Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software opties zoals Autopilot en cataloguswaarde

This site may earn commission on affiliate links.

widodh

Model S 100D and Y LR
Moderator
Jan 23, 2011
6,861
2,840
Venlo, NL
Ik kon er geen topic over vinden :)

Worden software opties zoals Autopilot e.d. bij de cataloguswaarde van de Auto geteld?

Maw, betaal je hier dan ook bijtelling over?

Je hebt ook bij voldoende merken dat je dingen wel mee besteld en dat de dealer het activeert nadat de auto op kenteken staat.

Ik kon hier bij Tesla niets over vinden. Iemand enig idee?
 
Zit bij mijn auto gewoon in de cataloguswaarde. Wellicht dat ze daarom het activeren-na-levering wat duurder gemaakt hebben; op die manier is er netto voor de eigenaar (in geval van zakelijk althans) weinig verschil, maar voor Tesla zelf wel.
Ah, duidelijk. Ik vroeg het mij even af.

Je betaald volgens mij bijtelling over het bedrag dat bij de registratie is gemeld, dus factuurprijs. Ik heb met afsluiten van verzekering gemeld dat ik de FSD optie heb betaald maar niet gekregen, waardoor de waarde onder de 100K zou komen. No deal...
Factuurprijs != Registratieprijs

Op de factuur kunnen bijv ook winterbanden staan, noodpakket, etc. Zo ken ik het van mijn Toyota uit het verleden. Daar bestelde ik een aantal zaken mee die op de eerste factuur stonden, maar uiteraard niet de cataloguswaarde.

Bij Toyota werden enkele opties geïnstalleerd door de dealer en vielen daarmee niet onder de cataloguswaarde en dus ook niet onder de bijtelling.
 
Ik heb de autopilot optie op mijn model X niet meebesteld, maar wel direct na levering laten activeren. Op deze wijze komt de autopilot prijs niet in de cataloguswaarde. Tesla is - in ieder geval bij mij - tot nu toe altijd bereid geweest hiervoor de normale (dus niet verhoogde) prijs te rekenen.
 
Ik heb de autopilot optie op mijn model X niet meebesteld, maar wel direct na levering laten activeren. Op deze wijze komt de autopilot prijs niet in de cataloguswaarde. Tesla is - in ieder geval bij mij - tot nu toe altijd bereid geweest hiervoor de normale (dus niet verhoogde) prijs te rekenen.
Duidelijk! Het gaat om ongeveer 1700 euro bijtelling over 5 jaar als ik snel reken:

5300 x 4% x 5 = 1060
3200 x 4% x 5 = 640

Totaal: EUR 1700 bruto

Ik vind bijtelling altijd al zo bijzonder, zeker aangezien je ook nog een BTW correctie betaald in je B.V. voor prive gebruik auto (Daar was bijtelling toch al voor!?)

Afijn, ik ga het in Mei/Juni maar eens na vragen, dan ga ik mijn nieuwe S bestellen denk ik om hem voor 01-01-2019 op kenteken te hebben.
 
LeasePlan:

"De hoogte van de bijtelling hangt af van:
  • De fiscale waarde van de auto (netto catalogusprijs berekend door de fabrikant, de fabrieksopties die zijn aangebracht voordat de auto op kenteken is gesteld, inclusief BTW en BPM)
  • Het bijtellingpercentage (wordt bepaald aan de hand van de CO2-uitstoot en datum eerste tenaamstelling van de auto)
  • De belastingschijf waarin u uw inkomstenbelasting betaalt"

Vanaf 1-1-2019 gaan velen een 3 leasen, de MS wordt dan per maand toch wel kostbaar tenzij ze de aanschafwaarde gaan verlagen...
 
LeasePlan:

"De hoogte van de bijtelling hangt af van:
  • De fiscale waarde van de auto (netto catalogusprijs berekend door de fabrikant, de fabrieksopties die zijn aangebracht voordat de auto op kenteken is gesteld, inclusief BTW en BPM)
  • Het bijtellingpercentage (wordt bepaald aan de hand van de CO2-uitstoot en datum eerste tenaamstelling van de auto)
  • De belastingschijf waarin u uw inkomstenbelasting betaalt"

Vanaf 1-1-2019 gaan velen een 3 leasen, de MS wordt dan per maand toch wel kostbaar tenzij ze de aanschafwaarde gaan verlagen...
Ja, maar als dus software opties nadat de Auto op kenteken wordt gezet wordt geactiveerd zit het niet in de cataloguswaarde en betaal je er ook geen belasting over.

Uiteraard, je bent er dan ook niet tegen verzekerd, maarja, dat scheelt ook weer in de premie.
 
Ja, maar als dus software opties nadat de Auto op kenteken wordt gezet wordt geactiveerd zit het niet in de cataloguswaarde en betaal je er ook geen belasting over.

Uiteraard, je bent er dan ook niet tegen verzekerd, maarja, dat scheelt ook weer in de premie.
Je kunt de verzekering uitbreiden met achteraf aangeschafte accessoires.
Overigens is het raar dat je die software zou moeten verzekeren. Kan immers niet verloren gaan; alleen de camera's en sensoren maar die zitten standaard op de auto. Alleen als je auto total loss is is de verzekering op software zinvol.
 
Misschien is dit niet het juiste topic (of zelfs forum hiervoor), maar ik onlangs zakelijk FSD achteraf gekocht. Ik begrijp dat het hiermee buiten de bijtelling valt, maar hoe zit het met afschrijving? Volgens de belastingdienst moet op inventaris (waaronder een auto) boven de 450 euro afgeschreven worden. Moet FSD in de afschrijving meegenomen worden of mag dit direct als kosten worden geboekt?
 
Misschien is dit niet het juiste topic (of zelfs forum hiervoor), maar ik onlangs zakelijk FSD achteraf gekocht. Ik begrijp dat het hiermee buiten de bijtelling valt, maar hoe zit het met afschrijving? Volgens de belastingdienst moet op inventaris (waaronder een auto) boven de 450 euro afgeschreven worden. Moet FSD in de afschrijving meegenomen worden of mag dit direct als kosten worden geboekt?

Ik ben geen deskundige op dit gebied, maar het lijkt mij dat 't gewoon als kosten geboekt kan worden. Die auto wordt er amper tot niet meer waard door (op Autotrader staat bijvoorbeeld nooit of het er bij zit) en je kunt FSD ook niet los weer verkopen. Het opnemen als afschrijving klinkt mij dan niet heel logisch in de oren.

Je kunt zelfs beargumenteren dat de 'restwaarde' van FSD nogal schommelt. Als er ineens hippe features mij komen is de optie meer waard dan nu (alleen NoA?). Lijkt me boekhoudkundig een drama. Gewoon afboeken.
 
Ik ben geen deskundige op dit gebied, maar het lijkt mij dat 't gewoon als kosten geboekt kan worden. Die auto wordt er amper tot niet meer waard door (op Autotrader staat bijvoorbeeld nooit of het er bij zit) en je kunt FSD ook niet los weer verkopen. Het opnemen als afschrijving klinkt mij dan niet heel logisch in de oren.

Je kunt zelfs beargumenteren dat de 'restwaarde' van FSD nogal schommelt. Als er ineens hippe features mij komen is de optie meer waard dan nu (alleen NoA?). Lijkt me boekhoudkundig een drama. Gewoon afboeken.

Klink aannemelijk inderdaad. Bedankt voor je antwoord!
 
Volgens mijn boekhoudende vrouw MOET je dat afschrijven. De economische levensduur is langer dan 1 jaar en de aanschafprijs is hoger dan €450,- ex. BTW.
Dat heb ik indertijd ook begrepen. Houd er overigens wel rekening mee dat deze investering niet valt onder de KIA (kleinschaligheidsinvestringsaftrek). Voor investeringen t.b.v. bedrijfswagens geldt dat alleen als de bedrijfswagen onder die regeling valt. Aangezien de auto niet onder de KIA valt, mag je de verbeteringen daaraan ook niet in die regeling laten vallen.