen en moeten voorzien, alvorens een ambitieuze belofte te doen?
Een dag door Nederland rijden en je beseft direct dat het wegennet en verkeersbeeld in Nederland onvoldoende is voorbereid voor op grote hoogte autonoom rijden.

Op de inmiddels klassieke vraag: 'stel een Tesla moet kiezen tussen het doodrijden van een moeder met kinderwagen of een bejaarde, wat zou hij dan kiezen?' is mijn antwoord altijd: heel simpel, de Tesla voorkomt dat hij in deze situatie geraakt, want als er voortdurend verkeer kruist, rijdt de Tesla geen meter, dus hij kan niet in die situatie komen. De Tesla is daar veel te voorzichtig voor. Als er voortdurend voetgangers oversteken voor de auto zoals op sommige plekken in Amsterdam (zebrapad Singel/ Koningsplein bijvoorbeeld), zal hij er nooit tussen dringen zoals een mens waarschijnlijk wel zou doen.
 
  • Like
Reactions: OttoR
En dan vergeet je nog alle problemen van onvoorziene omstandigheden op de weg, die niet gepland waren en die AI ook zeer moeilijk kan interpreteren.
Zeer juist.
Rijden op de autosnelweg is een ding.
Maar rijden op de kleine, smalle wegen in Wallonië een ander. Twee auto's kunnen er vaak niet naast mekaar, tenzij iemand gentleman speelt. De AI van FSD zal dit niet 'begrijpen'. Dit was voor mij dé reden om de FSD optie van 6.000€ niét aan te vinken.
Vanaf 2021 komt FSD (Beta) eventueel naar Europa. Met het aangekondigde FSD subscription model zal ik het eventueel eens proberen voor een maand. We zullen zien...
 
Zeer juist.
Rijden op de autosnelweg is een ding.
Maar rijden op de kleine, smalle wegen in Wallonië een ander. Twee auto's kunnen er vaak niet naast mekaar, tenzij iemand gentleman speelt. De AI van FSD zal dit niet 'begrijpen'. Dit was voor mij dé reden om de FSD optie van 6.000€ niét aan te vinken.
Vanaf 2021 komt FSD (Beta) eventueel naar Europa. Met het aangekondigde FSD subscription model zal ik het eventueel eens proberen voor een maand. We zullen zien...

AFSD (Almost FSD) zal gewoon op afstand of vanachter het stuur hulp van een mens (of een AI die echt de hele wereld begrijpt) nodig hebben. Verder dan AFSD gaan we niet komen maar FSD mag best ons ultieme doel blijven.
 
AI van Tesla

AI is voor het bepalen van de maximale snelheid niet nodig. Enkel hoogstens voor het herkennen van verkeersborden met een redelijke zekerheid. Het toepassen van de regels op basis van die borden programmeer je gewoon uit. Dat moet je echt niet met AI doen.

Ik denk dat ik maximaal 3x per jaar in een verkeerssituatie zit waar door bv wegwerkzaamheden een opheffingsnorm is vergeten.

Dat zou je dan bv door AI kunnen interpreteren dat het met enige zekerheid kan aangeven dat de werkzaamheden voorbij zijn.
 
Op de inmiddels klassieke vraag: 'stel een Tesla moet kiezen tussen het doodrijden van een moeder met kinderwagen of een bejaarde, wat zou hij dan kiezen?'

Maakt niet uit... Doet een mens namelijk ook meestal niet.

Dat is het fijne van statistieken, het gaat erom dat er minder mensen sterven en zwaargewond raken. Hoe dat links or rechtsom gebeurt maakt niet uit. Als die edge cases boeien totaal niet zolang het maar in z'n geheel net zo veilig is. Uiteraard zal het enkel maar veiliger worden dus we hoeven ons daar geen zorgen over te maken.

Zoals al eerder gezegd... Er komt een punt dat een auto verzekering duurder gaat worden als je de auto niet autonoom rijd. Hoelang dat nog gaat duren geen idee maar ik denk binnen 5 a 7 jaar.
 
Zonder grap nu. De belofte van FSD is vals omdat ons wegennet vol zit met onregelmatigheden die mensen relatief makkelijk aankunnen en de AI van Tesla niet.

Schrijf jij effe een stukje software die voor ieder idioot lijntje op de weg of bordje TER WERELD, in ALLE landen, vanaf dag 1 goed werkt.

Dan vragen we aan Elon om jouw stukje FSD code erin te zetten, en is het opgelost!
 
Ik heb ook de neiging om de gemeente de schuld te geven als mijn Tesla dingen verkeerd interpreteert. Dat stoplicht staat ook verkeerd, die lijn ook, dat verkeersbord ook en dat bord verboden voor fietsers en tractoren lijkt echt te veel op max 30 km/uur. Misschien kunnen we samen de gemeentes aanklagen en een draadje starten.

Zonder grap nu. De belofte van FSD is vals omdat ons wegennet vol zit met onregelmatigheden die mensen relatief makkelijk aankunnen en de AI van Tesla niet.
Ik verwacht dat naar mate de komende decennia het gedeelte (bijna) autonoom rijdende auto's toeneemt er ook meer druk ontstaat bij de gemeenten om verkeersborden en stoplichten, wegbelijningen etc. hierop beter af te stemmen. (beetje kip - ei kwestie en je moet ergens beginnen)
 
Ik verwacht dat naar mate de komende decennia het gedeelte (bijna) autonoom rijdende auto's toeneemt er ook meer druk ontstaat bij de gemeenten om verkeersborden en stoplichten, wegbelijningen etc. hierop beter af te stemmen. (beetje kip - ei kwestie en je moet ergens beginnen)
Dat is al een actie waarmee overheden en dienstverleners mee bezig zijn, maar het is een en-en verhaal. Ook de AI wordt telkens beter in het herkennen van die niet typische dingen.
 
Schrijf jij effe een stukje software die voor ieder idioot lijntje op de weg of bordje TER WERELD, in ALLE landen, vanaf dag 1 goed werkt.

Dan vragen we aan Elon om jouw stukje FSD code erin te zetten, en is het opgelost!

Waarom zo sarcastisch? Doe dat richting Elon die toch echt al jaren over promised. Het is toch echt Elon die met praatjes FSD verkoopt. Sterker, ik denk dat heel veel Tesla's niet eens verkocht waren als Elon die praatjes en beloftes van coast to coast en robo taxi's niet had verkondigd! FSD een investering die er voor zorgt dat je gratis in je auto rond rijdt.
 
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
De scheduled departure improvements lijkt de meest interessantste toevoeging. Mooi dat het dus ook nu kan zonder te laden. Helaas lees ik niks over een kalender koppeling.

Die UI improvements lig ik niet echt wakker van.

Geen vermelding van enige driver assist verbeteringen maar misschien een stille hoop dat er wat detectie en positionerings logica van de huidige FSD beta in deze release zit al ga ik daar maar niet van uit.