Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Serieuzer: wel oppassen dat het gewicht niet zo zwaar is dat het, wanneer de wagen even een putje neemt op de snelweg, plots AP zou kunnen uitschakelen.

Naar 't schijnt werkt een gewicht van 750g onderaan 't stuur (95% niet meer manueel moeten waggelen, 100% nooit AP uitschakelen). 500g aan een van de twee dwarse spaken zou zowat hetzelfde doen. 750g aan een dwarse spaak is zeker 100% niet meer eigenhandig moeten waggelen maar ik wil het niet meemaken dat ie zelf AP uitschakelt (wegens een dikke bult in de weg of zo), want dat lijkt me toch echt gevaarlijk.
 
Serieuzer: wel oppassen dat het gewicht niet zo zwaar is dat het, wanneer de wagen even een putje neemt op de snelweg, plots AP zou kunnen uitschakelen.

Naar 't schijnt werkt een gewicht van 750g onderaan 't stuur (95% niet meer manueel moeten waggelen, 100% nooit AP uitschakelen). 500g aan een van de twee dwarse spaken zou zowat hetzelfde doen. 750g aan een dwarse spaak is zeker 100% niet meer eigenhandig moeten waggelen maar ik wil het niet meemaken dat ie zelf AP uitschakelt (wegens een dikke bult in de weg of zo), want dat lijkt me toch echt gevaarlijk.

Mijn oplossing is 100% nagfree en 0% per ongeluk AP uitschakelen (tenminste, nog nooit meegemaakt).
 
Wat ik niet helemaal snap ik waarom zo veel mensen last hebben van dat ze aan het stuur moeten trekken. Ik hou mijn stuur altijd vast en krijg (bijna nooit die melding). Misschien op een rit van 150 km misschien 2 keer. Zware handen misschien? ;)

Ik heb trouwens wat issues met mijn MX.. .iemand anders ook last van deze dingen?

- Band(en) met cup. Auto klinkt op de snelweg alsof er een brandstof motor in zit.
- Hard krakend geluid bij voorwielen tijdens draaien aan stuur
- Bij harde wind gaat ruitenwisser over de rand
- Raam bestuurder piept hard bij open (en dicht) doen
- Storend windgeruis bestuurders kant.
- Beetje windgeruis aan passagiers kant.
- Af en toe gaan beide falcon doors niet open.
- Lichte schuurplekjes op het frame waar de falcon deuren sluiten
- Sleutel die het niet meer doet.

Binnenkort eens een (lange) afspraak maken bij een service center..

Ik krijg altijd een leenauto met brandstof motor mee... heeft iemand een idee of ik ook voor een tesla kan vragen... bv een M3?
 
Eerste rit gemaakt met met NaO.
Is het weer onmiddellijk duidelijk hoe ingewikkeld een snelweg is en de hoe groot het rekenvermogen van menselijke hersenen.
Mooie oplossingen, handige interface en we worden weer ingezet om data te verzamelen voor Tesla.

Verbetering bij NoA zijn:
- Juiste keuze van de baan indien er meerdere zijn bij een afrit
- Advies om in te halen, baan te wisselen en afritten te kiezen
- Eenvoudige commando’s om advies op te volgen
- Optie om advies af te wijzen
- Begint ruim voor afslag al voor te sorteren
- NoA meldt zich goed af aan het eind van de snelweg.
- Wisseling tussen NoA en AP is duidelijk.
Het blijft wel wennen. Duidelijk is dat veiligheid voorop staat. NoA roept heel snel om hulp en houdt je bij de les.
Kan natuurlijk niet anders. De nieuwe functie werkt ook in complexere situaties. Als er dan een ingreep nodig is heeft de chauffeur meer tijd nodig om de situatie te begrijpen. Laten we hopen dat er snel wetgeving komt die het ontwijken van het naggen hard aanpakt. Het willens en wetens omzeilen van de veiligheidsmechanisme lijkt op het willens en wetens met teveel alcohol op rijden. Je kiest voor een hoge kans op ongelukken. Onmiddellijke rijontzegging of in beslag name auto is op zijn plaats.
Overigens werd ook een T-splitsing goed genomen. Verrassend.
 
  • Like
Reactions: balblas and Hbrink
Mijn oplossing is 100% nagfree en 0% per ongeluk AP uitschakelen (tenminste, nog nooit meegemaakt).
Eén keer is ook genoeg. Ik vind dit echt absurd en spelen met levens. Wie denk je dat je bent dat je de regels mag ontwijken? Sta je boven de wet of zo. De kans dat het fout gaat mag dan klein zijn, de gevolgen kunnen enorm zijn, ook voor een ander. Gewoon minimaal één hand aan 't stuur is dat nou zo'n probleem?
 
  • Like
Reactions: ScoopT
Eén keer is ook genoeg. Ik vind dit echt absurd en spelen met levens. Wie denk je dat je bent dat je de regels mag ontwijken? Sta je boven de wet of zo. De kans dat het fout gaat mag dan klein zijn, de gevolgen kunnen enorm zijn, ook voor een ander. Gewoon minimaal één hand aan 't stuur is dat nou zo'n probleem?

Ja, vind ik wel.

Het is overigens niet dat ik niet oplet en niet in kan grijpen. Dat kan ik en dat is ook wel eens nodig geweest, Autopilot wil nog wel eens iets aparts doen als bv de belijning niet correct is.

Laten we wel zijn, jij zit ook niet nerveus met jouw voet op het rempedaal. Dus stuur lafjes vast of niet maakt geen donder uit voor de veiligheid.
 
  • Like
Reactions: Dries Verhelle
Dit is echt belachelijk gevaarlijk, even de veiligheidsfuncties van je auto omzeilen. Wat als je in slaap valt of onwel wordt? Heb je daar al eens over nagedacht? Dan kom je niet tot stilstand maar zul je blijven rijden tot je ergens een stilstaande auto of rotonde raakt.
 
Dit is echt belachelijk gevaarlijk, even de veiligheidsfuncties van je auto omzeilen. Wat als je in slaap valt of onwel wordt? Heb je daar al eens over nagedacht? Dan kom je niet tot stilstand maar zul je blijven rijden tot je ergens een stilstaande auto of rotonde raakt.

In slaap vallen of onwel raken is per definitie gevaarlijk. Van de week was iemand in slaap gevallen met zijn handen aan het stuur en dat leverde overigens exact hetzelfde op als wat jij nu hier schetst.
 
  • Like
Reactions: Dries Verhelle
Eén keer is ook genoeg. Ik vind dit echt absurd en spelen met levens. Wie denk je dat je bent dat je de regels mag ontwijken? Sta je boven de wet of zo. De kans dat het fout gaat mag dan klein zijn, de gevolgen kunnen enorm zijn, ook voor een ander. Gewoon minimaal één hand aan 't stuur is dat nou zo'n probleem?

Nouja ben ik het totaal niet mee eens hoor. Sinds ik een Tesla heb met autopilot rij ik geen 100% maar 200% veiliger omdat ik gewoon de autopilot aanzet. Als de autopilot in de nieuwe software versie om de 10 seconden begint te naggen (wat in mijn geval ook gebeurd als ik mn hand gewoon op het stuur heb liggen) dat ik het aan het stuur moet trekken dat wordt ik het waarschijnlijk snel zat en zet ik het weer uit. Nou dan accelerator ik weer en schiet ik overal tussendoor. Zeer onveilig in mijn geval. Dus die decathlon gewichtjes maken lijken me een goed idee. Soms is wetgeving ook gewoon onzinnig. Ik vind dat in dit geval.
 
  • Like
Reactions: Devils son
Ja, vind ik wel.

Het is overigens niet dat ik niet oplet en niet in kan grijpen. Dat kan ik en dat is ook wel eens nodig geweest, Autopilot wil nog wel eens iets aparts doen als bv de belijning niet correct is.

Laten we wel zijn, jij zit ook niet nerveus met jouw voet op het rempedaal. Dus stuur lafjes vast of niet maakt geen donder uit voor de veiligheid.

Doe het maar gewoon. Ook met vrouw, kinderen, collega’s in de auto. Je hebt alles vast goed onder controle. Een klein detail misschien ... als er toch iets mis gaat ... dan betaalt je verzekering zeker niet uit.
 
Van de week was iemand in slaap gevallen met zijn handen aan het stuur
En dat is dus mijn argument voor een interval van +30 seconden ipv eentje van 10 seconden vanaf 2019.16.x. Bij 30 seconden laat ik los, maar als ik in slaap zou dommelen zou de auto het na een minuut merken. Bij 10 seconden hangt mijn hand ook aan het stuur, en kan je dus inderdaad perfect indommelen en de auto heeft niks door.

Ik ga ook echt niet gewichtjes aan mijn stuur hangen, maar de 10s interval helpt de veiligheid niet.

Niet vergeten dat naar schatting 100% van iedereen die met een klassieke auto in slaap is gevallen en van de baan is geraakt, ook hun handen aan het stuur hielden.
 
  • Like
Reactions: Dries Verhelle
Doe het maar gewoon. Ook met vrouw, kinderen, collega’s in de auto. Je hebt alles vast goed onder controle. Een klein detail misschien ... als er toch iets mis gaat ... dan betaalt je verzekering zeker niet uit.

Waarom gebruik je nu volstrekt onware beweringen om je punt te maken? Omdat je dat eigenlijk niet hebt?

Verzekering keert gewoon uit. Als verzekeringen niet gaan uitkeren bij verkeersovertredingen, dan kunnen de premies flink omlaag, denk je zelf ook niet?

Dit nog even naast dat ze het niet vast kunnen stellen, want de Tesla zal in in de log gewoon aangeven dat handen aan het stuur waren.
 
En dat is dus mijn argument voor een interval van +30 seconden ipv eentje van 10 seconden vanaf 2019.16.x. Bij 30 seconden laat ik los, maar als ik in slaap zou dommelen zou de auto het na een minuut merken. Bij 10 seconden hangt mijn hand ook aan het stuur, en kan je dus inderdaad perfect indommelen en de auto heeft niks door.

Ik ga ook echt niet gewichtjes aan mijn stuur hangen, maar de 10s interval helpt de veiligheid niet.

Niet vergeten dat naar schatting 100% van iedereen die met een klassieke auto in slaap is gevallen en van de baan is geraakt, ook hun handen aan het stuur hielden.

Als de nag was gebleven zoals het was met de MS had ik ook geen oplossing ervoor bedacht.
 
  • Like
Reactions: Dries Verhelle
De reden waarom ik niet zo een gewicht aan het stuur hang, is omdat ik mezelf ken en ik liever heb dat de auto me wekt als ik in slaap ben gedommeld, want aan elke snelweg komt een einde.

Het probleem met 2019.16.x is dat de nag zo kort is (10s) dat het storend is, en het makkelijker wordt om je hand op het stuur te laten hangen. En wat gebeurt er als je in slaap valt terwijl je hand aan het stuur hangt? Net hetzelfde als zo een dom Decathlon-gewicht...
 
  • Like
Reactions: Dries Verhelle