Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Iemand ook sinds V9 dat het mobiele netwerk heel slecht ontvangst geeft? Vanmorgen geupdatet naar V9 en vanmiddag geen of maar één streepje en dan ook nog 3G. Ik kon regelmatig niet eens bij Spotify :-(

Na enige tijd nu met v9 gereden te hebben lijkt dit toch wel een structureel probleem. Ik heb vaak een 3G verbinding, waar hij voorheen LTE was. En dan is de ontvangst ook nog vaak 1 streepje. Ik zal er maar is een melding van gaan maken.
 
Ik denk dat dit komt omdat je de USB drive niet 'veilig' kunt loskoppelen waardoor 'open' bestanden nog niet of niet volledig naar disk zijn geschreven. Dit kun je soort van forceren door het dashcam icoontje aan te tikken want dat zorgt ervoor dat bestanden worden volledig weggeschreven. Wellicht is er ook wel een ander truukje mogelijk maar ik denk dat er enkel een bewaar garantie is voor als je dus het dashcam icoontje aantikt.

Volgens de manual moet je de DashCam functie eerst op pauze zetten voordat je je USB stick verwijderd, door het dashcam icoontje langere tijd in te drukken. Het rode stipje verdwijnt dan.
 
Met de V9 (en vooral sinds de 42.3 versie) lijkt de auto volgens de verbruiksmeter in de auto een stukje zuiniger geworden.
Ik zag deze opmerking ook al eerder voorbij komen van andere dus ik ben niet de enige die dit is opgevallen.

Volgens de tripmeter was er sinds de vorige charge 35,3 kWh verbruikt, 177,9km gereden en dus 198W/km verbruikt.
Om deze 35,3kWh weer aan te vullen naar een 90% charge van de accu moest ik echter 42,56kWh laden.

Dit betekent dat ik ruim 20% meer moet laden dan dat mijn Tesla zegt te hebben verbruikt.
Het werkelijke verbruik komt dan ook op 239W/km.
Goed nu is deze 20% goed te verklaren door ca. 10% verlies door de lader (Omzetting van 3x230V AC naar 400V DC) en ca. 10% verlies door de accu (Je moet in een accu immers altijd stroom erin stoppen dan dat je eruit kunt halen). Deze verschillen zagen we in het verleden ook al als de auto hogere verbruikscijfers op de tripmeter aangaf.

Bijzonder is het natuurlijk wel dat Tesla blijkbaar op afstand de efficiëntie van de aandrijving middels software kan verbeteren.
Verder rij ik heel veel op de AP en als deze wat minder extreem zou reageren op snelheid variaties van andere auto's dan is daar m.i. nog een hoop extra te winnen.
 
Met de V9 (en vooral sinds de 42.3 versie) lijkt de auto volgens de verbruiksmeter in de auto een stukje zuiniger geworden.
Ik zag deze opmerking ook al eerder voorbij komen van andere dus ik ben niet de enige die dit is opgevallen.

Volgens de tripmeter was er sinds de vorige charge 35,3 kWh verbruikt, 177,9km gereden en dus 198W/km verbruikt.
Om deze 35,3kWh weer aan te vullen naar een 90% charge van de accu moest ik echter 42,56kWh laden.

Dit betekent dat ik ruim 20% meer moet laden dan dat mijn Tesla zegt te hebben verbruikt.
Het werkelijke verbruik komt dan ook op 239W/km.
Goed nu is deze 20% goed te verklaren door ca. 10% verlies door de lader (Omzetting van 3x230V AC naar 400V DC) en ca. 10% verlies door de accu (Je moet in een accu immers altijd stroom erin stoppen dan dat je eruit kunt halen). Deze verschillen zagen we in het verleden ook al als de auto hogere verbruikscijfers op de tripmeter aangaf.

Bijzonder is het natuurlijk wel dat Tesla blijkbaar op afstand de efficiëntie van de aandrijving middels software kan verbeteren.
Verder rij ik heel veel op de AP en als deze wat minder extreem zou reageren op snelheid variaties van andere auto's dan is daar m.i. nog een hoop extra te winnen.

Heb je al eens geprobeerd je wagen op Chill Modus te zetten? Volgens mij accelereert hij dan minder snel.
 
bij mij sinds update naar 2018.42.2 19e7e44 vergelijkbaar.
Puntsgewijs:
- Spotify opent niet meer (zowel Tesla account als prive-account), niet op mobiel internet, en niet op mijn Wifi thuis.
- Browser wil niet openen
- De groene lijnen op maps voor vlot verkeer zijn verdwenen (nu moet je zoeken naar het afwezig zijn van rode stukken op je route, wat toch trager is dan het bekijken van het aanwezig zijn van groene lijnen op de route).
- Mobiel internet geeft LTE aan (ik dacht hiervoor 4G maar dat weet ik even niet zeker).
Dat hoeft niet perse een probleem te zijn, LTE is sneller dan 4G, maar het vinden van een dataverbinding leek veel langer dan voorheen te duren na een grensovergang (BE - NL)
-- Reset via de 2 scrollknoppen helpt niet.

Ik hoop op een snelle bugfix..
Had ik ook allemaal. Reset via de 2 scrollknoppen, met rempedaal ingedrukt houden heeft het verholpen. Vasthouden totdat het Tesla logo weer verschijnt in het grote scherm.
 
Als tesla rijder van het eerste uur, met auto zonder autopilot begin ik toch wel steeds meer teleurgesteld te worden in de updates. Een hele nieuwe V9 versie en dr zit maar bar weinig bruikbaars bij, terwijl er een paar wat mij betreft hele logische functies nog steeds ontbreken
zoals:
- navigatie met routeopties - zoals googlemaps doet. route a,b,c, hoeveel scheelt het?
- navigatie view waarbij het automatisch inzoomen op de hele route gecombineerd wordt met de rijrichting boven (is nu één of ander)
- een zoek/type balk in mijn contacten ipv alleen maar kunnen scrollen naar en naam. bellen doe ik nu altijd toch via mijn telefoon ipv via het scherm...
- mogelijkheid tot het maken van en wachtrij met liedjes in spotify
- zelf instellen met hoeveel bereik batterij ik wil aankomen bij een supercharger / bestemming om zo een minder conservatieve planning afdwingen en te voorkomen dat hij telkens zegt dat ik langzaam moet rijden terwijl dat niet zo is
- uitlezen van de ritgeschiedenis inclusief statistieken over verbruik e.d. in de ap of in de auto
- Instellen winner het opladen KLAAR moet zijn ipv wanneer het moet starten

Wel weer leuk dat de media toegankelijk is gemaakt via de ap. Maar nou net niet zo dat ik dr wat aan heb. Zou fijn zijn als de kinderen van de achterbank liedjes kunnen zoeken en aanzetten. Maar pauze en doorspoelen is dan net weer niet zo nuttig....

En zo kan ik nog wel een tijdje door gaan. Niet hele ingewikkeld aanpassingen zou ik denken. Wie herkent deze behoefte? Is dr nog ergens een goed werkende plek om software verzoeken in te dienen bij tesla?
 
Tz. had daar al naar gekeken en dat staat goed.
Gaat mij om het ook zien van de agenda in de auto. Voorheen was er een optie om aan te geven dat je als je de auto instapte direct de agenda zag. Of elke keer dat je de auto instapte. Die keuzes kan ik nergens meer vinden.
Ik heb het gisteren gezien dus het zit er nog in, maar vraag me niet waar precies... Ik denk dat je de agenda moet open doen, en dan rechtsboven op het knopje drukken voor de instellingen.
 
Tz. had daar al naar gekeken en dat staat goed.
Gaat mij om het ook zien van de agenda in de auto. Voorheen was er een optie om aan te geven dat je als je de auto instapte direct de agenda zag. Of elke keer dat je de auto instapte. Die keuzes kan ik nergens meer vinden.
Druk op het ikoontje derde van links onderaan, klik op 'calender' en maak je keuze.
 

Attachments

  • IMG_7518.JPG
    IMG_7518.JPG
    430.5 KB · Views: 61
  • IMG_7519.JPG
    IMG_7519.JPG
    489.6 KB · Views: 39
  • Informative
Reactions: AustinP
Wat me zo verbaast is dat de software issues sterk verschillen per gebruiker bij dezelfde versie. Iedereen lijkt andere problemen te hebben die anderen dan weer helemaal niet hebben. Ik ben nieuw bij Tesla, maar is dit gebruikelijk of is dat uniek bij deze versie?
ik zit nu op 42.2, zijn er alweer nieuwe versies, en lossen die problemen op?
 
Wat me zo verbaast is dat de software issues sterk verschillen per gebruiker bij dezelfde versie. Iedereen lijkt andere problemen te hebben die anderen dan weer helemaal niet hebben. Ik ben nieuw bij Tesla, maar is dit gebruikelijk of is dat uniek bij deze versie?
ik zit nu op 42.2, zijn er alweer nieuwe versies, en lossen die problemen op?
Vroeg of laat krijgen we allen dezelfde problemen.
Helaas. Het oplossen van bugs vereist Elontime.
 
  • Funny
  • Like
Reactions: GPMX and RobsEV
Wat me zo verbaast is dat de software issues sterk verschillen per gebruiker bij dezelfde versie. Iedereen lijkt andere problemen te hebben die anderen dan weer helemaal niet hebben. Ik ben nieuw bij Tesla, maar is dit gebruikelijk of is dat uniek bij deze versie?
ik zit nu op 42.2, zijn er alweer nieuwe versies, en lossen die problemen op?

Zeker! En voor ieder opgelost probleem krijg je er drie nieuwe voor terug....:cool:
 
  • Like
Reactions: GPMX
Druk op het ikoontje derde van links onderaan, klik op 'calender' en maak je keuze.

Net nog eens naar gekeken.. resultaat is dat ik nooit dat (tweede) keuzescherm zie. Nadat ik op Calender tik zie ik direct mijn kalender op het het scherm. Linksboven staat een X en rechts daarnaast een teken voor properties. Als ik daar op klik sluit het scherm zich (net als op deX klikkend). Za ook wel een bug zijn...
 
Even een praktisch dingetje.
Ik had in de vorige versie de mogelijkheid om de camera van de achterkant en de gebruiksgrafiek tegelijkertijd in het grote scherm te laten spelen. Met de nieuwe versie is het mij nog niet gelukt om datzelfde te doen. Iemand een idee, of de sleutel naar het verborgen menu?
Ik rij in het donker altijd met de achter camera aan, vanwege het beperkte zicht in de achteruitkijkspiegel van de X. En daarnaast vind ik het wel prettig om de grafiek met prognose bereik in het zicht te hebben.
 
Ik heb onder de rechterknop op het stuur de bediening van het dak. Ook met V9 werkt dat goed.
Als je de knop lang indrukt kom je in het keuzemenu. In dat menu staat de optie ‘dakbediening’ niet meer. Klopt het dan dat als ik een andere optie voor de rechterknop kies, ik niet meer terug kan gaan naar ‘dakbediening’?