Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Nog eentje! Op 14 seconden. Weg zonder lijntjes, auto gaat zelf door 't bochtje heen (oke, hij neemt 'm nog wat te veel binnen door, maar toch).

https://www.tozz.nl/tmc/bochtje2019.mp4
Die bocht heeft hij inderdaad wel heel erg afgesneden, ik vraag me af of hij dat ook zou doen als er een tegenligger kwam. Je zou hopen van niet, maar helemaal zeker ben ik er toch niet van. Ik durf zelf ook wel een bocht zo afsnijden hoor, maar dan natuurlijk ook alleen als ik heel goed kan zien dat er niemand van de andere kant komt. Dus indien hij dat ook bewust zo deed, kan je er niks slechts over zeggen.

Bij die verkeersdrempel moest ik wel hardop lachen :)
 
Bij die verkeersdrempel moest ik wel hardop lachen

Ik had goede hoop dat ie die ook goed zou pakken, maar helaas :)

Die bocht heeft hij inderdaad wel heel erg afgesneden, ik vraag me af of hij dat ook zou doen als er een tegenligger kwam. Je zou hopen van niet, maar helemaal zeker ben ik er toch niet van.

Ja dat weet ik ook niet. Kan een volgende keer kijken of er dan toevallig iemand van de adnere kant komt :)
 
Activeren van AP levert doorgaans een flinke (en vooral onnodige) remactie (break :D) op.
Ik houd altijd een paar seconden mijn gaspedaal ingedrukt nadat ik AP ingeschakeld heb, precies om die reden. Wist niet dat zeker of het nu nog steeds nodig was, maar blijkbaar dus wel.
Op een lege snelweg auto lane change activeren = remmen.
Yep, ook al veelvuldig gehad. Ik hou altijd mijn voet klaar op het gaspedaal bij een lane change. Ik heb wel een theorie: misschien doet hij het alleen als je boven de maximumsnelheid zit, omdat ze het onveilig vinden maneuvers uit te voeren aan een te hoge snelheid? Ik heb het nog niet kunnen testen omdat ik zelden trager dan de maximumsnelheid rijd. In elk geval is dat remmaneuver bijzonder ongewenst en gevaarlijk.

Net als het remmaneuver dat hij maakt als iemand voor je invoegt. Iets begrijpelijker, maar toch nog erg dom. Wat is nu veiliger, tijdelijk een beetje te weinig ruimte achter je voorligger hebben terwijl je langzaam de afstand op natuurlijke manier laat vergroten, of op de rem gaan staan om zo snel mogelijk terug een "veilige" afstand te hebben zonder enige rekening te houden met achterliggers?
 
Gisteren een kleine 200km op AP gedaan in de 3 en het voel me op dat in 12.1.2 de reactie op invoegend verkeer beter is, dus hij liet een beetje vermogen los en zakte rustig af. Wel een phantom brake gehad op een 130 km weg, meest rechtse baan en een helemaal lege weg... Vol in de ankers tot 80km/h, toen gaf ik gas bij en trok hij weer naar 130. Vaag allemaal.
 
Iemand in België die Navigate on AP (NOA) beschikbaar heeft?
Ik heb EAP op mijn model 3 maar met de laatste 2 SW updates krijg ik niet echt meer AP features.
Zit nu op versie 12.1.2
Alsof mijn EAP vastzit met enkel basic AP features
Is NOA nog niet toegestaan in België of vergt dit FSD?
 
idem hier. 2019.12.1.2 lost deze problemen net op. MCU (1) kan het duideijk niet bijbenen.
MCU 1 kan het mogelijk niet bijbenen bij AP2/2.5. Ik kan je verzekeren dat 2019.12.1.1 dit met AP1 fantastisch doet. Baanwissel gebeurt onmiddellijk en met zowel invoegers voor je van rechts als links gaat ie uitstekend om. Ik kan het zelf echt niet beter.
Gisteren 130 km gereden van De Woude naar Leiden vv. Op de snelweg rijdt AP1 de volle 100%, pas op de uitrit neem ik 'm over.
Bij de afrit van de A4 naar de A5 bij Schiphol twijfelde AP1 voorheen welke van de twee rijbanen hij zou nemen. Nu neemt ie trefzeker de rechterbaan als je al rechts rijdt. Doet ie nu perfect.
Alleen duurt baanwissel bij vierkante blokken bij invoegen naar bijv. een andere snelweg enkele seconden. Als dat sneller wordt hoeft er aan AutoPilot - voor AP1 dan - voor mij niks meer te verbeteren.
 
  • Like
Reactions: slk-A4 and MartinD
Weer positief verrast vandaag! Reed op een stukje binnen de bebouwde kom op Autopilot met het idee 'kijken wat ie doet'. Toen stond er een pijlwagen/lijntjestrekding en ik dacht al 'Oh, daar knalt ie vast zo tegen op'.

Maar niets was minder waar! Auto gaat netjes iets naar links, precies genoeg ruimte om de pijlwagen voorbij te gaan. Klein geluksmomentje!

https://www.tozz.nl/tmc/pijlwagen.mp4

Actie op 0:10. Voor de volledigheid: Dit was met Autosteer aan! Ik heb geen correctie uitgevoerd.
Is dit met de dashcam van tesla ?
 
Ik heb een paar pagina's teruggekeken, maar zo te zien mag Tesla in NL nog steeds geen Navigate on Autopilot activeren ?
Zit inmiddels net als velen op 2019.1.2.en heb zelfs FSD met mijn 2018 MS100D, maar nog niets :(

Vreemd, zie wel tweets uit Duitsland die het lijken te gebruiken. (Ik ken ook NL eigenaren die het zelf aangezet hebben, dus onze firmware heeft het, alleen het ' schakelaartje' omzetten dus.

Edit: ook in dit draadje zie ik nu : Navigate on Autopilot rollout in Europe
 
  • Informative
Reactions: krla
Ik heb een paar pagina's teruggekeken, maar zo te zien mag Tesla in NL nog steeds geen Navigate on Autopilot activeren ?
Zit inmiddels net als velen op 2019.1.2.en heb zelfs FSD met mijn 2018 MS100D, maar nog niets :(

Model 3 heeft het in NL wel. Alleen de S/X nog niet. Geen idee waarom niet. Ik dacht eerst misschien kaartversie, maar die is identiek zijn we inmiddels achter. Wellicht toch iets met goedkeuring van de RDW?

Toen de Model 3 net op de weg kwam had deze nog geen Autopilot typegoedkeuring. Dat kwam pas later.
Misschien moet voor de S/X ook een nieuwe goedkeuring worden aangevraagd?

NoA werkt naar het schijnt ook alleen in nederland. Zodra je in Belgie of Duitsland komt werkt dat niet meer.
 
Last edited:
Zeker. Maar dat doet ie al vrij lang (al zeker een paar maanden). De tijd dat ie altijd in het midden ging rijden is al maanden verleden tijd bij mij.

Wel apart idd.
Bij mij zou hij zenuwachtig reageren van tegenliggers op zo'n smal weggetje zonder midden belijning.
Zonder middenbelijning durf ik geen autosteer.

Het valt me zelfs op dat sinds de laatste paar updates (zit nu op 19.12.1.2) de S bij een aantal plaatsen zonder heel duidelijke belijning, waar ik al jaren probleemloos op autosteer reed, hij ineens naar links of rechts schiet.

Dat uitwijken voor obstakels herken ik weer wel.
Hoewel ik het nog redelijk 'rakelings langs' vind gaan. Zeker als er mensen zich op de weg bevinden haal ik 'm altijd van de autosteer.
 
De reboots van de MCU zijn eindelijk weg met 12.1.2 maar ik word nu helemaal gek van het zinloos afremmen. Phantom brake of spook remmen (geef het maar een naam) ik heb nu heel vaak dat hij afremt zonder reden en auto lane change is nu gevaarlijk geworden voor de medeweggebruikers, ik rij 100 en wil naar rechts en wat doet hij dan, vol in de rem voordat hij naar rechts gaat....zucht en meer van dit soort fratsen.
Dat doe je vermoedelijk omdat hij rechts nog een auto herkent. Je gaat dus te vroeg naar rechts.

Beter is dat ie natuurlijk zijn snelheid aan houdt, maar ik merk dat onze Model 3 niet zo vloeiend werkt met auto lane change dan onze Model X.
 
Het valt me zelfs op dat sinds de laatste paar updates (zit nu op 19.12.1.2) de S bij een aantal plaatsen zonder heel duidelijke belijning, waar ik al jaren probleemloos op autosteer reed, hij ineens naar links of rechts schiet.

Klopt (2019.12.1.1 hier). Op andere vlakken doet AP het beter dan vroeger maar dat "zonder middenbelijning naar links uitwijken richting tegenligger" is alweer (na vele maanden afwezigheid) terug. Zelfs heel duidelijk hoorbaar, door de commentaar van de naast je zittende ega o_O.
 
  • Funny
Reactions: Tozz
Van het weekend ook 2019.12.1.2 ontvangen. Moest wel de auto even met WiFi verbinden voordat hij hem binnenhaalde. WiFi richtantenne op de zwarte model 3 onder de carpoort gericht en binnen een half uur kreeg ik via de tesla App door dat er een update klaar stond :)
Nieuwe feature dat waarschuwt dat er bv. vier security events geweest zijn met Sentry aan, vind ik erg handig. Qua rijden merk ik nog niet veel verschil.
 

Attachments

  • WiFi.jpg
    WiFi.jpg
    442.7 KB · Views: 49
Iemand in België die Navigate on AP (NOA) beschikbaar heeft?
Ik heb EAP op mijn model 3 maar met de laatste 2 SW updates krijg ik niet echt meer AP features.
Zit nu op versie 12.1.2
Alsof mijn EAP vastzit met enkel basic AP features
Is NOA nog niet toegestaan in België of vergt dit FSD?
Ook 12.1.2 sinds deze namiddag, maar geen NOA. Zou wel in EAP moeten zitten, maar blijkbaar nog altijd niet goedgekeurd.
 
  • Informative
Reactions: krla