Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Al diverse malen is het mij b.v. opgevallen dat je niet van baan kunt wisselen met vierkante blokken. Die gebruiken we hier praktisch overal voor afslagen en splitsingen. Dan moet je dus het stuur over nemen.

Bij AP1 doet ie dat wel. Duurt soms iets langer dan bij onderbroken strepen, maar hij doet het zeker.

Ik begin me ook een beetje te ergeren aan dat ik AP steeds weer moet activeren na het onderbreken. Alle voertuigen tot nu toe waar in ik heb gereden met lane assist activeren dit automatisch zodat deze weer even in de baan rijd. Dat zou AP ook moeten doen als je AP eerder had ingeschakeld.

Dat lijkt me toch niet. Als er een reden is om AP uit te schakelen, wil ik zelf wel beslissen of deze weer aan gaat. Als AP dat zelf doet en op een moment dat dat niet verstandig is, krijg je m.i. eerder gevaarlijke situaties. Zal ook met juridische implicaties te maken hebben.
Alles wat een Tesla zelfstandig doet, of niet doet als het wel verwacht wordt, is aanleiding tot veel gedoe.
En wat is nou twee keer aan een handeltje trekken, zoveel werk is dat toch niet.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Dat lijkt me toch niet. Als er een reden is om AP uit te schakelen, wil ik zelf wel beslissen of deze weer aan gaat. Als AP dat zelf doet en op een moment dat dat niet verstandig is, krijg je m.i. eerder gevaarlijke situaties. Zal ook met juridische implicaties te maken hebben.
Alles wat een Tesla zelfstandig doet, of niet doet als het wel verwacht wordt, is aanleiding tot veel gedoe.
En wat is nou twee keer aan een handeltje trekken, zoveel werk is dat toch niet.

Eens, dat is nu juist wat ik zo goed vindt aan Autopilot van Tesla. Je krijgt heel duidelijk te weten of systeem actief is of niet. Bij sommige systemen krijg je niet eens een geluid als het systeem zelf besluit ermee te stoppen. Het zijn assistentiesystemen en die moeten in mijn ogen altijd veel communiceren met bestuurder. Dan blijft bestuurder altijd in controle en dat is het allerbelangrijkste.
 
Er zijn veel dingen die V8 AP nog niet goed doet zoals een afslag nemen of invoegen. Af een afslag waar een extra baan er aan het einde van de afrit er pas bij komt en wil dan altijd rechtdoor.

Dan moet je met V8 dus onderbreken en daarna weer activeren. Ja, ik vind dat echt een irritante handeling. In die situatie is het ook nog eens zo dat als je stuurt dat abrupt gebeurd want het stuur moet uit het AP spoor zeg maar getrokken worden en dat is voor de passagiers meestal niet zo fijn. Neem daar ook nog eens mee dat je een vreemd "remmen dan weer vlug terug naar het gas om gas te geven anders ga je nog harder afremmen door regenereren.

Dan ook nog eens, als je het stuur overneemt blijft de cruise control actief wat soms een verrassend effect heeft. Zo wissel je dan van rijbaan en gaat cruisecontrol vrij hard accelereren. Trap je op de rem dan schakelt de cruisecontrol en AP uit.

Ik ben dan ook heel nieuwsgierig hoe V9:

- werkt met wisselen van banen met diverse verschillende lijnen
- reageert op variabele snelheden qua acceleratie en afremmen
- nu in de kaart data weet om te gaan met variabele maximum snelheid overdag en 's nachts
- dynamische snelheden op matrix borden toepast (ik weet het... AP1 leest ze, maar doet er niets mee)


Leuk hoor drive by nav, maar ik heb liever eerst een systeem dat zich weet te gedragen op één baan voor langere tijd.

Ik kijk echt uit hoor naar V9 ook al werkt het allemaal niet top maar als ik de V9 clipjes zie dan zou het wel kunnen zijn dat er wat situaties zijn waarin V9 het slechter doet dan V8 (met hw 2.0/2.5). Uiteraard installeer ik het meteen als de update zich aanbied ook al is dit risico er.
 
Ook bijzonder om te zien dat er iemand gedowngrade is:
upload_2018-10-27_13-4-54.png


DIe is weer terug van 36.2 naar 34.1.

Hier helaas nog op 34.1... Ik vroeg me altijd af of ik niet geupgradet werd, vanwege de brakke internetverbinding. In onderstaande screenshot is nog net te zien dat ik één streepje heb (router staat achter de voordeur, circa 5m afstand):
upload_2018-10-27_12-59-22.png


Ik heb een 1Gbit up/down glasvezel hier liggen, maar de auto komt blijkbaar amper aan de 8.5Mbit up en 1.5Mbit down. Vannacht ook maar eens de auto naast de router zetten. Maar Tesla zal wel alles gefaseerd pushen. Ben komende week toch weg en hoop bij terugkomst de V9 update te hebben.

Er zijn veel dingen die V8 AP nog niet goed doet zoals een afslag nemen of invoegen.
Ik zie AP ondertussen niet meer dan een adaptieve cruise-control met actieve lane-assist. Veel meer is het in de praktijk gewoon niet, ondanks dat het wel zo verkocht wordt. Heb ik al vaker mijn beklag over gedaan op dit forum. De tekst op de website beschrijft volgens mij V12 software, want daar zijn ze nog lang niet (helemaal niet op onze krappe NL wegen).

De AP uitschakelen door hem uit te spoor te trekken is inderdaad erg irritant. Ik had liever gehad dat je weer 2x kon tikken om het weer uit te schakelen, maar wel de ACC actief te houden. Ik tik de AP er nu altijd af door alles uit te schakelen (1x naar achteren tikken). Vlak daarvoor neem ik alvast het gas over. Dan heb je een overgang die de passagiers vrijwel niet merken.
Dan ook nog eens, als je het stuur overneemt blijft de cruise control actief wat soms een verrassend effect heeft. Zo wissel je dan van rijbaan en gaat cruisecontrol vrij hard accelereren. Trap je op de rem dan schakelt de cruisecontrol en AP uit.
De ACC reageert alleen op voorgangers en niet op het verloop van de weg. Vooral bij het wisselen van baan kan dat ongewilde effecten geven. Daarom schakel ik meestal AP/ACC helemaal uit in dit soort situaties. Wellicht niet helemaal wat je wil, maar wel de beste methode om ongewenste reacties van de auto te voorkomen.

Een ander probleem vind ik dat de auto bij bochten altijd de buitenkant van de weg op zoekt. Op een 80km/u weg met tegenliggers is AP dan niet te gebruiken, omdat je te dicht of op de streep kan komen te rijden (bocht naar rechts). Als iemand de binnenbocht neemt dan gaat het echt mis denk ik. Bij een bocht naar links raak je denk in de berm (ik neem het stuur altijd maar over, want wil het niet uitproberen). Het lijkt wel of de AP te hard de bocht in gaat. Ik hoop met "drive-on-nav" dat AP ook de bochten beter kan inschatten en eventueel snelheid terug neemt of eerder instuurt.
 
Ik had liever gehad dat je weer 2x kon tikken om het weer uit te schakelen, maar wel de ACC actief te houden.

Dat zou echt een mooie optie zijn. Het is inderdaad erg irritant dat als je het pookje van je afduwd dat cruise control en AP uitschakelen.

Een ander probleem vind ik dat de auto bij bochten altijd de buitenkant van de weg op zoekt.

Zeker, het gaat meestal net goed maar er is geen marge. Hopelijk nu met de andere cameras actief dat er wel een marge is al vermoed ik van niet. De test van i1Tesla tonen duidelijk aan dat de bochten er niet op vooruit zijn gegaan maar dat was niet op een snelweg.
 
Weet iemand welke hardware je moet hebben voor 'Navigate on Autopilot' (dat nu in de VS wordt uitgerold)? Tweakers meldt dat HW2.5 noodzakelijk is. Dat zou toch niet zo fijn zijn voor de groep die HW2 heeft + EAP heeft gekocht. In de blogpost van Tesla staat er niets over.
 
Weet iemand welke hardware je moet hebben voor 'Navigate on Autopilot' (dat nu in de VS wordt uitgerold)? Tweakers meldt dat HW2.5 noodzakelijk is. Dat zou toch niet zo fijn zijn voor de groep die HW2 heeft + EAP heeft gekocht. In de blogpost van Tesla staat er niets over.

Dat is onjuist. Voor Navigate on Autopilot is HW 2.0 of hoger nodig.

EDIT: bron: Discover Software Version 9.0
For cars with Enhanced Autopilot, this software update (Version 2018.42) includes Navigate on Autopilot (Beta)—our newest Autopilot convenience feature, designed to get you to your destination more efficiently by actively guiding your car from on-ramp to off-ramp including lane changes and highway exits.

EDIT2: En inmiddels gecorrigeerd op Tweakers n.a.v. mijn bericht.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: BobbyKings
Ik las net iemand iets zeggen over een speedtest.net test. Tot op heden heeft de Tesla vaak moeite met het tot stand brengen van een verbinding. Vaak lukt dit niet maar als de verbinding er is blijft hij over het algemeen lang. Het wifi icoontje geeft aan dat de er weinig ontvangst is maar een snelheidstest nog niet eerder gedaan. Net dus even naar de auto gelopen en speedtest.net ingeladen.

Het wifi icoontje geeft vaak zelfs een zwakker signaal aan. Tijdens de test leek het wel of het signaal verbeterde. Ik heb een aantal tests gedaan maar dit was de snelste download, upload was vaak rond de 15mbps. Dit is trouwens met 5GHz wifi waar ik enkel "802.11ac" heb aan staan. Indien je oudere standaarden zoals a en n toe staat zal dit een impact hebben op de snelheid.

Ook deed ik een speedtest met m'n iPad Pro vanuit de auto en deze haalde 166/36mbps dus een heel stuk sneller. Ik vermoed dat dit grotendeels ook wordt veroorzaakt door de Tesla browser.

Conclusie: Een zwak wifi signaal wil niet zeggen dat de verbinding langzaam


IMG_0420.JPG
 
Iemand nog tips iz. de USB? Zag minimaal eis qua geheugen. Maar zijn er nog andere tips? bv groter geheugen meer rijtijd terug te kijken en zo ja is er een max?

de dashcam functie neemt maximaal 1 uur op. Dus een onnodig grote stick heeft opzich geen voordeel, afgezien van ontzien van de memory chip (lees: gaat langer mee).

Ik lees her en der overigens dat de functie niet goed werkt, functie loopt vaak vast. Vast wachten op volgende update :)
 
  • Like
Reactions: Frabeb
Hallo,
Ik dacht dat rollout was Us only.
Heeft U dit “officieel” gekregen?

Ja, gewoon via de app bericht dat er een update klaar stond.
27/10/2018 13:31 2018.42.2 19e7e44 2018.36.2 ac4a215 S100D England United Kingdom 2.5
27/10/2018 13:18 2018.42.2 19e7e44 2018.39.7 9736c9b Model3310D North Carolina United States 2.5
27/10/2018 13:17 2018.42.2 19e7e44 2018.34.1 3dd3072 X90D Nord-Trøndelag Norway 1
27/10/2018 13:14 2018.42.2 19e7e44 2018.34.1 3dd3072 S100D England United Kingdom 2.5
27/10/2018 13:08 2018.42.2 19e7e44 2018.40.1 09acee2 Model3310 Connecticut United States 2.5
27/10/2018 13:05 2018.42.2 19e7e44 2018.32.4 040c866 S90D Uppsala län Sweden 1
27/10/2018 13:03 2018.42.2 19e7e44 2018.39.6 8377b4d XP100D Oregon United States 2
27/10/2018 12:42 2018.42.2 19e7e44 2018.34.1 3dd3072 X100D Bayern Germany 2.5
27/10/2018 12:42 2018.42.2 19e7e44 2018.39.7 9736c9b Model3310 Missouri United States 2.5
27/10/2018 12:33 2018.42.2 19e7e44 2018.39.6 8377b4d X75D Ohio United States 2
27/10/2018 12:18 2018.42.2 19e7e44 2018.36.2 ac4a215 X100D Zuid-Holland Netherlands 2.5



Heb nog niet uitgebreid kunnen testen. Maar tot nu toe vallen me
onderstaande punten op.
  • Nav adres sturen van je pc of mob werkt top !
  • AP zweeft een beetje heen en weer ( alleen merkbaar aan je stuur, al heb ik het idee dat het minder wordt
  • AP Als je achter een voorganger zit schommelt de afstand merkbaar.
  • Waar ik steenvast een phantom break had, nu zonder mokken onder het viaduct door.
 
  • Like
Reactions: AustinP
Ja, gewoon via de app bericht dat er een update klaar stond.
27/10/2018 13:31 2018.42.2 19e7e44 2018.36.2 ac4a215 S100D England United Kingdom 2.5
27/10/2018 13:18 2018.42.2 19e7e44 2018.39.7 9736c9b Model3310D North Carolina United States 2.5
27/10/2018 13:17 2018.42.2 19e7e44 2018.34.1 3dd3072 X90D Nord-Trøndelag Norway 1
27/10/2018 13:14 2018.42.2 19e7e44 2018.34.1 3dd3072 S100D England United Kingdom 2.5
27/10/2018 13:08 2018.42.2 19e7e44 2018.40.1 09acee2 Model3310 Connecticut United States 2.5
27/10/2018 13:05 2018.42.2 19e7e44 2018.32.4 040c866 S90D Uppsala län Sweden 1
27/10/2018 13:03 2018.42.2 19e7e44 2018.39.6 8377b4d XP100D Oregon United States 2
27/10/2018 12:42 2018.42.2 19e7e44 2018.34.1 3dd3072 X100D Bayern Germany 2.5
27/10/2018 12:42 2018.42.2 19e7e44 2018.39.7 9736c9b Model3310 Missouri United States 2.5
27/10/2018 12:33 2018.42.2 19e7e44 2018.39.6 8377b4d X75D Ohio United States 2
27/10/2018 12:18 2018.42.2 19e7e44 2018.36.2 ac4a215 X100D Zuid-Holland Netherlands 2.5



Heb nog niet uitgebreid kunnen testen. Maar tot nu toe vallen me
onderstaande punten op.
  • Nav adres sturen van je pc of mob werkt top !
  • AP zweeft een beetje heen en weer ( alleen merkbaar aan je stuur, al heb ik het idee dat het minder wordt
  • AP Als je achter een voorganger zit schommelt de afstand merkbaar.
  • Waar ik steenvast een phantom break had, nu zonder mokken onder het viaduct door.

Dat op het oog onzekere verdwijnt inderdaad vanzelf.
 
  • Like
Reactions: Dwarde