Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Wat voor wielen heb je onder die AWD? Ik haal inderdaad (met mijn 18" Aeros op een RWD LR) niet ver van 154 Wh per km, en dat is dan nog aan 120km/h op autoweg.

En ja, als ik de aero wielkappen weglaat dan verbruik ik op autoweg inderdaad meer.
 
Dat zijn de theoretische getallen van de v3 250kW chargers. 6.5km per kWh zou impliceren dat je 154 Wh per km verbruikt. Mijn Model 3 AWD rekent met een standaardverbruik van 184 en geeft aan dat ik in de praktijk nu op precies 200 zit na 2 maanden. 1000 is de theorie van 200kW, 900 is iets realistischer. Ik heb een v2 SuC ook nog nooit echt 120 zien doen, 115 tikt ie sporadisch aan.

2F1B9463-D1F7-46B7-A5A1-4116E081957D.png

Model 3 AWD rekent met een verbruik tussen de 152 en 153 wh/km. Waarom die van jou dat niet doet is mij een raadsel.

120 kw laden is bij die van mij de norm, mits de accu leeg genoeg is uiteraard.

Lifetime verbruik bij mij is 159 wh/km momenteel.
 
Hmm vraag me nu af waar ik die 184 vandaan heb, wellicht is die te hoog. Heb overigens wel de 19" sport, schijnen wel 10% meer te verbruiken en dat weet ie.

Oh en ik heb wel een zware rechtervoet schijnbaar dus ja ik verbruik veel :p

Een ‘volle tank’ levert bij de M3 AWD een typical range op van 498 km (in de praktijk kan het wat km’s afwijken). Zowel bij 18” als bij 19”. Dus hij rekent met hetzelfde verbruik.
 
Vandaag weer een ingreep van de auto (zonder ap aan) als ik voor een vrachtauto terug sorteert op de rechterbaan met een flinke snelheid verschil. De auto piep enorm met vrachtauto in het rood, rode lijn en probeer in te grijpen. Ben ik nu te agressief aan het rijden? Die gevoel heb ik namelijknniet, eerder dat de auto niet door had dat er zo'n snelheid verschil was dat de vrachtauto al lang achter me was als ik naar recht ben of dat er wat vertraging was in het zien van de obstakel... En volgens me begon ik sowieso met baan wisselen op een veilig afstand. Dus ja, ik heb dit wel vaker en voor mijn gevoel sinds 16.x, herkenbaar of ligt het aan mijn rijstijl :')?

Ik had het van de week ook, op de A12, geen autopilot aan, haalde aan vrachtwagen in, was er ruim voorbij, wissel terug naar rechterbaan ineens hoop gepiep rode lijn/rode vrachtwagen en auto trekt me met een zwieper terug naar linkerbaan, thank you very much..... schrok me de tandjes.

Ik vind sowieso dat het heel lang duurt voordat autos/vrachtwagens die je inhaalt 'van het scherm af zijn' blijven vaak nog even springend/dansend staan ... terwijl als er een auto redelijk dicht achter je rijd, je die weer NIET ziet op het scherm....
 
  • Like
Reactions: Hbrink and Cely
Vanochtend om half acht via provinciale weg N228 vanuit Montfoort richting oprit A12 De Meern - A12 - A2 via tunnel - afslag Lage Weide naar Utrecht Leidsche Rijn gereden. Een afstand van 18 kilometer. Geprobeerd dit op EAP met NOA te doen (2019.16.3.2).

Dit is niet naar genoegen geweest:

- In de N228 (80 km/uur weg) zit een vrij scherpe bocht die goed belijnd is en waar je normaal met 60 km/uur doorheen kunt. EAP zwabbert hier door de bocht en remt af naar 35 km/uur. Gelukkig niemand achter me. In een tweetal andere bochten waar 80 km/uur geen enkel probleem is de waarschuwing dat het stuur overgenomen moet worden vanwege de snelheid. EAP schakelt in deze bochten uit.
- Op de A12 richting Utrecht naar de afslag naar de A2 richting Amsterdam. Er is geen ander verkeer om me heen. De ingestelde snelheid is 105 km/uur. Deze wordt naar beneden ingesteld op 100 km/uur (fleetspeed?). Over een afstand van 3 KM remt de auto tot twee keer toe zonder duidelijke aanleiding af tot 75 KM/uur.
- De afslag naar de A2 wordt goed vanzelf genomen. In de bocht van het klaverblad remt de auto af naar 45 km/uur maar schakelt toch EAP weer uit met een snelheid te hoog waarschuwing.
- Aangekomen bij de A2 tunnel schakelt NOA met een waarschuwing uit, dit is normaal bij een tunnel.
- In de tunnel een phantom brake tot 80 KM/uur, wederom gelukkig niemand achter me. Hierna is de snelheid weer neerwaarts bijgesteld naar 100 KM/uur, De auto blijft 100 KM/uur rijden na verhogen tot 105 KM/uur.
- NOA schakelt weer in na de tunnel en de auto neemt zelf netjes de afslag Lage Weide. De uitvoegstrook splitst in twee banen waarbij EAP in de war raakt bij de keus voor de baan en schakelt uit. Ik schakel deze weer in.
- Op het talud rijd ik 90 km/uur. Op de baan lager naast me ( er zit een brede strook gras tussen) van de A2 rijdt een vrachtwagen. Ik rijd sneller dan de vrachtwagen. Als ik ter hoogte van de vrachtwagen rij grijpt EAP in en remt krachtig af tot een snelheid lager dan de vrachtwagen.

Het is duidelijk dat er nog wat te doen is voor Tesla. Ik rij in het vervolg zelf hoe spijtig ik dat ook vind.
 
Ik heb gisteren weer met NoA op onze Model 3 gereden, en is me zo goed bevallen dat ik serieus erover nadenk om de update op mijn Model X te accepteren. Het gaat niet altijd even perfect, maar toch heel goed.

En waar je zelf liever 105 door een bocht gaat ipv 75, regel dat zelf even met je eigen wattpedaal ajb...
 
Vanochtend om half acht via provinciale weg N228 vanuit Montfoort richting oprit A12 De Meern - A12 - A2 via tunnel - afslag Lage Weide naar Utrecht Leidsche Rijn gereden. Een afstand van 18 kilometer. Geprobeerd dit op EAP met NOA te doen (2019.16.3.2).

Dit is niet naar genoegen geweest:

- In de N228 (80 km/uur weg) zit een vrij scherpe bocht die goed belijnd is en waar je normaal met 60 km/uur doorheen kunt. EAP zwabbert hier door de bocht en remt af naar 35 km/uur. Gelukkig niemand achter me. In een tweetal andere bochten waar 80 km/uur geen enkel probleem is de waarschuwing dat het stuur overgenomen moet worden vanwege de snelheid. EAP schakelt in deze bochten uit.
- Op de A12 richting Utrecht naar de afslag naar de A2 richting Amsterdam. Er is geen ander verkeer om me heen. De ingestelde snelheid is 105 km/uur. Deze wordt naar beneden ingesteld op 100 km/uur (fleetspeed?). Over een afstand van 3 KM remt de auto tot twee keer toe zonder duidelijke aanleiding af tot 75 KM/uur.
- De afslag naar de A2 wordt goed vanzelf genomen. In de bocht van het klaverblad remt de auto af naar 45 km/uur maar schakelt toch EAP weer uit met een snelheid te hoog waarschuwing.
- Aangekomen bij de A2 tunnel schakelt NOA met een waarschuwing uit, dit is normaal bij een tunnel.
- In de tunnel een phantom brake tot 80 KM/uur, wederom gelukkig niemand achter me. Hierna is de snelheid weer neerwaarts bijgesteld naar 100 KM/uur, De auto blijft 100 KM/uur rijden na verhogen tot 105 KM/uur.
- NOA schakelt weer in na de tunnel en de auto neemt zelf netjes de afslag Lage Weide. De uitvoegstrook splitst in twee banen waarbij EAP in de war raakt bij de keus voor de baan en schakelt uit. Ik schakel deze weer in.
- Op het talud rijd ik 90 km/uur. Op de baan lager naast me ( er zit een brede strook gras tussen) van de A2 rijdt een vrachtwagen. Ik rijd sneller dan de vrachtwagen. Als ik ter hoogte van de vrachtwagen rij grijpt EAP in en remt krachtig af tot een snelheid lager dan de vrachtwagen.

Het is duidelijk dat er nog wat te doen is voor Tesla. Ik rij in het vervolg zelf hoe spijtig ik dat ook vind.

Dank voor de uitvoerige beschrijving. En toch zijn er mensen op dit forum, niet ik, die dit soort dingen nooit meemaken. Je auto heeft dus een storing, je moet Tesla support bellen.
 
  • Informative
Reactions: jww1966 and Bas.
Ik heb gisteren weer met NoA op onze Model 3 gereden, en is me zo goed bevallen dat ik serieus erover nadenk om de update op mijn Model X te accepteren. Het gaat niet altijd even perfect, maar toch heel goed.

En waar je zelf liever 105 door een bocht gaat ipv 75, regel dat zelf even met je eigen wattpedaal ajb...

Naar ik aanneem is dit een reactie op mijn post van hierboven. Daarin staat nergens beschreven dat ik met 105 door een bocht wil rijden. Graag ophouden met framen.

De reactie van Theo Schijf snijdt wel hout. Ik zal contact opnemen met Tesla.
 
Naar ik aanneem is dit een reactie op mijn post van hierboven. Daarin staat nergens beschreven dat ik met 105 door een bocht wil rijden. Graag ophouden met framen.

Ik las dat ook niet als een indicatie dat jij graag aan 105 door die bocht rijdt, maar eerder dat hij dat soms wilt doen. Mijn ervaring is echter dat als je de laterale acceleratie dàn hoger maakt AutoSteer/NoA wel degelijk soms vraagt om over te nemen, dus ofwel schakel ik AutoSteer uit en neem de bocht zoals ik dat wil, ofwel laat ik de wagen zelf kiezen aan welke snelheid ze die wilt nemen (behalve natuurlijk wat betreft phantom brakes).
 
Ik las dat ook niet als een indicatie dat jij graag aan 105 door die bocht rijdt, maar eerder dat hij dat soms wilt doen. Mijn ervaring is echter dat als je de laterale acceleratie dàn hoger maakt AutoSteer/NoA wel degelijk soms vraagt om over te nemen, dus ofwel schakel ik AutoSteer uit en neem de bocht zoals ik dat wil, ofwel laat ik de wagen zelf kiezen aan welke snelheid ze die wilt nemen (behalve natuurlijk wat betreft phantom brakes).

Wat er gebeurd is dat ik de snelheid instel op de maximumsnelheid + 5 km / uur en dan de auto zelf af laat remmen in de bochten. Ook dan gebeurt het regelmatig dat EAP uitschakelt vanwege een te hoge snelheid. Maar zoals gezegd: er zal wel een storing zijn.
 
Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat ik al weken lang op de snelweg geen phantom brakes heb gehad en anderen wel. Ik rij zo'n 500 tot 600 km per week, waarvan 80 tot 90% op de snelweg. Ik heb eigenlijk altijd AP/ NOA aan. Ik rij of rustig met 110 tot 120 km met het verkeer mee of op de linkerbaan rond de 135 km daar waar het mag.

De laatste phantombreak dateert van 4 weken terug toen er op een provinciale weg een temperatuurmeter van Rijkswaterstaat langs de weg stond. Met enige fantasie zou de software die hebben kunnen aanzien voor een voetganger die op het punt stond over te steken. Ik merk nog wel het houden van de TACC, maar dat is met niet meer dan 1 tot 3 km per uur. Zeg maar het schokkerige rijden wat ook veel wordt genoemd door anderen.

Ik rij ook zo een 650 km per week waarvan 90% op de snelweg. Nu zo een 6200 km gereden met mijn M3P en ik heb nog nooit een phantom brake gehad zoals hij hier wordt beschreven. Soms remt de wagen wel eens te vroeg of niet echt nuttig maar dat is telkens maar een vertraging van 4 á 5 km/h. Voor de rest werken de baanwissels ook goed, zolang het verkeer achter mij niet rapper rijdt dan mij. Invoegen op de snelweg gaat wel niet vlot bij druk verkeer, maar heb de indruk dat je een beetje moet timen wanneer je de pinker aanzet.
Wel heeft de wagen al eens een noodstop gedaan op de snelweg. Je verschiet je een ongeluk, maar achteraf bleken de tweede en derde wagen voor mij een kopstaart aanrijding te hebben gemaakt. Ik kon het niet zien door de suv voorligger. Dus ik was er wel blij voor.
 
Last edited:
Ik heb nog maar 1 keer gehad dat de auto echt hard de remmen in ging om onverklaarbare reden. Wel eens hier en daar 4-5km trager omdat ik op een tragere voorligger inliep of een auto of vrachtwagen inhaalde.

Wat ik met die 105km wil zeggen is dat op EAP of NoA de auto soms abnormaal traag door een bocht lijkt te gaan. Aan 50 waar de limiet 70 is en van die dingen. Als je dat geduld niet hebt, moet je inderdaad wat op het gas duwen, en als dat dan te snel gaat voor EAP of NoA dan zal je het stuur ook moeten overnemen. Komt goed zo; je mag echt niet vergeten dat ze bij Tesla het niet kunnen veroorloven dat ze de auto zo programmeren dat ie te hard de bocht in duikt, want als het dan mis gaat is het direct wereldnieuws. Daarom ook dat die "mad max" mode zo duf uitvalt. Stel maar eens voor dat NoA een agressieve lane change doet en het tot een aanrijding komt... Dat is direct wereldnieuws...
 
  • Like
Reactions: jww1966
Naar ik aanneem is dit een reactie op mijn post van hierboven. Daarin staat nergens beschreven dat ik met 105 door een bocht wil rijden. Graag ophouden met framen.

De reactie van Theo Schijf snijdt wel hout. Ik zal contact opnemen met Tesla.

Als je contact met support hebt, vraag dan ook of ze kunnen zien of je gps soms gereset moet worden. Zij kunnen dat op afstand doen, jijzelf niet. Op Amerikaanse forums las ik dat dat ook AP en NAV problemen oplost.
Camera’s poetsen vind ik ook een goede suggestie. Ga ik ook proberen.
 
  • Informative
Reactions: jww1966
Je auto heeft dus een storing, je moet Tesla support bellen.

Zou idd ook iets te maken kunnen hebben met een niet-nauwkeurige plaatsbepaling o.b.v. GPS. Als je je een beetje verdiept in de techniek achter EAP/ FSD begin je een beetje beter te begrijpen waarom de Tesla bepaalde ingrepen doet. Dat maakt het niet minder vervelend, maar je leert om zo beter te voorspellen wat EAP/FSD gaat doen en wanneer je het voorlopig nog beter uit kunt zetten. Ik zet de AP/ NOA bijvoorbeeld altijd uit op verbindingswegen tussen 2 snelwegen, zoals de overgang van de A27 naar de A12 bij Utrecht. Op de verbindingsweg wil mijn auto 80 gaan rijden, waar je 100 mag. Zou zomaar kunnen komen door de parallelbaan waar je niet harder dan 80 mag.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Wel heeft de wagen al eens een noodstop gedaan op de snelweg. Je verschiet je een ongeluk, maar achteraf bleken de tweede en derde wagen voor mij een kopstaart aanrijding te hebben gemaakt. Ik kon het niet zien door de suv voorligger. Dus ik was er wel blij voor.

Idd ook goed om te beseffen: de Tesla met FSD doet eigenlijk nooit iets 'zomaar', maar altijd op basis van een waarneming door een camera, sensor of de GPS. Probeer een beetje te 'kijken' zoals de Tesla met de hardware en software doet en dan worden sommige dingen al weer een stukje beter te verklaren (en te voorkomen).
 
  • Like
Reactions: wooter
Zou idd ook iets te maken kunnen hebben met een niet-nauwkeurige plaatsbepaling o.b.v. GPS. Als je je een beetje verdiept in de techniek achter EAP/ FSD begin je een beetje beter te begrijpen waarom de Tesla bepaalde ingrepen doet. Dat maakt het niet minder vervelend, maar je leert om zo beter te voorspellen wat EAP/FSD gaat doen en wanneer je het voorlopig nog beter uit kunt zetten. Ik zet de AP/ NOA bijvoorbeeld altijd uit op verbindingswegen tussen 2 snelwegen, zoals de overgang van de A27 naar de A12 bij Utrecht. Op de verbindingsweg wil mijn auto 80 gaan rijden, waar je 100 mag. Zou zomaar kunnen komen door de parallelbaan waar je niet harder dan 80 mag.

Ja, dat is misschien beter: op sommige trajecten uitzetten. In de A2 tunnel bij Utrecht van west naar oost zet ik hem ook uit tegenwoordig. Er zit een 50 km/uur weg bovenop waardoor de snelheid ineens ingesteld wordt op 50 km/uur.

GPS reset is daarom ook niet zo’n slecht idee.